رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل العشرون 20
رواية: تزوجتني رغما عني فأحببتك 💛
البارت: العشرون 💚
___
_«حياء بدموع» ليه كدا انا عملت فيكي ايه عشان تحاولي تإذيني انا كنت بعتبرلك والدتي
_«صفاء بدموع» انا اسفه ياحياء سمحيني بالله عليكي ربنا بيجبلك حقك مني
_«حياء بدموع» مكنتش اتخيل انك بتكرهيني كدا عموما انا مسمحاكي ياابله صفاء عشان انا مش متعوده انام وانا شايله من حد او مش مسامحه حد كدا مش هعرف انام وارتاح ربنا يشفيكي بس ملكيش دعوه بيا تاني وسبيني في حالي
_«صفاء بدموع» حاضر يابنتي
_«حياء برفض» متقوليش بنتي انا عمري ماكنت بنتك مع السلامه
"قالت حياء كلمتها الاخيره ثم ذهبت الي البحر غير مصدقه مايحدث فهي تعلم ان صفاء تكرهها ولكن ليس لهذه الدرجه ثم تذكرت حياء انها لم تصلي العشاء قالها بزعل: ازاي انسي الصلاه ازاي ثم تابعت كلامها: الحمدلله انا متوضيه مش هستني لما اوصل البيت هصلي هنا في الشارع وربنا يسمحني علي نسياني دا ان شاء الله ثم وجدت ورق كرتون نظيفه فصلت عليه حياء"
"بعد ان انتهت حياء من صلاتها قائله: كدا بقي انا قلبي ارتاح ثم استمعت حياء بنتين بيتكلمو عليها"
_«البنت الاولي بقرف» مش عارفه والله متصلي في بيتها ولا عايزه تعرف العالم كله انها بتصلي
_«البنت الثانيه بضحك» اسلوب بلدي اوي الصراحه هي متعرفش ان كدا رياء
"اتصدمت حياء من كلامهم ولكن لم يطاوع قلب حياء انها تذهب بدون ان تنصحهم"
_«حياء بهدوء» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_«البنت الاولي» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته افندم
_«حياء بهدوء» انا سمعتكم وانتوو بتتكلمو عليا عشان صليت في الشارع
_«البنت الثانيه بإحراج» لا انا بنهزر عادي يعني
_«حياء بحب» انا مش قصدي احرجكم انا بس عايزه افهمكم حاجه انا كنت في الاول بتكسف اني اصلي قدام حد ممكن كمان كنت اعيط من الاحراج بس كان بابا يقولي لو انا قولتلك بحبك مش هتفرحي قولتله لا هفرح قالي طب لو قولتلك بحبك قدام صحابك كلهم في الفصل هتفرحي قولتله هفرح اوي يابابا قالي والله المثل الاعلي انتي كدا بتجهري بالطاعه قدام الكل متتكسفيش لما تقرئي قران قدام الناس ومتتكسفيش لو صليتي كمان ممكن حد يشوفك يقلدك او ناسي يصلي فلما يشوفك بتصلي يتذكر ويقوم هو كمان يصلي احنا بقينا في زمن بنجهر بالعمصيه المعصيه بتبقي قدامك وشيفاها وبتبقي عادي عشان بقيتي متعوده امال لو شوفتي طاعه قدامك هتستغربي وهتعتبريها رياء مش كل حاجه رياء مدام انا نيتي خير وعايزه ارضي ربنا في اي مكان مش حاطه الناس في دماغي يبقي دا مش رياء امال لو انا واحده مش بصلي اصلا وقدام الناس وصليت يبقي دا رياء فهمتو قصدي ياقمرات
_«البنت الاولي بإحراج» ايوه فهمنا انا اسفه طبعا لو كلامنا دايقك وظنينا فيكي ظن سوء
_«حياء بحب وبهدوء» ولا يهمك ودا يعلمنا اننا منحكمش علي حد ونظن فيه حاجه وحشه دمتم في رعايه الله مع السلامه
"ثم ذهبت حياء للشركه مره اخري"
_____________________________♡
_«زين بهدوء» هي حياء فين ياحنين
_«حنين بتوتر» هي راحت مع ابله مني المستشفي
_«زين بخوف» مستشفي ايه هي حياء مالها
_«حنين مبقاطعه» متخفش يااستاذ زين حياء كويسه هي راحت مع ابله مني المستشفي عند ابله صفاء عشان هي تعبانه
_«زين بإستفسار» صفاء دي تكون مرات ابوها صح
_«حنين بتوتر» ايوه يافندم
_«زين بعصبيه ولكن مش موضحها» تمام ياحنين شكرا
" ثم اتصل علي حياء"
_«زين بهدوء» انتي فين
_«حياء بتوتر» انا جايه عندك الشركه اهو
_«زين بهدوء» تمام مستنيكي متتأخريش
_«حياء بحب» حاضر
" هدأت حياء كثيرا لان يبدو علي صوت زين الهدوء"
_____________________________♡
"بعد الخطوبه ريم وجاسر بدأت ريم تلاحظ افعال جاسر الغريبه "
_«ريم بسؤال» انت صليت ياجاسر
_«جاسر بكذب» ايوه طبعا صليت حتي لسه مصلي المغرب
_«ريم بصدمه» انت بتقول صليت المغرب
_«جاسر بكذب» ايوه صليت المغرب
_«ريم بخنقه» بس المغرب اصلا لسه مأذنش
_«جاسر بتوتر» وبان في كلامه: اه اه صح قصدي العصر صليت العصر
_«ريم لم تعلق» قائله تمام
_«جاسر بمكر» طب بحبك
_«ريم بكسوف» وبعدين ياجاسر انا مش قولتلك الكلام دا حرام وميرضيش ربنا
_«جاسر بخنقه» مين قال كدا وبعدين انا مقولتش حاجه غلط انا بحبك ياريم
_«ريم بكسوف» بعد اذنك الكلام دا مش عايزه اسمعه تاني ممكن
_«جاسر بخنقه» تمام ياريم بس بطلي تشدد شويه ممكن
_«ريم بصدمه» بس انا مش متشدده
_«جاسر بخنقه» علي فكره الالتزام مش بالمنظر دا اللتزمي اه بس مش تخنقيها عليه
_«ريم بضيق» دا انا ياجاسر ولو عايزيني تمام لو مش عايزيني يبقي كل شئ نصيب
_«جاسر بخنقه» طب انا ماشي
"ثم ذهب جاسر فضلت ريم تبكي علي حالها فجاسر يتعمد لمس يديها وان يقول لها كلمات غزل وريم رفضت ذلك مرارا وتكرارا ولكن بدون فائده"
"ضوابط الخطوبه كفيله تطفش اي عريس مش ملتزم
د/محمد الغليظ"
___________________________♡
"وصلت حياء الشركه"
_«حياء بدفاع» انا والله يا
_ز«ين بمقاطعه وبحزم» بعدين ياحبيبتي نبقي نتكلم بعدين ثم نظر الي حنين ليعطي لها بعض الاوراق قائل: اعمليلي من الورق دول نسخه واحده
_«حنين حاضر» يافندم مع السلامه ياحياء
_«حياء بحب» مع السلامه
"ثم ذهب حياء وزين الي المنزل"
_«حياء بتوتر» طب زين عايزه اتكلم معاك
_«زين بصرامه» وانا قولتلك بعدين ياحياء اتفضلي ادخلي
_«حياء بزعل» حاضر يازين
"ثم دخلت حياء وزين المنزل فتفاجئت حياء بنور"
«_نور بضحك»مفجأه يافوزي مفجأه
_«حياء بسعاده» دي احلي مفجأه في الدنيا بجد
_«نور بفرحه» ايه رئيك بحجابي القمر
_«حياء بسعاده» قمر اوي اوي يانور انتي جميله اوي في الحجاب
_«زين بفرحه» مبروك يانور علي الحجاب ربنا يثبتك ياحبيبتي
_«حياء بصوت خفيض لم يسمعه غير زين قائله بغيره» حبيبتي؟؟
_«زين كتم ضحكته» قائل: لو كان عجبك
_«حياء بصرامه» ماشي لينا قوده نتكلم فيها
_«نور بعدم فهم» انتو بتقولو ايه انا مش فهماكم
_«زين بضحك» متخديش في بالك انا هسبكم بقي تقعدو مع بعض براحتكم
_«نور بفرحه» تمام ماشي
" جلست حياء مع نور وذهب زين الي غرفته "
_«حياء بسعاده» قوليلي حاسه ب ايه لما لبستي الحجاب
_«نور بفرحه» حسيت ببهجه غير طبيعيه حسيت اني هرقص من فرحتي اول مالبست الحجاب وخرجت من البيت متدخيليش فرحتي كانت عامله ازاي كنت بتحجج لماما عشان اللبس الحجاب وانزل اتمشي بيه كنت قبل ماالبسه كنت بتعاكس كتير وان بتخنق من كدا وبعد مالبست الحجاب بمقاش حد يعكسني الحمدلله
_«حياء بحب» هي كدا الجوهره الغاليه تلاقيها محطوطه في ازاز وحولنها سكيروتي في كل مكان ومحطوط كامرات في كل مكان ف البنت المسلمه كدا بتبقي عفيفه وغاليه بحجبها ولبسها الواسع محدش يقدر يقرب منها غير الجوهر اللي زيها بس انا لاحظت حاجه في حجابك خدي بالك منها عشان حجابك يكون صحيح
_«نور بحب» قولي
_«حياء بحب» حجابك ماشاء الله كامل بس في شويه شعر باينين من الحجاب لازم تعرفي ان اظهار بعض الشعر كإظهار الشعر كله يانور خدي بالك
_«نور بحب» ماانا بجاهد وان شاء الله اغضي شعري كله
_«حياء بحب» تخيلي انتي مغضيه منطقه الصدر ومنطقه الاكتاف ومغطيه ضهرك وعامله مجهود كبير في حجابك وبضيعيه كله بسبب شويه شعر ظهرتيهم؟ لو سقط ركن واحد من الحجاب كدا الحجاب معملش دوره صح ياروحي بس انا مبسوطه وفرحانه بيكي اوي انتي قدرتي تتغلبي علي نفسك بجد برافو بارك الله فيكي
_«نور بفرحه» الله يبارك فيكى ثم دخلت نور قصتها داخل حجابها قائله: حلو كدا
_«حياء بسعاده» اللهم بارك
"بعد وقت غادرت نور المنزل ثم دخلت حياء غرفتها"
_«زين بعصبيه» انتي ازاي تخرجي من غير ماتقوليلي
_«حياء بغيظ طفولي» انت اللي ازاي تقول لنور ياحبيبتي
_«زين بعصبيه» متغيريش الموضوع ياحياء انا صابر وماسك نفسي لحد مانتكلم لوحدنا خرجتي من غير ماتقوليلي ليه
_«حياء بغيظ طفولي» مكنتش قاصده بس كان لازم اروح عند ابله صفاء عشان تعبانه
_«زين بعصبيه» قصدك ولا مش قصدك تاني مره تخدي بالك ان في زوج لازم تستأذنيه الاول فهمتي
_«حياء بدموع خفيفه» فهمت وانا اسفه اني مستأذنتكش بس مكنش قصدي انا نازله
_«زين بضيق» رايحه فين
_«حياء» هطمن علي ماما سلمي وهاجي
_«زين ببرود» اتفضلي
"ثم خرجت حياء من الغرفه"
_«زين قائل لنفسه» شكلك زودتها يااستاذ زين اول مره متسأذنكش خلاص كنت عديها وبلاش تزعقلها ثم تتابع كلامه لاء هي تستاهل انا خفت عليها افرض كان دا فخ وصفاء هتعمل فيها حاجه كان ايه الحل
_____________________________♡
"خرجت حياء من الغرفه وهي حزينه من زين فهو بعد الزواج لم يتعصب عليها او يزعقلها مسحت حياء دموعها فهي لا تحب احد يتعصب عليها او يزعقلها فحياء حساسه جدا"
_«حياء بإبتسامه خفيفه» ماما انا جيت اطمن عليكي قبل ماانام
_«سلمي بحب» قلب ماما تعالي نامي في حضني
_«حياء بحب» ياريت محتاجه حضنك اوي
_«سلمي بشك» مالك يابنتي شكلك مدمعه ليه كدا
_«حياء بحب» مفيش حاجه ياست الكل انا كويسه
_«سلمي بشك» اوعي يكون زين مزعلك قوليلي وانا هجبلك حقك منه
_«حياء برفض» لا زين كويس معايا والصراحه معاملته حلوه معايا ياماما
_«سلمي بحب» الحمدلله ربنا يهديكم لبعض يارب
_«حياء بحب» يارب
"مهما حصل بينك وبين زوجك من خلاف اوعي تعرفي حد بيه خصوصيتك حافظي عليها ومتبينيش زعلك قدام حد ومدخليش حد في حياتك سواء والدتك او والدته تناقشه مع بعض وحله مشاكلكم سوا واوعي تدخلي طرف تالت بينكم"
______________________________♡
_«صفاء بدموع» ياريتني مااذيتك ياحياء
_«مني بحزن» ربنا يسعدها ويهنيها يارب معلش
كلنا بنغلط
_«صفاء بدموع» بس انا غلطت معاها كتير اوي عمري في حياتي ماحنيت عليها كنت دايما بقفلها علي الغلطه ربنا يسامحني يارب
_«مني بحزن» يارب
"متأذيش حد سواء بكلمه او بفعل هتندمي في يوم علي افعالك الشخص اللي اذتيه لازم يسمحك عشان لو مسمحكيش في الدنيا هياخد حسابه منك في الاخره خليكي صافيه من ناحيه اي حد متغليش من حد متحسديش حد تذكري دايما حديث النبي قال النبي صل الله عليه وسلم
(لا تَحاسدُوا، وَلا تناجشُوا، وَلا تَباغَضُوا، وَلا تَدابرُوا، وَلا يبِعْ بعْضُكُمْ عَلَى بيْعِ بعْضٍ، وكُونُوا عِبادَ اللَّه إِخْوانًا، )
" فالتَّحاسُد يكون بأن يحسد كلُّ واحدٍ الآخر، يعني: يتمنى زوال النعمة عن أخيه، هذا هو الحسد، فالحسد أن يتمنى زوال النعمة عن أخيه أو يسعى في ذلك.
ولا تناجشوا: التناجش معناه: أنَّ كلَّ واحدٍ يزيد على الآخر في السلعة وهو لا يريد شراءها، لكن يرفع ثمنها عليه إمَّا بُغْضًا له، وإما محبَّةً لصاحب السلعة حتى يزداد الثمنُ له، هذا هو التناجش، أن يزيد في السلعة وهو لا يريد الشراء، إنما قصد إيذاء الذين يسومونها ويرغبون فيها، أو نفع صاحبها.
ولا تباغضوا: لا تتعاطوا أسبابَ البغضاء، من الغيبة، والنميمة، وغير هذا من أسباب البغضاء.
ولا تدابروا: لا تفعلوا الأشياء التي تُوجب ذلك، فالبغضاء والإيذاء والضَّرر والظلم كل هذا يُوجب التَّدابر والبغضاء.
ولا يبع بعضُكم على بيع بعضٍ: هذا أيضًا مما يُوجب التباغض، كونه يبيع على بيع أخيه أو يشتري على شراء أخيه، يبيع على بيعه
وكونوا عباد الله إخوانًا في كلِّ شيءٍ، إخوانًا في كل شيءٍ: في دفع الضَّرر، وفي تعاطي ما ينفع.
__________________________♡
"بعد ان اطمئنت حياء علي والدتها سلمي ذهبت الي غرفتها"
_«زين بهدوء» حياء
_«حياء بزعل» نعم
_«زين بهدوء» انا اسف اني زعقتلك بس انا خوفت عليكي انا عارف انك في الشركه عشان كدا مطمن وبعدها اتجننت انك مش موجوده
_«حياء بكسوف» خلاص مسمحاك ولا يهمك وانا اسفه بردو اني خوفتك عليا
_«زين بحب» قابل اعتزارك
"فصالح زين حياء بسهوله فزين لم يخانق حياء امام الناس بل احترمها امام الجميع ولم يلاحظ احد بإنزعاجه تجاهها وعاتبها في غرفتهم الخاصه وحياء لم تعرف احد بالذي حدث ولم تدخل احد في مشكلتها وبسبب ذلك اتصالحه بسهوله"
_«زين بصراحه» حياء انا بحبك❤
_«حياء بصدمه».......
___يتبع💝
#سبحان_الله_وبحمده_سبحان_الله_العظيم
•مبروك للفائزين 🫶🎊:-
_Manal Amer
Um Mohamad
MuhamadKaled Ahmd
Alaa Amr
Karima Ahmed
الجوري الجوري
الملكه سلمي المغربيه
♡♡♡♡♡♡
•الإجابة:-
_خالد بن الوليد( رضى الله عنه)
♡♡♡♡♡♡
٭ السؤال:-
_كم مره ذكرت الرياح فى القرآن الكريم
•تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية