مكانك (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ريتال احمد
رواية مكانك الفصل الاول 1
قاعده في البلاكونه بتشرب هوت اتشوكلت مناسب مع الاجواء التلج دي و المطره الي قاعده تنزل مسكت الموبايل وفتحت اخبار رجال الاعمال و فضلت تتامل صور رجل الأعمال جاد جبار سرحت شويه وقالت في نفسها : امممم يترا هيقبلني في الانترفيو ؟؟؟
قفلت الموبايل وقامت تنام ...
في مكان تاني كانت بتقرب منو حاجه وخلاص الصوره هتكتمل بيها بس بيصحى قبل ما تكتمل.....جاد بضيق و بيمسح على وشو : نفس الحلم هوا في ايه ؟؟....الا انا مش بحلم بورجر بيجري ورايا وخلاص ليه بدل التعب ده ؟؟
قام يلبس علشان ينزل الشركه ....
عند لوجين قامت من نومها بحماس اتوضت وصلت و جهزت الفطار ورنت على صحبتها ...
جيهان : سلامووز ازيك يقلبي .
لوجين : بخير يعيوني بقولك انا مش هاجي الجامعه النهارده ..
جيهان : ده الي هوا ليه بقى أن شاء الله ؟؟
لوجين : امممم
جيهان : متقوليش يا لوجي !
لوجين بضيق : اوف اه هوا الانترفيو و هروح النهارده..
جيهان بضيق منها : يالوجي قولتلك دي شركه كبيره اوي طب خليكي لما تتخرجي طيب هيكون افضل بكتير و كمان ساعات الشغل كتير جدا
لوجين : دي فرصه وجت وبعدين هوا هيستنى لحد ما اتخرج يعني ؟؟
جيهان : ماشي براحتك يست لوجي .
لوجين : انت رحتي ياقلب لوجي .
جيهان: مالو ثبتيني الجلوج
لوجين بضحك : سلام يختي .
قفلت معاها ونزلت اخدت عربيتها وشغلت اللوكيشن واتجهت لمقر الشركه ...
عند جاد وصل الشركه ونزل دخل مكتبوا بثقه وسط نظارات الموظفين ولسه بيقعد على الكرسي لقى الباب بيتفتح بهمجيه...
جاد بصبيه : اقسم بالله لو عملتها تاني لكون مزعلك
اياد وبينعم صوتوا: اخص عليك اجادو اهون عليك حتى يسطا ؟
اياد بقرف : اخلص اقعد عاوز ايه والباب لو اتفتح بام الطريقه دي مره تانيه لهكون مزعلك يا اياد انت فاهم .
اياد : يعم بنضحك معاك بدل القفله دي المهم صحيح شركه السنود مولعه منك بعد آخر سفقه الي كسبناها..
جاد بغرور: محدش قالهم يتعاملوا مع شركه الاسيوطي..
اياد بغمزه: جمدانك ياعم ده ايه ده .....المهم بقى حظر كده منهم اصل مش مطمن ليهم وحاسس كده أنهم عاوزينا نقع سيكا ..
جاد : حاسس أنهم عاوزينا نقع !!؟....ده انت اتاكد أنهم عاوزينا نقع ..
اياد هز راسوا : هروح اخلص حبه حاجات وفي بانات هيجوا النهارده علشان اعلان السكرتيرة الي نزلناه...
جاد : تمام هعمل معاهم الانترفيو
اياد بصريخ: لااااا كلوا الا الانترفيو وربنا ماحد يعملوا الا انا !
جاد برفع حاجب ومسك حاجه من على المكتب بتهديد: لو مغرتش من قدامي وحيات امك لكون مكسرها على دماغك..
اياد مشي بضحك ..
عند لوجين نزلت من السياره بثقه وبصت على الشركه بامل ودخلت وكلمت السكرتيرة: السلام عليكم..
السكرتيرة: وعليكم السلام.. حضرتك جايه بخصوص اعلان السكرتيره مش كده ؟
لوجين ببتسامه : اه .
السكرتيرة: تمام حضرتك هتتفضلي في غرفه الانتظار دقايق..
لوجين هزت راسها و قعدت في غرفه الانتظار وبعد شويه نادتها السكرتيره قلبها دق جامد وهيا بتفكر : ياربي في ايه مالي انا خفت كده ليه متجمدي يا لوجين ده جاد و شركه الاسيوطي الي نفسك تشتغلي فيها من زمان ...هووففف اخدت نفس عميق اوي و دخلت ..
كان قاعد على مكتبوا باصص على الورق الي قداموا ومش مركز مع ايه حاجه لحد ما انتبه أن في حد دخل ورفع عينوا وهوا بيقول : اتفضلي..
قعد لوجين...
جاد : ملفك..
لوجين: اتفضل ..
جاد : امممم انت بتدرسي يا لوجين عمران ؟؟
لوجين بتوتر: اه حضرتك
.
جاد : تقدري تقوليلي هتوفقي ما بين الجامعه و المحاضرات وشغلك هنا ازاي ؟
لوجين بتوتر : اوففف هوا بيبص في عنيا ليه ده وبعدين ايه اقول ايه اقولوا وانت مال حضرتك ؟؟.....احم المحاضرات صحبتي هتديها ليا ...
جاد : ولو عندك اختبار ؟؟
لوحين بتوتر في نفسها: هوا في ايه هوا اخينا ده مش عاوزني ولا ايه ؟...... لو في اختيار هستاذن من حضرتك أن اتاخر ساعتين الاختبار..
جاد : ولو حضرتي مرضتش هتعملي ايه ؟؟
لوجين حطت شعرها ورا ودنها: ه ه هعمل .....
جاد بضحك: بس بس ملفك هايل رغم انك لسه بتدريس بالنسبه لي محضراتك ف هكلم عميد الكلية و يخلوا محاضراتك اون لاين علشان مفيش حاجه تفوتك و بالتوفيق يا لوجين هتبداي شغل من بكره باذن الله..
لوجين بفرحه كبيره : وحياه امك ؟؟
جاد : افندم ؟
لوجين بتوتر: اقصد يعني اقصد شكرا شكرا والله وانا ممكن ابدا شغل من النهارده لو حضرتك عاوز كمان .
جاد ببتسامه : حبيت حماسك يا لوجين بس لا من بكره باذن الله تقدري تتفضلي...
قامت لوجين بفرحه اما عند اياد كان قاعد و قداموا وحده وقالت بزهق من اسالتوا الممله الي ملهاش لازمه: يعني حضرتك دلوقتي ايه علاقه بفطر ايه بالانترفيو ؟؟
اياد كان هيرد بس قالوا تلفون من جاد بان عين سكرتيره خلاص ...
اياد : تمام تقدري تتفضلي .
البنت : و الشغل ؟؟
اياد : مفيش عندنا شغل لما تقوليلي بتفطري ايه تبقي تشتغلي يلا مع السلامه انت مطروده...
البنت قامت وهيا هتفرقع وليها حق تفرق زي ما الفستان هيفرقع من عليها ....
عند لوجين الي خرجت وهيا مبسوطه اوي ركبت عربيتها ورنت على جيهان وهيا بتقول : زغرطي زغرطييي
جيهان بفرحه : بتهزري يا لوجلوج قبلوكي بجد ؟؟!
لوجين بفرحه وضحك : اه والله قبلوني بصي بقى بقولك ايه بليل نخرج هنروح الكافية الي على النيل ده تمام ؟
جيهان : الف مبروك يروحي يا لجلوجتي اشطا يقلبي اشوفك بليل ....
وفي مكان تاني كان قاعد على مكتبوا بغيظ كبير جدا وبيزعق: يعني ايه يعني ايه كل ما ندخل سفقه جديده نخسرها الشركه بتقع يا حمزه واحنا بتفرج ...
حمزه بتفكير : مفيش الا حل واحد
نوح بتساؤول: ايه هوا ؟
حمزه : درغام
قفلت الموبايل وقامت تنام ...
في مكان تاني كانت بتقرب منو حاجه وخلاص الصوره هتكتمل بيها بس بيصحى قبل ما تكتمل.....جاد بضيق و بيمسح على وشو : نفس الحلم هوا في ايه ؟؟....الا انا مش بحلم بورجر بيجري ورايا وخلاص ليه بدل التعب ده ؟؟
قام يلبس علشان ينزل الشركه ....
عند لوجين قامت من نومها بحماس اتوضت وصلت و جهزت الفطار ورنت على صحبتها ...
جيهان : سلامووز ازيك يقلبي .
لوجين : بخير يعيوني بقولك انا مش هاجي الجامعه النهارده ..
جيهان : ده الي هوا ليه بقى أن شاء الله ؟؟
لوجين : امممم
جيهان : متقوليش يا لوجي !
لوجين بضيق : اوف اه هوا الانترفيو و هروح النهارده..
جيهان بضيق منها : يالوجي قولتلك دي شركه كبيره اوي طب خليكي لما تتخرجي طيب هيكون افضل بكتير و كمان ساعات الشغل كتير جدا
لوجين : دي فرصه وجت وبعدين هوا هيستنى لحد ما اتخرج يعني ؟؟
جيهان : ماشي براحتك يست لوجي .
لوجين : انت رحتي ياقلب لوجي .
جيهان: مالو ثبتيني الجلوج
لوجين بضحك : سلام يختي .
قفلت معاها ونزلت اخدت عربيتها وشغلت اللوكيشن واتجهت لمقر الشركه ...
عند جاد وصل الشركه ونزل دخل مكتبوا بثقه وسط نظارات الموظفين ولسه بيقعد على الكرسي لقى الباب بيتفتح بهمجيه...
جاد بصبيه : اقسم بالله لو عملتها تاني لكون مزعلك
اياد وبينعم صوتوا: اخص عليك اجادو اهون عليك حتى يسطا ؟
اياد بقرف : اخلص اقعد عاوز ايه والباب لو اتفتح بام الطريقه دي مره تانيه لهكون مزعلك يا اياد انت فاهم .
اياد : يعم بنضحك معاك بدل القفله دي المهم صحيح شركه السنود مولعه منك بعد آخر سفقه الي كسبناها..
جاد بغرور: محدش قالهم يتعاملوا مع شركه الاسيوطي..
اياد بغمزه: جمدانك ياعم ده ايه ده .....المهم بقى حظر كده منهم اصل مش مطمن ليهم وحاسس كده أنهم عاوزينا نقع سيكا ..
جاد : حاسس أنهم عاوزينا نقع !!؟....ده انت اتاكد أنهم عاوزينا نقع ..
اياد هز راسوا : هروح اخلص حبه حاجات وفي بانات هيجوا النهارده علشان اعلان السكرتيرة الي نزلناه...
جاد : تمام هعمل معاهم الانترفيو
اياد بصريخ: لااااا كلوا الا الانترفيو وربنا ماحد يعملوا الا انا !
جاد برفع حاجب ومسك حاجه من على المكتب بتهديد: لو مغرتش من قدامي وحيات امك لكون مكسرها على دماغك..
اياد مشي بضحك ..
عند لوجين نزلت من السياره بثقه وبصت على الشركه بامل ودخلت وكلمت السكرتيرة: السلام عليكم..
السكرتيرة: وعليكم السلام.. حضرتك جايه بخصوص اعلان السكرتيره مش كده ؟
لوجين ببتسامه : اه .
السكرتيرة: تمام حضرتك هتتفضلي في غرفه الانتظار دقايق..
لوجين هزت راسها و قعدت في غرفه الانتظار وبعد شويه نادتها السكرتيره قلبها دق جامد وهيا بتفكر : ياربي في ايه مالي انا خفت كده ليه متجمدي يا لوجين ده جاد و شركه الاسيوطي الي نفسك تشتغلي فيها من زمان ...هووففف اخدت نفس عميق اوي و دخلت ..
كان قاعد على مكتبوا باصص على الورق الي قداموا ومش مركز مع ايه حاجه لحد ما انتبه أن في حد دخل ورفع عينوا وهوا بيقول : اتفضلي..
قعد لوجين...
جاد : ملفك..
لوجين: اتفضل ..
جاد : امممم انت بتدرسي يا لوجين عمران ؟؟
لوجين بتوتر: اه حضرتك
.
جاد : تقدري تقوليلي هتوفقي ما بين الجامعه و المحاضرات وشغلك هنا ازاي ؟
لوجين بتوتر : اوففف هوا بيبص في عنيا ليه ده وبعدين ايه اقول ايه اقولوا وانت مال حضرتك ؟؟.....احم المحاضرات صحبتي هتديها ليا ...
جاد : ولو عندك اختبار ؟؟
لوحين بتوتر في نفسها: هوا في ايه هوا اخينا ده مش عاوزني ولا ايه ؟...... لو في اختيار هستاذن من حضرتك أن اتاخر ساعتين الاختبار..
جاد : ولو حضرتي مرضتش هتعملي ايه ؟؟
لوجين حطت شعرها ورا ودنها: ه ه هعمل .....
جاد بضحك: بس بس ملفك هايل رغم انك لسه بتدريس بالنسبه لي محضراتك ف هكلم عميد الكلية و يخلوا محاضراتك اون لاين علشان مفيش حاجه تفوتك و بالتوفيق يا لوجين هتبداي شغل من بكره باذن الله..
لوجين بفرحه كبيره : وحياه امك ؟؟
جاد : افندم ؟
لوجين بتوتر: اقصد يعني اقصد شكرا شكرا والله وانا ممكن ابدا شغل من النهارده لو حضرتك عاوز كمان .
جاد ببتسامه : حبيت حماسك يا لوجين بس لا من بكره باذن الله تقدري تتفضلي...
قامت لوجين بفرحه اما عند اياد كان قاعد و قداموا وحده وقالت بزهق من اسالتوا الممله الي ملهاش لازمه: يعني حضرتك دلوقتي ايه علاقه بفطر ايه بالانترفيو ؟؟
اياد كان هيرد بس قالوا تلفون من جاد بان عين سكرتيره خلاص ...
اياد : تمام تقدري تتفضلي .
البنت : و الشغل ؟؟
اياد : مفيش عندنا شغل لما تقوليلي بتفطري ايه تبقي تشتغلي يلا مع السلامه انت مطروده...
البنت قامت وهيا هتفرقع وليها حق تفرق زي ما الفستان هيفرقع من عليها ....
عند لوجين الي خرجت وهيا مبسوطه اوي ركبت عربيتها ورنت على جيهان وهيا بتقول : زغرطي زغرطييي
جيهان بفرحه : بتهزري يا لوجلوج قبلوكي بجد ؟؟!
لوجين بفرحه وضحك : اه والله قبلوني بصي بقى بقولك ايه بليل نخرج هنروح الكافية الي على النيل ده تمام ؟
جيهان : الف مبروك يروحي يا لجلوجتي اشطا يقلبي اشوفك بليل ....
وفي مكان تاني كان قاعد على مكتبوا بغيظ كبير جدا وبيزعق: يعني ايه يعني ايه كل ما ندخل سفقه جديده نخسرها الشركه بتقع يا حمزه واحنا بتفرج ...
حمزه بتفكير : مفيش الا حل واحد
نوح بتساؤول: ايه هوا ؟
حمزه : درغام
•تابع الفصل التالي "رواية مكانك" اضغط على اسم الرواية