رواية عشقت طفلتي الفصل التاسع 9
عشقت طفلتي
Part 9
(صحيت ليلي علي صلاة الفجر اتواضة وراحت تصحي اسد)
لياي:استلذ اسد
ليلي:يا استاذ اسد
اسد:نعم يا ليلي
ليلي:يلا اصحي عشان تصلي الفجر
اسد:هصلي ان شاء الله الصبح
ليلي:حرام يلا قوم اتوضا عشان نصلي جماعة
اسد:حاضر
(قام اسد دخل الحمام وخرج )
ليلي:انا فرشت دول عشان مش لقيا مصلية
اسد:بكرة يبقا اشتري ان شاء الله
(قام اسد الصلاة وصلوا الفجر و السونة راحت ليلي جابت مصحف)
ليلي:حضرتك في مصحف تقراء فيه
اسد:لاء
ليلي:طيب اتفضل اقراء معايا سورة البقرة
اسد:يلا
(بعد ما قراء اسد و ليلي)
اسد:ليه الآية التانية في صورة بتقول (ذلك الكتاب لا ريب فيه هُدى للمتقين ) معناها ايه
ليلي:معانها ان المصحف دا ما فهوش غلطة وحدة ولا في تشكيلة ولا في حرف انت اما تاجي تقراء اي كتاب لزمن يكون في غلط صح
اسد: اه اكيد
ليلي:ربنا هنا بيقول (قال الفراء: "كان الله قد وعد نبيه صلى الله عليه وسلم أن ينزل عليه كتابا لا يمحوه الماء ولا يخلق عن كثرة الرد فلما أنزل القرآن قال هذا (ذلك) الكتاب الذي وعدتك أن أنزله عليك في التوراة والإنجيل وعلى لسان النبيين من قبلك"و"هذا" للتقريب و"ذلك" للتبعيد.)
ليلي: يوم القيامة قوم نوح اما ربنا يسألهم هل النبي نوح قال لكم علي رسالتي هما هيقوله لاء (إن الله يدعو نوحا وقومه يوم القيامة أول الناس ، فيقول : ماذا أجبتم نوحا ؟ فيقولون : ما دعانا وما بلغنا ولا نصحنا ولا أمرنا ولا نهانا . فيقول نوح : دعوتهم يا رب دعاء فاشيا في الأولين والآخرين أمة بعد أمة حتى انتهى إلى خاتم النبيين أحمد ، فانتسخه وقرأه وآمن به وصدقه .) سيدنا نوح هيقول لي ربنا امة محمد عارفة الي انا اديت رسالتك قوم نوح هيستغربه ازاي هما عارفين اما هما مش موجدين ساعتها ربنا هيسالنا هل النبي نوح ادا رسالته احنا هنقول ايوا ، ربنا سبحانه وتعال هيقول وانتم عرفتم منين، هنقول من القران الكريم ، هنا قوم نوح هيقوله الكتاب دا مش بيخبي ولا صغيرة ولا كبيرة ،
اسد:طيب مش ابونا ادم و امنا حواء
ليلي:اه
اسد:قال الله تعالى: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ[البقرة:30] يقول: هل معنى هذا أن الله خلق الإنسان قبل آدم إذًا: فكيف عرفت الملائكة أن الإنسان يفسد في الأرض، ويسفك الدماء؟ وما القصد من أن الله جاعل في الأرض خليفة وخليفةً عمن؟ طيب ليه ربنا دخل سيدنا ادم الجنة بدل ما ينزله علي الارض .
ليلي:الآية الكريمة تدل على أن الله -جل وعلا- جعل هذا الإنسان، وهو آدم -عليه الصلاة والسلام- خليفةً في الأرض عمن كان فيها من أهل الفساد، وعدم الاستقامة.
وقول الملائكة يدل على أنه كان هناك قوم يفسدون في الأرض، فبنت ما قالت على ما جرى في الأرض، أو لأسباب أخرى اطلعت عليها، فقالت ما قالت، فأخبرهم الله بأنه يعلم ما لا تعلمه الملائكة، وأن هذا الخليفة يحكم في الأرض بشرع الله، ودين الله، وينشر الدعوة إلى توحيده، والإخلاص له، والإيمان به، وهكذا ذريته بعده يكون فيهم الأنبياء، ويكون فيهم الرسل والأخيار والعلماء الصالحون والعباد المخلصون إلى غير ذلك مما حصل في الأرض من العبادة لله وحده، وتحكيم شريعته، والأمر بما أمر به، والنهي عما نهى عنه، هكذا جرى من الأنبياء والرسل والعلماء الصالحين والعباد المخلصين إلى غير ذلك، وظهر أمر الله في ذلك، وعلمت الملائكة بعد ذلك هذا الخير العظيم.
ويقال: إن الذي قبل آدم إنهم طوائف من الناس، ومن الخليقة يقال لهم: الجن والحن.
ليلي:ربنا مرضيش ينزل ادم علي طول ليه لان ادم لو نزل علي الارض هيقول يارب انا ما غلطش ولا عملت ذنب عشان انزل الارض ليه ما دخلش الجنة عشان كدا ربنا عارف ان سيدنا ادم هياكل من الشجرة وهينزل في الارض بس بردو سابوا لغايت اما فعلا سيدنا ادم كل التفاحة.
اسد:اه سبحان الله
ليلي:تصبح على خير
اسد:وانتي من اهل الخير
(نامت ليلي اسد فضل يبص عليها لغايت اما نامت بعدين خدها في حضنه ونام ، لياي صحيت الصبح لقت اسد حضنها فضلت تبص عليه لكن قامت بسرعة و استغفرت ربنا دخلت الحمام وبعدين طلعت صلت صلاة الضحي وبعدين نزلت تعمل الفطار)
ليلي:صباح الخير
الخدامة:صباح النور يا هانم عايزاني اعملك حاجة
ليلي:لاء شكرا تقدري انتي تروحي الاوضة بتاعتك انا هعمل الفطار
الخدامة:مش هينفع يا هانم كدا استاذ اسد يزعق
ليلي:لاء روحي انتي بس
الخدامة: مش هينفع
ليلي:قولت روحي الاوضة انا هعمل بس معلش قولي كدا الفطار الي استاذ اسد و بسملة يعملوا
(الخدامة قالت لي ليلي علي الفطار وليلي عملت وحطت علي السفرة )، اسد صحي م القاش ليلي خاف لحسن يكون حصلها حاجة)
اسد:ليلي
ليلي:نعم
اسد بعصبية : كنتي فين
ليلي:كنت في المطبخ
اسد بصوت واطي: الحمدلله
ليلي:في حاجة
اسد:لاء بس ايه الي دخلك المطبخ
ليلي: أنا ديما اما اصحي بحب اعمل الفطار لي ماما واحمد حبيت اني اعمل فطار لي بسملة
اسد:ماشي هطلع اغير وانزل
ليلي:طيب ماشي لو تقدر تصلي الضحي صلي
اسد ببتسامة:ماشي.
(اسد طلع غير وصلي ونزل لقي بسملة قعدا مع ليلي و يضحكوا )
بسمله. بفرحة:صباح الخير يا أبيه بص ليلي عملت الفطار
اسد:صباح النور يا قلبي شكلوا حلو اوي انا جعت تسلم ايدك يا حبيبتي
(اسد باس ايد ليلي اتصدمة)
ليلي بتقول لي نفسها :حبيبتي و باس ايدي
ليلي بكسوف:تسلم.
(قعدوا كلهم يأكلوا و يتكلموا وبعدين اسد جي ينده علي الخدامة تشيل راحت ليلي قالت لاء انا أشيل و شالت و غسلت المواعين وكمان حضرت الاكل بتاع الغداء)
اسد:لي بتعملي كل دا في خدم
ليلي: أنا حبة أعمل كدا وغير كدا هما بشر زينا خليهم يريحوا شوية
اسد:برحتك
ليلي:ممكن تديني طبق من عندك
اسد:حاضر
ليلي:دوء كدا اي ريك
اسد:حلوة اوي
ليلي:بالهناء هجيب تلاته و اجي
اسد: ماشي
(**************************************,)
ياسين:اذيك يا امي
الحجة نعمات:الحمدالله يابني انت الي عامل ايه
ياسين:بيخير الحمدالله و ابوي عامل ايه
الحجة:نعمات كويس تعرف يا ياسين في بنت كانت هنا بس زي القمر
ياسين:بنت مين
الحجة: كانت جي معا جوزها بس قمر يارتها كانت مرتك
ياسين: قريب ان شاء الله يا امي تفرحي
الحجة:بجد يا ياسين
ياسين:ايوا يا امي
الحجة:ربنا يفرح قلبك يا ولدي ويسعدك ويحقق كل الي انت عايزه
ياسين'ربنا يخليكي لينا ياست الكل
تهاني: اذيك يا خالي عامل ايه
ياسين:الحمدالله ايه الرجل مش رادي يتحرك اياه
تهاني:والله يا خالي مصطفي طيب خالص هو الي عمال يقولي يلا نعمل الفرح وانا الي اقول لاء
ياسين:ليه يا فقرية انتي الواد عايز يتجوز
تهاني:خايفة يا خالي
ياسين:مش انتي بتحبية
تهاني:بحبة اوي ياخالي
ياسين: خلاص خدي الخطوة وقولي انك موافقة بطل ما يسيبك ويمشي و يتجوز وحدة تانيه
تهاني:بجد يا خالي يتجوز وحدة غيري
ياسين:طبعا طلاما انتي الي عمالة ترفضي الجوزة و هو شب عايز يتجوز ويكون اسرة
تهاني بكسوف :حاضر هفكر
تهاني في نفسها:انت لو تعرف دماغوا يا خالي دا سافل اوي
ياسين:روحتي فين
تهاني:معاك يا خالي
ياسين:طيب روحي شوفي جدتك عايزة ايه وانا هطلع انام شوية
تهاني:ماشي يا خالي نوم العوافي
ياسين :الله يعافيك
(ياسين طلع خد شور وصلي ونام علي السرير افتكر ملك وفضل يضحك لغايت اما نام)
(***********٪٪٪٪***********************)
همس:اخيرا اجازة ومش هشوف ابن نرجس
(همس لقت تلفونها بيرن)
همس:ينهار احوس هو بياجي علي السيرة انصرف انصرف
(تلفون همس فضل يرن ردت)
همس:الوووو
حمزة:الووو اذيك يا همس
همس:الحمدالله يا مستر حمزة في حاجة
حمزة في سرو :اقولها اي اقولها اي
همس:استاذ حمزة
حمزة:نعم
همس:حضرتك عايز حاجة
حمزة: اه عايز ملف المشروع الي كان معاكي
همس:علي مكتب حضرتك
حمزة :مش لقي
همس:انا حطه في اول الدرج
حمزة:اه لقيته شكرا
همس:العفو
(همس قفلت مع حمزة )
همس:هو سخن ولا ايه بيقول شكرا
(قعدة همس تلعب في التلفون شوية لغايت اما رن تاني)
همس:نعم يا استاذ حمزة
حمزة:الملف بتاع شركة عمر فين
همس:في نفس الدرج با فندم
حمزة: ماشي شكرا
(وقفل(
همس:الرجل دا سخن والله دي تاني مرة يقول شكرا
يتبع
ملك محمد
•تابع الفصل التالي "رواية عشقت طفلتي" اضغط على اسم الرواية