رواية وجع القلب الفصل التاسع عشر 19 - بقلم شروق مصطفى
صباح جديد ملئ بالفرح والحب
العروسه صحت من بدري وبتكلم مايا
مايا: صباح الفل والورد علي احلي عروسه فالدنيا هي ساعه كم دلوقتي🥱
نيرمين:حبي صباح الورد عليكي يلا جهزي نفسك و تعاليلي بقا
مايا 🥱 : بدري كده يا نيمو انتي مش شايفه ساعه كم دلوقتي
نيرمين: انا اصلا مانمتش
ومصدقت نهار طلع عشان اكلمك و يلا بقا عشان خاطري تعالي نقعد نهيص الاول
وننزلو سوا انتي محجوزه! انهارده بالاسم 😂
مايا بتضحك عليها : حاضر حاضر حجهز نفسي واجيلك مع السلامه ياحبي
وقفلو وقامت جهزت حالها واخدت حجاتها وصبحت علي مامتها
مديحه : لسه بدري رايحه لها دلوقتي حتعملو ايه
مايا : حنبيع لبن 😂 انا وهي
كلمتني من ساعه اصلا ومصحياني حعمل ايه مقدرش اسيبها فاليوم ده
حسام حيوصلك الاول القاعه جهزي نفسك حكلمك قبلها وحيرجع تاني عشان يزف اخته وانا حكون معاهم فالعربيه
(وحضنت مامتها وقبلتها) مع السلامه
مديحه: خلي بالك من نفسك حكلمك اطمن عليكي
مايا :حاضر مع السلامه
اول مانزلت رن تليفونها بصت عليه لاقيت نفس الرقم ال كلمها قبل كده ! اتنهدت وقررت ماتردش وكنسلت ومشت
اتصل تاني : وكنسلت وكملت مشي
كان الشارع هدوء لان الوقت كان بدري جدا ملاقتش مواصله تروح بيها لصاحبتها (عربيتها مش معاها)
مشت شويه كمان لحد ما تلاقي اي مواصله
رن تليفونها كمان لاقت نيرمين: ايه يابنتي انتي فين !
مجتيش ليه كل ده
مايا: والله يابنتي نزلت ومش لاقيا مواصلات اجي بتمشي اهه شويه لحد ما الاقي حاجه
نيرمين سكتت اممممم طيب يعني وصلتي لفين بظبط وانا اقولك
مايا وصفتلها مكانها : انا لسه عند سوبر ماركت ال علي اول الشارع واقفه شويه
نيرمين عملت حاجه : طيب استني شويه يمكن حاجه تعدي
مايا : منا واقفه علي راي ماما حتعملو ايه بدري كده قولتلها حنبيع لبن
وضحكو سوا وقفلو
(صقر كان متفق مع حمزه ونيرمين ان مايا تروحلها بدري اوي وتصمم تروحلها وقت ده عشان مايكونش فيه مواصلات) !
وكلم نيرمين تكلمها عشان تشوف واقفه فين بظبط
وصلتله رسالتها بمكانها
واتحرك بالعربيه
يعتبر ساكن قبلها بشارعين
وتحرك بالعربيه وشافها ماسكه حجات كتيره علي ايديها وقف العربيه ع جنب ونزل ورن علي تليفونها وهو واقف جانبها
هي مسكت تليفون ونفخت وكنسلت وبصت قدامها مش واخده بالها منه
جا جانبها وابتسم لها : بتكنسلي عليا ليه ها
مايا اتفجات : ايه ده انت هنا من امتي !
صقر ربع ايديه الاثنين من ساعه مكنسلتي عليا ها
ايه ال موقفك الوقت ده انتي مش شايفه ساعه كم دلوقتي 🤨؟
مايا : حعمل ايه في نريمين مقدرش اقولها لا
صقر : تعالي معايا اوصلك طيب علي سكتي
ومسك منها الكياس ال معاها.
مايا : لا لا مفيش داعي اتعبك انا مستنيه تاكسي
في واحد جاي اهو من بعيد
ولسه حتبعد
صقر : مسك كياس اخدهم منها ووداهم عربيته
مايا : استني بس هات الحاجه مش حينفع كده استني بس
صقر : هس اركبي يلا حوصلك انا
واقفه مايا مش عارفه تعمل ايه ومتردده
طيب خلاص وصل الحاجه ل نيرمين انت وانا حروح اركب التاكسي ده ومشت
راح وقف في وشها وابتسم لها: يعني اعمل معاكي ايه دلوقتي انا ها عاوزه تسيبيني وتركبي مع واحد غريب ينفع كده اعتبريني انا سواق برده يلا يا مايا يلا
مايا اتحرجت ومشت سبقها وفتحلها الباب وركبت
ركب هو كمان وشغل مجموعه اغاني من اختياره صابر رباعي
*وانا بين ايديك تهت فمكاااااني*
واندمج وهو سايق وبيغني وبينظرلها
وهي ابتسمت علي شكله
صقر : ايوه بقا اضحكي واحشني ضحكتك
مايا :دورت وجهها ناحيه الاخري واتحرجت
اخدت بالها انه مش طريق بيت نيرمين ونظرت له : احنا رايحين فين مش طريق نيرمين ده
صقر ابتسم وسكت وكمل سواقه وكمل دندنه
مايا : انت مش بترد ليه عليا
احنا رايحين فين مش طريقها ده
(كان صقر وصل المكان ال حجزه قبلها وحب يكون الصبح بدري يقض اليوم معاها من اوله )
صقر : احنا وصلنا يلا بينا
مايا : يلا فين
ونزلت معاه
صقر لف واخدها من ايديها يلا بينا 🤝🏻
ووصلو لحد
((يخت كبير مأجره مخصوص ليهم ومجهز فطار ليهم))
(صقر طلع عليه الاول ومد لها ايديه عشان تمسكه وطلعها معاه وشاور للكابتن ودخل اليخت داخل البحر)
مايا انبهرت جدا كانت مفاجأه حلوه جدا بتحب البحر جدا وكان نفسها فيه جدا
صقر : ايه رايك عجبك المكان
مايا مبتسمه : المكان جميل اوي اووي كان نفسي في حاجه كده من زمان
صقر : وانا هنا عشان احققلك ال فنفسك فيه🙂
صقر :محتاج اتكلم معاكي بجد عشان نكونو صفينا كل القديم عشان كده اختارت المكان ده
وعشان ماتهربيش مني زي كل مره هههههه ولا حتنطي من البحر المره دي🤨
مايا من بعد ما كانت مبتسمه وفرحانه كشرت له
صقر : لا لا لا مقدرش علي تكشيره دي بحب ابتسامتك انا
مايا :وانا كمان عاوزه اتكلم معاك بس احنا كده حتاخر علي نيرمين!!
صقر ابتسم وهو بيتكلم وكل ده وهما واقفين في اليخت : انتي انهارده محجوزه بالاسم🥰 بليل بس ال حنروح لنيرمين
مايا 😯 يعني افهم من كده كلكو متفقين عليا حتي نيرمين
صقر هز دماغه وضحك
مايا خبطت علي رجليها في الارض : وانا ال زي الهبله جريت عليها اول ما كلمتني ماشي يانيرمين ماشي🤨
صقر ضحك علي شكلها 😂 : طيب تعالي نقعدو هنا وبعدين حنشوف نتصرف معاهم ازاي 🛥
وقعدت وهو قصادها
صقر اتنهد وبدا الكلام : مايا فاكره يوم ما دخلتي وانا كنت نايم تعبان فمستشفي واتكلمتي معايا يومها !
(مايا افتكرت واتحرجت ونزلت راسها تحت لانها قالتله علي كل ال بتحس به وكانت فكراه نايم و مش سامع)
صقر مسك ذقنها ورفع راسها لفوق: مايا بصيلي مش حينفع نخبي علي بعض اكتر من كده
انا ظلمتك واساءت اليكي وانتي سامحتي وبداتي معايا صفحه جديده وقتها
مايا انا يومها
*(اخر مقابله)* انا فعلا بعد ما اتكلمتي انا اتصدمت صدمه عمري ال هو ازاي انا كنت فاكر كذا وكذا كل ده بخار وانا اول شخص فحياتك دي كانت احلي مفأجاه ليا لكن تعبيري خاني ومعرفتش انا قولت ايه وقتها
انتي حتي معطتنيش فرصه اكمل كلامي وقتها كان في كلام كتتير عاوزه اسألهولك مش اسأله استجواب وتحقيق لاني مش مصدقك لا بالعكس مصدقك وواثق فيكي جدا
انا فرحت اوي انك اتكلمتي معايا وفتحتيلي قلبك وتجاوبنا مع بعض شويه
انا بجد بندم علي كل تجريح جرحته ليكي وكل ظلم ظلمته ليكي وعمري ماحسامح نفسي بجد
(كل ده وهو ماسك ذقنها ورافع راسها وبينظر في عنيها وهي من كلامه دمعت عنيها) وكمل
بلاش دموعك دي غاليه عليا اوي انا من انهارده مش حسمح لاي دمعه تنزل منك واكون انا السبب فيها
مايا عدلت راسها ومسحت دموعها واتكلمت اخيرا لكن منزله راسها محرجه منه لسه : انا عمري ما قلبي دق لحد كنت محافظه عليه جدا لحد ما اقابل حب عمري وكنت محافظه علي ثقه اهلي ومحبتش اخون ثقتهم فيا ابدا لحد ما انت اقتحمت حياتي فجأه
انا وقتها مكنتش مستعده وانت كنت غريب معايا اوي
مكنش من العدل اني بعد ما اكون حفظت علي قلبي اسلمه لشخص الخطا ال حيدمره من الشك والعصبيه وقتها كنت بخاف منك وبهرب منك
لكن بعد ما اتضح الصوره شوفتك بمنظور تاني***
صقر قطع كلامها: انا اسف بجد حقك عليا عمري ما حسامح نفسي ابدا علي ال عملته معاكي وقتها لكن صدقيني كان الحب وقتها عاميني عن الحقيقه
واتنهد وكمل : لكن شوفتيني بمنظور تاني ازاي كملي ؟
مايا ابتسمت له : خلاص بقا
صقر ضحك :لا ماليش دعوه زي ماحكيتلك احكيلي لازم نصفو لبعض ومايكونش فيه ذره شك واحده
مايا اتنهدت: مفيش يعني الصوره واضحت قدامي وعذرتك عن ال كنت بتعمله وقتها بس يعني
صقر نظر لها : وايه كمان سامعيني ال حكيتهولي في المستشفي
مايا : ما انت سامعت كله بقا 😊
صقر بيغلس وبيبتسم :لا عاوز اسمع هنا تاني اتكلمي يلا
مايا ملاقتش مفر منه وبدات تحكي عن ال
بتحسه معاه اتنهدت واخدت نفس وطلعته وقتها قلبها بدأ يدق كتير: وقتها شوفت نظرتك وعصبيتك حب وغيره ووقتها انا قلبي اول مره يدق (قالتها ونزلت رأسها)
صقر رفع رأسها لفوق وابتسم لها : ها وايه كمان
مايا :مفيش كنت حقولك كده لكن انت صدمتني بكلمتك ماشوفتش قدامي غير اني لازم اهرب وابعد عنك لانك محستش بيا ومصدقتنيش وانا اول مره افتح قلبي لحد اتصدمت منك ومن رده فعلك مكنتش متوقعاها مش اكتر ومحستش بحاجه بعدها
صقر : يااااااه لو كنتي فضلتي شويه كمان مايا انتي متسرعه جدا لكن من هنا ورايح مفيش هروب مني سامعه🤨
مايا هزت راسها بمعني موافقه
*((صقر حس بيها انها مش حتكلم اكتر من كده وسابها براحتها مش عاوز يضعط عليها كل شئ بوقته حلو وال عمله انهارده كان بالنسبه له مرضي جدا انهم اتكلمو وكل واحد فيهم فهم التاني ومشاعره للاخر مع انه متكلمتش كتير لكن حس انها بدات تحبه ووعد نفسه انه حيخليها مبسوطه دايما ويحققلها ال بتتمنا))*
((*عند مايا حست انها طايره من الفرح ومبسوطه اوي وهي معاه وحست فعلا انها اتسرعت يومها ال اكدلها كده يوم ما وقع قدامها حست بروحها راحت يومها وخافت عليه جدا ليضيع منها يومها اتاكدت انها متقدرش تستغني عنه*))
صقر حس بسكوتها طول
حب يغير مجري الكلام : تعالي نفطر بقا انا جعت اوي وانتي مش جعانه
مايا ضحكت: وانا كمان جعت جدا جدا
اخدها وطلع الدور الفوق كان مجهز طاوله مليانه فطار اشكال والوان
وقعدو وبدا ياكلها وهي اتحرجت في الاول وصمم لحد ما اكلت منه
وقعدو يتكلمو ويهزر معاها
صقر :مبسوطه
مايا: جدا انا اول مره اخرج واكون مبسوطه كده
صقر :ومش حتكون اخر مره
مايا :ميرسي بجد
صقر: متشكرنيش علي حاجه انا بعملهالك بحب
(خلصو الفطار ونزلو تحت قعدو امام البحر )
شكرا علي الفطار الجميل ده واليوم الجميل ده بجد انبسط جدا
صقر : اهم حاجه عندي تكوني مبسوطه وانا حعمل المستحيل عشان اشوف ابتسامتك دي
مايا اتحرجت من كلامه وسكتت شويه واتكلمت مغيره كلامه : احنا مش حنروح لنيرمين
صقر : لحقتي تزهقي مني ولا ايه
مايا :لا لا خالص
حست انها ردت بسرعه لا اقصدي يعني مش حينفع اسيبها انهارده لوحدها وكده
صقر نظر لعنيها : عقبالنا انا وانتي وقريب جدا كمان وابتسم ابتسامه جذابه😊
مايا اتكسفت جدا ونزلت راسها وسكتت حست انه قلبها طلع من مكانه ❤🥰 من كتر الدق
ومسكت ذراعها تدفيه حست انها بردانه من هوا البحر
صقر شافها
(وقام اخد جاكت بتاعه كان قالعه اول ما دخل اليخت) ولابسهولها
شكرته بعنيها وابتسمت
كان صقر شاور للكابتن يرجع بيهم للشط ليكملو يومهم
ورجع بيهم ونزل صقر الاول ومد ايديه ولسه بتمد مايا ايديها راح شالها لفوق ونزلها قصاده
مايا اتكسفت اوي من الحركه :ليه كده كنت حنزل لوحدي
صقر : انا نفسي احضنك واقول للناس دي كلها اني بحبااااااك بصوت عالي
مايا ابتسمت : مجنوون بجد
صقر ضحك : مجنون بيكي
يلا اركبي عشان اوصلك ل نيرمين وصلت الكوافير ومستنياكي من بدري
وياريت لو اتصلت بيكي تردي عليا عشان بحب اسمع صوتك اوي ممكن
مايا ابتسمت : ممكن
وصلو مكان وجود نيرمين واخدت حجاتها ودخلت جري عندها
صقر ضحك عليها وركب العربيه ومشي يحضر نفسه عشان فرح صديقه بليل
عند نيرمين اول ما شافت مايا وصلت قامت وسابت البنت ال كانت بتعملها باديكير وجرت ل مايا وقعدت تحضنها في الاول
حبيبتي واحشتيني اوووووي
مايا وهي بتضحك :اووووي يا واطيه بقا تعملي فيا كده مقلب
نيرمين : احلي مقلب صح اعترفي والله الواد بيموت فيكي فكيها بقا
مايا ههههههه فكيتها فكيتهااااااه وقعدو يعملو حركات واتنططو ونسو ان في ناس وسطهم
نيرمين : انا مبسوطه اوي عشانك بجد احلي يوم ده بقا ولا ايه
مايا : هههههه وانا مبسوطه اوي اوي مبرووووك يا احلي عروسه
البنت تدخلت : ربنا يفرحكم دايما يارب يلا نكمل
نيرمين نظرت لمايا ال هما لسه واخدين بالهم انهم في ناس جانبهم وقعدو يضحكو وكملو ال كانو بيعملو في جو كله فرح وحب
ومايا جت بنت استلمتها وجهزتها
ونيرمين خلصت وبدات تلبس فستان الزفاف
وعملت مكالمه تبلغهم انهم خلصو
ومايا لبست فستانها
وطلعو مثل الاميرات في طلتهم وكل البنات انبهرو بجمالهم وشغلو مجموعه اغاني وقعدو يرقصو ويهيصو ومايا قامت رقصت وهيصت معاهم
نيرمين كانت بتتفرج عليهم فقط (مش عاوزه ميك اب يسيح)
وقعدت تصور مايا فيديو وهي بترقص ومندمجه اوي وبيضحكو
وجالها فكره انها تبعت الفيديو لصقر !
كانت نيرمين بعتت الفيديو لصقر
عند صقر وحمزه
صقر جهز نفسه وكان معاه صديقه حمزه ال بلغه انهم خلصو ولسه حيمشو وصلت رساله لصقر فاتحها وبرقت عنيه : ماشي يا مايا اما اشوفك بس
ومشو راحو لهم عشان يستلموهم
كان حسام راح ل ماما مايا يوصلها للقاعه وفضل معاها ومع باباه ومامته يستقبلو المعازيم !
عند البنات فضلو يرقصو ويهيصو ومايا طلعت كل ال عاشته في الرقص ومندمجه اوي
لحد ما حمزه كلم نيرمين جاهزين ندخل قالتله اه ادخلو جاهزين بس دخل صقر الاول وقعدت تضحك اوي
حمزه : اشمعنا صقر يعني
نيرمين : بسرعه قبل ما حد ياخد باله
حمزه سمع الاغاني وهيصه جوه
وقال لصقر ادخل شوفهم خلصو كده
صقر انتهز الفرصه ودخل واتفاجأ بها بترقص والبنات بتحييها
البنات وقفو وسكتو اول ما صقر دخل ومايا شغاله موقفتش لحد لفت الناحيه الاخري ال اتسمرت فيها وعينيها جت في عنيه ووقفت ونزلت من اعلي طاوله دخل ابتسملها واتكلم من تحت ضرسه : مش بتردي علي تليفونك ليه كلمتك كتير
مايا : ماسمعتوش من الصوت انت انت دخلت ليه مش مفروض العريس ال يدخل الاول
صقر مسك نفسه بالعافيه نعم بتقولي ايه مين ال يدخل الاول ويتفرج عليكي وانتي بترقصي صح
مايا : ها لا لا مش قصدي كده احنا مسمعناش التليفون والله
ماشي يا مايا بعدين لينا كلام تاني
صقر كلم حمزه يدخل
نيرمين كانت واقفه ومنزله طرحه علي وجهه
ودخل حمزه اول ما صقر رن له ودخل وكل الموجودين صفقو لاحلي عروسين وشال طرحتها ووشوشها بكلمه وابتسمت بخجل وابتسم لها ومسكت الورد ومسك ايديها والكل زغرط وطلعو ركبها العربيه وقعد جانبها
وطلع صقر ومايا عينيها بتدور علي شخص ما
صقر اخد باله بتدوري علي ايه خير
مايا : هو حسام فين مجاش معاكو ليه
صقر : وانا مش مالي عينك ولا ايه 🤨
حسام في القاعه من بدري
مايا: بقا كده ماشي يا حسام اما اشوفك بس مش زي ما اتفقو معايا ولفت نظرها حاجه غريبه تاني
ان صقر لابس نفس لون فستانها
مع انها مأكده علي حسان يوم مانزلو يشترو الملابس
مع نفسها اما اشوفك يا حسام لابس ايه
صقر استغرب سكوتها كانها بتدبر لشئ : مش يلا العرسان حمضو
وركبت وصقر بجانبها قدام وراحو القاعه طلعو الاول فوق مكان التصوير داخل القاعه
دخلو العرسان ومايا لسه حتنزل !!
