رواية جمعهم الحب الفصل السادس والعشرون 26
وكان يدلف الي غرفة ندي
ولكنه راي ما صدمه
فهد بقلق:ندي
ندي بدموع وشهقات:نعم
فهد بقلق:بتعيطي ليهه في اي
ندي بشهقات:بص بص شلبي ساب بو ازاي وهي عمالة تقوله متسبنيش
فهد بصدمة:ندي انتي كويسة...بتعيطي عشان كرتون
ندي:انت بتستهون ب زعلي
فهد بمرح وهو يقعد جمبها ويحاوطها:لا ياعمري استهون بزعلك اي دا انا هاجي اتفرج معاكي واعيط انا كمان
بعد قليل
فهد بصدمة:يخربيتككك انتي نستيني انا كنت طالع اقولك اي
ندي بلامبلاه:يعني هتبقي اهم من الكرتون ..فكك واسمع
فهد فنفسه:افكني واسمع ..احييييه ودي اعرفها ازاي ان فرحنا الاسبوع الجاي دي بنت اختي
فهد:لا الموضوع مهم
ندي بزهق:احكي بسرعههه عشان الحق اسمع
فهد:حاضر يا اخر صبري....الاسبوع الجاي فرحك انتي ومريم
ندي بصدمة:نهارك اسود يافهد عايز تطلقني وكمان بتحدد فرحييي
فهد :يخربيتككككككك انتي فهمتي اي
ندي:ياحسام يابن الجزمة عايز تطلق البت ايوة انتو كدا تاخدونا لحم وترمونا عضم
فهد:هششش نهارككك سواد انا مكنش قصدي كدا يامتخلفة...انا قصدي هنعمل فرح انا وانتي
ندي بفرحة:لولولولولولييييي واخيرا هتجوز
فهد:والاستاذة كانت مخطوبة ولا اي
ندي:مش قولت اللي عندك اطلع يلا برا سبني اتنطط براحتييي ويييييييي
فهد وهو يخرج:متخلفة وهتتعبني يارب
ندي وهي تتنط:وييي هتجوززز هتجوزززز....بس بقي نبطل تخلف ونرجع نسمع الكرتون
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعند حسام ومريم...
كان حسام يدخل للغرفة ولكنه لم يجد مريم...
حسام بأستغراب : هتكون راحت فين دي
حسام بصوت عالي : مريم ي مريم
مريم وهي تخرج من الحمام بتعب : آيوه ي حسام
حسام بقلق وهو يتجه إليها : مالك ي مريم انتي تعبانه
مريم بتعب وهي تضع يدها ع بطنها : متقلقش دا طبيعي بسبب الحمل
حسام بقلق وخوف وهو يأخذها معه باتجاه السرير : طيب اقعدي متتحركيش من مكانك
مريم بحب وهي تحاوط وجهه : متخافش عليا انا كويسه... وبمرح لكي تخفف من قلقه : ولا هتحبسني هنا بقاا ي سي حسام
حسام بحب : مقدرش احبسك ي قلب حسام
حسام بتذكر : اديكي نستيني كنت جاي اقولك أي... ليكي عندي مفاجأة
مريم بطفولة : أي هي اي هي ي حسام قول قول
حسام بضحك : هقول قررت أنا وفهد نعملكوا فرح انتي وندى
مريم بطفولة وتتنطط : قول والله هاااااايي
حسام بضحك وهي يقعدها : بس ي مجنونه اقعدي انتي نسيتي انك حامل
مريم بفرحة : آه صح خلاص قعدت اهوو..ولكن تعبث ملامح مريم
حسام يلاحظها : مالك كنتي فرحانة دلوقتي قلبتى وشك ليه
مريم بعبوث وهي تضع يدها على خدها : ي حسام انا حامل هبقى عروسة إزاي
حسام بضحك : يعني قالبة خلقتك كدا بس علشان كدا
مريم وهي تنفخ : اووووف بقاا ي حسام متضحكش دي مشكلة كبيرة.... الدكتورة قالت اني ف الشهر التاني يعني بطني هتبدأ تكبر ويبقى شكلي وحش ف الفرح اوووف
حسام بضحك وهو ياخذها بين احضانه : شكلك وحش أي دا انتي هتبقي ملكة جمال ي بت ي مريووم
مريم : بجد والله هبقاا حلوة
حسام بحب : آه والله.. ويلا بقاا علشان هننزل نجيب طلبات الفرح أنا وإنتي وفهد وندى
مريم : هوا وتلاقيني هناا
-----—--—--–-—---—---—--------
فِـ الفيلا تحت...
كان يقف كلا من حسام وفهد ينتظروا مريم وندى
عندما نزلوا هم الاثنين ف نفس الوقت...
مريم وهي تمسك يد حسام : يلا ي حسام هنتأخر
حسام بتوهان : هاا يلا
ندى وهى تسحب يد فهد بصعوبة : يلا بقاا ي فهد مالك واقف متنح كدا
فهد بقرف: متنح.. متنح فيكي يختي يلا قدامي
كانت ندي متنحة لمريم وعمالة تضحك
مريم:في اي يابت الملبوسة
ندي بضحك:شاهد قبل الحذف عروسة حامل في شهرين قبل فرحها باسبوع....بموووووووت مششش قادرة
فهد بضحك:طب والله عندها حق...مكنتش قادرة تتاخر شوية
ندي بضحك شديد:طب وكدا يامريم اللي هيسالك في الفرح بطنك كبيرة ليههه هتقوليله عندي القولون ...بمووووووووووتتتتت
مريم بضحك:شايف اختك
حسام:انتي بتضحك...دي بتتنمر عليكي
مريم:طب معندها حق...كله منك
حسام:هو اي اللي كله مني هو انا اتحمرشت بيكي
مريم :هششش امشي انا هستنا منك اي ما انت اخوها
ليخرجوا الأربعة ويذهبوا إلي المول...
حسام : بصوا روحوا هاتوا الل أنتوا عايزنه وأنا وفهد هنقعد ف الكافيه الل هنا.. تمام
مريم وندى : تمام
يذهبوا البنات ويتأخروا فيتصل حسام بمريم : الو ايوه ي مريم أنتوا فين واتاخرتوا ليه
مريم بضحك : يعم ندى موقفاني أهو لوحدي عند محل ملابس وهي راحت تجيب حاجه
حسام وهو يلملم اشيائه : طيب انا وفهد جايين ومتشليش حاجة ي مريم من مكانها
مريم : تمام مستنياك
ليذهب حسام وفهد إليها ولكن يتفاجؤا من كمية الأغراض الذين اشتروها كانت كثيره ومريم قاعده جمبهم...
فهد بصدمة : اومال فين ندى
مريم بضحك ع أشكالهم المنصدمة : راحت تجيب حاجه بس مقلتليش اي
حسام بصدمة هو الاخر : هو أنتوا اشتريتوا المحل كله ولا اي
مريم بضحك :لا لا مش لدرجة دي
حسام : اومال لو لدرجة كنتوا عملتوا إيه الله يخربيتكوا هفلس بسببكوا
مريم : وه وانا مالي ي لمبي
كل هذا الوقت كان ذهب فهد ليأتي إليهم وهو ممسكها من قفاها....
مريم بضحك : يلهوي هموووت ي بت ي ندى هو ماسكك كدا ليه
ندى بتمثيل : معملتش حاجه صدقيني المرة دي
فهد : لا والله معملتيش اومال انا جايبك منين هااا
ندى : أي جبتني من محل آيس كريم عادي يعني
فهد:ايوة احكلهولهم كنتي بتعملي اي هناك
ندي وهي تبعد ايده:اوعي ياعم برستيجي...اي اللي عملته اتخنقت مع الواد عشان انا جاية قبله وعايز ياخد قبلي
فهد:والاستاذة عاملة عقلها بالواد الصغير
ندي:اومال اسيبه ياخد قبلي وبعدين عادي
فهد : عادي ف المعادي
ندى بفرحة وهي متجاهلة فهد تماما : بس أسكتي ي بت ي مريم فيه هناك بالطعم الل بتحبيه
مريم بفرحة : الله انا عايزة
ندى وهى تسحبها ورائها : تعالي نجيب من ه.... ليوقفوهم حسام وفهد
حسام : هتغوروا ع فين إحنا مش واقفين معاكوا ولا إحنا أكياس جوافة
يلا منك ليها ع العربية وهجبلكوا الل عايزينوا
مريم وندى وهم يتجهوا نحو العربية : اشطاا بس هات من كله هاا من كله
بعد فترة حسام وفهد متجهين للعربيه ولكن ينصدموا مما رأوا..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبععععع
الكاتبة ندي ربيع
الكاتبة مريم حجازي
•تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية