Ads by Google X

رواية ملكة قلبي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مريان بطرس

الصفحة الرئيسية

   

 رواية ملكة قلبي الفصل الحادي عشر 11 - بقلم مريان بطرس

تحركت هى وصديقاتها داخل تلك المزرعة الضخمة بحب وفرحة شديدة الى ان توقفت امامه تبتسم بسعادة وهى تجده يبادلها النظرة بهدوء الى ان قال بحنان 

شايفك مبسوطة 


اومئت برأسها بسعادة فائقة وهى تجيبة بفرحة 

جدا يا باسم انت مش متخيل انا بحب المكان هنا ازاى بعشقه 


ضحك عليها ليجيبها بهدوء 

واضح جدا 

ثم حول لها ظهره ليكمل عمله قائلا ببساطة 

بس ما انصحكيش تقولى الكلام دة قدام جدى والا هيحلف إنك ماتطلعيش من هنا 


إبتسمت بهدوء ولم تجب ولكنها بعد برهة وجدت سيارات تدخل المكان لتنظر جهته بتعجب وتساؤل ليقول بهدوء 

دول ناس جايين يشترو بهايم من عندنا خدى أصحابك فرجيهم على المكان لحد ما أتكلم معاهم أنا وجدك وعمك 


هزت رأسها إيجابا لتتحرك بهدوء لتجد شيرين توكزها من كتفها قائلة بخجل 

بقولك ايه ماتيجى نرجع بدال ما احنا عاملين زى المتسلطين فى المكان كدة 


ابتسمت بهدوء لتجيبها ببساطة 

نرجع فين اذا كان دة شغلنا ميغركيش انه مش فاضى شوية وهيفضى وهيبهدلنا شغل ف اجمدى كدة واتحركى 


ضحكت أميرة ولم تجب 

فى حين تحرك باسم ليتوقف امام تلك السيارة التى توقفت أمامه ليهبط أحدهم يوزع عينيه فى المكان ليتحرك هو يقف أمامه قائلا

اتفضل اؤمر 


نظر له الاخر متسائلا 

مش دى مزرعة العربى بتاع الحاج عبد الحميد العربى؟؟


اومئ الاخر برأسه ليقول بهدوء

أنا باسل الدمنهورى كنت كلمت الحاج عبد الحميد والحاج علوان انى جاى هنا 


اومئ برأسه ليمد يده قائلا بهدوء 

أنا دكتور باسم العربى ابن الحاج علوان العربى والدكتور البيطرى المسئول عن المزرعة 


ابتسم باسل فى وجهه ابتسامة دبلوماسية وهو يقول 

اتشرفنا يا دكتور 

ثم اشار بيده قائلا

دة نبيل شريكى ودة فارس صاحبى 

ثم اشار جهة تلك السيارة بالخلف ااتى يقبع بها عددا من الاشخاص وهى ضخمة ليقول 

ودى مجموعة من الدكاترة من عندنا 


اومئ برأسه ليشير اليه قائلا 

طيب اتفضلو المكتب وجدى ووالدى جايين وتاخدو نَفَسكم واهو تريحو من تعب السفر 


اجابه بهدوء 

شكرا 

ثم تحركو للدخول ليتصل باسم بجده ووالده يستدعيهم للحضور 


تحركو للدخول يتحدثون فى الاسعار وبعد برهة حضر ابيه وجده يدخلون المكتب يتناقشون 

صدح صوت عبد الحميد بهدوء بعد الترحيبات 


بص يا بنى المكان جدامك كبير كيف ما انت شايف ومواشينا مفيهاش عيب اللى عاوزه جول عليه وخده احنا بهايمنا مضمونة وأحسن ناس بنورد لاى حد ولو عاوز تكشف دكاترتك معاك المهم ماهنختلفش 


اومئ برأسه ب ابتسامة وهو يحيب بدبلوماسية 

اكيد ماهنختلفش يا حاج انا كل اللى يهمنى حاجة نضيفة اما الفلوس متقلقش مش هنختلف فيها 


أومئ عبد الحميد برأسه يجيبه ببساطة 

دكاترتك معاك ياولدى وباسم معاك شوف اللى عاوزه وجولنا 


اومئ برأسه ليتحرك للخارج هو وأطبائه يتابعون بعض البهائم وينظرون اليها ويقيموها فى حين كان فارس يقف بالخلف يتابع مايحدث بملل لم يكن هذا هو هدفه من المجئ الى هنا بل انه كان يريد السير قليلا ان يرى العمل الارض و الحيوانات يرى الحياة البسيطة ولكن امور التجارة والاموال تلك ليست من اولوياته بل انه لا يحبها ولا يهتم بها نفخ بفمه بملل وهو يضع يديه بجيبى بنطاله ليلف كلا من عبد الحميد وباسم وجهه تجاهه بتعجب لينظر لهم ب ابتسامة خجلة ثم عاد للصمت مرة اخرى ليربت عبد الحميد على كتفه قائلا بابتسامة


شكلك مليت يا ولدى 


ابتسم له بخجل ليتبرع نبيل ب الاجابة قائلا

معلهش ياحاج اصله ملوش فى الجو دة ومش مجاله هو كان جاى يتفسح لقى نفسه فى وسط كلام ملوش فيه وقاعد مبيتحركش 

ad


ابتسم له عبد الحميد ثم ربت على كتفه متسائلاً بتعجب 

امال انت بتشتغل ايه ياولدى 


ابتسم له فارس مجيبا بهدوء 

دكتور 


قطب العجوز جبينه بتعجب من وقوفه ذاك وهو يتساءل 

بيطرى 


اجابه نبيل بمرح 

لا اللهم ما احفظنا نفسى يا حاج


ناظره فارس بغضب فى حين ضحك العجوز وهو يقول 

وماله ياولدى نفسى نفسى ايه اللى مضايجك كل الدكاترة كويسة ويشكرو البيطرى بيعالج الحيوان من الالم والوجع اللى مش جادر يجوله والبشرى بيعالج من الوجع المحسوس والنفسى بيعالج وجع الجلوب والروح والنفس من غير النفسى نتوه ياولدى 


ابتسم له فارس بشكر ليجد العجوز يربت على كتفه زاعقاً بصوت عالى 

ولا ياحمدان 


قدم فتى فى السادسة عشر من عمره قائلا بخنوع 

اؤمرنى يا حاج 


ليربت على كتف فارس قائلا 

خد الدكتور فارس مشيه فى المزرعه وفرجه عليها وشوفه عاوز يروح فين 


نظر له فارس بخجل قائلا 

لا يا حاج ملوش لزوم


نفى عبد الحميد برأسه قائلا

امشى يا ولدى متخجلش بلاش تجهد نفسك ب امور مليكش صالح فيها 


نظر له ب ابتسامة ليتحرك مع الفتى بهدوء 


على الجانب الاخر 

كانت تتحرك معهم فى المكان بهدوء ثم دخلت الى احد أركان المزرعة لتجد تجمع كبير من الرجال فى مكان معين وأصواتهم تتعالى  قطبت الفتيات بجبينهم ليحولو انظارهم جهة جنا بتعجب متسائلين 

فيه ايه يا جنا؟؟


مطت جنا شفتيها بجهل لتتحرك جهتهم متسائلة بتعجب 


هو فيه ايه؟؟!!


نظر لها احد الرجال قائلا بتعب 

معلهش يا ضاكتورة ازعجناكى احنا كنا هنبعت لضاكتور باسم دلوك بس جالو إنه معاه ناس 


التفت جنا له ثم حولت انظارها جهة تلك البقرة الملتفين حولها الرجال وقد أضحت انها فهمت مايحدث فقد كانت تنام ارضا بتعب وارهاق ويبدو انها تعانى الم الولادة ولكنها تساءلت ب استفسار


فيه إيه؟ مالها؟ 


نظر لها أحدهم ليقول ب ارهاق 

البجرة تعبانة وبتولد يا ضاكتورة بس ومش عارفين ننزل العجل باين انه مجلوب وبعتنا للضاكتور باسم حد يجيبه 


ولكن قبل ان يتم جملته وجدها تهرع اليهم  تضع يدها على بطنها وهى تدقق التركيز لتقول بهمس 

مشكلة 


حولت الفتيات نظرهم تجاه بعضهم البعض بتعجب فى حين وضعت هى يدها داخلها لتُركز فى عملها وهى تفعله بهدوء ثم جهرت بصوتها قائلة 

هات الشنطة بتاع الدكتور بسرعة 


هرع احدهم يجلبها فى حين إرتكزت أميرة على ركبتها بجوارها متسائلة بتعجب 

فيه ايه يا جنا؟؟ 


أجابتها جنا بعد برهة وهى تركز بعملها 

العجل جاى بالمقلوب زى ماقالو وبعدين هو ميعاد ولاده وجاى ليها الم المخاض بس هو مش نازل لمكانه دة مرفوع فى بطنها ولو شديناه بالقوة هيسببلها الم وممكن متولدش تانى ولو سيبناها هتموت من الوجع ومش هتقدر تنزله 


رمشت بعيناها بصدمة صديقتها رائعة حقا فقد فهمت الامر برمته فى ثوانى معدودة لتضم شفتها السفلى وتتسائل بخوف 

وبعدين هتعملى ايه؟؟ 


اجابته بقوة وبدون تفكير

هعدله وبعدين انزله 


رمشت شيرين بعينيها لتقول بخوف 

طيب الموضوع مش مؤلم


تنفست بضيق لتصرخ بغضب 

الشنطة يابنى آدم 


ثم اجابتها بخوف 


الموضوع كدة كدة مؤلم دة الم مخاض وولادة ف الم ساعة ولا انها تفضل تتقطع كدة وبعدين لو سيبناها على الوضع دة هو هيفطس جوة لانه ساعة ولادة وهى ممكن تموت من الالم 


هرع احدهم يالحقيبة لترمش بعينيها عدة مرات ثم وجدوها تُجيب ب ارتياح وابتسامة

عدلته 


وبعدها بدأت تسحب بلطف وامسكت شيئا ما كخيط ربطته بساقه التى بدأت بالظهور  لتدخلها وتظسحب مرة اخرى بدةها لتظهر ساق اخرى فربطتها وحكتهم سويا لتعدل وضعه ليجدوها تسحبه بعدها ليسقط امامهم بليونه وهدوء نظر الجمبع جهة بعضهم بفرحة وابتسامة لتزفر هى انفاسها ب ارتياح ثم بدأت تضع السماعة عليه لتتأكد ب انه مازال حى وبعدها هزت رأسها للرجال ليبدأوا فى افاقته ثم وضعت السماعه عليها لتطمئن وبعدها ربتت على بطنها بخفه وهى تحدثها كأنها من البشر قائلة برقة 

حمد الله على السلامة 


ضحكت الفتيات عليها لتحمر وجنتيها خجلا لتقف بعدها تفرد ظهرها ثم تحركت للجانب جهة صنبور تغسل يديها وقدمت جهتهم تتحرك بهدوء وهم معها الى ان التفت اميرة تنظر جهتها وبدأت تتحدث وهى تسير بظهرها للخلف قائلة بسعادة 

دة إنتى طلعتى رائعة يا جنا متوقعتكيش كدة 


ضحكت جنا بخجل ثم قالت بهدوء 

طيب امشى كويس وبصى قدامك ل تقعى 


ضحكت وهى تربع يديها خلف عنقها قائلة بثقة 

ما يقع الا الشاطر وبعدين متلقيش عليا انا اه 


صدح صوتها عاليا لتهرع إليها الفتيات وسرعان ماتوقفو بصدمة حدث الامر بلمح البصر كانت تسير تلك المعتوهة بظهرها لتتعثر قدمها ب احدى الاحجار الكبيرة خلفها وكادت تسقط ولكن فى ثوانى إنبثق أحدهم من تحت الارض يمسك بها من ظهرها ويسندها على جسده ويدعمها وصوته صدح بالمكان بقوة 

حاسبى 


رمشت بعينيها بصدمة ثم سرعان ماتحول وجهها واصبح يحاكى لون حبة الطماطم فى احمراره من الخجل تراجعت للخلف بسرعة تقف تختبئ خلف صديقاتها من الخجل تنظر ارضا من احراجها فى حين نظرو هم لها بخوف وهن يتساءلن 

انتى كويسة 


اومئت برأسه ليزفرن براحة ثم حولن نظرهن جهة ذلك الشاب ذو العوينات ليشكرنه نظرت له لتقول جنا 

شكرا 


اومئ برأسه وهو يقول 

العفو المهم تكون كويسة 


اومئت برأسها فى حين قطبت شيرين جبينها تتساءل عن ماهية هذا الشاب الذى يقف أمامها والذى تشعر إنها ليست المرة الاولى التى تراه به وما ان فتحت فمها لشكره حتى تذكرته لتهتف بصدمة ممزوجة بالضيق 

إنت!!


التفت لها الفتيات بتعجب فى حين قطب هو جبينه من تلك الكلمة الغريبة ليتعجب أكثر منهن وجوههن مألوفه له بشكل غريب وكأنه رآهم من قبل سرعان ما انفرجت عقدة جبينه وهو يسمع الفتيات يسألنها بتعجب 

انتى تعرفيه يا شيرين؟؟


هزت شيرين رأسها بهيستريا ممزوجة بغضب وهى تشير جهته مجيبه بضيق 

دققو فيه كويس مش دة اللى قال انه دكتور نفسى ساعة الموقف اللى حصل معاكى يا جنا فى المصنع


التفت له جنا تنظر جهته بتدقيق سرعان ما شهقت بصدمة وهى تضع يدها على فمها فى حين خرجت اميرة من خلفها تنظر له بصدمة وهى تقول 

ايه دة ؟؟ دة بجد


ثم بعدها اكملت بمرح ساخر 

دة الدنيا صغيرة اوى يا جدعان يا مراحب يا مراحب والجزئية دى بقى هتتحول على فيلم ايه ولا جزء ايه من الرواية 


ثم وضعت يدها اسفل وجنتها قائلة بمزاح وابتسامة مشاغبة على شفتيها

اشجينى وقولى تخاطر برده من ناحيتك.. بس ناحية مين فينا قولى يا خلبوص متتكسفش


اتسعت عيناه بصدمة فى حين ارتسمت ابتسامة على وجهه فهو (هم يبكى وهم يضحك) فى حين صرخ كلاتهما فى صوت واحد 

اميرة 


ضربت يدها اعلى جبهتها قائلة بصوت جهورى صارم 

امرك يا فندم 


اتسعت ابتسامته اكثر فى حين صرخت جنا بغضب 

شوية جد ممكن 


اومئت برأسها وقد ارتسمت على وجهها علامات الجد فى ثانيه واحدة لتتغير ملامحها بالنسبة له فى ثانية وتتخول لاخرى مضيقة عيناه لتقول هى هذه المرة بجديه 

ممكن افهم بقى كتر الصدف دى ايه اصل مش معقول طيب فى المصنع وقولنا بتاعكم لكن جاى وراها فى بيت اهلها، ناوى على ايه؟؟ 


ثم ضيقت عيناها لتقول بحزم 

ممكن اعرف عاوز ايه؟؟ وجايين ورانا ليه؟؟

ثم اكملت بتساؤل جاد 

ولا وراها هى بس؟؟


نظرتها تلك المرة ولوهلة ارهبته بالفعل كانت حادة عيناها وعلى الرغم من هدوئهم الا ان الحزم التى تمتلئ بهم اخافه كانت قوية تحوى هيبة عجيبة نبرتها الحادة كحد السف كانت لا تقبل الجدال ليجد نفسه فى ذلك الوقت يتمتم بخوف 

انا ايه اللى وقعت نفسى فيه دة 


عيناهم التى ضاقت الان اكثر اعلمته ب انه قد سقط فى جحر الثعبان دون ان يدرى كيف ليهمس بخوف 

ان قولتلكم ان الموضوع صدفة و والله أنا معرفش انتو مين ولا ايه المكان دة هتصدقونى وانى كنت جاى فسحة مش اكتر هتصدقو 


اومئت شيرين قائلة بغضب 

دة عند ام ترتر 


ضحكت اميرة وهى تقول بمزاح ساخر 

ال ايه شوف يا راجل رب صدفة خير من الف ميعاد وانت صدفك ايه فلة 


اغمض عيناه يمنع نفسه من الضحك تلك الفتاة كلما فتحت فمها تخرج اعاجيب أ إن قال لهم الان ألا يدعوها تتحدث ستعتبر وقاحة منه ام ماذا؟؟ فهى كلما فتحت فمها اخرجت احاديث مازحة كما انها تفعل احيانا حركات بوجهها تضحك من أمامها حتى وإن لم ترغب بذلك ف خفة ظلها وحدها تكفى ولكن ليس وقته تماما الان ف يبدو أنهم لن يخرجو اليوم سالمين ف ماذا ان علمو بوجود باسل معه الان؟؟ ف لن تُعتبَر صدفة ربما يقتلوهم بجرائه ي الله ما الذى اوقع نفسه به الان اغمض عيونه ليستجمع اقصى درجات ضبط النفس ثم فتحهم وهو يضبط عويناته اعلى عينيه ولكنه تفاجئ بذلك الصوت الذى يهتف من خلفه قائلا 

جنا انتى كويسة؟؟


فى حين صرخ صوت من خلفه يقول بوجل 

فارس ايه اللى حصل؟؟


أغمض عيونه وهو يهمس فى نفسه 

انتهينا 


____________________


كان يقف برفقتهم ليجد ذلك الصوت الذى يجهر من خلفه 

دكتور باسم الحج يا ضاكتور فيه بجرة بتولد ومش عارفين نولدها وشكلها هتموت 


انتفض ينظر للخلف ليربت على كتفه قائلا 

بعد اذنكم 


أومئ اليه باسل برأسه ليميل على اذن رفيقه قائلا 

شكل وشنا حلو 


كتم الاخر الابتسامة بالكاد فى فمه وما إن فتح فمه للحديث ليجد صوتا يصرخ من خلفه 

يا حاج عبد الحميد!!  إلحج يا حاج 


نظر له الرجل ليجيبه بضيق 

فيه ايه يا ولا انطج 


نظر له الفتى قائلا

الضاكتورة جنا وصاحباتها الدكاترة ماسكين فى خناج واحد من الشباب ضيوفك وهى متعصبه جوى 


اتسعت عينيه بصدمة ليقول بغضب 

جنا 


اومئ الفتى له قائلا

ايوة يا حاج دة واحد من الرجالة  اللى جم النهاردة وصوتهم عالى جوى 


اتسعت عينى الجميع ليقول

جنا مستحيل دة جنا معروف عنها الهدوء اكيد حاجة كبيرة حصلت ويا ويله اللى يزعلها دة انا هجتله مطرحه 


فى حين نظر كلا من باسل ونبيل لبعضهم بخوف ليحولو أنظارهم للخلف يتأكدو مما يشكون به ليجدو اعداد الرجال القادمين معهم كما هى لينظرو لبعض برعب ثم يركضون بخوف وهم يقولون بصوت واحد 

فارس 


ركض الجميع ليهتف باسم 

جنا ايه اللى بيحصل هنا


فى حين صرخ عبد الحميد 

جنا ايه اللى حصل يابتى من زعلك 


اغمض فارس عيناه وهو يتمنى ان تنشق الارض وتبتلعه وبالأخص حينما سمع ذلك الصوت الذى جهر برعب قائلا 

فارس فيه ايه؟؟


توقف فارس مكانه واسوأ كوابيسه قد تحقق الان ولو خرجو اليوم من هذا المكان احياء سيفعل وليمة شكر 

وقف باسل خلف فارس يمسكه من كتفه يديره اليه قائلا برعب وهو يتفحصه 

باسل انت كويس 


اتسعت أعين الفتيات بصدمة ممزوجة بغضب 

أيأتى الى هنا برفقة صديقيه والأدهى يتهتمهم فى عقر دارهم بالتهجم عليه يا لوقاحته حقا هم لم يرو بحياتهم أوقح من هذا الرجل فى حين أنزل فارس يديه قائلا بضيق 

باسل انا كويس متخافش عليا انا لحد دلوقتى كويس 


قطب جبينه متسائلا بتعجب 

لحد دلوقتى؟؟!!


أومئ فارس برأسه ليقول الآخر بضيق 

ازاى يعنى لحد دلوقتى؟؟!! 


قصف صوت شيرين من الخلف

يعنى معملنالوش حاجة لحد مانفهم اللى بيحصل 


فى حين قالت أميرة بتهكم كعادتها

يامحاسن الصدف هتقولى إنك جيت صدفة ولا فسحة كالعادة صح 


قطب جبينه من اصوات الفتيات خلفه لينظر جهة فارس يجده ناظرا ارضا مغمضا عيناه بتعابير مبهمة فى حين حول انظاره جهة نبيل ليجده يقف ينظر امامه ويفتح فمه بصدمة حول أنظاره بينهم بتعجب ليهز رأسه قائلا 

فيه ايه؟؟

ثم حول انظاره للخلف ليقول بتعجب 

انتو بتبصو على ا


لم يستطع اتمام حديثه بل انه لم يستطع اغلاق فمه وهو يجد اسوأ كوابيسه بل اجمل احلامه بل إنها معذبته ومرهقته ومسببة الهلاوس له واقفة أمامه بكامل رقتها ونعومتها بكامل قوتها وغضبها انصدمت عيناه بها وللحق اعطى نفسه الفرصة الان ل يتأملها كانت جميلة بل بارعة الجمال ك أميرة خارجة من احدى قصص الأساطير القديمة جميلة كالعادة عينان لم يرى لهما مثيل بل انه قد يُضيّع عمره كله بالتأمل فيهما عينان لا تستطيع تحديد لونهما هل هو الازرق الداكن ك امواج البحر ام الاخضر الزرعى ك نباتات الحقول وجه يميل للاستداره ناصع البياض وكأنه لم يرى الشمس مطلقا خصلات تتماوج مابين الاسود الداكن ك سواد الليل واللون البنى انف صغير يتوسط ذلك الوجه وشفاه مكتنزة وحاجبين كسواد الليل وكإن اللون البنى لم يكن فى خصلات شعرها من قبل ورموش كثيفة ترف بها لتلفت انتباهه اكثر لتلك الجوهرة المتمركزة فى منتصفها يا الله كم هى جميلة بل بارعة الجمال يحق لها... نعم يحق لها سرقة النوم من عينه.. يحق لها ان تتمركز حياته حولها... يحق لها ان تطرد اى احلام لتظل هى مركز احلامه بل وواقعه ايضا 

افاق على صوتها يهتف بتهكم 

ايه يعنى شايفاك سكت 


يالله صوتها... لما لم ينتبه على جماله من قبل صوتها ناعم رقيق كهمسات رياح ناعمة ما تلك الفتاة كيف لم يلاحظها من قبل كيف لم يلحظ كل ذلك الجمال فى غمرة غضبه كيف؟؟  

همس بصوت بالكاد يسمع 

دة حلم ولا علم حد يقولى 


وكزة بجانبه من فارس جعلته ينتبه فى حين همس هو بضيق بصوت بالكاد إستطاع سماعه 

لم نفسك واقفل بوقك وشوف هنتصرف ازاى لاننا واقعين فى مصيبة، بص حواليك وانت تعرف 


كيف يستطيع النظر حوله وترك تلك الجنيه الصغيرة؟؟ كيف يستطيع ابطال سحرها عليه وهى تقف امامه الان مباشرة تتحدى كل عوالم الطبيعة لتقف هى وتجذبه اكثر من الجميع اكثر من من حولها واكثر من الناس والزرع والعمل اكثر من اى شئ آخر؟؟

عذرا نيوتن ف هناك قوة جاذبية اعلى من قوة جاذبية الارض وهناك قانون جذب اعلى من قانون جذبك وهو قانون جذب تلك الفتاة 


باسل 

قصف صوت فارس على الرغم من انخفاضه لدرجة الهمس الا ان حدته استطاعت ان تفيقه وتخرجه من ذلك السحر الاسود العالق به منذ مدة والسبب هى تلك الساحرة الجميلة الرائعة بارعة الجمال التى لا يستطيع معرفة اذا كانت هى أميرة القصة ام هى الشريرة لف عينيه لينظر الى الجمع من حوله 

ضغط على شفته السفلى وقد علم الآن انه ب مأزق كبير وعليه ان يتصرف وإلا لن يخرج من هنا سليم ف أمامه تقف تلك الجنيه يجاورها محامياها بل وحراسها الاوفياء الذين بالكاد يستطيعون إمساك أنفسهم عنه ثم ذلك الطبيب وهذا العجوز وبالخلف ذلك التجمع من الرجال العاملين بالمزرعة والذين يقفون الآن ينظرون اليهم ك إنه إحدى الأفلام ولكنه يعلم يقينا إذا اشتدت حدة الإشتباك سيكونون على استعداد لتقطيعهم إربا إربا 


أغمض عيناه بضيق لما يحدث معه كل هذا؟؟ لما يقع دائما فى طريقها بتلك الطريقة البشعة؟؟ عليه ان يفكر كيف يخرج من تلك الورطة آفاق على صوتها قائلا 

ها يا أستاذ إنت جاى ليه خير؟؟ 

ثم أكملت ساخرة 

تكونش جاى تعرف نتيجة الفحص مننا؟؟


زفر انفاسه حسنا الوضع صعب ولكنه يجب أن يتصرف لذا فتح عيناه يستدعى أقصى درجات الهدوء وهو ينفى برأسه مجيبا بهدوء 

لا طبعا ولا كنت جايلك ولا اعرف انك موجودة اصلا انا كنت جاى للحاج عبد الحميد 


ثم قطب جبينه متسائلا بتعجب 

هو انتى تقربيله ولا حاجة 


إرتفع حاجبيها ذهولا من وقاحته الفذة لتقول بضيق 

لا ياراجل وانت ايه علاقتك انت ايه اللى جابك اصلا؟؟ 


لم يتمالك هو نفسه من الغضب من تلك التصرفات الطفولية التى تحدث أمامه ليضرب بعصاه ارضا ثم جهر صارخا بغضب 

انكتم منك ليها بس 


ثم تحدث بقوة قائلا 

ممكن اعرف ايه اللى بيحصول اهنه وايه علاجتكم ببعض 

ثم نظر لها قائلا 

انتى تعرفيه منين يا جنا 


حسنا الوضع دخل فى منحنى خطير وان فتحت فمها وتحدثت ب اللقاء الأول بينهم لن يخرج من هنا حيا اية كارثة وقع بها اليوم ولكنه ليس وقت التفكير لذا قال بسرعة 

الانسة كانت عندى فى المصنع فى دورة تفتيش وفحص تبع الجامعة مش اكتر


ضيق عبد الحميد مابين حاجبيه ولكنه قال بتقرير 

ومن الواضح انه معرفتكم مكانتش مليحة ابدا 


ضغط على شفته السفلى ثم قال وهو ينظر جهتها برجاء 

ابدا مش كدة يا حاج بس مع تعب وسهر الشغل اتلغبطت وافتكرتها حد تانى وشدينا مع بعض يعنى كان سوء فهم مش اكتر وزى ما حضرتك عارف يخلق من الشبه أربعين


قال كلمته الاخيرة وهو ينظر جهتها برجاء ليرتفع حاجببها ذهولا 

يالوقاحته أ يتحدث هكذا بتلك البراءة ويهمش الامر وكأنه شئ بسيط أو لم يفتعل فضيحة ليصبح هو وهى أضحوكة بمعنى الكلمة أو لم يحرج نفسه ويحرجها بحركاته الطفولية تلك والآن يقول بانه سوء فهم ومجرد تشابه مع شخص اخر وما الذى فعله وجعله امرا فى لائحة حياتها وقصة يتحاكى بها اساتذتها وزملائها ياله من وقح حقا

رفعت حاجبها وانزلت الاخر لتقول بنبرة مموطة وبلهجة استطاع فهم معناها بدقة 

لا والله مش انا كنت حتى مضايقاك فى احلامك وزهقتك وجننتك 


رسم ابتسامة سخيفة على شفتيه ليجيبها بنفى 

ابدا يا دكتورة هو انا كنت شفتك قبلها اصلا معلهش سامحينى من فضلك 


هزت رأسها لتجيبه بهدوء 

تمام 

يجب ان تنهى الامر هنا يجب ان تنهيه والا من سوء حظه وحظها وجود جدها وهى اكثر من يعلمه ربما يريق دمائهم جميعا هنا ولكنها تساءلت بتعجب 

وانت ايه جابك هنا يا بيه


اغمض عيناه ليجيب نبيل فى هذه اللحظه 

عندنا صفقة شغل وكنا جليين للمزرعة هنا وطلبنا من الحاج عبد الحميد يوردلنا مواشى وجايين مع للدكاترة البيطريين بتوعنا يطمنو بنفسهم من الحاجة بس ولحظنا قابلناكم مش اكتر 

ثم اكمل باسل ب عقلانية 

عذرا يا دكاترة على الإزعاج اللى عملتهولكم بس واضح انه إرهاق وقلة نوم وضغط الصفقة اللى فاتت طلع جنانه عليكم وجات فيكم انتو اسف بعتذر للمرة التانية 


هزت رأسه تمرر الامر برمته 


فى حين حول باسم انظاره بينهم هناك شى اخر شئ عكس مايقولون شئ خفى شئ يدور بالمنتصف وهو جاهل به لذا قال 

جنا عاوزك 


ولكن قبل ان تتحرك قصف اخر صوت كانت تتمنى أن يحضر تلك المهزلة اخر شخص كانت تتمنى وجوده ف وجوده او بالاصح وجودها سيفعل فضيحة أكبر مما تتخيل حينما سمعت صوتها يهتف بشر 

اشطا يعنى دة بقى بتاع الاحلام والاوهام وياترى مين فيهم 

ثم اشارت جهة شخص بعينه 

عرفته اكيد هو دة 

ثم تحركت جهته قائلة بشر 

أنت وقعت ولا الهوى رماك أنا هوريك بقى النهاردة الاحلام على حق بس هوريهالك فى عز الضهر وهخليهالك تقلب كوابيس على دماغك 

ثم اقتربت منه ووقفت امامه تقول بشر 

تعرف تعد النجوم 


رأيكم فى الفصل 

باسم وعبد الحميد هيعدو الموضوع 

باسل الامر دة عادى كدة ولا هيتجنن تانى عليها 

جنا هتعمل ايه 

اميرة وفارس وشيرين هيعملو ايه 

مين اللى جه دة 

هيورى النجوم 😅😂😂 

google-playkhamsatmostaqltradent