رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل الحادي و العشرون 21 - بقلم نهى عادل
الفصل الحادي والعشرون
البنات زينة البيت
❈-❈-❈
الثـ قة بالحـ ب هي من الأمور التي يجب علينا عدم التخلي عنها لأنّ الحب بلا ثـ قة لا يعني شـ يئاً، الثـ قة نص الحب والنصف الآخر اهتـ مام،
الاهتـ مام هو ما يجعلُ الحـ بَّ يبقى ..!
ويزيــــ دُ العشــــ قَ عشــ قًا ..
وجما لُهُ في عفــ ويّته فلا يُطلَب..
و ..
اهتما مك وقت الحُب طبيعيٌ و وارد ،
لكنَّ ..
اهتمامك وقت الخلا ف، هذا مالا يفـ عله إلا مُحب صاد ق..!
والسّـــ لامُ لقلبك..
❈-❈-❈
فى قسـ م الشر، طة
مازالت بدور تجلـ س مع ماهر لمعرفة بعض تفاصيل يوم الحادث
أردفت و هي تنظر له بأ لم قائله: ممكن يا ماهر تفهمني ايه اللي حصل بالظبط ياريت كنت جيت معاك المستشفى النهارده
تنهد ماهر و امـ سك كف يــ د يها قائلا بوهن: بلاش تلومي نفــ سك يا بدور، ده نصيب وكله مقد ر ومكتو ب
اغمض عينيه و شرد
بعد انهى عملية جراحيه دلف الى مكتبه وهو يشـ عر بإرهاق شديد وطلب من كافتيريا المستشفى قدح من الشاي مشروبه المفضل، وبالفعل جاء له فرد من افراد الكافتيريا يحمل بيـ ده قدح الشاي السا خن اخذه منه ماهر و شكره وبدا يرتشف قدح الشاي بهدوء بعد لحظات سمع طرق على الباب اذن بالدلوف الشخص وما كانت اللي تلك الفتاة سماح
كانت تبكى بشده دموعها تنزل بغزارة اردفت من بين دموعها قائله: الحقنى ياد كتور ابو س ايـــ دك امي بتمو ت منى، و انا مش عارفة اجبها هنا
انتصب ماهر واقفا قائلا: طيب اقعد ى وفهمني ايه حصل لها
بالفعل جلـ ست سماح على مقعد امام المكتب اردفت قائلة: ماما من شوية مش عارفة تاخد نفـ سها و وشها ازرق ومش عارفة اجبها هنا من فضلك تعال شو فها فى البيت ارجوك تنقذ أمي، انا ماليش غيرها
تنهد ماهر قائلا: بس فعلا انا مش بروح زيارات خارج المستشفى
اقتربت سماح قائله: ابو س ايـ دك يا دكتور، هى تعبانة ومش قادرة تتحر ك
تنهد ماهر رغم أنه يشـ عر بتعب و صداع شديد الا انه وافق وخرج
بعد قليل
صف ماهر سيارته امام بنايه متوسطة الحال لحد ما، ترجل من السيارة تلية سماح، سارت باتجاه البناية
صعد خلف سماح التي قامت بفتح باب إحدى الشـ قق قائله: اتفضل يا دكتور، اتفضل
دلف ماهر الى الداخل معه حقيبته، دارت عيناه فى الشقة قائلا: فين ولدتك يا سماح
ارتكب سماح قائله: اه موجودة اهي اتفضل..
