رواية العرافة العجوز الفصل التاسع والعشرون 29
الحلقة التاسعة و العشرون
هند قامت وقالت : طيب بينا تعالي نطلع فوق عايزاك !!!
ثم أخذت فريد من يده وخرجت وقالت لسمية : ألف مبروك يا عروسة ، بعد أذنك عايزة عريسك النهاردة .
نظرت لها سمية " بتعجب " : يا حبيبتي خليه معاكي علطول مش النهاردة بس !!!
سمية تخاطب الأم ،،،،
سمية : هي بتعمل كده ليه ؟
الأم : أعذريها يا بنتي زعلانة .
سمية : طيب ماهيه عارفة انه جواز صوري !! وأنا شرطت انها توافق علي جوازنا وفعلا وافقت ، ايه اللي مزعلها دلوقتي ؟؟
الأم : أي واحدة مكانها لازم تزعل وتغير علي جوزها حتي لو الجواز كان صوري .
سمية : يبقي تغريد كان لها حق تزعل وتطلب الطلاق لما جوزها اتجوز هند عليها !!!
" الأم تنظر لها في صمت وتعجب !!! "
سمية : أيوه يا ماما ، هو ده الحق ، تغريد كان لها حق تزعل .
الأم : تغريد حاجة و هند حاجة تانية خالص .
سمية : لا يا ماما ، دي ست ولها مشاعر واحاسيس ودي كمان ست ولها نفس المشاعر والأحاسيس .
الأم : هند دي واحدة مننا بتحبنا وبنحبها ومن اول ما دخلت البيت ده وهي معاملتها كويسة مع الكل ومن النوع اللي أهم حاجة عندها بيتها وجوزها و أنا عارفة ان ابني هيعيش معاها سعيد ، لكن تغريد من أول يوم وهي متمردة ومش طايقة حد مننا ومش بتحبنا وأهم حاجة عندها ترضي نفسها وترضي امها مش بيتها وجوزها !!
سمية : مهما كان كل ده صحيح لكن بردو كان لازم علي الاقل نعرض عليها الموقف ونحاول نقنعها قبل ما جوزها يتجوز هند عليها .
الأم : كنا هنقولها ليه وأحنا عارفين أنها مش هتراعي الظروف لأن اهم حاجة عندها نفسها ولا يهمها جوزها ولا ظروفه !!!
سمية : بردو كان لازم نقولها ونقنعها قبل ما نعمل اي حاجة .
الأم : ممكن يكون كلامك صح ، لكن هو ده اللي حصل وخلاص .
مشهد أخر
هند مع فريد في شقتها ،،،،،،
فريد : أنتي سحباني من ايدي كده ليه ؟
هند : علشان مش هسيبك تحت عندها .
فريد : وانا هقعد عندها ليه ؟! ما أنتي عارفة أن ده جواز صوري ، لزمته ايه بقي اللي بتعمليه ده ؟!!!
هند : علشان بغير عليك ومش هسيبك لها ابدا .
فريد : نفسي اعرف سبب الغيرة الشديدة دي من سمية بالذات ؟!! أشمعني سمية ؟؟ انتي مكنتيش بتغيري كده من تغريد ؟!!
هند : معرفش ، المهم دلوقتي أنا عايزة اعرف أنت فعلا هتبات عندها تحت ؟؟
فريد : لا .
هند : بجد ؟؟
فريد : أيوه .
هند : و كمان مش عايزاك تدخل شقتها ابدا .
فريد : أومال هطمن عليها وعلي الولد أزاي ؟؟
هند : لما تكون عايز تطمن عليهم أبقي قولي ونطمن عليهم احنا الاتنين مع بعض .
فريد : أومال أنا كنت بتجوزها ليه ؟؟
هند : يعني ايه ؟؟
فريد : يعني جوازي منها كان بسبب وصية المرحوم علشان لما ادخل وأخرج من عندها يبقي أمر طبيعي .
هند : كلامك ده له معني واحد !!
فريد : اللي هوا ؟؟؟
هند : أنك عايز تدخل وتخرج عندها لحد ما تيجي الفرصة اللي أنت بتستناها !!!
فريد : خلاص يا هند أنا مش هبص عليهم ولا أطمن عليهم خالص سواء لوحدي أو حتي وانتي معايا ولما أكون عايز اطمن عليهم أبقي اطمني أنتي عليهم بدل مني .
مرت عدة أيام وهند تفرض حصار شديد علي فريد !!!
وبعد مرور ثلاثة أيام بينما كانت تجلس سمية في شقتها وتتعجب مما تفعله هند سواء معها او الحصار الذي تفرضه هند حول فريد !!!
شعرت سمية بالأستفزاز من كل ذلك فقررت أن تستفزها بدورها !!!
أنتظرت سمية حتي بعد عودة فريد من عمله ، ثم قالت " في خاطرها " وربنا لأجننك يا هند ....
ثم صعدت الي شقة هند ورنت جرس الباب ،،،،
قامت هند وفتحت الباب وفوجئت بسمية أمامها !!!!
هند : سمية !!! أيوة يا سمية فيه ايه ؟؟
سمية : فريد رجع من شغله ولا لسه ؟؟
هند : ليه ؟؟
سمية : كنت عايزاه في موضوع .
هند : موضوع ايه ؟؟
سمية : لو هو عندك جوه قوليله ينزلي تحت في شقتي علشان عايزاه .
هند : بقولك موضوع ايه اللي عايزاه فيه ؟؟
سمية : موضوع خاص ، قولي لفريد مبتاخرش يا هند ، أنا مستنياه تحت .
نزلت سمية وتركت هند يكاد عقلها ان بطير من جنون الغيرة !!!
خرج فريد من الحمام وسألها : انا كنت سامع صوتك بتتكلمي مع حد !! كنتي بتكلمي مين ؟؟
هند " بعصبية " : دي العروسة كانت عايزاك !!!
فريد : سمية ؟؟
هند : أيوه يا عريس ، هو فيه عروسة غيرها ؟؟!!
فريد : كانت عايزة ايه ؟!
هند : كانت عايزاك تنزلها تحت يا عريس !!
فريد : أنزلها تحت !!! ليه ؟؟
هند : سألتها بس مردتش ترد وسابتني ونزلت !!
فريد : طيب انا هنزل اشوفها عايزة ايه ؟
هند : أنت بتستعبط ؟؟
فريد : ليه ؟؟
هند : أنت مش هتنزل ولا هتخرج من باب الشقة دي النهاردة .
فريد : ايه ده ؟!! أنتي حبستيني هنا ولا ايه ؟؟
هند : ايوه .
فريد : طيب انزل اشوف عايزة ايه واطلع علطول .
هند : بردو لأ .
فريد : لازم انزل اطمن ليكون الولد مصطفي تعبان ومحتاج دكتور ؟!
هند : لا يا حبيبي مش مصطفي اللي تعبان !!! وعموما انا هتصلك بسمية واخليك تكلمها قدامي علشان تطمن علي مصطفي ابن اخوك .
وهكذا ظل هذا الحصار الذي فرضته عليه هند لعدة لفترة !!!
وعند عودته يوما من عمله مر علي والدته في شقتها ليطمئن عليها ،،،،
فريد : عاملة ايه دلوقتي يا ماما ؟
الأم : الحمد لله بخير ، قولي أنت عامل ايه في شغلك ومع مرارتاتك ؟
فريد " يضحك " : الحمد لله واحدة رافعة عليا قضية طلاق والتانية فارضة عليا حصار كأني في سجن و التالتة مشوفتهاش من ساعة كتب الكتاب !!!
الأم : بتتكلم جد ؟؟
فريد : أيوه ، وأنا هشوفها ازاي وهند هانم عاملة عليا الحصار ده !!!
الأم : ربنا يهديها ، شوية كده لحد ما تطمن و بعد كده هتقلل الضغط ده عليك .
يرن جرس الباب رنات متتالية !!!!
يقوم فريد يفتح الباب فيجد سمية تدخل بعصبية شديدة !!!!
سمية : تعالي يا ماما شوفي المجنونة دي عايزة ايه ؟!!
تدخل خلفها هند من الباب وتقول : أنا مجنونة يا سمية ؟؟
سمية : اهو جوزك هنا عند امه هنا !!!
الام : فيه ايه أنتي وهيه ؟؟
سمية : مرات ابنك جاية بتقولي فريد فين ؟ خرجي جوزي من عندك !!!
الام : ايه الكلام ده يا هند ؟؟ ينفع كده ؟؟!!
هند : يا ماما لما شوفته اتأخر قولت في نفسي انه اكيد عندها !!!
الأم : مينفعش يا هند تعملي كده !! وحتي لو دخل عندها ماهيه مراته !! أومال احنا كنا جوزناهم ليه ؟!! ماهو علشان لما يحب يطمن عليهم يدخل ويطلع عادي من غير حساسية !!!
هند : أنا اتفقت معاه أنه ميدخلش عندها الا وانا معاه !!
سمية : انا مليش دعوة بالكلام ده كله ، أنا ست مش عايزة هم ووجع دماغ وشوشرة علي الفاضي في حياتي !!!
هند : واحنا متفقين علي حاجة ومش هغير أتفاقي وألا مش هسكت ابدا .
سمية : يعني هتعملي ايه يا حبيبتي !!
هند : هتشوفي يا سمية ، هتشوفي هعمل ايه .
فريد : بس أنتي وهي ، أنتوا مش محترمين وجودي ولا وجود أمي وسطكوا ولا ايه ؟؟
الأم : مينفعش اللي بتعملوا ده يا بنتي انتي وهيه .
فريد : مادام أنتوا الاتنين مش محترمين وجودي هقولكوا كلمتين وهما اللي هيمشوا من هنا وجاي ، أنا لما اتجوزتكوا انتي وهيه أتجوزتكوا علشان نربي عيال اخواتي ونعيش في هدوء من غير وجع دماغ ومشاكل
سمية : أنا مليش ذنب ، أنا ....
فريد : محدش يقاطعني ، أنا متجوزكوا انتوا الاتنين ، ومن هنا وجاي ادخل شقة اي واحدة منكوا من غير اعتراض او كلام ملوش لازمة ، اللي عندها اعتراض علي الكلام ده يبقي ملهاش مكان وسطنا !!!
وهنا يقطع صوت جرس الموبايل كلام فريد ،،،،،،،،
ينظر فريد الي هاتفهه فيجد صديقه المحامي !!!
فريد : ازيك يا احمد عامل ايه ؟ وأخبارك ايه ؟؟
أحمد المحامي : الحمد لله أنا تمام ، المهم أنت عامل ايه ؟؟
فريد : تمام .
المحامي : عندي لك خبر نصه هيفرحك أوي ونصه التاني هيزعلك أوي !!!
فريد : ايه ده ؟؟ فزورة دي ولا ايه ؟؟
المحامي : لا مش فزورة انا بتكلم جد .
فريد : طيب قول الحاجة اللي هتزعلني الأول وبعدها قول الحاجة اللي هتفرحني .
يتبع و
علقوا بعشر كومنتات ممكن
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية العرافة العجوز) اسم الرواية