رواية عز و فرح الفصل الثلاثون 30
البارت 30
________________________________
زين بصلها بصدمه: انتي!!
_ ازيك ياحبيبي عامل ايه!!
فرح قربت منه بابتسامه: انا مكنتش اعرف اي حاجه عن عيلتك بس دلوقتي خلاص عرفت كل حاجه.. وصدقني هي ملهاش ذنب
زين بعصبيه: ملهاش ذنب ل ايه!! هي ال قتلتهم
_ لا يازين صدقني علاقتي بوالدك كانت صداقه وبس وللاسف والدتك فهمت غلط
زين قرب منها بعصبيه:فهمت غلط!! انتي بتقولي اييه... انتي ظهرتي ف حياتي ليه تاني..عايزه ايييه
فرح قربت منه ومسكت ايده: زين اهدي..اقعد واسمعها متنساش ياحبيبي انت بتفكر كويس ف المواضيع دي
زين بصلها وافتكر لما كان ف نفس الموقف مع فرح وكان هيظلمها ف هدي خالص وبصلها وعلامات الاستغراب علي وشه...
فرح: اقعد يازين وهتعرف كل حاجه
زين قعد بعصبيه وفرح قعدت جمبه والست قعدت قدامهم....
_ بص يابني انا عارفه ان خالتك الله يرحمها حكتلك علي ال حصل من وجهه نظرها هي بس دلوقتي بعد خمسه وعشرين سنه آن الاوان تعرف الحقيقه... انا وابوك يازين كنا جيران من واحنا صغيرين وكبرنا سوا وكان زي اخويا بالظبط كبرنا واتجوز وخلفك بس انا مكنتش لسه اتجوزت يعني ملقتش نصيبي ويوم الحادثه يابني كان جايلي عريس وابويا كان مصمم عليه وانا مكنتش موافقه ومكنتش عارفه اعمل اي وملقتش غير ماهر ابوك احكيله وجه فعلاً اول ماقولتله وحكيتله علي ال حصل وخدني ف حضنه وكان بيحاول يهديني وانه هيقف جمبي ومش هيسمح ل والدي يجوزني طول ماهو موجود امك كانت جايه معاه بس كانت مستنيه ف العربيه وطلعت وهو بيقولي الكلام ده وحاضني هي فهمت انه بيحبني ومش عايز يجوزني حد عشان هنتجوز انا وهو يعني سمعت الكلام ده وانهارت ونزلت بسرعه وماهر نزل وراها يلحقها ركبت العربيه وهو ركب جمبها بسرعه وكانت سايقه وهي بتعيط وابوك بيحاول يشرحلها ال حصل بس مكنتش مركزه معاه وبتعيط وبس ومشافتش العربيه ال طلعت ف وشهم فجأة وللاسف معرفتش تتحكم ف العربيه وماتو هما الاتنين...
زين مسح دمعته ال نزلت غصب عنه: وانا اي ال يخليني اصدقك!!
فرح: مدام مروه كلامها صح يازين انا متأكده.. سامحها يازين هي ملهاش ذنب ده عمرهم
مروه بابتسامه: مش مهم يابنتي المهم انه خلصت ذمتي وقولتله علي ال حصل
زين: وياتري بقي مراتي كانت بتعمل اي عندك!!
فرح بصتله: هي مكنتش تعرفني يازين لما جينا هنا اتكلمنا ولما عرفت اني مراتك قالتلي
زين بصلها: احكيلي مشيتي من المستشفى ازاي
فرح بدأت تحكيله*
فلاش باك...
فرح كانت بتعيط بعد مازين ضربها وبعد عنها..ولقت حد بيطبطب عليها..
مروه: خير يابنتي انتي كويسه!!
فرح بدموع: هو ليه مش عايزني اخلف!! مش من حقي اخلف زي اي ست؟! ليه بيعمل فيا كده لييه
مروه بابتسامه: اهدي ياحببتي انا مش عارفه اي الموضوع بس ال بتعمليه ف نفسك ده مش هيحل المشكله... تحبي اساعدك ف حاجه!!
فرح بصتلها بدموع: عايزه امشي من هنا
مروه: تحبي اجبلك عربيه توصلك بيتك!! قوليلي عايشه فين
فرح: لا مش عايزه اروح البيت... مخنوقه مش عايزه اتكلم مع حد
مروه بابتسامه: طيب يابنتي بيتي قريب من هنا تقدري تستنيني اول الشارع وانا هجيب التحاليل ال كنت بعملها وهجيلك
فرح بابتسامه: تمام متشكره اوي.. هستناكي تحت
*******************
فرح: بس ده ال حصل انا مكنتش قادره اتكلم مع حد ف قفلت الفون وفتحته انهارده لما حسيت نفسي كويسه.. اول مااتكلمت مع مدام مروه وانا حسيت نفسي كويسه
زين بص ل مروه بابتسامه: متشكر انك ساعدتي مراتي... وبالنسبه لموضوع اهلي ف الموضوع منتهي من زمان ربنا يرحمهم... عن اذنك بقي ولو احتجتي اي حاجه كلميني علي طول.. اتفضلي الكارت بتاعي
مروه بابتسامه: ربنا يسعدكم يارب
شكرها مره تانيه وخد فرح ونزلو....
________________________________
وصلو البيت وطول الطريق ساكتين...
زين ببرود:حمدلله علي السلامة
سابها وطلع اوضته وهي دخلت تطمن علي عاصم...
عاصم اول ماشافها: فرح!! حببتي انتي كويسه
فرح قعدت جمبه بابتسامه:الحمدلله يابابا انا كويسه..انا اسفه يابابا انا عارفه اني غلطت لما مشيت من غير مااقول لحد بس مكنتش عايزه اتكلم مع زين خالص
عاصم بابتسامه: انتي مشوفتيش زين كان عامل ازاي..ده منامش طول الليل وهو بيدور عليكي وهيتجنن...
فرح باسته من راسه بابتسامه: طيب ارتاح انت وانا هروح اشوفه... عن اذنك
عاصم بابتسامه: ربنا يهديكو يابنتي...
*طلعت الاوضه لقته واقف ف البلكونه سرحان..
قربت منه وحضنته من ضهره: انا اسفه
زين بعد عنها وبصلها بعصبيه: اسفه علي اي بالظبط!! اسفه انك روحتي المستشفى من غير ماتخدي حرس معاكي!! ولا اسفه انك كنتي رايحه المستشفى تعملي العمليه ال قولتلك عليها لأ ميت مره ولا اسفه انك طلبتي الطلاق عشان الموضوع ده ولا اسفه انك مشيتي من ورايا وقعدتي يومين معرفش عنك حاجه وقافله تلفونك!! اسفه علي اي يافرح؟!
فرح: لا اسفه اني خوفتك عليا بالطريقه دي! بس كل ال قولته ده مش اسفه عليه علشان انت السبب فيه!!
زين بعصبيه: انا السبب ف اييه!! انا السبب ف اني مش عايزك تموتي نفسك بإيدك!!
فرح بعصبيه هي كمان: زين زي مانا غلطانه انت كمان غلطان لما ضربتني!!
زين: وانا ضربتك لييه!! مش عشان الجنان ال ف دماغك ده!!
فرح: وانا قولتلك خلاص فكرت ف الموضوع ومش عايزه اعمل العمليه
زين بتريقه: لأ كتر خيرك بصراحه!!
فرح بصتله بعصبيه: هو انت اتغيرت ليه ماحنا كنا كويسين وانت كنت مبسوط هناك فييه ايه بقي!!
زين غمض عينه بعصبيه حاول يهدي نفسه ف فتح عينه بهدوء مصطنع: وانا اهو مبسوط!! حد قالك اني مش مبسوط!!
فرح: ده شكل واحد مبسوط!! انت ناقص تضربني
زين: ماهو ده فعلاً ال هيحصل عشان تبقي تفكري تهربي كويس..
فرح لقته بيقرب منها ف جريت بسرعه *
فرح دخلت الحمام وقفلت عليها: زيين بطل جنان بتعمل اييه
زين مقدرش يمسك نفسه علي شكلها وهي بتجري منه ف ضحك بس كلمها بعصبيه مصطنعه: فرح افتحي ولا هكسر الباب..
فرح: زيين بطل جنان بقي!!
مسمعتش صوته وسمعت صوت باب الاوضه بيفتح وبيقفل..
فرح: زين!! انت فين؟! زيين
فرح بصوت واطي: يبقي خرج
فتحت الباب براحه ملقتهوش ف الاوضه ف طلعت...
فرح بابتسامه نصر: ماشي يازين انا بقي هوريك
زين بابتسامه: هتوريني ايه
فرح بصتله بخوف كان واقف ورا الباب وهو بيبصلها بخبث: انت..انت مش كنت طلعت من الاوضه!!
زين قرب منها بسرعه ومسكها من وسطها قربها ليه بابتسامه: انا اقدر اطلع بردو واسيبك
فرح: يابني انت هتجنني مش كنت من شويه متعصب وعايز يضربني
زين وهو بيقرب منها وبيهمس ف ودنها: انتي ال جننتيني
فرح حضنته من رقبته بدلع: يعني مش زعلان
زين بابتسامه: زعلان اي بس!! ماتيجي اقولك كلمه سر
فرح بعدت عنه وهي بتضحك: اتلم.. انا هدخل اغير هدومي دي
زين بابتسامه: اوك بسرعه هنزل اطمن علي عمرو وهروح الشركه
فرح قربت منه بزعل: يعني بقالي يومين مشوفتكش وعايز تنزل وتسيبني
زين باسها من شفايفها بوسه سريعه: معلش ياحببتي بس انا منزلتش الشركه من امبارح واكيد هلاقي الشغل كتير..
فرح بزعل مصطنع: خلاص يازين براحتك
كانت ماشيه بس زين مسكها بسرعه: انتي زعلتي
فرح بصتله بخبث وحزن مصطنع: لا يازين ده شغلك بردو واكيد مهم..
زين شالها بسرعه: مش اهم منك طبعا
فرح ضحكت وهي ماسكاه من رقبته: زين انا كنت بهزر..نزلني
زين بخبث: تؤ تؤ..خلاص بقيتي ف حضني...وحشتيني
فرح: زيين
زين غمزلها بابتسامه: قلب زين
فرح ضحكت: زين نزلني بقي
زين: بقولك وحشتيني
حضنته بابتسامه وهي مخبيه وشها ف رقبته: وانت كمان...
ضحك وحضنها بحب..
________________________________.
ماجد بقلق: انا قلقان من المقابله دي
زين ضحك: اجمد كده احنا لسه ف أولها
ماجد: ربنا يستر
خبط علي الباب ونيللي فتحتله بمرح..
نيللي ضحكت: انا قولت نسيت ولا حاجه
ماجد بابتسامه: انا اقدر بردو
زين ضحك جامد: احم..استاذ عبدالحليم مش هندخل ولا اي
نيللي بكسوف لما شافت زين: اه سوري..اتفضلو
دخلو وقعدو واحمد دخل بابتسامه..
احمد: اهلا استاذ مازن
نيللي قربت منه بصوت واطي: ماجد
احمد بابتسامه: اه اه استاذ ماجد
ماجد بابتسامه: بلاش استاذ دي..اهلاً بحضرتك
احمد قعد ونيللي جمبه وزين وماجد قدامهم...
ماجد بتوتر: احم.. اولا احب اعرفك بنفسي انا ماجد دكتور نفسي اتعرفت علي نيللي عن طريق فرح مرات زين و..احم يعني بصراحه اعجبت بيها وانا جاي دلوقتي عشان اطلب ايدها.. بعد اذن حضرتك طبعا
زين بابتسامه: حضرتك لو وافقت تقدر تسأل عنه وتعرف كل وده حقك طبعا.. انا جاي معاه بصفتي صاحبه واخوه مش اكتر
احمد بص ل نيللي ولقاها ساكته وبتبص ل ماجد بكسوف...
احمد: وانا علي آخر الزمن هجوز بنتي حرامي!!
كلهم اتكلمو بصدمه: اييه!!
نيللي: بابا بتقول اي!!
احمد ضحك: طبعا حرامي عشان سرقت قلب بنتي
كلهم ضحكو...
زين قرب من ماجد واتكلم بصوت واطي: لو مكانش ابو نيللي كنت قتلته
ماجد ضحك بصوت عالي: احم.. اعرف من كده ان حضرتك موافق
احمد بص ل نيللي بابتسامه: عن نفسي موافق بس نيللي..!!
نيللي بسرعه: انا موافقه
احمد بصدمه مصطنعه: للدرجادي بيعاني!!
زين ابتسم بمرح: طيب كده نخلي الخطوبه الاسبوع الجاي مع خطوبه مريم اخت ماجد
ماجد بصدمه: هي مريم اتخطبت!!
زين: اسكت انت هفهمك كل حاجه...ها قولت اي
احمد: موافق بس نخليها خطوبه وكتب كتاب مش عايزهم يخرجو لوحدهم كده
ماجد بابتسامه: اكيد
احمد: علي خيره الله... مبروك يانونو لا خلاص انتي مبتحبيش نونو دي انا مش عارف اي ال خلاني اسميكي نيللي...انتو عارفين سميتها نيللي ليه
نيللي بسرعه: خلاص يابابا
ماجد ضحك: سميتها نيللي ليه
احمد: اااه سميتها كده علي اسم نيللي بتاعت الفوازير دي دي كانت بطايه كده
نيللي بصدمه: بابا!!
احمد: تحسها كده كلها دلع وشقاوه
زين ضحك: اه عرفتك انت بتحب الشقاوه هاا
احمد بسرعه: اوي
نيللي بصتله بصدمه ف هو اتكلم بسرعه: قصدي يعني شقاوه اي وكلام فارغ اي انا بتاع الكلام ده بردو
قرب من زين بصوت واطي: ابقي كلمني انت شكلك ليه ف الشقاوه
زين بصله بصدمه وضحك...
قعدو يضحكو وقاطع ضحكهم...
_ الجوازه دي مش هتم....
كلهم بصو للصوت بصدمه....
•تابع الفصل التالي "رواية عز و فرح" اضغط على اسم الرواية