رواية الحب اللطيف الفصل الثالث 3
3🤍
فقولت بقوه:ايوه بعتبرك غريب لانك كمان بتعتبري غريبه عنك يافهد فلو سمحت قولي دفعت كام وانا هرجعهم ليك فورا وكده يبقى صافين من بعض
خلصت كلامي وبصيت عليه ببرود وتحدي وفجأه لقيت ملامحه كلها اتحولت لغضب وقرب مني وهوب لقيته شالني بسرعه على ايديه وانا انصدمت منه وفضلت اضربه بقوه على صدره علشان ينزلني تاني
وقولتله بغضب: فهد نزلني وابعد عني
ميصحش كده انت قدام العماره بتاعتنا يافهد اعقل ونزلني بسرعه انا بقيت كويسه وهمشي لوحدي والله
بصيت على ملامحه بخوف بس لقتها متغيرتش ابدا وطلع بيا على العماره وانا خايفه اوي حد من الجيران يشوفنا كده يفكر في حاجه بينا او بنعمل حاجه غلط فضلت اتحرك بعنف علشان يسيبني انزل بس هو كان ثابت زي الجبل ومش اتأثر ابدا واول ماوصلنا لاول سلم العماره
قولتله بضيق وهمس: فهد ارجوك كفايه كده ونزلني هنا انا خايفه حد يشوفنا مع بعض من الجيران وتحصل مشكله ارجوك
طلع فهد على اول سلمه من السلم ورد عليا بهدووء: اهدي ياملك انتي مش هتقدري تمشي على رجلك في الوقت ده وشقتك في الدور الثالث وحتي مفيش اسانسير هنا في العماره يعني مستحيل توصلي لهناك لوحدك انا هوصلك وهنزل علطول تمام اهدي بقى ارجوكي
بصت على ملامحه الهاديه من قريب وشكله الكيوت اوي ده وسرحت فيه تاني حقيقي الشخص ده لما بيقرب مني انا بسرح فيه في عالم تاني مش عارفه هو ازاي بيعمل فيا كده وانا مش قادره اقاوم سحره اللطيف ده
طلع فهد وانا في عالمي الخاص عالم مفيش فيه غيري انا وهو بس وصل فهد عند باب شقتنا وانا ملحظتش اصلا امتي طلعنا بالسرعه دي فرجعت من عالمي الخيالي بسرعه تاني وبصيت على وجهه لقيته بينهد بهدووء والعرق بارز في جبهته فميدت ايدي على جبهته بحركه لا اراديه مني ومسحت عليها بحنيه
وفهد بص عليا بنظره حب وانا كمان سرحت في نظرته دي لوقت مفقتش منه غير على صوت فتح الباب قدامنا
وصوت اختي مريم الصغيره وهي خارجه تجاهنا بتقول بقلق: حاضر بابا هنزل اشوف اتأخرت كده ليه نام انت ومتقلقش
انتبهت لصوتها ونظرت تجاهها بسرعه وهي وقفت قدامي قالت بقلق: ملك كونتي فين الوقت ده كله؟!.. وفجأه اخدت بالها من وجود فهد قدامها فكملت بصدمه
: وايه الي بيحصل هنا؟! مين الجدع ده كمان ياملك
احرجت جدا من سؤالها وانا بحاول اجمع اي كلام علشان اقوله ليها بس لقيت فهد رد مكاني بسرعه بقلم نور محمد
وقال ببتسامه: اهلا يأنسه مريم انا اسمي فهد الدكتور فهد في الجامعه الطب بتاعته ملك اختك
بصيت على فهد بصدمه من كلامه ووجهت نظري لمريم بتوتر بس لقتها ابتسمت وقالت بسرعه: اهلا وسهلا يادكتور نورت اتفضل ادخل
خلصت كلامها وبعدت من قدام الباب وانا بصيت عليها بصدمه هي بس اخدت بالها انه دكتور بتاعي؟! ومش لاحظت انه شايلني قدامها ازاي كده؟ هي البنت دي عبيطه او هبله انا عاوزه اعرف بجد
كونت بفكر في الكلام ده وانا مصوبه عيني عليها بغيظ وفهد دخل الشقه وتوجه للكنبه قدامه في الصالون ونزلني بحنيه عليها ووقف تاني مكانه
وقال لمريم: انا اسف يأنسه مريم لو اجيت كده بدون دعوه بس كانت في حاله طارئه قدامي
قال كده لمريم وهو عنيه مصوبه عليا وانا ببادله النظره بضيق وسمعت مريم ردت عليه بسعاده وقالت: لا عادي يادكتور حصل خير بس بابا ليسه اخد العلاج ونام جوه يعني فأسفه مش هقدر اضيف حضرتك حاجه في الوقت ده
ابتسم فهد ليها وقال:عادي يأنسه حصل خير ابقى مره تاني انا بس طلعت علشان اوصل الأنسه ملك لهنا لان رجلها اتصابت ومش هتقدر تمشي عليا فلو سمحتي خدي بالك منها الفتره دي اكون ممنون اوي ليكي
مريم سمعته وبعدها أخيرٱ بصت عليا بخوف اختها المسكينه بعد الوقت ده كله اخيرا لاحظت وجودي وانا خلاص كونت حاسه نفسي مش موجوده قدامها اصلا
فقربت مني بخوف وقالت:ملك حبيبتي انتي كويسه دلوقتي انا اسفه مأخدش بالي من حالتك دي والله
رفعت عيني ليها بسخريه وقولت:لا فعلا يامريم وانتي هتاخدي بالك مني ازاي؟ وانتي من اول ماسمعتي صوت فهد مشتلتيش عنيكي من عليه ياست مريم
خلصت اخر جمله بغيظ وغيره واضحه لاني فعلا حسيت بالغيره من نظرتها لفهد وبعدها وجهت نظري لفهد ولقيت ابتسامه كبيره مرسومه على شفايفه بسعاده الظاهر اني كشفت نفسي وغيرتي عليه قدامه علشان كده هو فرحان اوي وبيبص عليا بحب
وانا اتغظت اوي في وقتها من نفسي ومن غبائي كمان فوجهت نظري بسرعه على مريم تاني باحراج بقلم نور محمد
وقولت بتعب:مريم لو سمحتي انا تعبانه تعالي ساعديني ادخل غرفتي علشان اترتاح
مريم سمعت كلامي وقربت مني بسرعه وسندتني وانا قومت معاها وفهد لف بتجاه الباب وقال: تمام عن ازنكم انا همشي بقى دلوقتي ولو حصل حاجه رني عليا في أي وقت ياملك اوك
طلع فهد وانا بصيت في اثره بغيظ وتحدي وقولت في نفسي تمام يادكتور فهد انا هعرفك مين هي ملك منصور كويس اوي
مره ساعتين وانا في غرفتي متسطحه على سريري بتعب وبفكر بحزن في فهد والي حصل معايا النهاردا بعد ماعرفت خبر خطبته من بنت عمه من وقتها وانا حاسه قلبي بينزف جوه صدري من الألم حقيقي خيانه الحب دي بتوجع اوي اوي
سرحت في خيالي وانا بتذكر ايامنا انا وفهد سوى ووعده ليا ان بعد مااخلص جامعه هياجي يطلب ايدي من بابا فورا فبتسمت بسخريه بعدها
وقولت بدموع:انتي الي غبيه ياملك علشان علقتي قلبك بشخص بدون ماتعرفي مصيرك معاك هيكون ايه؟ ودي نتيجه غبائك انتي بس.. بقى استحملي ألم قلبك ده كله لوحدك ياغبيه
كونت بكلم وبعاتب نفسي في نفس الوقت ودموعي لمعت تاني في عنيا من الوجع بس فجأه رن فوني فحملته بين ايدي اشوف مين لقيته رقم غريب فقفلت في وشه علطول لاني مستحيل اكلم حد معرفوش
بس فضل الرقم يرن كتير فأصابني القلق يمكن حد يعرفني بيرن برقم تاني ومحتاج مساعده مني طيب ارد او لا فكرت وبعدها اخد الفون ورديت عليه
وقولت بقلق وخوف:الوو مين معايا؟!
مره ثانيه بس وسمعت صوته وهو بيقول:ده انا يا ملك كونتي فين الوقت ده كله؟ ومردتيش عليا ليه؟!! وكمان رقمي القديم حظرتيه من عندك ليه؟
سمعته وبعدها ابتسمت بغيظ وسخريه هو حقيقي بيسئلني انا عملت كده ليه؟ اكيد الاجابه واضحه جدا بس هقول ايه؟الظاهر الدكتور مش بيفهم؟!
عدا دقيقه كمان ورديت عليه بضيق وغضب وقولت:الاجابه واضحه زي الشمس يادكتور فهد انا مش عاوزه اتكلم معاك تاني وسبق وقولتلك قصتنا انتهت وانت الي نهيتها بايدك كمان
خلصت كلامي وانا بتنفس بغضب من بروده وطريقه كلامه الغير مفهمومه من نظري يعني هو متوقع اني افضل اتكلم معاه بعد ماخطب حتي لو بحبه اوي بس مستحيل اكلمه تاني بعد الي حصل
رد فهد وقال بحزن وتحدي:تمام ياملك انا هسيبك على راحتك دلوقتي بس صدقيني انا بحبك اوي ومستحيل اقدر ابعد عنك وهفضل معاكي حتي لو غصب عنك كمان ياملك
سمعته والدم غلي في عروقي من الغضب وكونت جاهزه ارد عليه برد هيجرحه اوي بس وقفت فجأه على صوت مريم وهي بتصرخ بصوت عالي من غرفه بابا
فقومت من على السرير بفزع وانا بتسند على الحيطه جنبي علشان اخرج واول ماوصلت لغرفه بابا دخلت بسرعه وصرخت بخوف وانا بجري تجاهه لما لقيت بابا وقع على الارض تحت سريره ومريم جنبه بتبكي بقوه
فقربت منهم وانا جسدي كله بيترعش برعب على بابا ووصلت ليه ومديت ايدي على جسده وانا بهز فيه بخوف ودموع
وبقوله:بابا رد عليا ارجوك يابابا رد عليا
كونت بحاول افوقه وانا منهاره ومريم جنبي كمان منهاره زيي باظبط وفجأه سمعت صوت الباب بيتفتح ودخل هو جري عليا بخوف
فصوبت نظري تجاهه وعنيا غرقانه دموع وقولته بنهيار:فهد..فهد ارجوك الحق بابا بسرعه ارجوك يافهد
وفي ثانيه لقيت فهد قرب من بابا وانا جنبه وقاس نبضه وبعدها قال بقلق:ملك نبضه ضعيف جدا ولازم نلحقه على المستشفي فورا احسن نخسره
سمعته وانا قلبي هيقف من الخوف وهزيت رأسي بسرعه ودموع وانا عنيا بقت زي الشلال من الخوف على بابا وهوب لقيت فهد شاله بسرعه وجري بيه لخارج الشقه ووو
تفاعل لو سمحتو واسفه على التأخير 🥺❤
@الجميع
•تابع الفصل التالي "رواية الحب اللطيف" اضغط على اسم الرواية