ولكنه بعد مرور ربع ساعة فتح عينيه ببطء يشـ عر بصداع شديد حاول تذكر ما حدث ولكنه قفز و انتصب واقفا من صد مة ما راي، وجد نفـ سه مجرد من جميع ثيا به والاكثر صاعقة له وجود تلك الفتاة نا يمه على التخت مجر دة هى الاخرى من ثيا بها والد ماء على الفرا ش بكثره، شل تفكير بل اصبح شبه مشـ لول، أغمض عيناه بحزن وقام بتغطـ يتها دار حوله فى المكان يبحث عن ملابسه لسـ تر جــ سده وجدها وقام بارتدائها بسرعة حتى انه وجد. تلك الفتاة تسـتيقظ من نومها لتصرخ قائلة:
_انت عملت ايه يا دكتور
قامت بشـ د الغطاء على جـ سدها وظلت تصرخ
اردف ماهر قائلا بحزن وألم: اهدي انا مش عارف ايه اللى حصل
صرخت الفتاة اكثر قائلة:
_هو ايه اللي مش عارف ده انا هوديك في ستين داهية، انت اعتد يت عليى واغتــــ صبتني
كان ماهر ينظر إليها بذهول هو لم يتذكر إي شئ
ظلت تصرخ الى ان تدخلت الجيران وقاموا بالاتصال على الشرطة
عودة
رتبت بدور على ظـ هر ماهر بحنان قائلة:
_ان شاء الله هتطلع بسلامة لنا يا ماهر، بس افتكر معايا كدة انت ماشربتش اى حاجة هناك عند البنت دي
تنهد ماهر قائلا: لا اخر حاجة شر بتها كانت المستشفى هو الشا
ضرب جبينه قائلا: أزاي انا ماخدتش بالى من الموضوع ده، انا بعد ما شربت الشاي في المستشفى بدأت احـ س بصداع و زغللة بس بسيط،
أردفت بدور قائلة: طيب اهدي يا ماهر، انت لما روحت الشقة مع البنت دي شـ فت مامتها
اردف ماهر قائلا: لا ولاء حتى بعد ما حصل كدة الجيران كلها طلعت لكن والدتها لا
دلف احدي العساكر قائلا: الزيارة انتهيت
تنهد ماهر ونظر الى بدور قائلا: خلى بالك من نفـ سك ومن الأولاد وبلاش تتعبي نفـ سك وتيجى تانى هنا، انا معايا ربنا وبابا وحتى ادهم وجمال وعمار مش سيـ بنى
رمت بدور نفـ سها داخل احـ ضانه قائله: إن شاء هتطلع براءة يا ماهر، كلنا عارف إنك مظلوم، والبنت اللي عملت كده لعبت في عداده عمرها، لا إله الا الله
ابتسم قائلا بحب: محمد رسول الله
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع
في فيلا سامح
اجتمع سامح ومعه بدور، ادهم و خديجة و عمار حتى جمال
أردف سامح قائلا: الحمدلله أحنا مـ سكنا اول الخيط، وان كان فى نسبة مخدر قوية في جـ سم ماهر مع بعض المنشـ طات، اللي تأثيرها يبدأ بعد مرور النصف ساعة وده الفترة اللي تمت فيها الحادثة من أول ما ماهر شرب الشاي لحد ما راح مع البنت دي البيت، رغم ان تقدير الطب الشرعي اثبت ان الاعتد اء اللى حصل مش لماهر عن طريق تحليل ال DnA وكان ممكن يطلع منها بس أحنا عايزين نعرف مين اللي وراء البنت دى،
أردف أدهم قائلا: البت دي اختفيت أزاي من المستشفى، الا لو حد شغال وساعد ها على الهروب احنا لازم نوصل لها في اقرب وقت
اردف عمار: وكمان عامل الكافتيريا اختفى من يوم الحادث
أردف جمال: كده وضحت اللي عمل كدة قصده الشوشره لسـ معه ماهر، لان عارف ان بسهولة ان الطب الشرعي يثبت إنه مش ماهر، و الحمدلله ان حضرتك يا سيادة اللواء أمرت بتحولها على الطب الشرعي على طول، والا كانت كارثة. لو عدى عليها ثلاثة ايام من وقوع الحادث...
الكل تحدث ماعدا بدور التي كانت شارده، نظر إليها سامح قائلا:
_بدور أنتِ كويسة
_بدور ـــــ
رتب سامح على ضـ هرها بحنان قائلا: حبيتى مالك
أردفت بدور: هااا بتقول حاجة يا بابا
تنهد سامح ونظر بألم وحزن على ما أصاب أولاده استغفر ربه فكل هذا مقدر و مكتوب من عند الله عزوجل الله
اخذ نفـ س طولا و أردف قائلا و هو ينظر الى بدور :
_مالك يا بدور مش ظهرت براءة ماهر فيكِ ايه يا حبيبتي
تنهد بدور قائله: هى اه ظهرت، و ممكن يطلع بس بردة محدش عرف مين وراء كل ده والمرة دي طلع على خير يا عالم المرة اللي جايه ممكن يعمل معاه ايه
اردفت خديجة قائله: فعلا يا بابا بدور معاها كل الحق احنا لازم نكثف البحث اكتر من الاول علشان نوصل للناس دي في اقرب وقت
أردف سامح قائلا: إن شاء الله...
بعد مرور ربع ساعة
جاءت رحيل تشـ عر بالخجل قابلت الفتيات و آسيا وسامح الذين رحبوا بها بشـ ده فهي إنسانه مرحه ذات خلق عالية حزن سامح فهو يعلم بان أبنه سيضع جوهرة من يـ ده، ولن يفوق الا بعد فوات الأوان
ابتسمت برقة قائلة: اسفة إني جيت من غير ميعاد، بس قولت اجى اطمن على بدور و كمان مالك تليفونه غير متاح وفى اوراق مهمه لازم يمضي عليها
ابتسـ مت لها آسيا قائلة بحب أموي حقيقي: أنتِ تيجى فى اى وقت يا رحيل، دي بيتك يا حبيتى أنت كلها كام شهر وتيجى تنوري حياتنا
ابتســ مت رحيل قائلة: شكرا يا ماما آسيا
أردف سامح قائلا بمكر: اطلعِ لمالك فوق هو لسه طالع جناحه
اتسعت عيون رحيل قائلا: بس بس
أكمل سامح حديثه قائلا: بس ايه يا حبيتى، أنتِ مراته اطلعى عادي له
نظرت رحيل الى الجميع وجدتهم يكتـ مون ضحكا تهم اما هى أصبح وجهها شديد الاحمرار من الخجل
اقتربت منها آسيا قائلة: تعالِ معايا أوريكِ اوضته يا حبيتى
بالفعل صعدت رحيل مع آسيا
قبل قليل بعد ان انهى سامح حديثه صعد مالك الى جناحه اخرج صورة ملاك وظل ينظر إليها و يتأ مل ملا مح وجهها الجميلة وهو يبكى بغزارة قائلا:
_وحشتني يا ملاك، وحشتني يا نبـ ض قلبي، انا مش عارف أعيش من غيرك يا حبيتى، ليه سيـ بتني و مشيتي
الحياة صعبة من غيرك، ليه بقيتي تجيلي في الاحلام وتقولي إني ظا لم، و إني هخـ سر خـ سارة اكبر من اللي خـ سرتها، أنا فعلا خـ سرتك وخـ سرت أبننا يا ملاكي، هو فى خـ سارة اكبر من كدة تنهد ثم وضع الصورة على التخت وهاتف زين وطلب منه بان يجلب له قرص مـ سكن فهو يشـ عر بصداع شديد خـ لع ملا بسه ودلف الى الحمام يأخذ حمام دافئ ينعـ ش به جـ سده بعد ان بكى و تألم قلبه وهو ينظر الى صوره ملاك وشر د
عودة
وقفت رحيل تفرك بيــ ديها تشـ عر بالخجل وهى تتطرق على الباب لتسمع صوته الجذ اب يأمر بالدلوف وهو يعلم بانه زين جاء لكي يعطى له الدواء
دلفت الى الداخل و انصـ عقت عندما وجدته يخرج من الحمام يلف خـ صره بمنـ شفه قطينه ويـ ده الأخرى ممـ سك بمنشفه اخرى يجفف بها شـ عره
اردفت قائله بخجل: انا اسفه والله مكنش قصدي
كادت ان تفر الا انه امـ سك يـ ديها و اردف قائلا:
_أستني عندك رايحه فين
_هااا اصلا هااا
ابتسم مالك على طريقة حديثها و خجلها قائلا: أنت جيتي هنا علشان تقولي هااا وتمشى
واقتر ب منها اكثر شـ عرت بذرا عيه يطو قان خـ صرها و جذ ها عليه ولصـ قها به، وما ل مـ ستندا على وجبهتها بجبهته و قد تحطـ مت كل حـ صونه التي ظلت بينهم
اردف قائله بخجل: لا انا جيت علشان اطمن عليـــك
وعلى بدور
غامت عينيه بنظرة جد يد عليه كليا، نظرة يلــ مؤها الر غبة
خا صها بها وحد ها وهم بالتـــ هام شـ فتيها قائلا: وحشتني يا ملاكي
ولكنها شـ هقت بخفوت ووضعت يـ د يها على فمه و اردفت بخجل قائله: خلـ يها لما نكمل جو زانا
استعاد وعيه الذى كان على وشك فقدانه معاها، و أردف قائلا وهو يدلف الى غرفة ملابسه: انزلى استني تحت انا جاي وراكي على طول
وقف في الغرفة حاول يسـ يطر على نفـ سه، كان صـ دره يلهو ويهبط من اثر هذه المـ شاعر..
اما هى سيطرت على نفـ سها من هذه المـ شاعر، هذه اول مره يقتر ب منها مالك بهذا الشكل، فر حت كثير و اكانها امتلـ كت سعادة الدنيا وهو يناديها ملاكي..
واثناء خروجها من الغرفة لمحت صورة نظرت إليها ولكنها صعقت عندما راتها، نظرت الى الخلف وجدت مكتوب ملاكي ابتسـ مت بحب ولكنها تعجبت بل ذهلت من هذه الصورة ، هى طبق الاصل منها ولكن مع تغير بعض الملامح وتذكرت بانها ولو مرة في حيا تها ارتديت هذه الملابس، وضعـ تها مكانها وخرجت تذهب الى الاسفل
اما مالك بعد ان ارتد ي ملا بسه، ظل وا قف فى غرفة الملابس حتى انه اغمض عينيه عندما وجدها تنظر الى صورة ملاك تنهد وخرج من الغرفة ونزل هو الاخر الى الاسفل..
❈-❈-❈
صباحا اليوم التالي
دلفت الصغيرة ملاك الى جناح والدتها وجدتها ترتدي ملابسها لكى تذهب اردفت قائله بحزن:
_مامي فين بابي
تنهدت بدور و اخذتها في أحـ ضانها ترتب علي ضـ هرها بحنان قائله: مش أنا قولتك يا ملاك بابا مـ سافر فى شغل وكلها كام يوم وجاي وكمان مش هو لسه متصل و كلمك أنتِ و سامح من يومين
أردفت الصغيرة قائلة: بس هو واحـ شني كتير يا مامي
نظرت إليها قائلة: واحـ شني كلنا يا حبيتى
سـ معت بكاء الصغيرة ما سة اقتر بت منها تنظر إليها بعـ شق فهي صورة طبق الأصل من ماهر بلون عيناها السا حرة
تنهدت وحـ ملت الصغيرة وظلت تناجي ربها بان يخرج زو جها من هذه المحنة على خير ويعود ينور حياتهم مرة أخرى...
❈-❈-❈
بعد مرور ساعة
صفت بدور سيارتها أمام المشفى، ترجلت منها وسارت باتجاه المشفى لعلها توصل لأى شئ دلفت الى مكتب ماهر دارت حو لها في المكان لكى تشـ م رائحته حزت وفرت دمعه من عينيها سمعت طرق على الباب وأذنت بالدلوف الشخص و جدتها إحدى الممرضات تقف أمامها تفرك بيـ ديها أردفت بدور وهى تبتـ سم لها قائله:
_تعالِ يا ثناء محتا جة حاجة
أردفت ثناء قائله بتوتر قائله:
_لا أنا مش محتا جة حاجة يا دكتورة بدور، خير الدكتور ماهر وخيرك سابق، بس أنا شـ فت حاجة وقولت لازم ابلغك في الاول قولت اكيد مش مهمه بس قولت اقولك وخلاص
تنهدت بدور قائله: قولي كل اللي عندك يا ثناء شـ فتي ايه
اخذت ثناء نفـ س و اردفت قائله:
_يوم الحادث انا شـ فت الدكتورة نسرين هنا في المستشفى هى كانت متنكرة بس انا عارفتها من صوتها وكمان لما قلعت النضارة اللي كانت لبسها كانت واقفه مع عامل الكافتيريا وطلعت من شطنتها حاجه انا معرفش ايه وعطتها للعامل بتاع الكافتيريا وقولته انه يحـ طها فى اى مشروب يطلبه الدكتور ماهر بس يبلغها قبلها علشان تعمل حـ سابها
اتسعت عيون بدور و اقتربت من ثناء قائله:
_أنتِ متأكدة من الكلام ده يا ثناء
اردفت ثناء قائلة:
_اه والله يا دكتورة ده حتى اخد منها فلوس كتير والكلام ده حصل تحت فى المخزن المهـ جور انا كنت بنزل أدوات تعقيم تحت فى المخزن وسـ معتهم
ابتسمت بدور قائله:
_متشكره يا ثناء بس من فضلك بلاش حد يعرف بالكلام ده
:_حاضر يا دكتورة متقليش وان شاء الله الدكتور ماهر يطلع براءة لأنه لا يمكن يعمل كده عن اذنك يا دكتورة اروح اكمل شغلي
بعد خروج بدور أخرجت بدور هاتفها وقامت بالاتصال على سامح وقصت له ما قالته الممرضة ثناء..
بعد يومين من مراقبة نسرين كانت تتردد على شـ قتين احدهما للدكتور علاء الذى قام ماهر بطرده من المشفى والاخرى لم يعرفوا لمن
فى اليوم التالي اثناء مراقبة نسرين وجدوها تقف بسيارتها منتظرة أحد ما بعد قليل جاء الشخص وما كان اللي علاء ركب معها السيارة و اردف قائلا:
_في ايه يا نسرين، هى البت دي هتفضل توجع دماغنا
زفرت نسرين بغضب: مكنش ينفع يا علاء تغتصبها، كنا سيبنها سليمة كده وخلاص، ولاء علشان انت طفس والبت حليت في عينك عملت كده
ارتبك علاء قائلا: مفيش حد يملئ عيني اللي أنت يا حبيتى، بس انا عملت كده علشان اثبت التهمه على ماهر،
ضحكت نسرين بسخرية : احنا هنضحك على بعض يا علاء ما انت عارف بمجرد ما تتحول للطب الشرعي هيثبت ان مش ماهر هو اللي عمل كده عن طريق الحيوانات المنوية يا حبيي و احنا كنا اتفقنا معها فضحيه مش اغتصاب يا علاء و اهو بتهدد من حته بت لا راحت ولا جيت
ارتبك علاء من نظرات نسرين، هم بالفعل تم الاتفاق مع هذه الفتاة و قاموا بعطائها مبلغ مالي كبيرة على أنها تأخذ ماهر الى المنزل وتقول بانه اثناء الكشف على والدتها كان يريد ان يعتدي عليها، ولكنها لمعت عيناه بالرغبة عندما جردتها نسرين من ملابسها بعد ان ضربتها على راسها بعد ان غاب ماهر عن الوعي بفعل المخدر الذى وضعه له عامل الكافتيريا
بعد قليل صفت السيارة امام بنايه في حي راقي ترجلت من السيارة يليها علاء ثم صعدوا في الأسا نسير ليقف فى الدور الرابع خرجوا وساورا متجهين الى إحدى الشقق
كل هذا وسامح ومعه عمار وخديجه هو بدور يجلسون فى سيارتهم أسفل تلك البناية ، أما أدهم وجمال فهم تم استد عائهم في مركز المخا برات للأهمية
بداخل تلك الشقة كانت صراخات تلك الفتاة تزلزل المكان تبكي بشده، كانت تنظر لها نسرين بلامبالاة تنفخ دخان سيجارتها بملل
اردفت قائلة: اهدي يا حلوة أنتِ متعرفيش أنا ممكن اعمل فيك ايه، اهدي علشان نشوف حل و بعدين ما أنتِ أخدتي على قلبك قد كده
وقفت سماح واردفت بندم: أنا اللي غلطانة إني سمعت كلامك و طمعت، بس النتيجة إني خسرت شرفي، ومكنش ده اتفاقنا انا لازم اروح ابلغ و اقول على كل حاجة وكادت ان تذهب الا ان نسرين أمسكت احدي التحف وقامت بضربها على رأسها من الخلف لتقع مغشي عليها غارقة فى دمائها
اردف علاء قائلا: انتِ عملت ايه يا مجنونه
اقترب من الفتاة وقام برفع يديها
اردف قائلا بخوف: دي ماتت الله يخرب بيتك
نظرت له نسرين قائله بملل: يلا في داهية يلا بسرعة خلينا نمشي من هنا قبل ما حد يحس بحاجة
اقتربت من باب الشقة وقامت بفتحها الا انها وجدت من يقول: على فين يا حلوين
و ما كانوا الا سامح وعمار وخديجة وبدور ومعهم قوة من الشرطة
تراجعت نسرين قائلة بخوف: انا ماليش دعوة علاء اللى عمل كل ده
انصعق علاء وصرخ قائلا: اه يا بنت الكلـــ ب يا كذ ابه، اوعي تصدقها يا سامح باشا دي هى العقل المدبر لكل حاجة حتى هى اللي قتـ لت سماح دلوقتي
اردف سامح قائلا: خدو هم على البو كس وكله هيبان في التحقيقات
بعد مرور يومين تم براءة ماهر من التـ همة المنصو بة إليه بعد اعتر اف علاء ونسرين بانهم هم من دبروا كل هذا لكى ينتـ قموا من ماهر
