رواية عشق السيف الفصل العاشر 10 - بقلم نورا فريد
سيف نظر ليها بعشق: تو اللى قبليها
ليلة نظرت ليه بحب و رقة: حبيبى
سيف نظر ليها جذبها ليه
و في المساء فى قصر الأكابر راندا رجعت لى القصر و دخلت غرفتها وهي بترتعش من الخوف و تصرخ من الالم
راندا: اااه ااه بقا تعمل فيل انا كده عشانها عشان الجربوعة دى ماشى يا سيف عموماً فضل خطوة صغيرة خالص و ها تكون ليا انا و بس منك لله يا حنان ياريتني ما اشتركت معاكي في الارف ده ااااه اه اه
أما عند حنان في غرفتها
سماح: قومي هنا و كلمني كنتي فين كل ده و مش بتردي على تلفونك ليه ازاي تجي وش الفجر هاا احمدي ربك ان ابوكي نايم والا كان موتك فيها من امتي بنرجع بيتنا وش الفجر ها انطقي
حنان بالم: انام و اصح ها قولك كل حاجة بس سبني انام عايزة انام مش قادرة اه يا دماغي اه يا رجلي اااه. اطلعي بره و سبني انام ارجوكي
سماح: طب غيري هدومك ازاي ها تنامي كده
حنان بتعب: سبني انام و بكرا ابقا اغير بس سبني انام مش قادرة اطفي النور و سبني انام عايزة انام
سماح نظرت ليها بصدمة من حالتها و استغراب و خرجت
و في اليوم التالي في غرفة سيف
ليلة: مين
بسملة: ممكن ادخل
ليلة ظبطت حالها و فتحت الباب: اتفضلى
بسملة نظرت ليها: تصدقي شكلك حلو اوي و انتي بتضحكي انا جيت اطمن عليكي لسه دايخة
ليلة بابتسامة: الحمدلله بقيت احسن هو بس كان حبت صداع و دوخة بس الحمد لله بقيت احسن كتير شكرا على سؤالك و انكي ساعدني
بسملة: مفيش شكرا بين الاخوات بس هو انتي بتخدي اى أدوية مخ..درة لان اللي حصلك امبارح كان بسبب المخدر
ليلة بصدمة: مخدر لا طبعا مستحيل انا عمري ما خد حاجة زى كده .. بس غريب انا فعلا لم شربت القهوة فجأة لقيت نفسي دوخت و صدعت و حاجات غريبة بتحصلي
بسملة: شكلك طيبة اوى يا ليلة تعرفي ان انتى و سيف ليقين على بعض سيف علي اد كده هو وحيد عمروا ما اكتمل ليه حاجة أو حلم صحيح مغرور بس والله طيب جدا
ليلة: ممم اكيد عشان اخوكي ف بتقولي الكلام ده
بسملة: لا والله ابدا انا قولت الكلام ده لان سيف يستحق كل خير و انتي كمان صحيح هو مين الرخم اللى كان في فرحك انتي و سيف
ليلة: واد مين
بسملة: واد كده مش متربي ماشى بيهزر مع بنات الجيران
ليلة: اااه ده اسر اخو زين و ليلى و هو آخر العنقود هو مش متعود يكون كده بس هو اخد على سها اوى لاننا في سن اختو بس هو محترم جدا يمكن بس كان متعصب أو متخنق مع زين
بسملة: برضو واحد حيوان و ميتعشرش ده واحد مغرور و بارد ده بوظلي فستاني انا يدلق على فستاني عصير انا
ليلة: احم هو فعلا حركة غريبة جدا بس اكيد في سبب
بسملة: بس مش ها سيبو وراه لحد ما اخد حقي منو هو انتى رايحة لى اهلك النهاردة
ليلة: مش عارفه بس اعتقد اه هروح ايه رايك لو تجي معايا
بسملة قامت: خمس دقائق و اكون جهزت و بالنسبة لي بابا طلامة رايحة معاكي ف ها يوافق وش اجهزي يلا
و بالفعل راحت بسملة تحضر حالها و بعدين راحت مع ليلة عند ليلى و سها و طبعا بسملة كانت بتتعمل بى لطف معاهم و عد اليوم على خير و بعد مرور أيام في غرفة سيف.. سيف كان راجع من الشغل ليلة
ليلة حضنته بفرح: وحشتني اوى يا حبيبي
سيف بحب: و انتي كمان يا قلبي انتي كويسة اوعي يكون حد ضيقك
ليلة: مفيش غير مرات عمك بس وقفتها عن حدها صحيح انا روحت لدكتور
سيف بقلق: دكتور ليه انتي كويسة فيكي حاجة ازاي متقوليش حاجة زى كده
ليلة: اهد يا حبيبي انا كويسة مفيش حاجة لى ده كله
ليلة مسكت ايديه و وضعتها على بط.نها و قالت بى ابتسامة: الدكتور قال انك ها تكون اب انا حامل في ابننا يا سيف
سيف فرح جدا بس حزن لم افتكر كلام ابوه
فلاش
عزت: اوع تكون فاكر انى ها خليك تغلط غلطت عمك حبها و كل حاجة بس الطفل ها يتولد و اللى ها تكون امو هى راندا انت وفقت على كده يبقا تكمل لى الاخر و بعدين الولد برضو ابن ليلة يعني ها فكرك بيها برضو بلاش تحبها احسلك بلاش تتعلق بيها عشان متبقش نفس جنان عمك دلوقتي
باك
ليلة بعدت عنه: سيف انت كويس يا حبيبي
سيف: كويس بس تعبان شوية حد عرف
ليلة: مامتك لانها أصرت تروح معايا و انا من فرحتي قولت لى بسملة و فواد و البنات طبعا
سيف قبل راسها: مبروك يا حبيبتي مبروك
و راح لى التواليت نظر لى حالو في المرايا
سيف بحزن: و بعدين يا سيف ها تبص في وشها ازاي انت حبيتها و وفقت عشان تخلص من الموضوع ده بس ده كله جاه على دماغك ليلة مش حمل زعل ليلة عانت كتير اوى فى حياتها بلاش تكمل عليها انا لازم افهمها و بعدين أخدها و اسافر بس مش ها فرقها عن ابنها ليلة هى اللى ها تربيه لانها امو ليلة هى ام ابني و هى اللى ها تربيه
بعد شوية خرج سيف من التواليت كانت ليلة قعدة بتقرا كتاب سيف اتجه ليها خد منها الكتاب نام على قداميها و مسك ايديها
ليلة نظرت ليه بقلق: انت كويس يا حبيبي مالك شكلك تعبان حاسه انك متغير من ساعة ما عرفت انت مش مبسوط بى الحمل
سيف بتعب: ليلة انا محتاجلك بلاش تسبني انا بحبك و مش عايز غيرك بلاش تسبني
ليلة: سيف انا ابداتيت اقلق لو فيه حاجة تعبك اتكلم انا سمعك مستحيل اسيبك مفيش ام بتسيب ابنها انا عمري ما ها سيبك
سيف قبل ايديها و نام و في اليوم التالي في الصالون
راندا حضنت سيف بفرح: مبروك يا حبيبي و اخيرا كلها كام شهر و تكون ليا
سيف بعدها عنو: راندا انا بقول كفاية تمثيل لحد كده انا تعبت و مش عايزك يعني انا مش ها تحمل حاجة انا مش عايزها و انا مش عايز اتجوزك ان بحب مراتي و عايز اكمل معها انتي مش ها تقدري تكوني ام ليلة ذنبها ايه تبعد عن ابنها
راندا: ذنبها انك وعدني و الدنيا كلها وعدتني انك ها تكون ليا و انت و ابنك ليا فاهم ليلة دى انت مش بتحبها ده ده خيالك تعاطفت معاها بس ده مش حب
و هنا جت ليلة: مالكم فيه ايه راندا انتي كويسة يا حبيبتي
راندا بعدت ايد ليلة عنها و مسحت دموعها: انا ها بقا كويسة لم المسرحية السخيفة دى تخلص ما تقوليلي يا مرات عمي اتكلمي يا ماما عمي انت ساكت ليه ما تقولها هى هنا ليه حقيقي مع انى بكرهك بس صعبانة عليا اوى يا ليلة عارفه ليه ههههه لان العيلة الكريمة دى واخدكي كوبري لى هدافهم هههههههه هههههههه
عزت: اخرسي يا راندا و غوري على اوضك
راندا: لا لا يا عزت بيه مش ها تنقل في مكان غير لم ليلة تعرف حقيقتكم الزبالة هههههههه انتي هنا يا ليلة عشان انا مش ها خالف فى حيات لا دلوقتي ولا بعدين عارفه ليه عشان مريضه مريضه و عمري ما ها كون ام طبعا محدش ها يقبل بيا ف سيف بعد ضغط كتير عليه وافق انو يتجوز اي واحده يجيب طفل يشيل اسم عيلة الأكابر العيلة المحترمة
راندا قربت منها وضعت ايديها على بط.نها: يعني بعد كام شهر ابنك ها يكون ليا و يتسجل بى اسمي بعد ما تطلعي بره حياتنا سيف لا بيحبك ولا حاجة دى تمثيلية من انتاج عزت بيه و اخراج امي و طنط حياة و تمثيل سيف سيف بيكرهك اصلا مستحيل يتجوز واحدة اقل من مستواه انتي محدش بيحبك ها تعشي لوحدك و هتموتي لوحدك
ليلة نظرت ليها بصدمة و بعدت عنها بخوف: ا انتي كدابة انتي عايزة مني ايه مكفكيش كل الل عملتيه فيا عايزززة توقعي بيني وبين جوزي يا حيوانية
عزت: عندك يا ليلة اوعى تنسي نفسك و بالمناسبه كل كلام راندا حقيقي صدقيني يا بنتى هى دى الحقيقة
ليلة قربت من سيف: سيف
سماء بابتسامة: ايوة يا حبيبتي هى دى الحقيقة و فيه مليون دليل على كلام راندا سيف ل حبك ولا ها يحبك
ليلة قربت من سيف و نظرت ليه بصدمة
سيف: ليلة انا اسف انا والله كنت ها فهمك والله العظيم انا ما حبيت غيرك
ليلة
يا تري ليلة ها تعمل ايه و سيف ها يتصرف ازاي بعد ما ليلة عارفت الحقيقة
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشق السيف ) اسم الرواية