رواية صغيرة على العشق الفصل الثالث عشر 13
عععمر ..عععمر ابعد ..ياعمر قالت كلماتها بضيق وهي تحاول أبعاده عنها بصعوبه أما هو فمازال مستمر بما يفعله حتى دفعته بكلتا يديها لتصرخ بوجهه اي اللي بتعمله ده انت ايه مابتحسش…وقف بصدمه مما تقول فهي من تقربت منه ..وهذا حقه هي زوجته ووالدة اطفاله مالذي يحدث لشروق الأن…لكنه صدم بكلماتها انت مابتحسش مش همك حاجه الا نفسك وانا اتحرق…رمقها بنظرات الخذلان..حتى أبعدت نظرها عنه بارتباك ..أنها كل يوم…تقوم بجرحه أكثر واهانته لقد طفح الكيل منها شروق تعدت كل الحدود ..نعم هو يقر بأنها تمر بأسوء ايامها لكنها نست من هو عمر..عمر علااام….غادر ..غادر دون التفوه بكلمه ..لا بل نظراته تحدثت بكل شيء أخبرتها بخطأها اشعرتها بالذنب وكمية الخذلان الذي تعرض لها الأن لا تقارن بكل ماقالتها طوال هذه المدة….تسلل إلى قلبها الندم لماقالتها لكن …************ سبحان الله وبحمدهاحنا جينا القاهره ليه…قالتها مريم بتوتر…أما عيسى فتح باب الشقه بهدوء ليجيبها بغمزه جايين نتفسح ونتبسط مش حابه والا اي…انزلت رأسها بتوتر …..نور. احنا هنطول هنيه .عيسى .بتنهيده والله مش عارف حسب الشغل .نور بتذمر مش قلت نتفسح الشغل جي منين .عيسى بابتسامه مهي سفرية شغل بفسحه واني اوعدكم هتنبسطووو قوووووي.كانت نظرات عيسى مليئة بالشر والغموض ..الذي شعرت به مريم…فور دخولهم الشقه غادر وتركها مع نور…*********************لا اله الا الله وحده لا شريك لهزين ..زين اصحى تلفونك بقاله كتتير بيرن .كانت توقضه والهاتف بيدها امسك الهاتف وابعده وبثانيه اعتلاها هامسا متخليه يرن ..اسيل…طيب ابعد..تؤ مش هبعد..يازين دلوقتي هيدخل غيث..ممممممممم ليدفن وجهه بعنقها متمتما لسه بدري وغيث مش هيصحى..اسيل بتذمر يازين فونك بيرن اكيد في حاجه..ابتعد متذمرا ماشي يااسيل هسيبك دلوقتي…بس هنتحاسب بعدين..ابتعد بسرعه وهي تبتسم وقلبها ينبض بحبه هل تغير حقا لما هذا الاهتمام المفاجأ بها ..****************الله أكبر..كان في مكتبه يرجع رأسه إلى الكرسي ظاهرا عليه التعب وأنه لم ينم منذ وقت..نومه هكذا يخبر من يراه بأنه متعب..شعر بلمسات ناعمه على كتفيه..وضع يده ليمسك يديها ناعمتين فتح عيناه باستغراب ليجد صديقة قديمة له .إحدى نزواته القديمهعمر لين..لين بابتسامه جذبت رأسه إلى حجرها مرددة وحشتني…نهض بضيق انت بتعملي إيه ..لو سمحتي يالين الحركات دي بلاش منها…لين :ليه. ..هو انا مش وحشاك..عمر بتحذير لين..عينين لين من جوى..مسح وجهه بضيق اطلعي برراا مش فائق دلوقتي واللي دخلتك المكتب حسابها معايا ليصرخ لمساعدته بغضب ..لكن لين فاجأة وامسكت يده متتعصبش عليه عشان سبتها لحد ما دخلت الحمام ودخلتلك .ابعد يده بغضب قلتلك مليون مره بلاش الحركات دي وانتي اي اللي جابك هنا..جيالك قالت كلماتها وهي تحرك يديه على قميصه .لكن عمر امسك يديها ونظر إلى عينيها لتبادله النظر بابتسامه ماكره…عمر امشي من هناااا بدل ماانده للأمن..واهون عليك…عمر ق….قاطعهم دخول مساعدته بخوف عمر بيه الحق المخازن بتاعتنا احترقت…عمر …لين….**************لا حول ولا قوة الا باللهالله أكبر الله أكبر الفستان هياكل منك حته..قالتها نور بابتسامه..مريم بجد حلو و عليا..ده يهبل … بصي بقى انا هتحجج بأي حاجه واسيبكم تخرجوا لوحدكم ماشي عشان مبقاش عذول قالتها بغمزه..انزلت مريم وجهها بخجل..نور اقتربت منها بود .الا قوليلي يامريم .اهلك فين امك ابوكيمريم ….نور بقولك ايه احكيلي انا زي اختك ..مريم …نور أكده يامريم شيفاني غريبه عنك دني حبيتك من ساعة ماشفتك والله اني اتحرمت يكون ليا اخوان بنات…واول ماشفتك قلت لروحي بس اهي دي اللي هتبقى اختي حبيبتي دنتي كفايه انك مرات الغالي..مريم انت ازاي بتحبي اخوكي كده..نور بابتسامه عيسى ..عيسى ده يتحط عالجرح يبرى كفايه حنيته وطيبة قلبه..طيبه قلبه وحنيته…قالتها مريم بسخريه….ايوه عيسى حنين قوي والله بس هو بيبان أكده قاسي وقلبه زي الصوان…طب ماشي هجي معاكي بالحكايه دي وطريقته مع أمه ..ده مبيكلمهاش ابدا وحتى لما بيتكلمووو بيتخنقوا..حل الصمت لثواني قبل أن تبتسم نور بتهرب..سيبك من امي وعيسى اني عيزاكي تتكلمي وتاخدي راحتك معايا واعتبريني زي اختك الكبيره. ماشي..مريم….*****************استغفر الله و اتوب اليه..عيسى بانتصار نورتي يامدام شروق..شروق بخوف وريبه فين مريم ..عيسى اطمني مش اني اللي اخلف بوعدي بتك ومرتي هاخدك عليها دلوقتي..مراتك ايه انت تجننت انت عارف بتقول ايه..عيسى ببرود ايوه مرتي…يلاا بقى شهلي بسرعه طلعي العربيه الا لو مش حابه تشوفيها تاني..شروق…..
يتبع…
•تابع الفصل التالي "رواية صغيرة على العشق" اضغط على اسم الرواية
عععمر ..عععمر ابعد ..ياعمر قالت كلماتها بضيق وهي تحاول أبعاده عنها بصعوبه أما هو فمازال مستمر بما يفعله حتى دفعته بكلتا يديها لتصرخ بوجهه اي اللي بتعمله ده انت ايه مابتحسش…
وقف بصدمه مما تقول فهي من تقربت منه ..وهذا حقه هي زوجته ووالدة اطفاله مالذي يحدث لشروق الأن…
لكنه صدم بكلماتها انت مابتحسش مش همك حاجه الا نفسك وانا اتحرق…
رمقها بنظرات الخذلان..حتى أبعدت نظرها عنه بارتباك ..أنها كل يوم…تقوم بجرحه أكثر واهانته لقد طفح الكيل منها شروق تعدت كل الحدود ..نعم هو يقر بأنها تمر بأسوء ايامها لكنها نست من هو عمر..عمر علااام….غادر ..غادر دون التفوه بكلمه ..لا بل نظراته تحدثت بكل شيء أخبرتها بخطأها اشعرتها بالذنب وكمية الخذلان الذي تعرض لها الأن لا تقارن بكل ماقالتها طوال هذه المدة….تسلل إلى قلبها الندم لماقالتها لكن …
************ سبحان الله وبحمده
احنا جينا القاهره ليه…قالتها مريم بتوتر…
أما عيسى فتح باب الشقه بهدوء ليجيبها بغمزه جايين نتفسح ونتبسط مش حابه والا اي…انزلت رأسها بتوتر …..
نور. احنا هنطول هنيه .
عيسى .بتنهيده والله مش عارف حسب الشغل .
نور بتذمر مش قلت نتفسح الشغل جي منين .
عيسى بابتسامه مهي سفرية شغل بفسحه واني اوعدكم هتنبسطووو قوووووي.
كانت نظرات عيسى مليئة بالشر والغموض ..الذي شعرت به مريم…
فور دخولهم الشقه غادر وتركها مع نور…
*********************لا اله الا الله وحده لا شريك له
زين ..زين اصحى تلفونك بقاله كتتير بيرن .كانت توقضه والهاتف بيدها امسك الهاتف وابعده وبثانيه اعتلاها هامسا متخليه يرن ..
اسيل…طيب ابعد..
تؤ مش هبعد..
يازين دلوقتي هيدخل غيث..
ممممممممم ليدفن وجهه بعنقها متمتما لسه بدري وغيث مش هيصحى..
اسيل بتذمر يازين فونك بيرن اكيد في حاجه..
ابتعد متذمرا ماشي يااسيل هسيبك دلوقتي…بس هنتحاسب بعدين..
ابتعد بسرعه وهي تبتسم وقلبها ينبض بحبه هل تغير حقا لما هذا الاهتمام المفاجأ بها ..
****************الله أكبر..
كان في مكتبه يرجع رأسه إلى الكرسي ظاهرا عليه التعب وأنه لم ينم منذ وقت..نومه هكذا يخبر من يراه بأنه متعب..شعر بلمسات ناعمه على كتفيه..وضع يده ليمسك يديها ناعمتين فتح عيناه باستغراب ليجد صديقة قديمة له .إحدى نزواته القديمه
عمر لين..
لين بابتسامه جذبت رأسه إلى حجرها مرددة وحشتني…
نهض بضيق انت بتعملي إيه ..لو سمحتي يالين الحركات دي بلاش منها…
لين :ليه. ..هو انا مش وحشاك..
عمر بتحذير لين..
عينين لين من جوى..
مسح وجهه بضيق اطلعي برراا مش فائق دلوقتي واللي دخلتك المكتب حسابها معايا ليصرخ لمساعدته بغضب ..لكن لين فاجأة وامسكت يده متتعصبش عليه عشان سبتها لحد ما دخلت الحمام ودخلتلك .
ابعد يده بغضب قلتلك مليون مره بلاش الحركات دي وانتي اي اللي جابك هنا..
جيالك قالت كلماتها وهي تحرك يديه على قميصه .
لكن عمر امسك يديها ونظر إلى عينيها لتبادله النظر بابتسامه ماكره…
عمر امشي من هناااا بدل ماانده للأمن..
واهون عليك…
عمر ق….قاطعهم دخول مساعدته بخوف عمر بيه الحق المخازن بتاعتنا احترقت…
عمر …
لين….
**************لا حول ولا قوة الا بالله
الله أكبر الله أكبر الفستان هياكل منك حته..قالتها نور بابتسامه..
مريم بجد حلو و عليا..
ده يهبل … بصي بقى انا هتحجج بأي حاجه واسيبكم تخرجوا لوحدكم ماشي عشان مبقاش عذول قالتها بغمزه..
انزلت مريم وجهها بخجل..
نور اقتربت منها بود .الا قوليلي يامريم .اهلك فين امك ابوكي
مريم ….
نور بقولك ايه احكيلي انا زي اختك ..
مريم …
نور أكده يامريم شيفاني غريبه عنك دني حبيتك من ساعة ماشفتك والله اني اتحرمت يكون ليا اخوان بنات…واول ماشفتك قلت لروحي بس اهي دي اللي هتبقى اختي حبيبتي دنتي كفايه انك مرات الغالي..
مريم انت ازاي بتحبي اخوكي كده..
نور بابتسامه عيسى ..عيسى ده يتحط عالجرح يبرى كفايه حنيته وطيبة قلبه..
طيبه قلبه وحنيته…قالتها مريم بسخريه….
ايوه عيسى حنين قوي والله بس هو بيبان أكده قاسي وقلبه زي الصوان…
طب ماشي هجي معاكي بالحكايه دي وطريقته مع أمه ..ده مبيكلمهاش ابدا وحتى لما بيتكلمووو بيتخنقوا..
حل الصمت لثواني قبل أن تبتسم نور بتهرب..سيبك من امي وعيسى اني عيزاكي تتكلمي وتاخدي راحتك معايا واعتبريني زي اختك الكبيره. ماشي..
مريم….
*****************استغفر الله و اتوب اليه..
عيسى بانتصار نورتي يامدام شروق..
شروق بخوف وريبه فين مريم ..
عيسى اطمني مش اني اللي اخلف بوعدي بتك ومرتي هاخدك عليها دلوقتي..
مراتك ايه انت تجننت انت عارف بتقول ايه..
عيسى ببرود ايوه مرتي…يلاا بقى شهلي بسرعه طلعي العربيه الا لو مش حابه تشوفيها تاني..
شروق…..
يتبع…