Ads by Google X

رواية حكاية سهر الفصل الاول 1 - بقلم رحاب جمال

الصفحة الرئيسية

 رواية حكاية سهر (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم رحاب جمال

رواية حكاية سهر الفصل الاول 1 - بقلم رحاب جمال 

خالد لو سمحت عايزاك ....

 

خالد (بضيق) : عايزة ايه مش شايفه بتكلم مع أمي 


سهر (بزعل ): انا بس كنت هكلمك في موضوع 


خالد( بغضب ): انتي شايفه يعني امي حد غريب ما تتكلمي 


سهر : انا مقلتش كدا بس ...


ام خالد : بس ايه يا ختي ما قالك قولي عايزة اية 


سهر( بقهر ): ح حاضر .. كنت عايزة 2000 جنيه لي خويا احمد اصل تعب فترة دي وهوا بقالة اكتر من شهر علي دا الحال ..محتاج مبلغ دا اول ما يخف هيردهم لك علي طول


ام احمد( بصريخ ) نعم يا ختي فلوس ايه الي جايه تتكلمي عليهم .. .


خالد( ببرود ) ... والله معدتش عارف مجوزك انتي ولا مجوز اخوكي وقبل كدا كان واخد برضوا فلوس وجاي دلوقتي عايز 2000 لية هوا انا بشتغل في بنك ولا ايه...........


ام خالد. : انا معرفش والله ايه البلاوي اللي اتحدفت علينا دي .........


سهر قامت ودموع ماليا خدها ... .......دخلت الأوضه وتبكي بحرقه وعلي الحال الي وصلت لي مع جوزها رغم أنهم مجوزين عن حب بس من ساعت ما مامته جت وقررت تعيش معاهم في البيت كل حاجه اتشقلبت ....


اتصلت بي اخوها : بكرة يا حبيبي هيكون المبلغ معاك 


احمد( بقلق ): مالك صوتك يا سهر .... خالد قالك حاجه 


سهر( بتعب ): لا يا حبيبي ولا حاجه انا بس جايلي شويه برد وشويه ويروح متقلقش يا عين اختك انا جنبك ...... 


خالد( بصريخ) : انتي يا هانم يالي جوة 


سهر( بخوف).. احمد معلش انا هقفل دلوقتي 


احمد: في حاجه ولا اية 


سهر : لا يا حبيبي انا اشوف خالد بس عايزني في اية وهرجع اكلمك تاني 


أحمد: خلي بالك من نفسك.


رمت التلفون من ايديها بخوف 


خالد (رزع باب الاوضه) : هوا انا مش بنادي عليكي ولا اطرشيتي ولا اية نظامك مش فهمك يعني.. .


سهر (برعب ) في اية يا خالد مالك بس 


_عايز زفت قهوة ...  


سهر : حاضر اعملك علي طول ....... 


خالد :خدي هنا .... هوا أية الي حاضر هعملك علي طول 


سهر : مالك بس 


خالد (بعصبية )..... قلعيني الجزمه .....


سهر استغربت كلامه اول مرة يطلب منها طلب زي دا .... قررت توافق علي كلامه لحد ما تشوف اخرت الي بيحصل دا اية


نزلت وقعدت علي ركبها قلعته الجزمه .....  


مرة واحده شد شعرها بقوة وقربها قدامه .... حسك عينك اشوفك بتكلمي اخوكي دا تاني انتي فاهمه.....


سهر بوجع : سيب شعري حرام عليك هوا عملك اية يعني عشان تمنعني اكلمه 


خالد : انتي بتردي علية كمان "ضربها بالقلم"... الي اقولك عليه يتنفذ انتي فاهمه وانا مش بقول كلامي مرتين .....


سهر فضلت متنحه ومش مستوعبه الي حصل اول مرة يرفع ايدو عليها ..... 


سهر ( بدموع) : هي حصلت يا خالد تمد ايدك عليه ..... 


خالد :مسك يديها بقوة...... واكسر لك عظمك لو مسمعتيش الكلام انتي فاهمه ......


سهر وهي تمسح دموعها : حاضر يا خالد 


زقها ناحيه الباب امشي من وشي اعمليلي قهوة ....


نزلت عملت القهوة وطلعت ......


سهر : اتفضل


خالد نظر اليها من فوق لتحت (اتفضل اه ) اقفلي ..... الباب وتعالي هنا .....


سهر : حاضر ...


قفلت الباب وقعدت جنبه ...........


زقها بغضب .... انتي هتقعدي جنبي بالقرف اللي انت لابسه دا غوري البسي حاجه حلوة 


ام خالد ....كانت بتسمعهم من ورا الباب ...... ايوة كدا علمها الأدب بنت سعاد .... طلعه بومه زي امها .... 


 فضلت واقفه تسمعه بيهزق فيها ومشيت راحت غرفتها تنام......


سهر فتحت الدولاب وجابت قميص رصاصي كان قصير ومفتوح شويه من الصدر لبسته 


سهر وهي بتلف : حلو دا ولا اغيرو 


خالد : شد ايديها وقعدها جنبه " حلوووووو".......واخدها في عالمهم الخاص........


في الصباح......


خالد صحي من نوم ما لقاش سهر.................؟


خالد دور علي سهر في شقه كلها ملقهاش ...خبط الباب علي مامته ...


ام خالد : اية يا خالد في اية 


خالد( بقلق) : سهر راحت فين اصل صحيت ما لقيتهاش جنبي .... دورت عليها في بيت كله ملهاش اثر


أم خالد ( بغضب ): هي كمان خرجت من غير ما تقولك يا حسره عليك يا بني دون عن البنات خدت وحدة مش بتسمع كلمتك ولا بتحترمك....


خالد : وحياتك عندي لخليها تبكي بدل الدموع دم وانا هعرفها تسيب البيت الزاي من غير ما تقولي ....


دخل خالد الاوضه وفتح الدولاب ولبس هدومه وجاي يفتح الباب


سهر دخلت الاوضه ........


خالد( بصريخ عالي ).... كنتي فين والزاي تخرجي من غير أذني هوا انا مش مالي عينك ولا اية يا روح امك .....


سهر( بخوف ).. اية الألفاظ الي بتقولها دي وبعدين انا كنت بشتري اكل يعني شوفتك نايم محبتش اقلقك دا جذاتي يعني يا خالد ...عايزة اعملك اكله حلوة غلط انا 


خالد( بغضب) : بقولك ايه سيبك من دور دا معدتش يا كل معايا الي اقولك عليه يتنفذ والي قسماً عظما هتشوفي مني وش عمرك ما شوفتي في حياتك ....... 


سهر : حاضر يا خالد 


خالد : جبتي طفح ايه معاكي 


سهر اخددت الشنط حطيتها علي ترابيزا.......جبت فرخه وبطاطس ورز ........ .


خالد : قبل ما تعملي الاكل روحي شوفي أمي محتاجه حاجه ولا لا .


سهر( بتعب ) : حاضر ممكن تخرج اغير هدومي ...؟


خالد : هوا انا غريب ولا اية وبعدين من امتي بتقولي كدا يعني....... 


سهر( بزهق ) : خلاص يا خالد خليك انا هغير في الحمام 


خالد( بغضب): مسك ايديها وقربها منه ..... هوا ايه لخلاص وهغير في الحمام ما تتكلمي عدل.......


سهر : عايز ايه ......


خالد : هوا اية الي عايز ايه 


سهر بتبعدو عنها انت عايز تتخانق معايا زي امبارح علي اي حاجه عايز تعمل مشكله أنا عملتلك اييييييي.....


(ام خالد بتضرب علي الباب )..... خالد مالك يا حبيبي افتح الباب.....


خالد (ساب ايديها بنرفزة).... فتح الباب ............


ام خالد : مالك يا حبيبي ......... 


خالد (بصريخ) : شوفي ست هانم بترد عليه رد بردو ....... مش مكفيها تخرج من غير اذني لا وكمان بتبجح ....


ام خالد (بخبث): اما واحدة قليله الأدب .... انتي يا بت مش مكسوفه من نفسك .... في واحدة محترمه بترد عليه جوزها.... بلاش دي... في واحده خارجه من بيت محترم .... تخرج كدا من غير اذن جوزها ........


سهر بغضب خارج عن إرادتها بصوت عالي.......كفايه حرام


 عليكم انتوا اشتريتوني ..... انا عملت اية لكل دا .... 


بحاول ارضيكم على قد ما اقدر وسمع كلامكم وقول يبت عادي بكرة الحال ينصلح بس مافيش مافيش حاجه بتتغير ....


انا لو واحدة من شارع مش هتعملوا فيا كدا .....


وانت يا خالد لية المعامله دي انا لو ضربتك بنار والله ما استاهل تعاملني كدا ......


 سهر (بدموع ) وانا مخرجتش عشان أشتري اكل ....خرجت اشوف اخويا المرمي في مستشفى النهاردة تعب والمرض شد عليه اهلي نقلوا المستشفى عندو كانسر .... وهوا دلوقتي بين الحياة والموت...........


خالد بصدمه : اييييه 


سهر (بتعب): زي ما سمعت ... 


ام خالد : اكيد بتكدب عشان تهرب من الي بتعمله....


سهر قربت من حماتها : انا كان نفسي تكوني ليا ام بجد ..... كان نفسي اقولك يا ماما ........


ام خالد : بت اتكلمي عدل احس


خالد : خلاص يا امي ممكن تسبينا لوحدنا 


ام خالد : انت بتقول اية سامعها بتغلط في امك وساكت وكمان عايزني اطلع برا .......


خالد( بهدوء ) : لو سمحتي يا امي سبينا لوحدنا 


     خرجت امه بغيظ ........وقفلت الباب وراها ......


خالد : ممكن تبطلي عياط ....


سهر( دموع بدون توقف) : يهمك قوي ابطل عياط 


خالد : قعد جنبها علي سرير .... تصدقيني لو قلتلك ان دموعك دي اغلي مني شخصيا.........


سهر (بتمسح مناخيرها ) : ما كان واضح دا انت كنت هتاكلني .........


خالد (بهزار ) : اية يعني لما اكل مراتي ..... 


سهر (بابتسامة بسيطه ) : يا سلام ........


خالد ايوة كدا اضحكي خلي شمس تنور ....... 


خالد( بجدية) : انا هتكلف بكل حاجه لاخوكي لحد ما يقوم بسلامه حته لو هبييع كل الي ورايا والي قدامي .....هوا في اني مستشفي ......


سهر : ............................؟؟


خالد بصدمه....؟؟؟؟



  •تابع الفصل التالي"رواية حكاية سهر" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent