رواية جمعهم الحب الفصل الثالث والعشرون 23
سليم وهو يطلق الرصاصة في ذراع إبراهيم : هاتوه ورايا ع القسم
إبراهيم بتوهان : سيبوني... اهاا
فِـ القسم...
سليم بغضب : يلا ي حليتها قول مين بيساعدك
إبراهيم بضحك : هقول بس هات حسام وندى أخته هنا
سليم بأستغراب : إنت هتستعبط يلااا
إبراهيم بوجع : لا مش بستعبط والله هاتهم وأنا اقولك الحقيقة
سليم بتنهيدة : تمام... واتصل بحسام
فِـ الفيلا عند حسام...
حسام بأستغراب : أي الهبل الل بيقولوا سليم دا
مريم وهي تأتي من خلفه : حسام مالك إنت بتكلم نفسك
حسام : سليم كلمني وقال إنه قبض ع إبراهيم وبيقول هات ندى وتعالي
مريم بأستغراب : وهو مقلش عايزك ليه
حسام بتنهيدة : لا بس هروحله
مريم بترجي : ممكن اجي معاك
حسام بضيق : لا طبعا دا الزفت إبراهيم دا هناك
مريم بترجي : بالله عليك ي حسام خدني معاك بعدين هو مش هيعملي حاجه وانت موجود
حسام بضيق : تمام تعالي بس تفضلي واقفة جمبي متتحركيش أبدا
مريم بحب : هفضل لازقة فيك مش هتحرك خمس دقايق وابقاا جاهزة
وبعد وقت من الزمن فِـ السيارة يجلس فهد وحسام من الأمام ومريم تضم ندى فِـ الخلف....
ندى بتعب : هو عايزنا ف اي
حسام بحب : متقلقيش ي حبيبتي
مريم وهي تحضنها : بس ي قلبي حسام وفهد معانا متقلقيش
ندى بتنهيدة : تمام..
بعد فترة فِـ قسم الشرطة وصلوا....
فهد وحسام وهم ينقضوا على ابراهيم : آه ي ابن ال***ي ***
سليم وهو يفصلهم عنه : بس بقاا ي حسام انت وفهد
حسام بغضب : دا ****
سليم بتنهيدة :اصبر بس ي حسام نشوفه هيقول أي
إبراهيم بضحك وهو يتطلع الي مريم : أي دا هي مريوم حبيبتي هنا كمان
حسام بغضب وينقض عليه : سيرة مراتي متجيش ع لسانك ي ابن ال***
سليم بعصبيه ويفصل بينهم : بس بقاا ي حسام خلينا نخلص... وانت اتكلم ي زفت الطين
إبراهيم بوجع : آه... مش عايز تعرف مين اللي كان وراه كل دا
حسام بغضب:انطق يلا انت هترغي معانا
ابراهيم:امك..امك هي اللي ورا كل دا
حسام بصدمة:انت كداب
ابراهيم:اي مش مصدق ان صافيا هانم هي السبب في كل اللي بيحصلكوا فيكوا ولا اي....ثم القي نظرة علي ندي اللي كانت دموعها تنساب بغزارة في صمت:اي وانتي مش مصدقة ياقطة
فهد وهو يلكمه :ملكش دعوة بيها يابن ال***عشان موتك ميبقاش علي ايدي
سليم:ياعسكررري تعالي خده علي الحبس
وخدوه ومشيوا
حسام ف نفسه:لا لا ازاي اكيد في حاجة غلط مستحيل
كانت تقف ندي في زاوية المكتب تبكي بصمت حتي اقترب اليها فهد وخدها في حضنو وخرج بها ركبها العربية
فهد وهو يطبطب عليها:ندوشتي كفاية دموع يرضيكي القمر دا يعيط
ندي بتعب ودموع:احنا معملنلهاش حاجة ولا واحنا صغيرين سابتنا في حالنا ولا حتي واحنا كبار طب هي عايزة مننا اي
فهد وهو يمسح دموعها:اششش اهدي عشان انتي لسه تعبانة هتتعبي اكتر ودا غلط ...وان شاء الله هتتحل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سليم وحسام
حسام بحزن :سليم عايز مراقبة مشددة عن صافيا واي حاجة تحصل تقولي
سليم:حاضر ..ومتشلش جواك ياصاحبي وحاول تطلع ندي من الحزن اللي فيها لانها باين عليها التعب
حسام بزعل :والله انا ما زعلان علي حد غير ندي كانت نفسها في ام حنينة بس ملهاش غيري دلوقتي
سليم:ان شاء الله هترجع كل حاجة زي ما كانت...وانا هكلم ريناد تكلم ندي تكرها في عشتها شوية لان زي ما انت عارفة مفيش حد بيطلعها من المود غيرها
حسام ببتسامة :تسلم ياصاحبي علي وقفتك معايا
سليم:عيب يلا انتتت اخوياا
حسام:هاخد مريم انا بقي واشوف ندي واروح
سليم:تمام ...سلام خلي بالك من نفسك
حسام:سلام
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد قليل
سليم :الو يابومة
ريناد:ايوة احظابط
سليم:مرتبط بسواق توكتوك
ريناد:اللهي يربطوك في رجل كنبة ما يعرفوا يفكوك يابعيد
سليم:يخربيتك لسانك اكبر منك اخرسي شوية
ريناد:متخلنيش اطوله عليك بقي
سليم:ليه ياختي الطيب احسن...المهم وبدا يقص عليها ماحدث
ريناد :والله ما حد زعلانة عليه بجد في الليلة دي كلها غير ندي شافت حاجات الفترة اللي فاتت هدتها خالص
سليم:ربنا معاهم....واجبك انت دلوقتي تفرفشيها
ريناد بشهقة:نهارك اسود عايزني ارقصلها ...لا لا لا كلوا الا الشرف
سليم:يخربيتك شرف اي هو انا قولتلك اي
ريناد:اصل بتقولي فرفشيها ودي مش بسمعها غير في الكباريهات
سليم :ريناد اقفلي وغلاوة امك عشان مجيش اقتلك
ريناد :انت فاكرني هقولك لا لا اهو وراحت قافلة في وشه
سليم :يابتتت المتخلفة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد قليل
كانت تحاول ريناد ان تهاتف ندي ولكنها كانت تكنسل عليها
بعد فترة ندي زهقت وردت
ندي:الو
ريناد:الو بالمهزقة اللي شافت نفسها علينا ومش عايز ترد
ندي :ريناد اقفلي احسن ليكي وليا
ريناد :طب ولو مقفلتش
ندي ببتسامة جانبية :هقفل انا وراحت قافلة في وشها
ريناد بصدمة:احيهههه هو اللي انا بعمله فيه هيطلع عليا...ثم ااكملت تفكير خليهم يولعوا هما الاتنين انا اروح اكل يااااه نفسي هفاني علي تراب مبلول.....يععععع اي اللي انا بقوله دااا..اه ويسلام لو فيه شوية طوب....ياربببب علي التخاريف انا اغور اناممم
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد فترة فِـ فيلا حسام يجتمعوا كلهم....
فهد بحزن ع صاحبه وزوجته : معلش ي صاحبي
حسام : أنا مش زعلان لما عرفت أنا زعلان ع ندى..وزعلان انها عملت كدا ليهه ولازم اعرف
فهد بمرح لكي يخفف عنه : خلاص بقا سيبك من الزعل ده آنتي مش عايز تفرح ندى
حسام باستفهام : هنعمل ايه يعني
فهد بفرحة : نعمل فرحنا أنا وندى وإنت ومريم أي رأيك
حسام :
•تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية