رواية الملك النمر الفصل السادس عشر 16 - بقلم بيتر نيدفيد
"فى قصر نيبرو "
وقف هيرون قدام الملك الحارق وقال :
- الحمله العسكرية جاهزة وفى انتظار اوامر جلالتك بالتحرك
= هنتحرك عند الفجر وهقود الجيش واستراحتنا الاولى هتكون عند جبل الحياة
- جلالتك لسة مصمم تقود الجيش ؟
= ضربة واحدة من سيفى هتنهي الحرب وهتخضع مملكة صوفيا ليا
- الأمير هواش هيستلم امانة العرش ؟
= لاء ، الملكة ماجدوليا هتدير شؤون المملكة نيابة عن الأمير دراجو
- أختيار موفق يامولاي ، الملكة ماجدوليا قوية وتستحق أمانة العرش لحين عودة جلالتك بخير وسلام
= لو على الاستحقاق فالأمير هواش هو الاحق بده ، لكن عشان امانهم هبعدهم عن العرش
- ومين ممكن يأذي ابن الملك او زوجته ، أستحالة حد هيجرؤ على المساس بيهم
= اوقات بنكون شايفين وفاهمين ولكن بنتظاهر بالعكس
- تقصد ايه جلالتك ؟
= مش مهم ، خلينا دلوقت في خط سير الحرب ، ، هتتحرك انت اولا بمجموعة من جنود الماشا هتاخد معاك 50 جندي ومن بعدها انا بالجيش كامل وهنتقابل عند جبل الحياة
- جنود الماشا؟!
= مالك ياهيرون مستغرب ليه ؟
- جنود الماشا مهمتهم تأمين الملك فقط
= وده من ضمن التأمين هتاخد 50 منهم وتمهدوا الطريق قدامي
- وليه مانتحركش مع بعض ونمهد الطريق قدام جلالتك
= عشان انا شايف إن ده المناسب ، مفهوم ؟
- مفهوم جلالتك ، اوامرك ، عند الفجر هتحرك بجنود الماشا وهنتظرك عند جبل الحياة
= بالنسبالك انت ، هتتحرك عند منتصف الليل
- امرك يامولاي
اشار الملك لهيرون بالانصراف ، فانحنى وخرج من جناح العرش وهو مرتبك وفي حيرة من ترتيبات الملك وبعت مرسال للملكة ماجدوليا عن طريق احدى جواريها بيطلب منها مقابلتها فوراً عند حصانها الخاص في اسطبل الخيول الملكية وبعد مرور اقل من ساعة وصلت ماجدوليا لعنده وقالت بقلق :
- في ايه ياهيرون ؟ ايه سبب طلبك ليا بسرعة كده؟
= الملك قرر تتولي مسؤولية العرش نيابة عن ابنك دراجو
- ماهو ده معروف ايه الجديد ؟
= نبرته ونظراته النهارده كانوا مختلفين وقال انه اوقات بيكون فاهم وشايف ولكن بيظهر العكس ، ثم انه عدل في خط سير الحملة والاغرب انه هيخليني اتحرك قبله بـ50 فرد من جنود الماشا
- الماشا ! الجنود دي مهمتها تتحرك مع الملك بس
= وده اللي انا مستغربه ليه هيتحركوا معايا انا ، وليه مانتحركش مع بعض كلنا
- وده معناه ايه بالنسبالك ؟
= ممكن يكون الملك شاكك فيا ؟
- مستحيل ، لان انا التهمة الوحيدة اللي بسببها يشك فيك علاقتك بيا وهي دى المشكلة الوحيدة اللي هتقابلك لو اكتشفها الملك ، ولو كان اكتشفها فعلاً ماكنش هيقرر يخليني مسؤولة عن العرش في غيابه كان هيأمر باعدامنا فوراً
= معاكي حق ، اظن فى خطة فى دماغ الملك وهتظهر ملامحها فى الساعات اللى جاية ، المهم ياماجدوليا ، وقفى اى خطط ضد الملكة لوفي والأمير هواش ، حافظى على حياتهم لحين مانتخلص من الملك
- حاضر ياهيرون ، بس انا كنت محتاجه اقضي وقت فى حضنك قبل ماتسافر
= بعدين ياحبيبتى ، هيجى وقت ومش هتبعدى عن حضني ابداً ، ارجعى دلوقت جناحك قبل ماحد ياخد باله مننا ..
*****************
"مملكة صوفيا "
" مولاتي الملكة ، جاتلنا رسالة زاجلة من احد رجالنا فى مملكة نيبرو ان الملك الحارق هيتحرك باتجاهنا بأعداد كبيرة من الجيش ..
قالها لامك للملكة صوفيا اللى استقبلت الخبر بارتباك وقلق وقالت :
- مش هنعرف هرماس بتوقيت الحرب لازم مايعرفش
= بس يامولاتى
ازاي الملك مايعرفش بتوقيت الحرب ، دي خيانة لجلالته
- هرماس هيبقى فاهم ان دي مش خيانه لكنها حماية ، انا عايزه احميه من فكرته بمواجهة الحارق ملك ضد ملك
= مش من حقنا نفرض عليه شكل الحرب ، هو الوحيد اللي يأمر وعلينا السمع والطاعة
- لامك ، ده من ضمن وعودك بحماية أبني من الموت ، عايزني اسلمه للحارق يقتله ؟
= ... حاضر يامولاتي ، هنخلي الملك يتفاجئ بالحرب وهنقدم ملحمة قتالية ضد جيش الحارق وهننتصر ، اوعدك
- لاء مافيش قتال بين الجيوش كمان
= يعني ايه جلالتك ؟ مش فاهم !
- هرماس حالياً في فترة عزلة ، كعادته كل فترة بيقعد كام يوم بعيد عن الناس مع ليبو اعتقد قدامه ٣ ايام لانهاء عزلته ، ودي فرصة ممتازة هيكون الحارق وصل بجيشه وهنفذ كلام هرماس ملك ضد ملك لكن هيكون انا ضد الحارق
= مستحيل ، عايزه تقاتلي الحارق نيابة عن الملك والمملكة انا امنعك حتى لو اضطريت امنعك بالقوة
- لامك انت بتكلم الملكة صوفيا الزم حدك وتمالك اعصابك قدامي
= مستحيل يامولاتي اسيبك تنتحري مستحيل اوافق بتسليمك للموت ، خليني انا اواجه الحارق وهنتصر عليه لاجلك
- لو كلفتك انت بالمواجهة وقتها الحارق هيكلف اي حد من جيشة يواجهك نيابة عنه ، انما انا هتحداه كملكة ضد ملك ، ثق فيا يا لامك انا ههزمه وهقطع رقبته وهكون كملت مهمتي فى استرداد عرش نيبرو لابني هرماس
= لا يمكن هسمح بده جلالتك خليها حرب تقليدية جيش ضد جيش واوعدك يامولاتي هسلمك رقبة الحارق بايدي
- هرماس اراد الحرب تنتهي بدون سفك دم من الجيشين والحقيقة كان عنده حق هنحمي ارواح الالاف بالطريقة دي وانا اتمنيت كتير اقتل الحارق بايدي انتقاماً لدم حام وللي عمله فينا من بعدها ، واظن مافيش فرصة افضل من كده
= لكن يامولاتي ..
- ده أمر يا لامك وعليك تنفذ وبس ، وممنوع النقاش فيه ..
وقف لامك في حالة من الحزن والانكسار ولمعت عينه بالدموع وانحنى قدام صوفيا وخرج من قدامها بسرعه وقلبه مليان بالالم والكأبة ودخل في دوامة من الحيرة بين عقله وقلبه بين تنفيذ امر الملكة وبين عشقه ليها ، كان بين نارين أنه يفسد خطة صوفيا ويعرف هرماس ويتحول لخاين في نظرها او بين انه يكون خاين في نظر هرماس وفى نظر نفسه اذا التزم الصمت وتمت المواجهة بينها وبين والحارق ..
لكنه قرر يعرف هرماس بتوقيت الحرب وشاف ان فرصة انتصار هرماس على الحارق اقوى من فرصة صوفيا ، بعد ساعتين من التفكير ركب حصانه واتحرك لمكان عزلة هرماس ولكن بعد امتار قليلة من طريقة اتفاجأ بمجموعة من الحرس الملكي بتقبض عليه وبتقوده للسجن بأمر من الملكة صوفيا اللي كانت مكلفة قائد الحرس بمراقبته ..
********
•تابع الفصل التالي "رواية الملك النمر" اضغط على اسم الرواية