Ads by Google X

رواية رأيتك صدفة الفصل الثالث 3 - بقلم صفاء حسني

الصفحة الرئيسية

 رواية رأيتك صدفة الفصل الثالث 3

وقتها نزلت من العربيه وبعد ما خالي دخل البيت والسواق راكن العربية خلعت الحجاب وكنت عاملة شعرى فى،الكوافير اللى فى المول مش عارفه ليه كنت عاوزة ادخل المرة ده اميرة متوج على عرشها ممكن علشان حسيت بالحرية ممكن عاوزة اعوض ظلم السنين ومرمط مراته اه انا،كل شويه اقولكم مراته لاني فعلا عمرى ما حسيت ان  ابوي هو الأب السند لان مراته التاني استحوذت عليه وكلمتها هى الا بتمشي فوق الكل و هو  والا حاجه  

فى لحظة ما هى قرارات   تطردني من بيت ابوى رغم   انا فاهمه  دماغها هى بعتتنى عشان  عارفة ان جدى مريض، وعلى  آخر، أيامه وحبيت اكون موجوده   وعايشة فى، وسطهم عشان  لو بعد الشر  بعد  الشر حصله حاجه  اعرف ورثي من امى لكن هى  غبية والله، متعرفش  ان خروجى من البيت بالشكل ده عمل في ايه غيرت  شخصيتي جدا وقررت ان مش  اذل نفسي تانى  لحد، وعشان كدة طلبت، من خالي لبس بفلوس جدى بعيد عن  الخال والد لكن فلوس  خالى كله من جدى، يعنى زى ما حقه هو وأولاده  حقي انا كمان  مش  هسامح حد يحن عليا بفستان او هدوم ممكن زمان كنت مكسورة و مستحي اطلب   اه عشان  كنت عارفه  ان مراته هتغلبنى لكن دلوقتي  هو اتنازل عني بشيك اه والله العظيم  ابوى اتنازل عنى ل خالى بشيك فلوس 

نزلت دموع اريج 

سمعتهم لم دخلت مراته  عند خالى وقالت 

شوف يا عبد الرحمن  دلوقتي اريج كبرت وداخلة ثانوى يعني  اقدمه سنتين وتدخل الجامعة يعني انت عارف مصاريف ثانوي عام وبعد كده جامعة ومواويل عجيبة 

نفخ عبد الرحمن 

لخصي يا سناء عاوزة ايه 

بلعت ريقها سناء 

مش عايزه حاجه لا سمح الله هتاخدو بنتك تقعد معاكم لحد سن القانون الا تقدر تاخد ورثها من امها وهى قربت فضلها سنتين وتدخل على ١٨ 

ابتسم عبد الرحمن بسخريه 

السن القانون ٢١ يا سناء وكمان ابوى عايش ربنا يطول عمره ويحفظه وكلنا عايشين بخيره يعني مفيش ورث والا ابوى بوزعه الكل بياخد بالتساوي لكن  انتى استغنى عنها تمام  يبقي استغنوا عن كل خيرها 

وانا شري بنت اختى و هتعيش معايا طول عمرها محدش ليه سلطة عليها و مش هتهوب من البيت ده من يوم ما هتخرج منه 

تنهد الاب بقلة حيلة

وأخواتها مش هتشوفهم 

ضحك عبد الرحمن بسخريه 

والله ضحكتني اخواتها مين الا معتبرينها  خادمة هو انت ومراتك فاكرين غايب عنى القرف الا عيشته فيه البت كل  السنين دي  وكسرت نفسها  وسرقة هدومها والفلوس والاكل الا كنا بنبعتهم ليكم كنت فاكرين سكوتنا ضعف لا طبعا لكن قولت حرام تتحرم من ام واب مع بعض رغم أنها ومن غير ما اسالها مش معتبرك اب 

من اول ما سمحت ل مراتك تخلي بنتك  خدامه 

انت عارف مراتك بتطرد بنتك من بيتها  ليه يا رجل يا والا بلاش  تتحسب على الرجال 

هى عملت الفيلم ده عشان سمعت من البلد بتعب ابوي فقالت فى عقلها  البت تروح تقعد لحد ما يتكل على الله  وبعد كده تورث وابوها يكون وصي عليها  بس نايبك على شوم عشان انا لو اخد اريج مش هتخرج من عندي الا على بيت زوجها فاهمنى 

نفخت سناء 

اقف معوج واتكلم عدل يا عبد الرحمن كنت عارفه انك ناوي تاكل حقها  لكن ده بعدك 

ضحك عبد الرحمن :

طيب انا عندي ليكم فكرة حلوة ابوها يمضي لي أنه متنازل عن حضنتها مقابل اكتبلكم شيك ٢٥٠ ألف جنيه  قولت ايه يا سناء 

جري ريق سناء لم سمعت ب الرقم وردت: 

يعملوا ايه دول يشترو شقه مثلا بدل العشة الا عيشنا فيها وعلى فكره انا عارفه الا البت يكون ليه شي وشوية عشان انت ولد واحد وهما كانوا بنتين والذكر مثل حظ الاثنين يعنى كل واحده هتملك نص الا هتملكه. 

ضحك عبد الرحمن 

أظهري  على حقيقتك يا سناء اقسم بالله من يوم ما لعبتى على جوز اختى بعد موته واتفاجأت فى خلال سنه انه يتجوز كنت حاسس انك كل ده عشان ورث اريج بس للاسف غبية 

. صرخت سناء 

لسانك ميطولش انت عارفنى لساني متبري مني 

ضحك عبد الرحمن 

طبعا عارفك  وهقولك غبية ليه عشان لو كنت عاملتها معاملة حلوه كان ينوبك من الحب جانب لكن افتريت على اليتيمة وانا ممكن اطردكم دلوقتي من شقتها الا  ب اسم اختى الله يرحمها  وامها عشان المحروس نسي يقولك يوم ما اتهفت فى عقلها اختى  وحبة جوزك وهى بتتعلم كنا مشترين ليها  الشقة ده تقعد فيها وقت التعليم ولعب عليها جوزك واتجوزها وعاش معها في الشقة يعني لو احنا وحشين كنا وقت ما جيه وقال هتجوز بعد موتها ب ٦ شهور واتحجج ب اريج انها طفلة وعايزة ام  كنا  طردك انتي وجوزك لكن صعبت عليا تتحرم من كلمة بابا وماما فى سنة واحدة وهى مكنتش كملت ٥ سنين، رغم بلعن اليوم ده  الف مرة انى سبتها ليكم وانا شايف البت بتكبر وهى مكسورة اقدم القريب والغريب لكن ملحوقة  وعشان بس أخواتها  حسنة منى ومن  بنت اختى  إلا اصلا كرهت الشقة ده  معتبرها سجن بيكم فعندكم اختيارين الشقة ده تتنقل ب اسم جوزك وشيك ٢٥٠ الف مقابل التنازل عن حضانة أريج  وتنسوها ولم توصل السن القانوني هى حرة وقتها بعد عمر طويل ل ابوى لتحن عليكم من ورثها والا لا 

تنهدت اريج وهي تمسح دموعها 

كنت مستنى بابا يختارني انا مش الشقة والفلوس والله كنت مستعدة اكمل حياتي خادمة لكن مش يسبنى وطبعا سناء هددته لو مش وافق هتطلق هتاخد اخواتى 

وطبعا  بابا اتنازل عنه مقابل الشقة والفلوس وقتها فهمت ان محدش حبنا والا حد ابوى لكن انا لازم احب نفسي وكنت قاصدة الصراحه اخلع الحجاب وانا نازلى عشان يعرف يعني ايه بنت بندر الا مسكها جواد  لبانة على لسانه وخالي نزل ودخل على مكتبه  عشان مكتبه جانب البيت 

وفى نفس الوقت كان أجود منتظره هناك 

وكان ياسر وأصحابه قاعدين في حديقة البيت 

وانا صدقت ان فى الحديقة فخلعت الحجاب  

فى الوقت ده  خرج اجود على أصوات الشباب وضحكهم  عشان وقت ما شفنا 

ياسر قرب   منى هو وملك  ومحمود وهما بيهزوا وبيضحكوا 

ياسر: يا مفعوصه كنت مخبي الجمال ده كل فين امتى طولت يا بت انتي 

وضحك محمود: 

تلاقي الا رفعها هى الجزمة

ضحكت ملك: 

فيه يا جماعة انتم غيرانين  ليه ما انا كمان لم دخلت الثانوي طولت وخراط البنات خراطين والا ايه يا محمود 

ضحك محمود وقال 

هو انا اقدر اتكلم 

اصلا نسيت اقولكم محمود وملك بيحبوا بعض ياسر بيكون اخو ملك اولاد خالتي ومحمود اخو جوزها يعتبري يتيم زى وعايش فى بيت جدي وخالتى مربيها معتبره ابنها الكبير واشجان اخت اجود  الا وجعت دماغكم وانا بقول اسمه بحس ان ضربت قلبي كلها بدق وانا بس بقول اسمه 

المهم انا طولت شويه 😂 عشان كنت الاول قصير، كدة مش ظاهر من الارض يعني طولت شوية لكن اقدم اجود لسه اوزعة 

المهم الكل فضل يعاكس في وأصحاب ياسر ومحمود 

لم خرج اجود  نظرته  كانت  غريبة  جدا هو انا  اه متعود على التجاهل منه وان بالنسبة ليه العيلة العيوط الا كل شوية بتعيط لكن نظرت عيونه خوفتنى الصراحه وخصوصا لم ياسر، فضل يعاكس و صفروا بصوت عالي 

مين الضيوف الحلوين الا عندكم دول يا ياسر 

ضحك ياسر وصدمنى الصراحه لم قال 

حبيبتي اريج فى حد عنده شوق فى حاجه 

تابع

  •تابع الفصل التالي "رواية رأيتك صدفة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent