رواية جمعهم الحب الفصل الثامن والعشرون 28
الحب
محمد: استني ي شيخنا..
ثم امسك يد ضحي قائلاً: مش هتكتب كتابنا الاول.
ضحي وهي تخفضه حتي يكون في نفس مستوي طولها: انتت بتعملل اي انت بتاخدني ع خواناا طب انا ماشيييه.
يمسكها محمد من اعلى ملابسها بشكل كوميدي: بقولك اي ي بت انتي هنتجوز يعني هنتجوز واهلك كلهم عارفين واحد واحد......ولا انتي عايزة تصغريني قدام الناس؟
ضحي بعد تفكير: طيبب بس حسابنا بعد الفرح يمحمااا.
محمد بضحك: قلب محماا.
بعد قليل من الوقت:
الشيخ:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خييير.
الشيخ: في حد تاني ناوي يتجوز النهارده ولا اروح بقااا
حسام:لا اتكل علي الله ياشيخنا
انتهي الزفاف اخيراً
عند حسام:
حسام: احنا ندخل ننام عشان بكرا هنسافر.
مريم بفرحه: بجدد بجدد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ندي وفهد
ندي :فهد انت واخدني فين دا مش طريق الفيلا
فهد بخبث:لا احنا مش رايحين الفيلا احنا مسافرين
ندي بدموع:لا انت واخدني علي خوانا انا عايزة اروح عند حسام
فهد بصدمة:يخربيتك انا واخد بنت اختي معايا
ندي:يافهد رجعني مششش هرررروحح
فهد:ندي ربنا يهديكي امسحي دموعك واعقلي انا مش خاطفك
ندي:طب هتوديني فين بقي
فهد :مفاجاة...ويلا بقي عشان وصلنا
ندي بصدمة:احنا في المطار
فهد:ايوة
ندي:لا انا بخاف رجعني عند حسام
فهد بصويتت:يلااااهووي انا كنت عارف ان في حد باصصلي في الجوازة دي
ندي:بص لو عملت اي مش هركب
فهد:يابنتي ربنا يهديكي بلاش فضايح..ومتخافيش انا معاكي
بعد قليل في الطيارة
ندي بتفكير:هي ممكن الطيارة تتقلب بينا
فهد:يخربيتككك قنبلة تفاؤل
ندي:الله مش بحط احتمالاتي
فهد:لا بلاش تفكيرك اللي هيموتنا دا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند ضحي ومحمد
ضحي:اي اللي عملته في الفرح دا
محمد باستعباط:عملت اي يعني
ضحي:ولا ماتلفش ودور
محمد:في واحدة تقول لجوزها ولا
ضحي:ايوة انا فيها اي يعني
محمد وهو يمسكها من قفاها:اشوفك كدا قاعدة مع السلعوة اللي اسمها ريناد ولا الحيزبونة الزرقة التانية
ريناد من خلفه:الله وانا مالي يالمبي
محمد بخضة:يخربيتك انتي بتيجي منين يابومة انتي
سليم :ولا ملكش دعوة ب مراتي عشان مزعلكش
ريناد:ايوة متسكتلوش يادكررري
محمد بضحك:كلم يادكرها...دا لو كانت اتجوزتك دكر بط افيد
سليم:اخرسس يلا رودي تقول اللي عايزاه
محمد:هو انتو ماشين معانا ليهه ماتغوروا بعيد عننا
سليم:انا ساكت بس عشان مش عايز اعكنن عليك اما لسانك هيطول هزعلك
ريناد:لا اهدي ياسلومتييي متعكننش علي نفسك
محمد:لا لا انا مستحملش اكتر من كدا خليكوا انتو واحنا اللي هنغور..ومشي هو وضحي وسابهم
ريناد:الله هما مالهم دول
سليم:معرفش يابتتت...ماتيحي نروح
ريناد:اشطا ياسطا يلا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في اليوم التالي:
ندي: لولولولولولولولولولولوليييي وصلناا اخيراااا يلهوي اي المكان الحلو ده ي فهد.
فهد بغرور: اقل حاجه والله.
ندي: انت هتستهبل ياااض يلاا قدامي.
فهد: صبرني يااارب.
يسمع فهد صوت مألوف بالنسباله.
ينظر خلفه يجد حسام ومريم... وباقي الشلة!!!
فهد: يخربيتكوااا انتو جيتواا امتييي......يعني معرفش اقعد مع البت لوحدنااا.
حسام: وانت كنت فاكرني هسيبكوا لوحدكوا ده انت تودي البت ف داهيه.
فهد ببكاء مصتنع: كشفت راسي ودعيت عليك ي حسام ي ابن بطني...
ضحك الجميع ع طريقتهم.
بعد شهر من المرح واللعب ولحظات لن تنسى.
رجع الجميع لمنزله
______________________________
تسريع الاحداث
في يوم ولاده مريم
_____________________________
يتبعـع
الكاتبة ندي ربيع
الكاتبة ريناد خالد
•تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية