رواية عز و فرح الفصل الحادي والثلاثون 31
_.البارت 31
______________________________
_ الجوازه دي مش هتم...
كلهم بصو للصوت بصدمه...
نيللي وقفت بسرعه: ماما!!
_ ايوا ماما ياحببتي ماما ال مهانش عليكي حتي تقوليلها انك هتتجوزي
احمد همس ل ماجد وزين الواقفين جمبه: هادمه الملزات وصلت
زين ضحك بس ماجد اتكلم بجديه: هو في حاجه!!
احمد: متقلقش.. سيبها عليا
نيللي: خير ياماما في حاجه!!
اتكلمت بعصبيه: اي يابنت ابوكي مش عاجبك كلامي ولا اي
نيللي بزهق: لا مش عاجبني.. انتي لسه فاكره ان ليكي بنت جايه تسألي عليها
احمد قرب بعصبيه: خير ياچيهان جايه ليه دلوقتي
چيهان بعصبيه: الجوازه دي مش هتم يااحمد
نيللي كانت هتتكلم بس احمد اتكلم بتريقه: بجد مش هتم ازاي بقي
چيهان بعصبيه: احمد متعصبنيش
احمد بابتسامه: تقدري تتفضلي من هنا وانا مش هعصبك
چيهان: وانا مش ماشيه يااحمد
احمد بعصبيه: چيهان انا مش ناقصك
چيهان بعصبيه هي كمان: ولا انا كمان نقصاك..
زين ادخل بسرعه: اهدو ياجماعه الموضوع مش كده.. ممكن نحل الموضوع بهدوء
چيهان ببرود: وانت بقي عريس الغفله!!
زين بابتسامه: لا انا صاحب عريس الغفله.. وبعدين اهدي ياطنط مش كده
چيهان بعصبيه وصوت عالي: طنط!! بتقولي اناا ياطنط!! انت اتجننت اكيد اتجننت
أحمد قرب من زين وهمس بصوت واطي: أديها هي تستاهل
زين بابتسامه استفزتها: حضرتك ممكن تهدي ونتكلم بهدوء.. يعني ممكن نعرف سبب رفضك للجوازه اي!!
چيهان بغرور: مش مناسب لبنتي
زين: مش مناسب ازاي ده من اكبر الدكاتره النفسيين هنا...ولو احتاجتيه هيكون موجود
چيهان بصتله بعصبيه: لييه شايفني مجنونه
زين بهدوء: هما الدكاتره النفسيين بيعالجو مجانين!! علي العموم انا مقولتش حاجه انتي ال شايفه نفسك كده
چيهان بعصبيه: انت قليل الذوق.. ماشي يااحمد مش هسيبك..عن اذنكم
_ سابتهم ومشيت بعصبيه واول مامشيت قعدو يضحكو عليها...
احمد: والله هي بنت حلال وتستاهل
نيللي بحزن: انا اسفه ياماجد علي ال حصل
ماجد قرب منها بابتسامه: وانتي ذنبك اي ياحببتي.. متخافيش مفيش حد هيبعدني عنك مهما حصل
احمد بتريقه: اعملي حساب حتي يا أخي
ماجد بابتسامه: اه سوري ياعمي.. علي العموم متشكر لحضرتك وان شاء الله الاسبوع الجاي الخطوبه وكتب الكتاب زي مااتفقنا.. نسيبكو بقي دلوقتي..عن اذنك
________________________________
كانت واقفه بتسقي الزرع بابتسامه وحست بحد حضنها من ضهرها...
فرح بصدمه وهي بتبص وراها:زين!!
زين حضنها وباسها من جبينها: حبيبي واقف بيعمل اي
فرح بابتسامه: لقيت نفسي زهقانه ف قولت اسقي الزرع..
زين بص حواليها يتأكد ان مفيش حد وباسها من شفايفها بوسه سريعه: وحشتيني
فرح ضحكت وهي بتمشي ايدها علي خده براحه: لحقت اوحشك!!
زين بابتسامه: انتي بتوحشيني وانتي معايا اصلا
فرح بابتسامه: اه صح عرفت ان خطوبه ماجد الاسبوع الجاي نيللي كلمتني وقالتلي
زين بابتسامه: ايوه كويس ان والدها كان موافق بس امها دي بقي ال مكنتش موافقه
فرح ضحكت: چيچي دي مبيعجبهاش حاجه!! انا بجد مش عارفه انكل احمد اتجوزها ازاي يعني هما الاتنين مختلفين خالص هي تحسها مغروره كده وشايفه نفسها علي عكس انكل احمد طيب جدا وفرفوش وعسول كده
زين بعصبيه: ايه!!
فرح: عسول!!
زين شالها بعصبيه: طيب تعالي بقي نشوف موضوع العسول ده
فرح ضحكت وهي ماسكه رقبته: زين بتعمل اي ممكن حد يشوفنا
زين بعصبيه: اخرسي انا هرويكي تقولي علي حد عسول ازاي
فرح بابتسامه: ياحبيبي ده زي بابا.. نزلني بقي
زين بابتسامه خبيثه: لا بردو هتتعاقبي
ضحكت وخبت وشها ف صدره وهو ابتسم بحب لحد ماطلعو الاوضه...
______________________________
مريم بلهفه: عملت ايه!!
ماجد بابتسامه: الحمدلله وافق وحددنا الخطوبه وكتب الكتاب الاسبوع الجاي
مريم: علي طول كده!
ماجد: ابوها قال كتب كتاب احسن عشان لو خرجنا او كده
مريم حضنته بابتسامه: الف مبروك ياميدو... بطتي الحلوه كبرت وهتتجوز
ماجد بعد عنها بعصبيه: بت انتي لو مبطلتيش دلعك الرخم هـ...
مريم ضحكت: هتعمل ايه!!
ماجد بخبث: زين قالي ان عمرو كلمه عشان يقنعني بخطوبتكو وانا كنت موافق تتخطبو معايا بس خلاص غيرت رأيي عشان تبقي تحترمي نفسك كويس
مريم بسرعه: لا لا خلاص والله مش هدلعك تاني.. انتي حبيبي بردو
ماجد ضحك عليها: ناس مبتجيش غير بالعين الحمره... خلاص عشان صعبتي عليا بس..بس لو سمعتك بدلعيني كده تاني!!
مريم بسرعه: لا لا انا غلطانه اصلا.. مش هدلع حد غير عموري وبس
ماجد جري وراها بعصبيه: عموري هاا
مريم جريت بسرعه ودخلت اوضتها وقفلت الباب وهي بتضحك: ايوه طبعا عموري...وبعدين انت مالك مش انت مش عايزني ادلعك ادلع جوزي المستقبلي براحتي
ماجد بعصبيه: ماشي يامريم لما تطلعيلي.. انا هروح اكلم بابا وماما واقولهم وهخليهم ينزلو علي الخطوبه بأي طريقه..
سابها ومشي وهي نطت علي السرير بفرحه وكلمت عمرو وقالتله ان خطوبتهم مع ماجد كمان اسبوع....
_ عدي الاسبوع وجه يوم الخطوبه المنتظر... الكل كان متجمع نيللي وندي وحتي اتعرفو علي مريم وبقو صحاب... والشباب كانو مع بعض...
ندي بمرح: اهو جالك يوم ياست نيللي عشان تبقي تتريقي عليا كويس
نيللي ضحكت: ولسه هتريق عليكي.. لا لا انا خايفه ومسكوفه اوي
مريم بتوتر: وانتي مش خايفه يعني
نيللي: بصراحه!! خايفه اوي
قعدو يضحكو عليها وقاطع ضحكهم دخول فرح..
فرح ضحكت: واو عروستين مره واحده
نيللي: انتي لسه فاكره تيجي!!
فرح حضنتها بابتسامه: معلش اطمنت علي بابا وجيت انا وزين
نيللي: هو فين
فرح ضحكت بخبث: ف الاوضه التانيه مع ماجد وعمرو
ندي ضحكت: فاكره لما كانت بتكلمنا انها مستحيل تتجوز وان اي حد بيتجوز جسمه بيتغير ويتخن وكده!! رجعتي ف كلامك ولا اي يانيللي
نيللي بغرور مصطنع: يابنتي خلاص عرفت ان مش كل ال بيتجوزو كده مافرح قدامك اهي متجوزه ولسه جسمها زي ماهو حتي انتي اهو وكمان حامل و....
فرح بصت ل ندي بصدمه ممزوجه بابتسامه: ايه ده انتي حامل!!
ندي بتوتر..هي عارفه ان الموضوع ممكن يضايق فرح ف مكنتش حابه تعرفها دلوقتي: اه..لسه عارفه من فتره
فرح حضنتها بحب وزعل علي نفسها: الف مبروك ياحببتي...
حاولت تتكلم بمرح عشان تغير جو التوتر ده: ان شاء الله هتكون بنوته وهتسميها فرح
ندي بابتسامه: اكيد طبعا
نيللي بزعل مصطنع: وليه متسمهاش نيللي بقي
ندي ضحكت: بصراحه مش عايزاها تطلع معقده
_ قاطع ضحكهم صوت خناق قدام الاوضه...طلعو بسرعه...
فرح: زين!!
•تابع الفصل التالي "رواية عز و فرح" اضغط على اسم الرواية