صقر: استني عندك
وقفل اللوك السياره ومشي بها
مايا: ايه ده انت مشيت ليه
رايح فين يا صقر
صقر واقف العربيه مره واحده
انتي قولتي ايه عيدي تاني كده !
مايا: رايح فين
صقر : لا ال بعديها بقا
مايا:مش فاكره
صقر : عيدي اخر جمله يا ايه
مايا استغربته اوي وابتسمت له: يا صقر في ايه بقا
صقر: تصدقي اسمي طلع حلو اوي منك قوليها تاني كده
مايا ضحكت بصوت عالي 😂: بس بقا ويلا عشان حنتاخر عليهم كده
صقر :لا قوليها تاني وانا حمشي
مايا : صقر صقر صقر يلا بقا
صقر : حمشي لكن انا زعلان منك من حاجه
مايا : حاجه ايه
صقر :مش عاوزك ترقصي
غير معايا انا بس
مايا ضحكت 🤨: لا والله
صقر: ايوه طبعا
مايا: بس انا حرقص انهارده !!
صقر 🤨: المحك بس بتعمليها
ورجو تاني القاعه كانو العرسان خلصو تصوير وبيبداو الزفه ومشت وسابته راحت سلمت علي بابا وماما نيرمين ومامتها وقعدت معاهم شويه وبتدور علي حسام مختفي مش عارفه هو فين سالت مامتها :حسام فين شوفتيه ؟
مديحه : اه كان معانا لحد ما الزفه بدات وراح معاهم
استني اهو داخل اهه
شافها حسام راح سلم عليها
احلي مايا دي ولا ايه
مايا: بقا انت تعمل كده فيا
كده برده
حسام: ليه بس عملت ايه انتي طالعه قمر اهه
مايا : مش انت ال كنت حتزف اختك برده
وايه ال انت لابسه ده مش نيرمين قالتلك علي لون فستاني 🤨 اتصور معاك ازاي دلوقتي
حسام ههههههه: يابنتي انتي مش لاقيتي نصك التاني حلي عني بقا والله لاردلك ال حتعمليه فيا
مايا:هو انا لحقت اعمل حاجه طيب حبعتلها صور السيلفي القديمه 😛😂
حسام : هههههه والله ماحتلحقي حتي! وسكت
(بيكلمها وشايف صقر بينظرلها نظره ناريه ياعيني عليكي يا مايا كانت طيبه اوي وغمز له )
طيب تعالي انتي ال جبتيه لنفسك
(كانت بدات الرقصه السلو بين اي كابلز)
حسام اخدها علي بيست مع كابلز ال موجود : ها مبسوطه كده
مايا : مش عارفه مش مرتاحالك استني اطلع الفون اصور بقا اللحظه دي
ولسه مشغوله في فتح التليفون كان صقر وصل وقالها ممكن الرقصه
دي
حسام مد له ايديها وابتسم لها اكيد
مايا فسرها :بتسلمني كده
مسكها صقر و !!!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية وجع القلب ) اسم الرواية