Ads by Google X

رواية اختلاج روح الفصل الثالث 3 - بقلم لولي سامي

الصفحة الرئيسية

  

 رواية اختلاج روح الفصل الثالث 3  -  بقلم لولي سامي


بعنوان ( عودة بالزمن)
انتبه والد جودي لما تقوله والدتها وأخذ يضيق عينيه ثم قال
اشرف باستفسار/قوليلي يا بنتي ايه اللي وصل الموضوع لكدة؟ انتي قصرتي في ايه مع جوزك وقولي كل حاجه بصراحة علشان على أساسها اعرف اتصرف .
سمية بعصبية/تتصرف في أي يا حاج بتقولك اتطلقت يعني مبقاش فيها تصرف ده تقوم تلم هدومها وفي بيتنا نتكلم ونشوف نربيه ازاي؟ هو فاكر نفسه ايه؟ بكرة يتمني ترابها يالا يا بت قومي معايا.
اشرف بهدوء وتروي/استهدي بالله يا حاجه مينفعش الكلام ده نسمع بنتنا الاول وبعدين نشوف هتعمل ايه ؟ مش يمكن تكون غلطانة؟
شهقت سميحة /غلطانة…غلطانة يقوم يطلقها! ليه يعني ملهاش أهل يقولهم بنتكم غلطت ولو لاقناها غلطت نعرفها غلطها؟
اشرف /طب ممكن تهدي شوية علشان اسمعها يا حاجة. ووجه نظره لابنته/ ما تنطقي يا بنتي عملتي ايه ؟ولا ايه اللي وصل الموضوع بينكم للدرجة ده ؟
جودي بابتسامة سخرية /معملتش حاجه غير اني حاولت ابعد جوزي عن العقربة اللي لفت حواليه ومكنتش متخيلة أن الموضوع هيوصل لكدة.
اشرف باستفسار/ عقربة ايه فهميني من الاول ينوبك ثواب مش تجيبي من الاخر.
جودي باسترجاع/من فترة حسيت جوزي متغير اه طبيعة شغله يتاخر بس لا ده بقي بيتأخر بزيادة . وعلى طول سرحان كان دايما بيسأل عليا أو على ابنه أو يتصل حتى لو مرة في اليوم فجأة مبقاش يسأل خالص ولما اسأله يقولي مشغول وحسي بيا والكلام ده بدأت اعذره واسيبه براحته وبعدين لاحظت مكالمات كتير بتجيله حتى في عز النوم يقوم يرد على الفون بره ويرجع تاني يتسحب علشان ميحسسنيش أنه قام من جنبي وفضل كدة فترة وانا بحاول اكدب احساسي واقول اسر عاقل وبيحبني وبيحب بيته وابنه لحد ما في مرة بالصدفة ابنه طلب منه الفون يلعب بيه ادهوله ودخل الحمام ياخد شاور وانا كنت بالمطبخ بجهز الغدا والولد جه يلعب جنبي وبعدين اللعبة راحت منه اداني الفون علشان اجبهاله وانا بدور في الفون على اللعبة لاقيت رسالة ظهرت قدامي مكتوب فيها انت فين يا بيبي وقلوب حمراء انا اتخضيت وشكي اتاكد أن في حاجة أديت الفون لابني وعقلي مشوش مش عارفه اسأله ولا اراقبه من بعيد وفعلا بدأت اراقبه واروحله الشغل مفاجأة ولما روحت له في مرو لاقيت واحدة في مكتبة عرفني عليها انها عميلة وعايزة رسم هندسي للفيلا بتاعتها وبقي كل لما اروحله الاقيها معاه طبعا كانت بتحصل خناقة لما نروح بس في مرة وانا عنده مقدرتش امسك نفسي لما سمعتها قبل ما ادخل وشوفتها …لما شوفتها.. ووضعت يدها على وجهها وبدأت في البكاء وكأنها تري المنظر مرة اخري وقالت/ شفتها قاعدة على رجله وكانوا واجهشت بالبكاء
Flash Back
فتنة وهي تجلس على قدم اسر وتضع يدها حول عنقه وتنظر لعينيه /ها يا بيبي هتيجي تطلبني امتي ماما بتسال كل شوية
اشرف بتيهه من جرأتها ونظر على شفتيها وقال / الوقت اللي تؤمري بيه يا حبي ثم التهم شفتاها وكأنهم فاكهته المحببه ويداه تتحسس مفاتنها وهنا دخلت جودي عند استماع اهاتهم
جودي بدهشه وقد جحظت عينيها وتسمرت مكانها لبضع ثواني مما رأته ثم انطلقت بسؤالها صارخة/ انتوااااا بتعملوا ايييه؟ معقول انت يا اسر انت تعمل كدة وظلت تصرخ
انتفض كل من اسر وفتنة وانطلقت فتنة تغلق باب المكتب وأسر أخذ جودي يهدأها /بس يا جودي ايه اللي بتعمليه ده احنا في الشركة متعليش صوتك.
جودي بصوت عالي /في الشركة دلوقتي عرفت انك في الشركة وكنت بتعمل ايه من شوية في الشركة
وضع اسر يد على فمها والاخري خلف رأسها حتى يتحكم برأسها واخذ ينظر لها بمتسع عينيه /شششششش فتنة روحي انتي وهنتكلم بعدين واقفلي الباب وراكي
انطلقت فتنة تخرج من المكتب وجدت حشد من الموظفين يتجمعون أمام المكتب ينظرون لها نظرات مخزية خرجت من بينهم ولم تبالي لأحد .
وأسر بالمكتب مازال يضع يده على فمها وينظر لها وهي تحرك راسها يمينا ويسارا لا تعرف هل لعدم تصديق الموقف ام لرفضها كل ما سيقوله حتى نطق هو /كل اللي عملتيه ده حسابه عسير، لينا بيت نتحاسب فيه يا هانم هشيل ايدي لو صوتي ولا عملتي شوشرة اكتر من كدة انتي حرة
ثم سحب يده من على فمها وهو ينظر لها نفس النظرة المرعبة لم تراها منه من قبل ثم استقام وجمع ملتزماته من مفاتيح السيارة والتليفون الخاص به وقال لها /قدامي هننزل من الشركة على البيت مسمعش نفس لحد ما نوصل للبيت وبالفعل خرجا من المكتب وجد كل من بالشركة يتجمع أمام باب مكتبه نظر لهم غاضبا ثم قال لهم بصوت عالي/ كل واحد يتفضل على مكتبة بسرررررعة .
وانطلق يخرج من الشركة بخطوات أشبه بالركض وهو يسحب زوجته كالشاه وهي مستسلمة له لم تستوعب ما وصل له زوجها وقرة عينها.
ركبا السيارة وكل منهم على حاله ولكن شتان فهو حاله كان عبارة عن ترتيب افكاره وردودة وتوقعات ردها.
وهي حالها عدم التصديق ومحاولة الخروج من الكابوس فهي كانت تظن أنها بكابوس وعليها أن تستيقظ منه فكانت جاحظة العينين في حالة من التيهه حتى فاقت من شرودها على صوته يقول لها وهو ينظر امامه /اتفضلي اطلعي الشقه هركن العربية وجاي
نظرت له ثم أومأت برأسها وخرجت من السيارة وصعدت لشقتة جارتها اخذت ابنها منها وجدته نايم فتوجهت الي شفتها وارقدته بسريره وجلست تنتظر زوجها لربما كل ما حدث ليس حقيقيا حتى وجدته يدخل من باب الشقه الذي اغلقه بكل هدوء فتنهدت واحست انها حقا استيقظت من كابوسها ولكن أخطات عندما راته ينظر لها وهو يضيق عينيه ويقول لها /ها ارتحتي دلوقتي بعد ما فضحتيني ؟ تفتكري أنا كدة هبعد عنها؟ تبقي غلطانة. اللي عملتيه ده ملوش غير حل واحد وهو اني اتجوزها وبسرعة كمان بس بدل ما كنت هتجوزها في السر دلوقتي اضطرتيني اتجوزها في العلن والكل لازم يعرف .
استقامت جودي من على سرير ابنها ووقفت أمامه تنظر له وبصوت مهزوز تقول/قولي اللي شوفته ده مكنش حقيقي قولي اني كنت في كابوس مش ممكن اسر اللي حبيته يعمل كدة
اسر بكل هدوء / انا عملت ايه انا استعملت حقي اعتقد من حقي اتجوز لما احتاج ده.
جودي بعدم تصديق وعدم استيعاب بكلماته/لما تحتاج !لما تحتاج ايه ؟ مانت متجوز .
ضحك اسر وذهب يجلس على الأريكة بالصالة ووضع قدم فوق الأخري وقال/اعتقد انا اللي احدد إذا كنت محتاج ده ولا لأ.انا محتاج حد يعوضني عن المحروم منه.
ذهبت جودي تقف أمامه تحاول اثناءه عن ما برأسه / وهي ده اللي هتتجوزها علشان تعوضك عن اللي محروم منه معايا! معايا انا يا اسر ؟ده مبتحبكش لا يمكن تكون بتحبك .ده بتستغلك وبتضحك عليك .
استقام اسر أمامها وبابتسامه خفيفة /ليه شايفاني عيل صغير هتضحك عليا
جودي تمسك يده / لا شيفاها متمرسة وعارفه هي بتعمل ايه ،
اسر فوق لنفسك علشان خاطري وعلشان خاطر ابنك احنا بنحب بعض من زمان واتجوزنا واستحملنا الحلو والوحش مع بعض مش ممكن تكون نسيت حبنا .
أفلت اسر يده من يدها واستدار ليعطيها ظهره وكأنه يهرب من نظرات عينيها التي تحاصره / والله انتي بمجيتك ليا المكتب واللي عملتيه ملوش غير حل من اتنين يا تقبلي اتجوزها وانتي معايا يا تتطلقي وهتجوزها برضه.
ذهبت جودي لتقف أمامه غير مصدقة لما نطق/ مش ممكن اللي بتقوله ده .مش ممكن انت عايز تتجوز عليا ؟
انا لا يمكن اقبل بكدة انت فاهم لا يمكن اقبل.
اسر بكل هدوء وكأنه اتخذ قراره/خلاص براحتك انا خيرتك وشكلك اخترتي
انتي طالق
Come back
وارتمت جودي بحضن والدها بعد أن سردت كله كل ما حدث واوضحت أن خطأها كما أوضحه اسر لها أنها عندما صعقت من منظرهم بأحضان بعضهم غضبت وثارت وكأن هذا ليس بحقها واخذ والدها يربت على ظهرها وهو بداخله جحيم لهذا الأسر الذي يضحي بكل نعم الحياة من اجل ساقطة أجل أنها ساقطة لا يوجد من تفعل كل هذا قبل الزواج حتى ولو روحها بيدي من تحب.
وأخذت والدتها تسب وتلعن بهذا الأسر وكيف ستذيقه من العذاب حتى يتسني له رؤية ابنه وزوجته حتى نطق والدها
/ اسكتي يا حاجه الله يرضي عنك موقف زي ده محتاج اللي يهدي مش اللي يشعلل.
سمية/اهدي ايه وإشعلل ايه مسمعتش يا حاج اديك كنت عايز تعرف مين الغلطان عرفت دلوقتي مين الغلطان؟ انا لا يمكن اسكت عن حق بنتي، هو فاكرها ايه ياخدها شوية ولما يزهق ويشوف غيرها يرميها؟
اشرف وهو يحتضن ابنته/ لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم مين قال بس هنسيب حق بنتنا بس برضو الراجل معذور لقي اللي تلف عليه وهو مطمئن من ناحية بنتك أنها موجودة وملو ايده اتعامل بطريقة المباح متروك والممنوع مرغوب واحنا هنعامله بنفس الطريقة ولازم نرده ردا جميلا أن شاء الله حتى يقضي الله أمرا كان مفعولا استهدي بالله يا بنتي وقومي اغسلي وشك وفوقي كدة وتعالي هقولك هنعمل ايه.
سمية / هي لسه فيها عمايل يا حاج ده
قاطعها اشرف / حااااجة ينوبك ثواب قومي اعملي لبنتك كوباية لموناته تروق بيها دمها وسندوتشين وتعالي هنتكلم
…………………………
ولحد هنا ونقف واسالكم ايه رايكم في كلام الحاج اشرف ؟
وتفتكروا هيحل المعضلة ده ازاي ؟؟
هيصغر بنته ولا هيعززها؟؟
وطبعا منتظرة رأيكم زي معودتوني عن البارت ومناقشتكم انطلقوا يا احلي فانزات ❤️❤️❤️❤️



google-playkhamsatmostaqltradent