Ads by Google X

رواية جمعهم الحب الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 - بقلم مريم حجازي، ندى ربيع، ريناد خالد

الصفحة الرئيسية

 رواية جمعهم الحب (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم مريم حجازي، ندى ربيع، ريناد خالد 

رواية جمعهم الحب الجزء الثاني 2 الفصل الاول 1 

جويرية ببكاء:انا تعملي فيا كدا ياحيوانة
قدس:ياعجلة بتعيطي ليه هو انا اديتك عيار دا انتي زنانة 
جويرية:ايوة عشان سبتيني وجريتي
قدس:وهو انا سبتك وجريت علي حدود ليبيا دا انا خرجت من البوابة
جويرية:برضو امشي جمبي
قدس:حاضر ياجوري يلا نروح عشان انا متحمسة جدا جدا
جويرية بستغراب :ليه ياختي
قدس:خالتو ضحي راجعة انهاردة من السفر وهيستقروا هنا ومش هيسافروا تاني
جويرية بفرحة:بجد وووويييييي مش مصدقة واو
قدس:بس فضحتينا ياجوري
جويرية:الله مبسوطة 
قدس:طب يلا ياختي قدامي خلينا نمشي عشان نلحق نساعدهم في البيت
ومشيوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ في الفيلا
فريدة:انتووو ياللي هنااا
ندي:انتي جيتي؟؟وانا بقول البيت كان هادئ ليه
فريدة:تشكري..مامي هو سيف هيجي امتي بقاله كتير اوووي ووحشني
ندي بحزن:في مهمة يافيرو وقالي هخلص واجي
فريدة:كل دا ولسه مخلصش
ندي:مش عارفة يافيرو بس هو طمنا انو كويس هو وعمر
فريدة بتوتر:تمام
ريناد وهي تفك الجو:ماتيحي يابطة مكسحة انتي تساعدينا
فريدة بمرح:لا يارنوش انا عندي مذاكرة
ندي:فريدة مش قولتلك تقوللها خالتو عيب
ريناد:يعني دا منظر خالتو؟انا خالتو!!
ندي:ان جينا للحق انتي مهزأ اصلا ....اطلعوااا برا منك ليهااا
تدلف جويريه للمطبخ هي وقدس. 
جويريه: ازيكوااا يناااس....النهارده كان في كلاب هتجري ورايا انا والبت قدس بنت الجزمه وطلعت تجري وسابتني. 
مريم من خلفها: تسلم ي ابو الصحاب. 
قدس: البت بنت الزنانه فضحتنا فالشارع فضلت تعيط قدد كده. 
ريناد وهي تحتضن جويريه: جوري حبيية ماما طالعه خوافه زيها. 
تحاول جويريه ان تتملص من يدها لاكن لا تسمح لها وتظل محتضناها بعنف. 
تتدخل فريده: يلاا ي خواافهه فاكره القطه بتاعتي كنتي بتترعبي منها انتي وامك. 
جويريه بردح: ثاااانويهههه عااامهه بتتكلمم روحيي ذاكريي شوفي مستقبلك يختييي وااقفهه هنا بتهببي اييي. 
فريده: حسبي الله ف كل بني ادم بيفكرني اني ثانويه عامه. 
تحدفها ندي ب ابو وردة: يلا ي بنت الجزمه من هنا روحي ذاكري مشفش وشك غير لما خالتك تيجي. 
فريده وهي تتجه لغرفتها: يوووه ياارب صبرنيي. 
الساعه الان السابعه مساءً الجميع ينتظروا ضحي فالحديقه الملحقه بالمنزل علقوا الانوار ووضعوا الطاولات وجهزوا الطعام لاستقبالهم. 
 
بعد ربع ساعه  سمعوا صوت سيارة تركن فالخارج من المتوقع انها ضحي ومحمد. 
يفتح لهم عمر المنزل. 
تدلف ضحي ومحمد وابنها تميم وابنتها حور. 
جويريه وهي تهمس لقدس: اي البطل الي دخل ده يبت. 
قدس: اخرصي ي بنت الجزمه ده تميم ابن خالتو ضحي. 
بعد ان رحبوا ببعضهم اتي تميم ليرحب بالفتيات. 
تميم وهو يمد يده لجويريه: هاي فريده. 
تنظر له جويريه بتشنج: فريده؟ 
تميم:yas فريده. 
جويريه وهي تضغط علي يده: اسمي جويريه. 
تميم بحرج: sorry بجد اخر مره شوفت كان من سبع سنين. 
جويريه: عادي ولا يهمك هتتعود كده كده. 
قدس: شكلي مليش لازمه هنا همشي انا بقا. 
تميم: Your eyes are very beautiful.(عيونك جميله جدا) 
تتدخل ريناد: لااا انت هتعاكس بنتي وابوها واقف احنا مش ف كندا يروح امك. 
تميم بحرج وهو يحرك يده بين خصلات شعره المموج الناعم: sorry بجد بس انا بقول الي انا شايفه. 
ريناد: يااض اسكت لانديلك ابوها

بعد الكثير من الوقت 
سيف وعمر وهما يدلفوا:احناا جيناا
فريدة بفرحة:اااعااااااا سيف جه سيف جه ويييييي
سيف وهو يحضنها بحب اخوي:براحة يامجنونة وحشتينيييي خالص
مريم وهي تحضن عمر:حبيب قلب مامي جه ياناس
عمر بغيظ:والله يامريم انا كبير مش لسه صغير علي حبيب مامي دي
مريم:بس ياولد انت لو كبرت وبقيت اب برضو لسه صغير بالنسبالي
بعد الكثير من الوقت والتعارف والمرح
 تأتي فريده من الداخل وهي تبكي بحرقه. 
ندي بخضه: ماالك فيي اييي. 
فريده: عمر كسر القلم الي انا بحبه
عمر ببرود:مكنش قصدي
تشنج وجه ندي للحظه ثم اردفت: هتجلطيني والله يفريده مكنش قلمم يعنيي. 
فريده: اصل زين زميلي كان جايبهولي ف عيد ميلادي وهو كسره. 
عمر بغير: بطلي حركات الاطفال دي ي فريده مكنش قلم كسرته بالغلط اصلا. 
حسام بنفاذ صبر:هششش بس منك ليها تعالي بافيرو ياحبيبة قلبي اجييلك انا غيرهم
فريدة بزعل:خالو انت معرفتش تربيه 
عمر بصدمة:معرفش يربيني!!
ندي بتلقائية:ايوة عشان انت كسرتلي القلم
حسام:ايوة عندك حق انا معرفتش اربيه هو انا جبت حد غير قدس حبيبة قلبي رقة البيت
قدس بردح:عليا النعمة ياقصي لو ماجبت البسكوت لعضك من فخادك يابن ريناد الهبلة
حسام: معرفهاش دي مش بنتي ..يكتشف ان انا معرفتش اربي ل كبير ولا صغير
فريدة بضحك:لا عيب ياخالو متقولش كدا دا انت مربيهم احسن تربية
حسام وهو يحضنها:يلاااهوي فراشة البيت ياناس
ندي من خلفهم:خيااااانهههه...من وراياا ومع مين مع اخويااا اعاااااااا مش مصدقة
حسام لفريدة:هي الهبلة دي امك
فريدة بلامبلاه:بيقولوا والله اعلم
بعد قليل
تميم:
جويرية بصدمة:يابن الجزمة..يا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبعـــع
الكاتبة:ندي ربيع
الكاتبة:ريناد خالد
نزلت ليكوا البارت بدري اهو
لو لقيت عليه تفاعل كتير هنزل بارت بليل تاني

  •تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent