Ads by Google X

رواية نصيبي الحلو الجزء الثاني 2 الفصل السادس 6 - بقلم سلمى

الصفحة الرئيسية

 رواية نصيبي الحلو الجزء الثاني 2 الفصل السادس 6 

 ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​ ‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​ ​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏ ​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​‏​​‏​​‏​​‏​​‏​​

*في احد المعارض بالقاهره*


كانت تقف امام اللوحه بشعرها القصير وبدلتها الرسميه بلون الابيض، لتتدقق قليلا بالوحه لتنبهر من روعه الالوان المستخدمه فاللوحه عباره عن منظر الشروق لتظل شارده بها قليلا الي ان تسمع صوته


منير وهو يمد يده نحوها


_ازيك ي انسه ملك 


ملك بابتسامه خافته 


_انا تمام الحمدلله


منير بابتسامه ساحره 


_ي رب دايما


لتبتسم برقه له..... ليشرد بابتسامتها ويحاول تمالك نفسه ليردف


_حضرتك خلصتي لوحاتك 


ملك بجديه 


_ايوه خلصتهم بس فاضل حاجات بسيطه 


منير باعجاب 


_ربنا معاكي 


ملك وهي تهم بالذهاب


_ي رب بعد اذن حضرتك 


لتغادر بينما عيناه لم تتركها الا عندما اختفت من امامه


منير احمد:رسام مهوب يمتلك معرضه الخاص وهو معجب بملك للغايه ويحاول التقرب منها،عيناه سودا وجسد رياضي نوعا ما ويمتلك ابتسامه ساحره تذيب كل من امامه 


                *************


*في قصر الشرقاوي* 

*بالمطبخ*


كانت حور مع اولادها وقد ارتدت زي طباخ هي و مازن وتحاول اقناع ادهم برتدائه الا انه كان يرفض بشده لتعبس بحزن ليتنهد ادهم ويطيعها فهو لا يحب احزان والدته فهي قريبه جدا لقلبه بالرغم انه يشبه اباه لحد كبير الا انه يعشق والدته بطريقته الخاصه 


حور بتفكير 


_ايه رايكو نعمل كيك بشكولاته 


مازن بطفوله وهو يصفق بقوه


_اااااه ااااااه 


ادهم بتذكير 


_بس انتي ي ماما مش بتعرفي تطبخي اصلا فازاي هتعملي الكيك


حور بتذمر 


_ملكش دعوه انتا........ساعدني بس


لتمسك حور هاتفها وتبدا بالبحث عن طريقه صنع الكيك، لتقرأ المقادير وتجلبها وتبدا في صنع الكيك والاولاد يساعدونها وبعد ان انتهوا وزينوا الكيك قاموا بادخالوا الفرن لمده نصف ساعه وهم بجانبها ينتظروها حتي تنضج، ليدخل سليم المطبخ ويرا منظر اولاده وزوجته وهم مغرقون بالدقيق والشكولا 


سليم بذهول 


_هو فيه ايه.......ايه اللي عمل فيكوا كدا


حور بطفوله


_مفيش ي حبيبي كنا بنعمل كيك


سليم بصدمه


_انتي اللي عملتيه 


حور بغرور


_بالضبط


سليم بهمس


_ربنا يستر


حور بتساول


_انتا بتقول حاجه


سليم بابتسامه مصطنعه 


_لا ي حبيبتي هو انا اقدر 


حور بثقه


_ايوا كدا.......


لم تكمل كلامها فاذا بصوت الفرن ينبهه بان الكيك اصبح جاهزا واخيرا،لتتجه نحوه حور بكل حماس وبابتسامه واسعه  وسليم يراقب بحذر،لتخرج الكيك وتختفي ابتسامتها فاذا بالكيك به قشور البيض و رائحته كريهه للغايه 


سليم بجديه مصطنه 


_تؤ تؤ تؤ ي ساتر ايه دا... هي اتحرقت صح 


لتنظر له حور بغضب وتترك الشي المسامه بالكيك من يديها وتتجه الي غرفتها في صمت 


ادهم وهو ينظر له


_خلتها تزعل


سليم بتعجب 


_هو انا اللي حرقت الكيك


ادهم بغضب طفولي


_لا بس اتريقت عليها وكدا مينفعش كسرت قلبها..... علي الاقل بتحاول تعمله مكنش المفروض تزعلها 


ليبتسم سليم من حرص ادهم علي سعاده والدته ويقترب منه ويقبل وجنته


سليم بحب ابوي


_خلاص ي سيدي نعملها كيك جديد 


ادهم بحماس


_ايوا...... يلا بسرعه 


وبدوا في تحضير الكيك مره اخري  وبعد مرور قليل من الوقت كان الكيك قد نضج  وبدوا في تزينه بقطع الفراوله ليصبح في غايه الروعه،ويصعد الي غرفه ويروا حور جالسه امام التلفاز وهي مازالت غاضبه  ،ليغمز سليم لادهم ليتقدم ادهم منها ويجلس بجانبها ويقبل وجنتها،لتبتسم بحب له ليقترب منهم سليم والكيك خلف يداه لتنظر له حور بعبوس ليضع الكيك امامها 


حور بصدمه


_ايه دا انتوا جبتوا كيك


سليم بغرور


_تو احنا اللي عملناها 


ادهم مثل اباه


_بالضبط.......احنا مش قليلن بردو وجبتلك عصير تفاح كمان 


لتقترب منهم وتضمهم وهي تردد بطفوله 


_شكرا شكرا شكرا


سليم بابتسامه


_العفو ي حوري يلا بقي ناكل الكيك ونشوف طعمه 


حور بحماس 


_يلا


ليأكلا الكيك معا ووسط ضحك مازن وادهم ومغازله سليم لحور


                   ************


*في القاهره*

*في احد المنازل الكبيره بها* 


كان المنزل يتسم بالبساط والرقي ويحتوي علي عدد من الغرف ليس بقليل،كان يجلس كل منهما معا يحظيان ببعض العشاء معا


هادي بتردد


_حبيبتي 


دارين بحب


_نعم ي روحي 


هادي بجديه


_انا لازم اسافر القاهره عندي شويه شغل هناك 


دارين بصدمه 


_وتسبني انا وبنتك 


هادي بهدوء


_ي حبيبتي اسيبك ايه دا اسبوع وهرجع علي طول 


دارين بعناد


_علي كدا اروح معاك انا وساره......عشان عليتي وحشني 


هادي بتردد


_بس انا.....


دارين ومازالت مصره علي قرارها


_مليش دعوه هنيحي معاك بردو 


هادي باستسلام 


_ماشي ي قلبي......وبالمره اتعرف علي عيلتك كلها عشان ملحقنش اعرفهم في الفرح 


دارين بموافقه


_ماشي


ليكملا عشائمها كما كانا ويصر هادي ان يرقص مع دارين ايضا لتحاول ردعه لكنه لم يستمع لها بل اخذ يديها ووضع الموسيقي ورقصا معا وقضوا ليله رائعه


                   ************


*في المستشفي* 


كان يجلس مازن مع هشام يتحدثان معا كعادتهما في معاد الراحه خاصتهم 


مازن بملاحظه


_مالك ي عم مكشر من الصبح ليه


هشام بتمثيل


_انا مش عارف ي مازن مال الناس مال الدنيا....... ايه اللي حصل في الدنيا بس ي عالم 


مازن بملل


_خلصت..... في ايه بقي


هشام ببكاء مصطنع 


_عايز احب ي مازن..... عايز اتجوز ي  عم 


مازن بتعحب


_نعم عايز ايه...... انتا اهبل يلا


هشام بمرح


_ليه ي عم انا عايز حته طريه في حياتي 


مازن بسخريه


_حته طريه...... تصدق بالالفاظ دي مش هتحب ابدا 


هشام بياس مصطنع


_قر بقي عشان افقد الامل


مازن بمرح 


_لا انا فقده من زمان.......يلا ي عم ناكل


هشام بابتسامه بلهاء


_يلا بلا جواز بلا قرف


ليضحك مازن عليه فهو الوحيد الذي يستطيع ان يضحك معه 


                    ************


*في شركات البحيري* 


كان ادهم يجلس في مكتبه يراجع بعض الاوراق لصفقات مهمه ليطرق الباب ويدخل سيف والمحامي معه ليساعدوا قليلا 


سيف بسعاده 


_انا عندي اخبار هتعجبك اوي


ادهم بتشوق


_ايه هي


سيف بجديه


_احنا بعتنا المندوب للشركه ووافقوا علي الصفقه وهادي هيسافر الاسبوع الجاي عشان يتفق معاهم 


ادهم برتياح


_اخيرا هنعمل الصفقه مع شركه.........الشرقاوي 


سيف بعمليه


_بس لو اتفقنا علي تفاصيل الصفقه ان شاء الله لازم نحتفل ونعمل حفله كبيره نعزم فيها سليم الشرقاوي وعيلته


ادهم وهو يعود الي عمله


_اكيد مش عايزه كلام......يلا بقي نكمل شغلنا 


سيف موافقا


_يلا


ليعودان الي عملهما غدا وهو لا يعملان شيئا عن مصير تلك الصفقه


                   **************


*في قصر الشرقاوي* 


كان جميعما جالسون بصالون القصر يتسمرون سويا فقليلا ما يجتمعون معا لكثره اعمالهم.......وتمضي سهرتهم بخير الا ان 


ادهم بصدمه وخوف


_ماماااااااااااااااااا

--------------------------------------

---------------------

*☆يتبــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــع☆☆*

احلام روما.... 


واهو بارت زي ما طلبتو يا قمرات تفتكرو حصل اي لحور  خلى ادهم يصرخ بخوف كدا اكتبوو توقعاتكم تحت ومتنسوش تفاعل يا حلوين  عشان تفاعل فعلان وحش وشكرا الكم

 •تابع الفصل التالي "رواية نصيبي الحلو الجزء الثاني 2"  اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent