رواية غرام ملك الجان كامله بقلم حور زاهر عبر مدونة دليل لروايات
رواية غرام ملك الجان الفصل الاول 1
كانت تسير مع صديقتها الانتيم غدير بحرم الجامعه فهما باولي كلية فنون جميلة فقالت غدير ... يااا الواحد تعب اوى النهاردة في التصميمات اللي احنا فيها دى وكمان بيتامرو علينا تقولشي شغالين عندهم 🙄🤔فتضحك ياسمينا علي هبل غدير قائلا والنبي اتلهي انتي كمان مش ناقصه هي الحكاية جنان زيادة كفاية الواحد دماغه مصدعه فتقول غدير وانا مالي يعني حد قالك تدخلي فنون 🤔مالها الهندسة يعني حتي نطلع تاليف حور زاهر مهندسين زي الفل نتامر مش يتامرو علينا .. ياسمينا بغيظ من غدير قائله هو انتي مش بتزهقي يابت كل يوم نفس المرشح حد قالك تتنيلي وتدخلي فنون فقالت غدير اعمل اية يعني اسيبك تدخلي لوحدك تؤتؤ مينفعشي يا رمضان 🙄😁فتضحك ياسمينا رمضان في عينك ماشي انجرى خلينا نخلص اللي ورانا عشان عايزة اروح 🙄غدير ..لية انتي مش هاتروحي معايا السنتر 🤔ياسمينا برهاق بلاش النهارده وحياه ابوكي ياغدير عايزة فعلا انام تعبانه والله فشعرت غدير بصدق كلام ياسمينا وقالت لها بلهفه مالك يا قلبي فيكي اية .. فقالت ياسمينا والله ما عارفه بس حاسة برهاق شديد ورغبتي بالنوم 🤔غدير انتي مش ملاحظة انكي بتنامي كتير الايام دى من وقت ماجينا من رحلتنا بلاقصر .. فتقول ياسمينا اعمل اية يعني باين خدت ضربه شمس جامدة مقصرة فيا ... فترد غدير عمتنا نامي وارتاحي وان شاء الله هاتكوني باحسن حال ولو اتكرر التعب نروح لدكتور فتقول ياسمينا ماشي يلا بينا الان علي المحاضرة خلينا بقي نخلص ويذهبو سويا لمحاضرة تاليف حور زاهر ويعدى الوقت وياسمينا لاتفهم شي مما شرحه الدكتور علاء لهم فتتفاجئ بالدكتور علاء يسالها وتعجز عن الاجابة يستغرب الدكتور لها فهي كانت من اوائل الطالبه لديه شطورة ومتفوقه فيقول لها في حاجة معاكي انسه ياسمينا فترد بوهن شديد ظاهر علي ملامح وجهها قائلة. لالا ابدا مفيش حاجة يادكتور بس انا حاسة بشوية تعب فيرد الدكتور تقدرى تستاذني الان وتروحي واشوفك المحاضرة القادمة افضل ان شاء الله فتقول له بهدؤء متشكرة جدا وتلم حاجاتها للانصراف من المحاضرة وتعود لمنزل ... الام شيماء ترى ياسمينا داخله من باب الشقه ولكن واضح كتير التعب فتسرع اليها الام قائله ... حبيبه قلبي مالك يابنتي فترد ياسمينا لاتقلقي امي بل دعيني ارتاح لبعض الوقت واضح اني هاقلب لدور برد شديد فتقول الام طب هادخل اعملك مج اعشاب يساعدك علي التغلب علي البرد عشان عرفاكي مش بتحبي تاخدى ادوية ... فترد ياسمينا بعدين ياامي الان انا فعلا محتاجة انام شوية ليس قادرة علي الوقوف اكتر من كدا فترد الام بحزن تمام يا قلبي ادخلي نامي شوية ولما تصحي ابقي عرفيني عشان احضرلك الاعشاب فتقول ياسمينا بكل حب تسلميلي يااحلا ام في الدنيا وتقبل يداها وتدخل غرفتها تاخد شاور وتغير ملابسها بملابس شبيها لملابس الاطفال عليها اسبونچ بوب🤔🤣وتنم بعمق لاتدرى مايدور حولها ويعاد حلمها كمثل كل لليلة من وقت مجيتها من الاقصر ترى نفس الحلم الجميل تاليف حور زاهر بانها تقف امام قصر كبير متزين باجمل الالوان وحوله زهور رائعه تعشقها هي بشدة غير اصوات العصافير وهي تغرد بصوت جميل والفراشات الزاهية تحلق حولها فكم تشعر كانها بالجنه وليس حلم وهنا تستمع لصوت شاب ينادى لها باسمها فتصحو من نومتها تدور علي هذا الشاب بعينها حول غرفتها فلا تجده وتبدء تسرح بحلمها الجميل وتدخل عليها مامتها قائله يعني صحيتي مش ناديتي ليه عشان احضرلك الاعشاب فتقول ياسمينا بهدؤء شديد لا مش مهم انا بس جائعه كتير فتضحك الام وتقول جائعه ولا عيانه 🤔فترد ياسمينا لا جائعه كتير كتير ياعالم الم الناس يعني امي الحبيبه مش عايزة تاكلني يرضيكم فتضحك الام اكتر وتقول لها مجنونه والله والله يكون في عون اللي هاياخدك بسبب بطنك دى اللي مش باين عليها الاكل كمان 🤣🤣فترد ياسمينا بضحك وبعدين يامنار ينفع كدا تسيبي الغلبانه بنتك جائعه طب اروح اصطاد دكرين بط من علي السطوح بتوع الجيران🤔🤣فتضربها الام بخفه علي دماغها. اه ماهو دا اللي ناقص قومي يا اخر صبرى خدى شاور وتعالي ورايا اكون حضرت الاكل بدل ماتاكليني 🙄😁😁فتضحك ياسمينا ايون احترسي ياشوشو مني بقي 😲🤣🤣وتخرج الام وهي سعيدة بمشاكستها مع ابنتها الوحيدة من بعد اليوم المشؤم الذى خسرت في زوجها عادل وابنتها ريحانه😔فتعود بذكراتها لهذا اليوم .... ....
يتبع ....
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية غرام ملك الجان) اسم الرواية