رواية جمعهم الحب الفصل التاسع والعشرون والاخير 29
تسريع الاحداث
في يوم ولاده مريم
في منتصف الليل
حسام بنوم:لسه منمتيش ليهه يامريم
مريم:ابنك عمال يفرك زي الكلب البلدي مش عارفة اتخمد
حسام بنوم:طب خلاص انا هنام وانتي خليكي قاغدة مع الكلب البلدي قصدي الواد يخربيتكك لغبطيني
مريم بزعل:هتنام وتسبني بدال ماتشيل عن مريم حبيبتك
حسام:اشيل عنك ازاي اخد الواد احطه في بطني انا طيب
مريم وهي تضربه بخفه:نام ياحسام نام مش عايزة حاجة
بعد قليل
مريم بخضة ووجع:لالالا مش دلوقتي يابن الجزمة بعني انت سايب اليوم كله وجاي تنزل الفجر ياحزنننننييييي
مريم بصراخ:الحقنييي ياحسامم بولددد
حسام بنوم:بكرا يامريم بقي انا عايزة انام
مريم:يخربيتككك قوم يعني هشفط الواد ولا اي
حسام بنوم:نامي يامريم بقالك شهرين تصحيني تقوليلي هولد ومش بتولد
مريم بصراخ:نهارككك اسود قوم بولد بجد والله
حسام بخضة:طب اسكتي لرأس الواد تنزل ..وانا هقوم البس
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفي
حسام اتصل علي ندي وفهد عشان يجوا
فهد:يابنتي خفي توتر لتولدي مني
ندي بخوف:خايفة علي مريم وخايفة كلها اربع شهور وابقي مكانها
فهد:طب اهدي وهي ان شاء الله هتبقي كويسة
ندي :يارب
كان يقف حسام اما غرفة العمليات بقلق
فهد:ان شاء الله هتبقي بخير اهدي انت
حسام:بقالها كتير اووي جوا يافهد
فهد:متقلقش وباذن الله خير
بعد قليل
ندي وهي تتجه ناحية فهد وحسام بدموع
فهد بقلق:في اي حاجة وجعاكي
ندي بدموع :لا عايزة فراولة
فهد بصدمة:عايزة اي
حسام ببتسامة:قالتلك فراولة اي مش سامع
فهد:ودي اجبهالك ازاي ....وانا اللي فاكرك بتعيطي عشان صحبتك
ندي بدموع :يافهد انجز
فهد:جايب بنت اختي معايا يارب
حسام بضحك:قابل بقي ياحبيبي اي مش ناوي تجبلها وابنك يطلعله فراولاية في وشه
فهد:فراولة اي اللي عايزاها الفجر
حسام :احمد ربنا انا مريم صحتني من احلي نومة اجبلها رنجه ...وطبعا لازم اجيب للواد يتولد بسردينة في وشه
ندي:يعني مش هتجبلي
فهد:بصي لما مريم تخرج ونطمن واحنا مروحين هجبلك فدان فراولة
ندي بخبث:ماشي ...انا رايحة اقعد هناك ..ومشيت وسابتهم
حسام:مش مرتحلها
فهد بقلة حيرة:ولا انا وهتعمل مصيبة
ندي بعد ان بعدت عنهم وتهاتف ريناد
ندي:الو ياريناد
ريناد بنوم:عايزة اي يابومة علي الصبح
ندي:مريم بتولد واحنا في المستشفي
ريناد بفرحة:طب هصحي سليم واجي
ندي :وانتي جاية بقي ياللي نشالله يخليكي ويسترك
ريناد:ايوة ايوة انا عارفة امور الشحاتة دي كويس خشي في الموضوع
ندي:قلبي اللي حفظاني...عايزة فراولة
ريناد:ودي انا اجبهالك منين ان شاءالله ومتخلي فهد يجبلك
ندي بدموع:انتو كلكوا باردين ومحدش عايز يجبلي حاجة
ريناد:خلاص بطلي زفت زن هجبلك اترزعي...وهرن علي ضحي بالمرة
ندي :اشطاا متتاخريش وقفلوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد قليل خرجت الممرضة من جوا
الممرضة:اتفضل حضرتك الطفل ربنا يخلهولك
حسام وهو ياخذ الطفل بلهفة:شكرا..مريم عاملة ايه
الممرضة:اه كويسة هننقلها اوضة عادية وتقدروا تدخلوا ليها
ندي وهي تشد دراع حسام زي الاطفال:انزل شوية عايزة اشوف الواد
حسام:ياشيخة اتنيلي سبيني اتهني ب ابني شوية..وراح دخل لمريم وسابهم
ندي:خليه يعمل الاكتر من كدا والله لطلعه علي ابنه
ندي بفرحة:ريناد جاتتتت ويييييييي وجريت عليها
فهد:طب دي ناسية انها حامل ولا عبيطة يارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الداخل
حسام وهو يقبل جبينها:حمدلله علي السلامة ياقلبي
مريم بتعب:الله يسلمك ياقلبي...فين ابني
حسام وهو يعطيها:اهو ياروحي قمر
مريم :دا انا لو كنت بتوحم علي ندي مش هيطلع شبها كدا
ندي وهي تدلف الغرفة:ايوة ايوة انا عارفة اني مززة
ريناد:هو الواد دا مطلعش شبهي ليههه دا انا كنت طول اليوم عندكوا
ندي:ولا تزعلي يابت يارينو انا هجيبك احنطك قدامي عشان ابني يطلع شبهك
فهد:لا ونبي انا مستحملك ياسلعوة انتي بالعافية هجيب ابن شبهك يبقي خليه في بطن امه احسن
حسام :طب انتو مش ملاحظين انكو اقتحمتوا علينا الاوضة
سليم:ياعم هو احنا اقتحمنا عليك الحمام
ندي :مريم ماتحيبي اشيله شوية
مريم وهي تعطهولها:امسكي بس براحة ليقع
ندي :ياختي اتنيلي....بت يارينووو
ريناد :ايوة ياصاحبي
ندي:روحي اقفي اخر الاوضة واحدفهولك بس اوعي يقع
حسام بصدمة:ايييييي انتي اتجننتي دا طفل مش عروسة لعبة
مريم:هاتي الواد ياندي انتي شكلك هتلعبي بيه
ندي:خلااااص في اي...هاخده افسحه وارجع
فهد وهو يياخذه منها:تفسحيه؟؟هاتي ياندي هاتي
فهد وهو يشيله:قمرر اوووي ربنا يباركلكوا فيه ..هتسموه اي بقي؟؟
مريم بحب:هسميه عمر..انت اي رايك ياحسام
حسام بهيام:جميل ياقلبي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
النــهايــــة
الكاتبة ندي ربيع
كدا الرواية خلصت هل حابين اعمل جزء تاني ولا لا
قولولي رايكوا
حلقة خاصة من جمعهم الحب
بعد مرور6سنوات
كانت العائلة كلها متجمعة
ريناد:ندي خلي بالك من قصي لحد مااجيب انا وعمر ايس كريم ليكو ونيجي
ندي:هيبقي ابنك وابني والبلونة اللي قاعدة جمبي عليا لا كدا كتير
سيف ابن ندي:انا عملت حاجة يامامي
ندي:لا ياحبيبي معملتش حاجة ...روح مع خالتو ريناد هتوديك الملاهي
ريناد بصدمة:يابنت الجزمة انا مقولتش كدا انا قولت رايحة اجيب حاجة وهاخد عمر عسان ميتعبش مريم وهي حامل
مريم:اصيلة يام رحاب ..مش زي ناس
ندي:اييي هتخرجيلي ابني مش كفاية ابن الزنانة ابنك لسه٣سنين وزنان كدا اومال لما يكبر هيبقي اي
ريناد:انا ابني زنان دا حبيب قلبي
عمر بزهق:بت ياعمتو
ندي بغيظ:حبيب عمتو اللي مترباش عايز اي
عمر بنفاذ صبر: خلي عيالك جنبكك يختيي عسان هنلوح نجيب ايسكليم ومس عايز صداع.
ندي: الي تشوفه ي اخويا.
ضحي: اهععع ياانيي ياااماا حدد يحووش عني البت بت الزنانه دي يخربيت زنها.
ثم تنظر لريناد.
ريناد: لا بقولكك ايي مش كل ما عيل يزل اشيله انا م ذنبي ان ابني هادي نسمهه مش بيطلع صوت.
ثم ترفع عمر علي كتفها وتجري: يلاا سلااام هنجيب ايس كريم.
مريم: اههع يضهري ياانيي يااامااا البت بترفص ولا العجل الهربان.
ندي: إلا قوليلي يبت يمريم انتي فالشهر الكام.
مريم: السادس عقبال عندك.
ندي: بعد الشر علياا ياارب كفاايه بلوه واحده.
تأتي ريناد مع عمر بعد قليل.
عمر: جبتلكم ايسكليم.
ندي: حبيب ماما اي العسل ده.
ثم تحدف قصي لريناد: خدي ابنك الزنان ابن الزنانه ده.
سمعت ريناد صوت السيارة فالخارج.
ريناد بحماس: سولي جهه سوليي جهه يقصي بابا جه يلاا.
قصي بطفوليه: بطلي حلكات الاطفال دي يمامي فضحتينا.
ضحي: منك لله ده الواد اعقل منك.
ريناد: الله اكبر عليك يبني طالع لابوك....يلا يلا نروح نشوف سولييي.
ضحي: اجري وراها ياض ي تميم ابوك معاهم.
تميم بطفوليه: بابيي جهه.
يتجه جميع الاطفال الي باب المنزل ومن ضمنهم ريناد الطفله الكبيره!!!
يدخل جميع الرجال للمنزل.
محمد وهو يحمل تميم: طيب ي جماعه في حاجه مهما كنا عايزين نقولهلكم انا وضحي.
نظر لهم الجميع بانتباه.
محمد: انا وضحي هنسافر كندا الشهر الجاي عشان هعمل شركتي الخاصه هناك وليا معارفي.
شعر الجميع بالحزن علي فراق صديقتهم لاكن هذا سوف يضمن لها مستقبل افضل.
انتهيي""
الكاتبة ندي ربيع
الكاتبة ريناد خالد
الجزء التاني هينزل من بكرا وتعريف الشخصيات 🥺🥺🥺🥺
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية جمعهم الحب دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة
•تابع الفصل التالي "رواية جمعهم الحب" اضغط على اسم الرواية