رواية العرافة العجوز الفصل الثلاثون 30
الحلقة الثلاثون
المحامي : عندي لك خبر نصه هيفرحك أوي ونصه التاني هيزعلك أوي !!!
فريد : ايه ده ؟؟ فزورة دي ولا ايه ؟؟
المحامي : لا مش فزورة انا بتكلم جد .
فريد " بسخرية " : طيب قول الحاجة اللي هتزعلني الأول وبعدها قول الحاجة اللي هتفرحني .
المحامي : تغريد مراتك رفعت قضية جديدة ضدك .
فريد : قضية ايه ؟؟
المحامي : قضية تمكين من الشقة .
فريد : الشقة !!!! غريبة اوووي !!!
المحامي : لما تعرف السبب هتعرف انها مش غريبة ولا حاجة .
فريد : ايه السبب ؟؟
المحامي : السبب هو نفسه الحاجة اللي هتفرحك .
فريد : خلص يا احمد وقول .
المحامي : السبب أن تغريد حامل .
فريد " بتعجب " : حااامل !!!!!!
المحامي : أيوه ، حامل .
فريد : لا لا ، ده أكيد لعبة تغريد بتلعبها علينا .
المحامي : لا ، أنا سألت وأتأكدت أنها فعلا حامل .
فريد : حامل ازاي ؟؟
المحامي : هو ايه اللي ازاي يا فريد ؟؟ عيب اللي بتقوله ده !!!
فريد : دي كدابة ، تغريد مش حامل .
المحامي : لا يا فريد ، تغريد مراتك فعلا حامل .
فريد : حامل ازاي ؟!! دي سايبة البيت من حوالي ٧ شهور !!!
المحامي : تغريد مراتك حامل في الشهر السابع فعلا ورفعت قضية تمكين من الشقة ضدك علشان حضانة الطفل او الطفلة اللي في بطنها .
فريد : طيب اقفل يا احمد دلوقتي ، سلام .
أغلق فريد المحادثة وجلس في صمت وكلهن من حوله ينظرن اليه في ذهول !!
الأم : هوه بيقولك أن تغريد حامل ؟؟؟
فريد : أيوه ، احمد المحامي بيقول انه سأل وأتأكد أنها فعلا حامل .
الأم : حامل ازاي وهي مشيت غضبانه من ٧ شهور ؟!
فريد : بيقول أنها حامل في الشهر السابع .
الأم : بجد ، أحمدك وأشكر فضلك يارب ، ألف مبروك يا حبيبي .
فريد : مبرووك ؟!!!! مبروك أزاي يا أمي ؟؟؟ أنا مبخلفش !!!
الأم : ملتخلفش !!! مين اللي قال كده يا ابني ؟؟
فريد : العرافة هي اللي قالت كده .
الأم : انت لسه مصمم تربط حياتك وتفكيرك بكلام الست دي ؟؟
فريد : أيوه يا ماما ، لأن كلامها هو اللي بيتحقق قدام عينينا .
الأم : الست دي كدابة .
فريد : والتحاليل كمان كدابة يا ماما ؟!!
الأم : تحاليل !! تحاليل ايه ؟؟
فريد : أنا عملت تحاليل وكانت النتيجة بتقول أني محتاج علاج طويل وأحتمالية الانجاب عندي ضعيفة جدا ومحتاج وقت طويل !!!
الأم : مش يمكن تكون اتعالجت وخفيت يا حبيبي ؟؟
فريد : لا يا ماما ، مش ممكن !!
الأم : قصدك ايه ؟؟
فريد : مش عارف يا ماما ، أنا حاسس اني متلخبط .
هند : لو تغريد فعلا حامل يبقي اللي في بطنها ده مش ابنك يا فريد .
الأم : لا لا ، أوعي تقولي كده يا هند !!! حرام عليكي .
هند : يا ماما فريد فعلا قالي انه عمل تحاليل وعارف انه مش هيخلف او بمعني أصح محتاج معجزة علشان يخلف .
الأم : كل حاجة بأيد ربنا ، ويمكن ربنا اراد أن يحصل الحمل ده في الوقت ده لحكمة محدش يعرفها غيره .
فريد : أنا علشان أقطع الشك باليقين لازم اعمل تحاليل جديدة ودي هتكون الفيصل .
سمية " بأستنكار " : أنت فعلا ممكن تشك أن اللي في بطنها مش ابنك ؟؟!!!
فريد : أنا لازم أتأكد دلوقتي حالا .
تركهم فريد ونزل سريعا وذهب سريعا الي معمل التحاليل وهناك قاموا بعمل تحليلات جديدة !!!
جلس فريد ينتظر نتيجة التحاليل علي أحر من الجمر !!! وتذكر حين عمل التحاليل الاولي واتصل بأخيه اسامة قبل أن تظهر النتيجة !!!
دمعت عيون فريد والتي لا تري أمامها الا كستائر سوداء تفصله عن العالم !!!
مرت ثلاثة ساعات وكأنها ثلاثة سنوات !!! وأخذت التحاليل وذهب الي الطبيب !!!
نظر الطبيب في التحاليل وقال له :
تمام ، تمام ، واضح أنك ماشي علي العلاج كويس .
فريد : خير يا دكتور طمني ، أنا خلاص ممكن أخلف ؟؟؟
الطبيب : ايوه فرصتك في الأنجاب زادت كتير ، نسبة الخصوبة عندك زادت من ٢ مليون حيوان منوي ودي نسبة ضعيفة جدا لأكتر من ٣٥ مليون ودي نسبة مقبولة جدا لحدوث الحمل ، لكن بردو لازم تكمل علاج .
فريد : يعني ممكن يحصل حمل يا دكتور ولا لأ ؟؟
الطبيب : أيوه ممكن جدا .
خرج فريد من عند الطبيب وهو لا يكاد يصدق !!!
فريد " يخاطب نفسه " : معقول ؟؟ معقول أنا هبقي أب ؟؟ طيب أزاي ؟؟ دي العرافة قالتلي اني عمري ما هخلف ابدا !!!!! معقول أنا هخلف وأبقي أب !!!!! ده كلامها كله اتحقق !!! يبقي أنا هخلف أزاي ؟؟؟؟؟ أو يمكن الحمل ميكملش و ينزل قبل ما تولد ؟؟ مادام العرافة قالت اني مش هكون اب يبقي اكيد تغريد مش هتكمل حملها !!!!
ودلوقتي أنا هعمل ايه مع تغريد ؟؟؟
ده لو المحكمة حكمت لها بالطلاق يبقي أكيد هتاخد الشقة علشان حضانة الطفل !!!! وهي تغريد هتخلف اصلا ولا مش هتخلف ؟؟؟ أنا مش قادر أركز وحاسس ان تفكيري هيتشل !!!!
عاد فريد الي المنزل وكانت هند تنتظره علي احر من الجمر !!! وأيضا والدته ومعها سمية تنتظراه في شقة الأم ، خاصة أن هاتفهه فصل شحن ولم يستطيعوا الأطمئنان منه علي نتيجة التحاليل .
بمجرد شعورها بوصوله فتحت امه الباب وسألته : الدكتور قالك ايه ؟؟
فريد : قالي أني ممكن أخلف .
ردت سمية : شوفت !! كنت هتظلمها ازاي !!!
الأم : أومال مش باين عليك الفرحة ليه ؟؟
فريد : مش قادر أصدق يا ماما !! حاسس أني متلخبط !!!
الأم : أفرح يا ابني وعيش فرحتك ، مالك يا فريد ؟؟ فيه ايه ؟؟؟
فريد : مفيش يا أمي ، أنا تعبان اوي !! هطلع اريح شوية فوق .
صعد فريد الي شقة هند التي كانت تقف وتسمع كل الكلام الذي دار بينهم .
تسأله هند : الدكتور قالك أنك ممكن تخلف ؟؟
فريد : أيوه .
هند : يعني أنت صدقت أن تغريد حامل ؟؟ منك ؟؟
فريد : قصدك ايه ؟؟
هند : مش قصدي حاجة ، أومال أنا مش حامل منك ليه ؟؟
فريد : معرفش يا هند .
هند : أنت ناوي تعمل ايه ؟؟
فريد : معرفش .
هند : مالك يا فريد ؟؟ بتكلمني كده ليه ؟؟!!
فريد : سبيني دلوقتي يا هند من فضلك ، أنا دماغي متلخبطة ومش قادر افكر ولا قادر أتكلم !!!
هند : كلمني زي ما بكلمك يا فريد ومتهربش من الكلام .
فريد : عايزة ايه يا هند ؟؟
هند : عايزاك تقولي أنت ناوي تعمل ايه ؟؟ هترجع لتغريد تاني ؟؟
فريد : قولتلك دماغي متلخبطة ومش قادر أفكر ، سبيني من فضلك دلوقتي .
هند : لا مش هسيبك الا لما تجاوبني .
فريد : انتي اول مرة تكلميني كده !!! مالك يا هند فيه ايه ؟؟
هند : فيه اني شايفة حياتي اللي كنت خلاص أستقريت عليها بتضيع مني قدام عينيا !!
فريد : مين اللي قال كده ؟؟
تغريد : علشان انت كده اكيد هتفكر ترجعلها !!
فريد : أرجعلها أزاي وأحنا بينا قضايا ؟!!
هند : معرفش ، اللي أعرفه ان دلوقتي فيه اتنين غيري بيهددوا حياتي وهيقاسموني فيك !!!
فريد : أرجوكي بلاش تخاريف وسبيني لوحدي دلوقتي ونتكلم بعدين .
هند : وأنا مش هسيبك الا لما أعرف أنت ناوي تعمل ايه ؟؟؟
فريد : يعني مش هتسكتي دلوقتي يا هند ؟؟ انا بقولك ارجوكي سبيني دلوقتي !!!
هند : وأنا بقولك مش هسيبك الا لما اعرف مصير حياتي معاك دلوقتي ومش هفضل مستنية وأنا شايفة حياتي بتضيع مني !!
فريد : ماشي يا هند ، أنا هسيبلك الشقة كلها وأمشي .
هند : رايح فين ؟؟
فريد : هشوف مكان اقعد فيه بهدوء افكر .
هند : خليك هنا ، متطلعش شقة تغريد .
فريد : أولا أسمها شقتي مش شقة تغريد ثانيا انا مش هقعد هنا ولا هطلع فوق .
هند : هتروح فين ؟؟
فريد : ملكيش دعوة .
خرج فريد سريعا وخرجت وراؤه هند وسألته : تعالي هنا قولي ، أنت رايح فين ؟
فريد نظر لها بتحدي ثم ذهب ودق باب زوجته الأخري سمية !!!!!
يتبع
تفاعلوا بعشر تعليقات هنشر تاني
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية العرافة العجوز) اسم الرواية