رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الخامس والعشرون 25
_«رواية: تزوجتني رغما عني فأحببتك 💛
البارت: البارت الخامس والعشرون 💚
___
_«ريم بخوف» طيب هلبس اهو
_«فاديه بعصبيه» انجزي عشان متتأخرش
"تركتها فاديه مغادره غرفتها ظلت ريم تبكي علي معامله والداتها لها فهي لا تحترم قرارتها فريم تريد ارضاء الله عز وجل ولكن الام تقف امام ذلك بعد قليل لبست ريم انداء بلون الازرق وخمار بالون الازرق وشانطه بيضه وكوتشي ابيض "
_«ريم بحزن» انا خلصت ياماما
_«فاديه بضيق» يعني عندك لبس كتير مسكالي في الادناء ليه كل البنات حلوه وشيك وانتي شبهه الستات الكبيره استغفر الله العظيم اتفضلي قدامي
"ريم مسكت دموعها وخرجت زي مامتها قالتلها فضلت ريم مسكه دموعها طول الطريق حزينه من كلام مامتها متذكره لما كانت متبرجه وتلبس بناطيل كانت بتسمع احلي الكلام امال دلوقتي كل شئ اتغير والدتها بقت دايما تجرحها بكلامتها"
"اكيد انتي بيحصل معاكي كدا؟؟ الحقيقه مش انتي بس اللي بيحصل معاكي وبتسمعي كلام يخليكي تفكري في قلع الخمار او النقاب او اللبس الواسع بسبب الكلام الكتير اللي بتسمعيه يكاد بتسمعي كلام حد بيشجعك دايما بتلاقي انتهاض تلاقي الكل مركز معاكي انتي وبيدخل ف حياتك عايزه اقولك ان اي حد بيشجعك علي الغلط او بينتهضك دول شياطين الانس احذري منهم دول تأثرهم اقوي من الشيطان نفسه لما تلاقي الكل حواليكي ضدك هتعتقدي انهم الصح وانتي الغلط عايزه اقولك لو والدتك ذات نفسها امرتك بمعصيه متوفقيش لا طاعه لمخلوق في معصيه الخالق الامهات مبقتش زي الاول الامهات بتحارب ازاي تظهر مفاتن بنتها 💔الامهات بقت ماشيه عكس الدين تماما ولا اكنها هتتحاسب عليكي كلكم راع وكلكم مسؤل اثبتي في طريقك محدش هيبقي معاكي في قبرك"
_____________________________♡
_«حنين بإحراج» بقولك ياحياء انا عايزه اسألك
سؤال بس مكسوفه
_«حياء بحب» متتكفيس فيه ايه
_«حنين بإحراج» شديد انا سمعت ان التطهر من الحيض له خطوات انا كنت باخد شطور عادي وخلاص
_«حياء بفهم وبحرج» لا شور عادي ازاي لازم تعملي الخطوات اللي هقولك عليها بصي اول خطوه التسميه هتسمي في سرك لانك في الحمام ثاني حاجه هتغسلي ايدك ثلاث مرات بدون صابون او اي حاجه يدوبك بس هتشطفيها بعدها هتغسلي الفر*ج كويس جدا وبعدها هتغسلي ايدك بس المرادي بالصابون وبعدها هتتوضئ عادي اكنك رايحه تصلي بس بدوت غسل الرجل
_«حنين بفهم» تمام وبعدين
_«حياء بتكمله» وبعدها هندخل الماء في الشعر ثلث مرات كويس وبعدها هنوجهه الماء للشق الايمن وبعدها هنوجهه الماء للشق الايسر وبعد كدا هنوجهه الماء علي الجسم كله وبعدها الشور العادي بتاعك دي طريقه الصحيحه ثم تابعت انتي ازاي مش عارفه المعلومه دي
_«حنين بإحراج» والله ماكنت اعرف دا انا سمعت عنها بالصدفه فقولت اسألك
_«حياء بحب» المهم انك عرفتي خدي بالك بقي ياقمري انا هروح اشوف زين خلص شغله ولا لاء
_«حنين بحب» ماشي
"ذهبت حياء الي زين"
_«حياء» زين خلصت شغل ولا لسه
_«زين نظر لها قائل بحنيه»: نسيتي تحيه السلام
_«حياء بتذكر» اه صح نسيت اسفه السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_«زين بحب» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
انا عموما لسه شويه وهخلص اهو تعالي اقعدي معايا
_«حياء بحب» ماشي
"فضلت حياء قاعده مع زين الي ان ينتهي من شغله استغلت حياء هذا الوقت في الحمد علي كل شئ حصل لها وعلي كرم الله عليها ربنا عز وجل اكرم حياء بأن جعل زوجها زين كما تمنت ملتزم يخاف الله واعطاها عائله تحبها وتحترمها كرم الله كبير ولكن اكثر الناس لا يعلمون"
_«زين بحب» انا خلصت ياحياء يلا بينا
_______________________________♡
"دخلت ريم الفرح وقلبها خائف من الله ولكن والدتها اغصبتها علي الحضور ذاهبين الي اقاريبهم"
_«فاديه بحب» ازيكم يابنات
_«البنت1»الحمدلله ياابله فاديه ازيك يابت ياريم
_«ريم بحزن» الحمدلله ياحبيبتي
_«البنت 2»بهزار مالك يابت استشيختي كدا ليه
_«ريم بهدوء» عقبالك لما ربنا يهديكي
_«البنت 2»يارب يختي بس مش بتشدد دا
_«ريم بثقه» انا مش متشدده انتي اللي متشدده
_«البنت 2 بعدم فهم» ازاي فهميني
_«ريم بثقه» انتي مش قادره تمشي بسبب الكعب الطويل اللي انتي لبساه وحاساكي هتقعي وكمان الفستان ضيق جدا بردو مخلاكي مش واخده راحتك ولا في الحركه ولا في المشي والاسبنش اللي انتي لافاها كل شويه تقع وتفضلي تعدلي فيها دا غير الميكب اللي كل شويه تظبتيه يبقي مين المتشدد انا ولا انتي؟؟
_«البنت 2بإحراج ولم تلاقي رد عليها»
"الدين اداكي خيارين اول خيار انك مترديش علي حد او انك تردي بس بإحترام وبأدب الدين مأمركيش تكوني ضعيفه او زليله الدين خلاكي قويه طول ماانتي مبتعمليش حاجه غلط وماشيه علي طريق الله يبقي لازم تكوني قويه وقد اي حد بيكلمك في مواقف ممكن تتغاطي عنها ومترديش بس فيه مواقف لازم تدافعي عن دينك يمكن واحده تفوق بسبب كلامك ردي بس طبعا بهدوء وذكاء دي اهم حاجه انك تفهمي اللي قدامك انه هو الغلط وانتي الصح""بعد قليل فضلت ريم تستغفر الله لعلا الله يغفر لها زنبها"
"انتي لما تكوني بترضي ربنا هتلاقي بنات كتير وخداكي قدوه فلما تلاقيكي بتعملي ذنب هي هتعتبره عادي ماقدوتها عملته؟ عشان كدا كونك ملتزمه خليكي في الاماكن اللي تنسبك ياغاليه افراح غير اسلاميه لاء وغير ذلك "
_«ريم بخنقه وضيق» ماما انا هدخل الحمام وجايه
_«فاديه» طيب ماشي بس متتأخريش
_«ريم بخنقه» طيب
"ذهبت ريم الي الحمام لتفرغ طاقتها بها ولكن اتصدمت بالذي سمعته"
_«البنت الاولي» ايه رئيك في شعري
_«البنت الثانيه بضحك» انتي يابت مش محجبه
_«البنت الاولي بقرف» يختي احنا في فرح مش
في ميتم وبعدين احنا بنحضر افراح يعني غير فين وفين
_«البنت الثانيه بضحك» عندك حق حتي نطلع بعريس بالمره
_«البنت الاولي» يلا انا كدا ظبت شعري
_«استجمعت ريم قوتها قائله»: لو سمحتي ياانسه
_«بنت 1 قائله» اتفضلي عاوزه حاجه
_«ريم بثقه» بصي انا والله مش قاصده طبعا اسمعك وانتي بتتكلمي انتي وصحبتك بس انتي كدا كدا جنبي وسمعتك انا كنت عايزه انصحك نصيحه الله مع اني والله مش وش انصح حد انا اقلل من اني انصح بس انا كنت عايزه اقولك ان حجابك مش ضد انك تفرحي افرحي وانبسطي حجابك عمره ماكان عائق ابدا قدام سعادتك احنا للاسف ربطنا سعاتنا بالذنب اللي هو لو معملناش ذنب كدا احنا مش هنفرح الفرح مثلا لو مكنش بأغاني ومعصيه اقلل كلمه هتتقال هو دا يتسمي فرح بردو؟؟ ولو عروسه مقلعتش الحجاب اقل كلمه هتتقال هي دي تتسمي عروسه؟؟ المفيد من كلامي ان والله ربنا مامنعنا نفرح بس احنا اللي بنحاول ندي مبرراات ان الذنب لو متعملش كدا مش هنفرح حجابك جزء منك لما تشوفك بنت مش محجه وهي عارفه انك محجبه وقلعتي الحجاب ياتري البنت دي هتتحجب؟؟ هتعتقد ان الحجاب خنقه ولإما كد مكنتيش تقلعيه اي حاجه بتعمليها علي العلن قدام الناس يعني خلي بالك منها والله ممكن واحده تشوف واحده لبسه متبرج فتقلدها او العكس واحده لبسه واسع فتقلدها قصدي اننا بنتقلد واحنا مش واخدين بالنا اتمني منك متقلعيش الحجاب تاني وتحترمي حجابك الحجاب زي ماانتي عارفه هو فرض وهتتحاسب عليه والله اعلم حكم اللي انتي عملتيه ايه خلع الحجاب دا لانه مش موضوع سهل ولا هين ابدا انا اسفه لو طولت عليكي انا بس بنصحك من قلبي عشان متغلطيش زي ياجميله
_«البنت الاولي» ازاي بس وانتي لبسه كويس اهو مغلطش غلطك ازاي يعني
_«ريم بضحك» يعني احنا مولدين من بطن امهتنا ملتزمين ثم تابعت كلامها بحزن انا كنت متبرجه ويمكن اسوء منك كمان متستغربيش بس لما دوقت حلوه الستر متتخيليش قلبي فرحان ازاي حسيت اني كنت في ضلمه وفوقت منها بسأل نفسي ساعات هو انا السنين اللي فاتت دي كلها كنت بعمل ايه ثم دمعت قائله انا السنين اللي فاتت دي مكنتش بعمل حاجه غير اني اغضب ربنا بس كنت اسمع عن الناس اللي بتحفظ قران واللي تصلي مكنتش بهتم حتي وقول عادي يعني ماكلنا مش بنصلي ولا اكنهم هيكونو معايا ف قبري اكتر حاجه تخافي منها انك تكوني غافله وربنا سبيك تركك كدا؟؟ بجد حاجه صعبه اوي الحمدلله انه هداني ياتري لو كنت كملت حياتي كلها كدا كان هيجرا ليا ايه
_«البنت الاولي» مش عارفه اقولك ايه بس بجد اتمني ابقي زيك بجد
_«ريم بتشجيع» هتبقي افضل واحسن لو دوقتي حلاوه الستر والعفه والله ماهترجعي للتبرج تاني ابدا
"بعد ان انتهت ريم من نصحها ذاهبه الي والدتها الي ان انتهي الفرح ذاهبين الي المنزل"
_____________________________♡
_«طاهر بغيره» شيفك يعني ماسك القران ومش سايبه
_«احمد بغيظ» منتا قرئي ١٠تجزاء ماشاء الله
_«طاهر بضحك» انت هتقر عليا يااحمد مكنش العشم ياصحبي
_«احمد بحب» اسكت بقي ياعم سبني اقرء
_«طاهر بحب» انا حاسس انك عطشان قران يابني
_«احمد بحب» حصل اوي اول مره تقول كلمه صح في حياتك فعلا انا عطشان قران وعطان صلاه وعطشان استغفار عايز ابدء من جديد من ساعه ما قرئت في القران وانا بقيت حابب العلاج وحاسس ان ربنا هيشفيني ومتقبل الحياه جدا
_«طاهر بحب» ماشاء الله طب واخبار صحبك ايه
_«احمد بفرحه» *نفس الشئ دا بقي اجدع مني في القرايه ربنا اراد يهديني ويهدي قلبي انا كنت بحسب اني ضايع ومفيش امل فيا بس دا غصب عني محدش كان بيقولي صلي محدش اهتم انه يعلمني ديني صح يلا المهم اني فوقت
_«طاهر بحب» الحمدلله يااحمد ربنا يهدينا جميعا
"مهما اذنبت والله ليك مغفره من الله متيأسش اعمل الذنب وتوب اعمل الذنب وتوب حارب نفسك مفيش احلي واجمل من طريق ربنا ابدا االقرب من ربنا هينسيك همومك ومشكلك ابقي من الله"
_____________________________♡
"وصلت حياء وزين الي البيت قائلين تحيه السلام"
_«سلمي بفخر» دي تكون مرات ابني زين
_«نور بحب» ست البنات شرفت
_«اخت سلمي (جهاد)» اللهم بارك زي القمر
_«بنت جهاد (شهد)» اه بجد جميله اوي
_«حياء بفرحه وببراءه» انتو اللي جمال اوي اوي تحبو تشربو ايه.......
•تابع الفصل التالي "رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك" اضغط على اسم الرواية