Ads by Google X

رواية حسام و قمر الفصل الثالث والعشرون 23 - بقلم بقرأني تجملت

الصفحة الرئيسية

 رواية حسام و قمر الفصل الثالث والعشرون 23


اللهم صلي وسلم وبارك علي سيدنا محمد ❤️

_انا قررت اني افضل مع ميار يا ماما انا مش هسيبها يا ماما ...

*نظرت له بصدمه وقالت يعني ايه يا حسام يا ابني في ايه وايه الكلام ده ومن 

_ نظر لها نظرة مطوله وقال ميار بتحاول تعمل حاجه تسعدني بتحاول تغير من نفسها عشاني بتحاول ترضيني بكل الطرق اي حاجه ببقي عايزها بتعملها طريقه لبسها بتحاول تغيرها وحده وحده دي انسانه باقيه عليا يا امي  دي اختارتني مع اني بعاملها وحش بس هي ديما باقيه عليا انا يا امي مش زي قمر اللي مشيت وسابتني مع انها غلطانه بس هربت خافت من المواجهه قمر حتي بعد ما اتعلمت لسه جاهله يا امي لسه جاهله حتي في قراراتها جاهله مبتعرفش تواجهه لازم تهرب وبس قمر عمرها حبتني يا امي اللي بيحب حد بيحارب عشان يوصله مره واتنين وتلاته وده اللي شوفته في ميار مع ان تربيتها غير تربيتي بس بتحاول تتغير عشاني وانا عايز زوجة زيها يا امي كل اللي يهمها انا وراحتي بتدور عليها وتعملها انا مش هسيب ميار يا امي الله اعلم قمر هتظهر والا لا انا عندي 30 سنه يا امي يعني معتش صغير الله اعلم قمر هتظهر امتا وهتظهر عائشه والا م... مقدرش يكمل الكلمه خس بوجع في قلبه وقال انا اخدت قراري يا امي وياريت متعارضنيش بعد اذنك ميار هي أنسب واحده ليا .

*ظلت تنظر له بصدمه ثم قالت طيب افرض قمر كانت بتاخد فترة راحه وهترجع تاني ليك وقتها هتعمل ايه هتختار قمر والا ميار يا حسام .

_ ظل ينظر لها بصدمه فعقله اختار له ميار بينما قلبه يعشق قمر ظل يفكر مدة ليست قليله ثم قال وهو يتنهد وقتها هختار الأنسب مع ان قمر باين عليها مش هترجع يا امي قمر لو بتحبني كانت رجعت عشاني اكيد كنت هوحشه اكيد هتبقي عايزه تطمن عليكي أو عليا بس اللي اخدت بالي منه يا ماما ان قمر عمرها ما قالتلي بحبك حتي ممكن اكون انا كنت بفسر تصرفاتها غلط ثم هز كتفيه كأنه لا يعلم شئ وذهب باتجاه غرفته لا يعلم هل القرار الذي اتخذه صحيح ام لا ظل يفكر ويفكر وتذكر مقابلته مع ميار .

فلاش باااااك .

كان يجلس بسيارته ينتظر ميار أمام منزلها لكي ينهي تلك الخطوبه فهو لا يطيقها وجدها تخرج بفستان طويل مقفول وترفع شعرها بطريقه رائعه وتضع اللمسات الهادئه من المكياج نظر له مدة وسحر بتغير مظهرها بالكامل فكيف هذا هذه ليست ميار التي ترتدي ما يظهر من جسدها أكثر ما يخفي هذه ليست التي تضع المكياج بهذه الطريقه ظل ينظر لها مدة .

" نظرت هي له بخجل وقالت برقة لو سمحت يا حسام ياريت متبصش ليا كده ثم نظرت له بصدمه وقالت ايه شكلي في حاجه مش مظبوطه في ايه يا حسام .

_ تنهد حسام وقال بجد طالعه جميله اوووي انهارده الفستان شكله جميل كلك علي بعضك جميله .

" نظرت له بخجل وقالت متكسفنيش يا حسام بقا اله .

_ ضحك علي خجلها وقال بس ايه التغير ده من امتا واحنا كده .

" تصنعت التوتر وقالت اصلا يعني انا عارفه انك بتحب النوع ده من اللبس وبتحب الحجاب وكده بس مقدرتش البس الحجاب بس بحاول واحدة واحده اغير من شكلي عشان يرضيك  .

_ نظر لها نظرة مطولة وقال ليه لييه تغيري من شكلك عشان ترضيني .

" نظرت له بخجل وقالت يعني عشان عارفه انك بتحب كده فأكيد اي حاجه انت بتحبها هعملها بكل حب ورضا انا عايزه سعادتك وبس ولو كانت في اخر الدنيا وبعدين هو اللي بيحب حد بيدور علي سعادته ويعملها حتي لو هتوجعه بس يحب يشوف حبيبه مبسوط يحب يشوفه سعيد فبيحاول يعمل اي حاجه عشانه عشان يشوف بس الضحكه علي وشه .

_ نظر لها نظرة طويله نظرة اعجاب وقال اله وبعدين ايه الكلام الجامد ده .

" نظرت له بخجل وقالت اله يا حسام متكسفنيش بقا .

_ نظر لها بضحك وقال طيب عايزه تأكلي ايه يا ست ميار .

" نظرت له بحب وقالت انت بتحب تاكل ايه اللي بتحب تأكله انا هاكله انا اهم حاجه عندي هي راحتك وبس يا حسام اللي انت بتحبه هحبه زيك المكان اللي موجود فيه هكون موجوده فيه اللي بيحب حد بيبقي عايز يكون جمبه ديما متتصورش وانا بغير من طريقه لبسي قعدت اقول هعجبه والا لا طيب هو اتاخر ليه ده وحشني اوووي متتصورش يا حسام انا اليوم الي مش بشوفك فيه ببقي هجنن واسمع حتي صوتك يطمني عنك ببقي عايزاك جمبي ديما .

_ نظر لها نظرة مطوله وقال طيب فيه ناس بنحبها بس منعرفش إذا كانت بتحبنا والا  لا .

" نظرت له وكأنها فهمت مقصده ولكن لم تبين له وقالت الحب مش كلام يا حسام الحب افعال يعني اللي بيحب حد بيحب يشوفه مبسوط اي حاجه بتضايقه بيتجنبها بيحاول يبعدها عنها قدر المستطاع عشان حبيبه يكون بخير واه مبخبيش حاجه عن حبيبه ماهو الكدب هو اللي بيدمر اي علاقة حب اللي بيحب حد بيحاول يثبت لحبيبه ديما أنه بيحبه أفعال وكلام وكل حاجه ولازم يكون بين اي اتنين ثقه حتي لو زعلوا من بعض يزعلوا وهما جمب بعض عشان يتراضوا لكن فيه ناس تدعي الحب ومع اول مشكله تلاقيها هربت ده مش حب ده كان اعجاب أو اي مسمي تاني بس مش حب لا .

_ نظر لها نظرة مطوله وقال ده نسميه جهل جهل في كل القرارات محناش عارفين ده إذا كان حب او اعجاب فيبقي ده جهل في قراراتنا لاننا مش عارفين نفرق بين الاي بيحبنا بجد واللي بيمثل علينا الحب أو اللي كنا واهمين نفسنا أنه بيحبها .

" نظرت له كأنها لم تفهم شئ وقالت قصدك ايه يا حسام .

_ ابدا مفيش يا ميار بس بجد شكرا لكلامك اللي فتح عقلي علي حاجات كتيره تعالي بقاا نأكل بيتزا انا عارف انك بتحبيها .

" وضعت يدها فوق يده وقالت طلما انت بتحبها اكيد هحبها ....

عوده من الفلاش بااااك .

فاق من شروده وهو يقول ليه يا قمر ليه مفهمتنيش ليه كتبتي رساله وهربتي وسبتيني ليه محاولتيش تصالحيني مره واتنين وتلاته المفروض اني حبيبك مفروض زعلت منك تحاولي تصالحيني مره واتنين وتلاته ظل هكذا يفكر وهو يمسك كوب ماء بيده فجرحت يده من كثرة ضغطه علي كوب الماء فانكسر بين يديه وجرحه .....

_________________________________

في امريكا فاقت من نومها وهي تشعر  بيدها تؤلمها بشده ظل تدلك في يدها وهي تتحسها تحس ان يدها تنزل الدماء ولكن لا تجد شئ ولكن يدها توجعها بشدة ظلت تنظر ليدها وفي عيناها الدموع لا تعلم ما بيدها ظلت هكذا مدة ....

_________________________________

بينما في لبنان كان يجلس في منزله يعمل ولكن حس بوجع في قلبه مرة واحده حس أن قلبه يؤلمه بشدة ظل يدلك فيه وهو يقول اهدي يا قمري انا عارف ان فيه حاجه وجعاكي اهدي يا قمري انا معاكي اهدي وظل وكأنه يكلمها هي وليست قلبه فهو يعلم أن قلبه يشعر بها وبألمها ظل هكذا يفكر بها ثم بدأ يتلو آيات الله وهو يدلك قلبه .....

___________________________________

بعد اسبوع 

في لبنان .

كان يجلس عدي مع والده وهو يقول له بابا انا عارف انك عارف مكان قمر عشان خاطري قولي وريح قلبي يا بابا انا ابنك .

.. نظر له وكان سيخبره ولكنه تذكر وعده لها عندما كانت تأخذ منه ملفالدراسه الخاص بها والمنحة للجامعه الامريكيه وقال : انا معرفش يابني حاجه .

: يا بابا انا عارف انك عارف مكانها عشان خاطري طمني عليها بس .

.. انا معرفش مكانها كل اللي اعرفه عنها انها بتشوف مستقبلها وبس يابني فين معرفش .

: يبقي اخدت المنحه الامريكيه يا بابا .

..بتوتر لا يابني بنت تانيه اخدتها .

 : نظر له نظرة مطولة وقال هنشوف يا بابا هنشوف ثم قام وتركه .

.. ياارب تفكر صح وتلاقيها يا عدي يابني وتريح قلبك بقا .

بعد اسبوع 

في امريكا .

كان يقف بكل شموخ ببدلته ونظارته التي جعلته أكثر وسامه امام الجامعه الخاصه بقمر دخل الي الجامعه ثم الي مكتب شئون الطلاب حاول كثيرا أن يبحث عن اسمها بين الطلاب ولكن صاحب المكتب رفض بشدة ولم يعطه اي شئ خرج من المكتب وهو يسب ويلعن في الجامعه والمدير والعميد وكل من يعمل بها أخذ قرار بأن يبحث عنها وسط الطلاب بنفسه ظل يبحث هنا وهناك وهو يبحث عنها ولك لم يجدها نهائيا تاكد انها ليست هنا لأنها لو كانت هنا لكانت ظهرت وسط هولاء الطلاب الذين في امتحان  حجز طائرة وعاد الي لبنان مرة أخري وهو قلبه يؤلمه عليها فهو يحس بأن بها شئ ظل يدلك قلبه ويدعو الله أن يخفف ما بها وأن يأتي بالألم الذي بها به هو ......

_________________________________

علي الجانب الآخر في امريكا .

عند قمر كانت تجلس بجوارها رزان وهي تضع لها كمادات خافضه للحراره فهي اخذت نازلة برد شديدة حتي أنها لم تحضر امتحانها اليوم وأخذوا لها إجازة مرضيه .

- تحدثت بتعب وهي تقول هعمل ايه في امتحان انهارده اللي راح ده يا رزان .

؛ متخفيش من حاجه انا اخدتلك اجازه من العميد وقال هتمتحنيه بعد الامتحانات أما تخلص باسبوع متقلقيش انتي بس تعالي اكلك عشان تاخدي العلاج وتنامي يلا بقلم زوزه .

- اومات لها بتعب واكلت منها ثم أخذت دوائها ونامت في تعب شديد ....

_________________________________

في مصر 

في حفلة .

كان يوجد حسام مع خطيبته يرقصون علي موسيقي هادئه ويحتفلون معا بحفله مولد ميار بعد الانتهاء من الرقصة قد حسام لميار سلسلة رقيقه مع خاتم رقيق اعجبت بهم ميار بشدة لدرجه انها حضنته من شدة فرحتها بهم ومن شدة فرحتها بحفلة اليوم الذي قام هو بإعدادها لها كانت تشعر بالسعاده وهي بجواره دائما .

_ بدلها الحضن براحه وقال لها كل سنه وانتي اجمل حاجه حصلتلي وعيد ميلادك الجاي في بيتي أن شاء الله.

" تصنعت الخجل وقالت إن شاء الله .

_ تسمحيلي البسهم ليكي .

" نظرت له بحب وقالت اكيد .

_ بدأ يلبسها سلسلتها وهو يتذكر عيد ميلاد قمر وأنها رفضت أن يلبسها السلسله ولكن نفض ذلك من عقله سريعا وقال في نفسه أنها رفضت لأنها لم تكن تحبه قط .

استمر الحفلة وسط الرقص والضحك .

_________________________________

في لبنان .

وصل لبنان فهو وجد طائرة عائدة الي لبنان في نفس اليوم عاد الي لبنان ولكن كان قلبه يؤلمه بشدة علي صغيرته ومدللته فهو يعلم أن بها شيئا ولكن ما بيده شئ يفعله من أجلها ظل في غرفته يجلس علي سريره وعيناه بها دموع يعلم أن بها شئ ولكن لا يستطيع حتي أن يخفف عنها يريد أن يطمئن عليها فقط ولكن لا يعلم كيف .

________________________________

ظلت هكذا الحياة تمر بدأت قمر تنسي تدريجيا حبها لحسام وتقبلت فكرة أنه خطب وأنه سيتزوج وفسرت ما كانت تشعر به بأنه هو اعجاب فقط لانه كان أول شاب بحياتها وايضا فسرت تعلقها بعدي بأنه هو كان بمثابة الاخ لها وهي حبت ذلك لأنها لم يكن لديها اخوة مرت الحياة وقمر تقتنع شيئا فشيئا بهذا ولكن كانت تكن لكل منهما الاحترام والحب وليس اي حب وانما حب من أجل ما فعلوه من أجلها فالبنهايه حسام ابن عمتها وعدي بمثابة أخاها وصديقها وبئر أسرارها كانت تدعو الله أن يريح قلوبهم دائما كانت تشعر بكل منهما عندما يتالموا تعلم أن بهم شئ ولكن لا تسطيع أن تفعل شئ بقلم زوزه .

بعد مرور عام علي وجود قمر في امريكا .

كانت تجلس شاردة تسمتع الي اغنية فيروز  بعد علي بالي .

طل وسألني ﺇذا نيسان دق الباب

خبيت وجيي و طار البيت فيّ وغاب

طل وسألني ﺇذا نيسان دق الباب

خبيت وجيي وطار البيت فيّ وغاب

حبيت ﺇفتح له وعلى الحب ﺇشرح له

طليت ما لقيت غير الورد عند الباب

بعدك على بالي يا قمر الحلوين

يا زهرة بتشرين يا ذهبي الغالي

بعدك على بالي يا حلو يا مغرور

يا حبق ومنتور على سطح العالي

بعدك على بالي يا قمر الحلوين

يا زهرة بتشرين يا ذهبي الغالي

بعدك على بالي يا حلو يا مغرور

يا حبق ومنتور على سطح العالي

مرق الصيف بمواعيده والهوى لملم عناقيده

مرق الصيف بمواعيد والهوى لملم عناقيده

ولا عرفنا خبر عنك يا قمر ولا حدا لوحلنا بإيده

بتطل الليالي وبتروح الليالي وبعدك على بالي، على بالي

بعدك على بالي) يا قمر الحلوين)

يا زهرة بتشرين يا ذهبي الغالي

بعدك على بالي) يا حلو يا مغرور)

يا حبق ومنتور على سطح العالي

كانت شاردة في تلك الأغنية فهي حقا اشتقت لرؤيته ورؤية ضحكته ولكنها تذكرت عيد مولده سريعا فاتيت إلي راسها فكرة أن تفعل مثل ما فعلت في عيد ميلاد حسام وان تذهب له حتي لو تراه من بعيد ظلت تفكر وتفكر ماذا تفعل في عيد مولده الي اتيت إليها رزان وجدتها شاردة فقالت لها : 

:قمررررر يا قمررررر لك شو فينك يا خيتي .

- نظرت لها وضحكت ثم قالت مش هتتعلمي مصري بقا بقالنا مع بعض سنه اهو .

: نظرت لها بضحك وقالت لك عم حاول اتكلم مصري لكن مو عم يظبط معي غير بعض كلمات .

- هتتعلمي هتتعلمي .

: طيب شو كنتي عم تفكري ها .

- وهي تفرك يديها بتوتر وقالت الصراحه يعني يعني .

: ليش التوتر شو صار والا اقولك بالمصري عملتي مصيبة ايه .

- نظرت لها بضحك وقالت مصيبه هي من ناحيه مصيبه فهي مصيبه .

: قلقتيني شو صار  .

- الصراحه يعني هو عيد ميلاد عدي بعد اسبوع .

: امممممم وبعدين .

- مش هاين عليا مكلموش في عيد ميلاده .

: امممممم وهتعملي زي عيد ميلاد حسام صح .

- نظرت لها بضحك وقالت ده حسام كان ع اخر لحظه ويعرفني .

: لولا أني انقذتك في آخر ثانيه صح .

- تسلميلي يا رورو يا عسل انتي وبعدين ما انتي ببتتكلمي مصري اهو  .

: بتعلم ياختي بتعلم. 

- نظرت لها بضحك وقالت ها هنعمل زي حسام والا ايه .

: ماشي يا آخرة صبري مع اني مش عارفة ازاي زعلانه منهم وازاي فاكرة اعياد ميلادهم ومش عايزة تنسيها .

-صدقيني مش عارفه يا رزان بس كل اللي اعرفه اني كل ما افتكر عيد ميلاد حد فيهم عايزه افرحهم انا مشيت وسبتهم والاتنين مش غلطانين انا اللي غلطانه .

: بس ازاي مش زعلانه من حسام مع أنه خطب .

- خطب أو ماخطبش فحسام ابن عمتي وبس ووقف جمبي ديما وفرحني ديما وانا دي ابسط حاجه ليه عندي .

: بس شوفتي خطيبته عاملة ازاي تحسيها كده ماشيه بوش بوهيا علي وشها .

- بوهيا انتي لبنانيه انتي .

: ضحكت وقالت بعد من عندكم ياختي  ..

- بضحك بس فاكرة اليوم ده .

: ما تفكرنيش ياختي .

فلاش باااااك .

يوم عيد ميلاد حسام .

: لك نازلين مصر مخصوص امشان عيد ميلاد هادا حسام لك بدي شاهد مصر .

- بت انتي اسكتي شويه وتعالي يلا نروح نودي الهديه ونمشي .

: لك بدي شاهد مصر وانتي تقولي هديه انتي قولتي لخالك انك رح تفرجيني مصر يلا بقا .

- هنودي الهديه ونمشي علي طول .

: طيب هندخل الجامعه ازاي. 

- هندخل مع الطلبه ولو حد كلمنا هقول اني بنت عمة الدكتور حسام وعملاله مفاجأة ومش عايزه حد يقوله .

: تمااام .

.....

: اهو يا ستي دخلنا هنودي دي لحسام ازاي بقا .

- بصي هنشوف حد من البنات أو الشباب دول يديها ليه واحنا نستني من برا نشوفه هيدخل ليه وبعد ما نتأكد أنه اخدها نمشي اووووكيه .

: اوكيييه .

- وانتي اتظبطي اتكلمي مصري مش مره مصري ومره لبناني .

: اهو اللي يعرفه بقوله ويلا امشان بدي شاهد مصر .

- ماشي نادي انتي علي حد .

: طيب تعالي معايا ثم مسكت يدها وذهبوا الي مجموعه من الشباب والبنات اللي واقفين مع بعض وكان من ضمنهم مؤيد. 

: هلا شباب .

- السلام عليكم .

الكل ؛ عليكم السلام .

- بخجل عايزين منكم طلب .

: انا رح احكيلهم بدنا منكم طلب شباب اكيد انتم عارفين دكتور حسام صح .

مؤيد : ايوه خير .

: وهي تشير إلي قمر لك هي بتكون قمر بنت عمته وهو اليوم عيد ميلاده وهي عملاله مفاجأة بس ما بدها إياه يشوفها وعايزين حد يوصل الهديه إله وشكرا الكن .

مؤيد : انا ممكن اوصلها عادي .

- بابتسامه شكرا ليك .

مؤيد: العفو اعتبريني زي اخوكي هاتي الهديه اوصلها وانتوا بصوا خليكوا وراي بس من بعيد. 

( بطل رواية عشق حياة ) 

: شكرا الك .

ذهب مؤيد وهم خلفه ولكن من بعيد دخل مؤيد الي حسام وقال السلام عليكم يا دكتور .

_ اتفضل انت مؤيد الشناوي صح .

مؤيد : ايوه يا دكتور اولا كل سنه وانت طيب ثم اتفضل الهديه دي لحضرتك من بنت .

_ قام وقف وقام يفتحها وهو ينظر إلي تلك التي تدعي خطيبته وهي صديقته في العمل أيضا وهي تنظر له بغضب ثم قالت بغضب هديه من بنت ليه بقا يا حسام .

_ اهدي يا ميار أما نشوف من مين .

' يوه بقا انت حر وظلت تنظر معه وهو يفتح الهديه وجدته يخرج برفان من اغلي ماركة وساعة ذو ماركة عاليه ومعهم بوكيه ورد صغير ورسالة .

_ يااتري من مين دول بس ذوق الساعه والبرفيم جميل .

' اه ماهما من معجبه ثم نظرت إلي الرساله وقالت بفضول افتح الرساله دي أما نشوف من مين .

_ طيب ثم بدأ يقرأ ما في الرساله وهو يقول ( كل سنه وانت طيب يا حسام وعقبال مليون سنه ياارب وانت بخير وسعاده ومحقق احلامك كلها انا عارفه انت بتفكر ياتري من مين الهديه دي بس اكيد مني انا ايوه اللي جيت علي بالك كل سنه وانت طيب سلملي علي عمتو يا حسام وقولها أنها وحشاني جدا وعلي فكره انا مش زعلانه منك لاني عرفت انك بدور عليا بس مش عايزه حد يعرف عنواني وهرجع هخلي الكل يشاور عليا من بعيد وبس المهم انا اسفه علي اخر موقف كان بينا واكيد انت فهمت انا عملت كده ليه المهم الف مبروووك علي الخطوبه مع انها متاخره واتمني أن الفرح يكون قريب اتمنا لك حياة سعيده يا حسام انت اكيد مستغرب اني باعته كده بس انت كنت ديما بتفرحني فجلست افرحك واطمنك عليا كل سنه وانت بخير والف مبروووك تاني ) 

_ نظر الي الرساله التي بين يديه بدموع ثم بدأ يجري نحو الباب ثم نحو الخارج وهو يبحث عن مؤيد حتي رآه وقال له مؤؤؤؤيد.

مؤيد : نعم يا دكتور .

- البنت اللي جابت الحاجه دي فين يا مؤيد ضروري تقولي .

مؤيد : هي لسه ماشية يا دكتور .

_ مشيت منين وكانت لابسه ايه .

مؤيد : كانت لابسه فستان ازرق لون عنيها وطرحه بيضه ومشيت من الناحية دي وعلي ما أظن منهضتش تبعد .

_ نظر إلي المكان وشكره ثم ركض يبحث عنها .

_ خرج إلي الخارج ظل يبحث إلي أن وجدها تقف في الناحية الأخري من الطريق تنتظر شئ بدأ ينادي عليها قائلا قمررر يا قمررر يحاول أن يذهب إليها ولكن وجد أحد يمسك يده وهو يقول لك دكتور حسام كتير امنيح اني شوفتك كان بدي اسالك علي سؤال .

_ نظر لها وهو ينظر إلى قمر التي تبعد ثم قال معلش مستعجل  .

: نظرت له بتوتر وهي تنظر إلي القمر التي تبعد لك انا بدي ياك في سؤال بس يا دكتور كتير امنيح اني شوفتك لك دوخت عليك من الصبح .

_ معلس خمس دقائق أو استنيني في المكتب وانا هجاوبك .

: وهي تنظر إلي قمر التي اختفيت يا دكتور بس انا كتير معجبة بيك و...

_ نفض يده وقال بغضب انا مش فاضي للكلام الفاضي ده ثم ذهب يركض يبحث عن قمر التي اختفيت وصار يسب ويلعن في تلك الفتاة ذو الشعر الأحمر التي لم تعجله يحدثها ولكنه راها وهي جميله لقد صارت اجمل من قبل وكانت مثل الحوريه بفستانها الذي لون عيناها وطرحتها البيضاء ظل يبحث عنها ولكنه لم يجده ثم رجع الي الجامعه مره اخري راي ميار علي وجهها الغضب فأخذ الهديه وقال له تعب بشدة وغادر وتركه دون أن يعطيها اي اعتبار .

عوده من الفلاش بااااك .

: بضحك لك عملت من حالي اضحوكه مشان الاستاذة قمر تهرب. 

- بضحك لا وتقوليله معجبه بيك ده انتي هبله. 

: نظرت لها بضحك وقالت امال اقول ايه عشان أوقفه بس يلا قدرنا ننفض منه .

- المهم عيد ميلاد حسام عايزين نحجز تذاكر علي لبنان .

: ماشي هحجزلك انا كنت هنزل بعد تلات ايام ايه رايك .

- ماشي تمام يلا ننام بقا  ......

________________________________

بعد ثلاثه ايام 

كانت تهبط من الطائرة هي وصديقتها رزان ومعهم حقائبهم ذهبوا باتجاه منزل رزان وجلسوا هناك سويا .

بعد مرور اول يوم .

- رزاااااان ها هنعمل ايه وهنوصل لعدي ازاي .

؛ بصي يا ستي هنعمل ......

  •تابع الفصل التالي "رواية حسام و قمر" اضغط على اسم الرواية

google-playkhamsatmostaqltradent