وعاد ماهر الى منزله تحت فرحه الجميع و اطفاله
هذه هى الثــ قة بين الزو جين،
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع
فى فيلا سامح
بداخل جناح حور و زين
خرجت حور من الحمام تبتـ سم بخبث سارت باتجاه زين الذى ينظر إليها بحب، اردفت قائله وهي تجـ لس بجا نبه ويـ ديها تلمـ س شـ عره بحنان: زيني حبيبي كنت عايزه اقولك على حاجة
لمعت عيناه بحب و هو ينظر اليها بنظره عشـ ق قائلا: امممم عارف يا حور و بعون الله شوفي بعون الله هتو لدى طبيعي مش قيصر ي يا حوري
لوت شـ فتيها قائلة: لا زين الصراحة انا خا يفه، من الطلق ارجوك بقا خلينى اولد قيصري
ضـ مها داخل احـ ضانه قائلا: انت عارفه يا حور اخطار الو لادة القيصري و انا خايف عليكِ ، اقولك سـ يبها على الله، انت لسه فاضلك حوالى ثلاثة شهور بس اللى فر سني اكتر، انها بنت، وكل شوية يوسف يقعد يقولي تا جي...
قهقهت حور من حديث زين قائلة: طيب و الله الاسم جميل، تاج زين سامح الانصاري
رفع له حاجبه قائلا: فرحانه انتِ صح
أومات له براسها لـ يقتر ب منها ومال على شـ فتيها يقـ بلها بنـ هم عا شق حد النخاع.
❈-❈-❈
بعد حوالى ثلاثة شهور..
اليوم حفلة سبوع الصغيرة تاج، كما أطلق عليها يوسف ذلك الاسم، تتضمن الاحبا ب والاصد قاء المقر بين انتهز مالك هذه المنا سبة ايضا وامر بان تكون حفلة زفافه مع رحيل في فيلا سامح الأنصاري..
كان احتفالا اكثر من رائع، كان سامح يحـ تضن آسيا ينظر بحب وسعادة الى عائلته ولكنه رغم كل هذا الا ان هناك غـ ضه في قلبه بسبب مالك الذى ينظر بشرود الى رحيل
رتبت آسيا على ضـ هره بحنان و اردفت قائلة:
_ربنا يد يمك لنا يا سامح، أنت الحا مي والسـ ند بعد ربنا، دائما محافظ علينا يا حبيبى
ابتسم لها بعشق ورفع كف يـ د يها يقـ بلها بحنان:
_أنتِ أحلى عوض ربنا لنا يا آسـيتى
نظر إليها بمكر و أكمل:
_وشكلك زعلانه منى ولازم اصالحك زي كل مرة
قهقهت آسيا و أردفت قائلة: بقيت جد ولسه زي ما أنت يا سمو حه
اقترب منها يحا وط خـ صرها: احلى سموحه دي ولا ايه
سمعوا صوت أدهم قائلا: استعد وا يا جماعه علشان نتصور كلنا مع بعض
أحـ تضن سامح آسيا بذر اع و حـ مل آسيا الصغيرة بذر. اع و بجانبه ماهر محـ تضن بذرا عيه بدور ليـ سرع جمال بمـ سك يـ د ملاك
بينما حـ مل يزن ابن عمار ماسة و وقف عمار و بجانبه ونس ليـ حمل عبد الرحمن لين الصغيرة وفى الجهة الاخرى وقف أدهم يضـ م خديجة ليحـ مل يوسف تاج الصغيرة ابنه زين الذى كان ينظر له بغضب وهو يقف بجانب حور بينما وقف جمال و بجا نبه سلمى التى كانت تحـ مل صغيرها أحـ مد ليحـ مل سامح الصغيرة مكة أبنه جمال و سلمى بينما وقف أحمد العاصي يحـ مل الصغيرة فاطمة بذر اع ويضـ م فاطمه بذرا عه الاخر اما مالك و رحيل كانوا يقـ فون فى المنتصف فكانت صورة ولاء أروع كانت الفرحة تعم المكان وهم ينظرون الى الكاميرا فكانت سعا دتهم ظاهرة على وجوهم..
•تابع الفصل التالي "رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني" ااضغط على اسم الرواية