Ads by Google X

رواية تربية حواري الفصل الثالث 3 - بقلم ولاء حامد

الصفحة الرئيسية

 رواية تربية حواري الفصل الثالث 3

تربية حواري
الفصل الثالث 

زقزوق : مساؤ فل يابنت الغالي

حور بضحكه: مساؤ عسل يا عم زقزوق عملت ايه

زقزوق:  طلع الفلوس وحطهم على التربيزه زي ما قولتي عرض عليا اقل من عُشر تمنهم ومرضيش يخليني اشوفهم واداني دول

حور بهزه رأس : تسلم يا غالي كام دول

زقزوق:  50 باكو

حور ببسمه: خدلك 10 بواكي حقك

زقزوق:  تعيشي يا بنت الغالي ابوكي الله يرحمه ليه فضل عليا لو عشت عمري عمري ما هاقدر اوفيه

حور : تسلم يا عم زقزوق البني آدم بيموت ومبيعش منه إلا السيره الحلوه

زقزوق:  الله يرحمك يا غالي ها ناويه على ايه 

حور بضحه: ناويه ارقص القرد 

زقزوق بضحك لحد ما شرق: الله يهديكي يا حور قرد وماله نرقصه ناويه على ايه وانا في ضهرك

حور: مين من السماسرة تعرفه وتثق فيه 

زقزوق:  كتير بس اشمعني 

حور: عايزه 10 سماسره  تثق فيهم زيك كده يا عم زقزوق 

زقزوق بتفكير: غالي والطلب رخيص حبايب ابوكي كتير واللي يتمني يخدمه الله يرحمه اكتر 

حور:  تمام عايزاهم كمان نص ساعه يكونو عندي هنا ولو أكتر من 10 يبقى تمام اوي

زقزوق ببلاهه: طيب رسيني انا توهت منك يا بنتي

حور بخبث:  لما تكبر يا راجل يا عجوز

ضحك زقزوق من قلبه:  الله يرحمك يا عامر اللي خلف مماتش رسيني عشان ارتاح يا بنتي

شاورت حور على عنيها الاتنين: بص يا سيدي طبعا بيت سيدي الله يرحمه على الشارع الرئيسي والمتر هناك بيلعب في 23 ل 25 الف تمام

زقزوق:  تمام دي حقيقه وبعدين

حور بإكمال: البيت حوالي 200 متر يعني بيعلب في أضعف الإيمان 4 مليون ونص لحد ال 5 مليون

عمي عايز يكوش عليه ب 500 الف انا بقى هلاعبه لحد ما يقول حقي برقبتي كل ساعه هابعتله سمسار وكلهم هايعمل معاهم اللي عمله معاك طبعا ميعرفش اني هابعتله لحد ما يقول حقي برقبتي وينخ لوحده من كتر كع الفلوس يبقى استفدت من النحيتين يعني من جمب الفلوس اللي هايجيبوها السماسرة ومن نحيه حقي في البيت بما يرضي الله عرفت بقى 

زقزوق وهو فاتح بقه: يا دين النبي دماغك دي ايه يا بنت الغالي المااااظ وكتاب الله ماشوفت ولا هاشوف زيك بنت ابوكي بصحيح هي دي تربيه عامر الله يرحمه 

حور بضحكه:  طيب يلا الله يخليك خلينا ننجز علشان القرد 

ضحك زقزوق وطلع تليفونه

وفعلا خلال نص ساعه كان اكتر من 20 سمسار من جوه وبره المنطقه ورستهم حور على الحوار والكل قال آمين وهو مين يقدر يرفض طلب لحبيب القلوب المرحوم عامر

جاه الليل وعامر هايتجنن لحد دلوقتي دفع اكتر مليون جنيه

يابنت الكاااااالب يابنت الكاااالب انا حتت بت تعمل فيا كده وتعلم عليا  اااخ يا ناااري وبعدين وبعدين

ياسر بتعب: وبعدين يا أبا البت دي مش سهله دي هاتخلينا نشحت 

عابد بتعب: مقداميش حل اتعقدت عقده بشنيطه مالهاش حل

لو بعتت حد تاني يتمن بقى بدل ما بنت الكلب عماله تصفي فيا نقطه نقطه 

وفعلا ساعه وكانت بعتت حور سمسار اخير وسابه عابد بقلة حيله واتفرج على البيت والمحلات من فوق لتحت وكل شبر

تاني يوم طلبت حور رقم عمها 

عابد بشر: خير يا محروقه يا اؤس الخراب

حور بضحك: كل خير يا ابو ياسر انهارده بالليل جهز نصيبي ال 2 مليون ونص 

عابد بزعيق: واللي السمساره خدو داه ايه

حور بعبط:  سمساره إيه أنا بعت ناس تتمن ولما السعر مكانش بيعجبني كنت ببعت غيره لاني كنت بحس انه ضلالي بعيد عنك السمسار اللي انا هحاسبه اللي بعته وقالي السعر بما يرضي الله

بكره على ميعادنا في البنك هاتحولي الفلوس والموظف  بتاع الشهر العقاري موجود هايسجل وهاستلم فلوسي في البنك تصبح على خييييييير وأحلام سعيده يا عمى

عابد حدف التليفون على الكنبه:  اااااه يناري بقى انا حتة بت تأكلني البلوظه هاتروحي مني فييين الله يحرقك يا عامر الكلب غورت وسيبتلي داهيه مسيحه هنا 
نعيمه بحرقه ونواح: بنت هدي اكلتكم صنيه القرع بلوحكم يا رجاله وعلمت عليكم
وكملت ندب يا نور عيني اللي انطفى يا دهبييي يا شقي عمري اااااه

عابد طول الليل منامش كان هايتجلط من اللي حور عملته فيه ٣ أيام وهي عماله ترن على قفاه

تاني يوم صحيت حور والضحه على وشها بس ضحك ناقصه ضحكه مكسوره اضطرت تتخلى عن أنوثتها واتعاملت بمداء الشارع القوي بياكل الضعيف حور بشرود لنفسها: انا مغلطتش انا رد فعل مش فعل لو كنت سكتت كان داس علينا بالقوي ااااه يا دنيا كنا عايشين في حالنا كافيين خيرنا شرنا وخداني على فين تاني يا دنيا الهموم ومرسي الوجع كل خبطه أشد من اللي قبلها وكل كسره وراها كسره ياترى مستخبيلي ايه تاني يا دنيا الله يرحمك يا أبا كنت على حق العقل اقوي من الدراع 

فلاش باك 

حور بإستغراب: ازاي يا أبا الواد المعصعص داه ضرب البغل داه كله

عامر ببشاشه لحور : خلي في بالك يا حور مش بالجسم ولا بالدراع لو استخدمتي دراعك اخرك تكسري او تتكسري بس قوه العقل تقطع الدراع مش تكسره خلي قوتك في عقلك مش في دراعك

هزت حور رأسها بفهم لابوها ووشمت كلامه في عقلها زي الوشم في الجسم

 انتهاء الفلاش باك

حور بتنهيده: الله يرحمك يا حاج ارتاح في رقدتك حقك رجع 

وبنتك بألف راجل 

عدى اليوم وتاني يوم صحيت حور على غير العاده بنشاط وحيويه وقامت غسلت وشها واتوضت وصلت فرض ربنا ولبست بنطلون جينز واسع وعليه تونيك اسود طويل بعد ركبتها ولبست طرحه سوده وكوتشي ابيض وطلعت من اوضتها: صباحو فل يا هدى

هدي ببسمه موجوعه:  صباحك لبن حليب يا قلب هدى مبدره على فين كده 

حور : رايحه اجيب حق ابويا الله يرحمه 

هدى بإستغراب: حق ايه داه يا بنتي

حور بتوضيح:  انهارده هاقابل عمي في البنك مع المحامي علشان ياخد نصيبنا في البيت والمحلات بتاع سيدي الله يرحمه 

هدى بإستغراب: بس عمك وافقك يديكي حقك بسهوله 

حور :لا يا أما لما شاف العين الحمرا سلام بقى علشان الحق وقتي وأما ارجع هارسيكي على الفوله 

هدى بشك: حور ناويه على ايه وايه الشنطه اللي معاكي دي

حور بإطمئنان: داه حق ابويا في سيوله المال اللي كان في المحلات والبنك هاحطه في حسابي وحسابك يا أما سلام بقى علشان الوقت

ركبت حور عربيتها ووصلت البنك قبل الميعاد بنص ساعه 

حور:  السلام عليكم لو سمحت عايزه اعمل إيداع 

الموظف بإحترام وعمليه:  كام المبلغ ورقم الحساب من فضلك

حور: 850 الف  منهم 250 الف لرقم حساب …….  و600 الف لرقم حساب …… وطلعت حور البطاقه وخلال دقايق انتهي الموظف من عد الفلوس وايداعها 

وخلال ربع ساعه كان وصل المحامي وموظف الشهر العقاري وبعدها وصل عابد وعلى وشه غضب ربنا

استلمت حور مبلغ 2مليون ونص ووثقوا العقود 

حور ببرود: مبروووك يا أبو ياااسر 

عابد بشر مستعر: الجدع اللي يضحك في الأخر يا بنت عامر

حور على نفس برودها: قدها وقدود يا ابو ياسر معلش هي الدنيا كده تيجي تصيده يصيدك يلا الله يقويك على اللي جاي

وتممت حور إجراءات الإيداع بمبلغ 650 الف في حساب هدى ومليون و850 الف في حسابها

ورجعت وكأن شيئ لم يكن

عوده من الفلاش باك

وصلت حور شغلها مركز صيانه  سيارات و تكاتك وموتسيكلات وملحق بيه توكيل لقطع الغيار

صباحو يا عم صبحي

صبحي راجل عجوز تجاوز 60 من عمره:  صباحو يا اسطى 

حور : وصلت البضاعه 

صبحي: ايوه واستلمها الحاج وائل 

حور بقلبة وش : امممم قولتلي وائل  طيب ربنا يستر 

دخلت حور وتممت على الشغل ودخلت على مكتبها لقيت عم وائل قاعد عليه حور خير يا حاج وائل بتدور على ايه في مكتبي 

وائل برتباك:  ولا حاجه يا بنتي 

حور ببرود وشر يخوف: تمام يااااا حاج وائل مع السلامه 

قعدت حور وشردت في الي فاات وافتكرت

فلاش باك 

بعد وفاه أبوها قاعده في الصاله مساكه التليفون وعماله تنفخ

هدى: مالك يا حور بتخانقي في دبان وشك ليه بس

حور بتعب: من الدنيا يا أما الهم ورايا ورايا عماله اتصل على شريك ابويا علشان ايراد الورشه والتوكيل ومش عايز يرد 

هدي بغلب: طيب هانعمل ايه يا بنتي الغايب حجته معاه

حور بشرود: لا يا أما هو قالك اتنين ولايا أما انهبهم بالمره واهو راجلهم راح بس لحد كده وكفايه اوي

هدى بخوف:  يعني ايه يا بنتي ناويه على ايه 

حور : ناويه اراعي مالنا واكل عيشنا يا أما 

خبطت هدى على صدرها: يالهوي عايزه تنزلي ورشه ميكانيكا يا حور وسط الرجاله والصنايعيه 

حور: أما المال السايب يعلم السرقه وادي أول القصيده كفر اشحال الباقي إيه وانا متربيه في الورشه من صغري وحفظاها شبر شبر وعارفه كل مسمار فيها 

هدى: يابنتي مينفعش الناس هتاكل وشنا وتعلمنا لبانه في بقهم واللي يسوى واللي ميسواش هايتشدق بيها

حور بجمود: الناس مبتسبش حد في حاله يا أما الناس مش هتاكلنا وتشربنا ولا تصرف علينا الورشه والتوكيل داه تعب ابويا وليه ال ¾ يعني محدش هايراعي مالنا غيرنا

قامت حور منطوره من مكانها ودخلت اوضتها ولبست طقم اسود وخرجت: لقيت هدي قدامها

هدى : رايحه فين السعادي 

حور: رايحه اشوف اكل عيشنا وسابت امها ومشيت

وصلت حور الورشه

عم صبحي: ازيك يا بنتي البقيه في حياتك

حور بجمود وحزن: حياتك الباقيه يا عم صبحي هو الحاج وائل هنا

صبحي بهزه رأسه:  ايوه هنا ليه 

حور : ولا حاجه انا دخلاله 

دخلت حور من غير حتى ما تخبط 

وائل بخضه واستغراب:  حور وأكمل بملامح مستغربه البقيه في حياتك يا بنتي معلش عارف اني مقصر بس انتي عارفه الدنيا مشاغل 

حور بجمود ولم يظهر عليها أي شيء: حياتك الباقيه يا حاج اخبار الشغل ايه طمني

وائل بإرتباك: اهو نحمدو على كل حال الدنيا واقفه من بعد المرحوم بس ان شاء الله تتعدل قريب

حور على نفس الجمود:  ان شاء الله وعشان كده يا حاج انا قررت اباشر الورشه

وائل بخضه: وانتي يا حور هاتقدري متزعليش مني يعني لامؤاخذه انتي بت ولسه عيله بنت إمبارح متعرفيش الدنيا 

ماشيه ازاي والشغل داه عفي وعايز رجاله من حديد 

حوربلا مبالاه:  الشغل مفيش راجل وست واكل العيش مر لازم نتحمله والمال السايب يعلم السرقه وانا تربيه عامر متقلقش يعني بعون الله اجيب حقي لو كان في حنك السبع ودلوقتي يا حاج عايزه كل دفاتر التوكيل من أصغر مسمار دخل لحد اكبر قطعه بفواتيرها وعايزه بردوا فواتير البيع على ما ابص على الورشه

وائل بذهول: نعم عايزه ايه وبأي حق

حور ببرود:  الدفاتر وبحق اني ليا ¾ الورشه بإسمي بيع وشرا وتقدر تتأكد من العقود في المحكمه لو عايز تخلع بنصيبك انا شاريه عايز تكمل وماله بس الحق حبيب الله دفاتر التوكيل من شهرين تلزمني بالفواتير فاهم يا حاج وائل

وائل بقلق: انتي مخوناني يا بنتي

حور بسماجه:  لا سمح الله أما مبأمنش غير لإيدي انا نازله الورشه وهاعدي على المخازن اعمل جرد على ما الدفاتر تجهز مشيت خطوتين واتلفت واااه ياريت ترجع مكتبك لاني هاقعد في مكتب ابويا وسابته في ناره ومشيت

وائل بشر: اه يا بنت ال …. ولا بلاش وماله كنت مفكرك عيله ولقمه سهله بس ملحوقه 

نزلت حور وفوجئت …..

يا ترى جور شافت ايه…….؟

  •تابع الفصل التالي "رواية تربية حواري" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent