رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل الخامس 5
البنات زينة البيت
الفصل الخامس.
❈-❈-❈
الاحتــــــــــــــواء ..
الاحتواء .......ليس بقرب الاجساد
الاحتواء..... احساس تشعر به مع اشخاص ممكن تكون لم تقابلهم ولم تعرف اشكالهم
الاحتواء .....احساس لا يرتبط بقرابه في العرق ولا في الدم
الاحتواء ......ان تشعر بالأمان مع اشخاص تفصلك عنهم بحور وانهار وجبال
الاحتواء...... ان تسعد مع اشخاص رغم انك متأكد ان القدر لن يجمعك بهم ابدا
الاحتواء .....ان اشعر بالأمان معك رغم اختلاف الزمن والمكان بيننا
الاحتواء ....ان احبك واموت عليك رغم انك في الجانب الاخر من الكره الأرضية
و اخيـــــــرا
الاحتواء ...هو ما يجمعنا سويا حتى ولو كان فى عالمنا الافتراضي ..
❈-❈-❈
في فيلا أحمد العاصي..
بداخل جناح جمال وسلمي.
كان يجلس على التخت يمسك هاتفه ويقوم بأرسال بعض الرسائل الى ادهم الخاصة بعملهم رفع وجه وجد سلمي تخرج من الحمام لمعت بعينه بالرغبة فكانت ترتدي ثوب رقيق بصدر مفتوح، قصير للغاية يكشف جمال ساقيها. انتصب واقفا من على التخت واقترب منها سحبها داخل احضانه ومال يقبلها قبلات حنونه
أردفت قائله بنبرة حنونه رقيقه: دراعك عامل ايه يا جمال.
ابتسم لها واردف قائلا: انا كويس يا سلمى الاصابة بسيطة متخافيش ثم غمز لها جوزك صقر يا حبيتى.
ترقرقت عينيها بدموع القهر و هي تنظر له وأردفت قائلة:
_انت ما زهقتش مني يا جمال، اكيد نفسك في أولاد، تنهدت بحزن ونظرت اليها واكملت:
_انت مش ساعة ما عرفتني وانت مشفتش يوم حلو معايا.
_تأني يا سلمي، ليه مصيره بس كل شويه تفتحي الموضوع ده انسي يا حبيتى وافتكري بس انى بحبك ولاء يمكن اعيش من غيرك.
ضمها إليه واردف قائلا: ممكن علشان خاطري تريحي نفسك من العذاب ده وتريحني معاكي، لأني انا عندي ثقة في الله واكيد ربنا هيجبر بخاطرنا يا سلمي.
ابتسمت له ولمعت عيناها بسعادة واردفت قائله:
_أنا بحبك أوي يا حبيبي، ومهما حاولت اقول لك كلام الدنيا كله مش هيقدر يوصف لك ولا يعبر عن اللي جوابيا لك
دفنت نفسها داخل احضانه وهمست له في اذنه: أنا كل يوم بحمد ربنا وبشكر فضله على نعم وجودك في حياتي
لف يده حول خصرها ومال على شفتاها يقبلها قبلات حنونه.
ابتعدت عنه وأردفت قائله: اية رايك على ما تروح تأخذ شاور انزل انا اجيب الاكل من تحت ونتعشى سوأ هنا مع بعض
مال عليها وقلبها من شفتاها واردف قائلا وهو يغمز لها: بس اوعي تتأخر عليى يا جميل
ابتسمت له وهى متجه الى الباب قائله: حاضر
بعد ذهاب سلمي دلف جمال الى الحمام ليأخذ حمام دافئ ينعش به جسده...
بعد قليل خرج من الحمام ودلف الى غرفة الملابس
اتسعت عيناه بمكر عندما وجد بدلة رقص من اللون الاسود بجانب ملابس سلمي. فهو اول مرة يراها
ابتسم بخبث واردف قائلا: امممم بقى الحلويات دي عندك يا سلمي ومخبيه عليا ماشي يا قلبي.
ثم اتجه الى ملابسه وقام بارتداء سروال بيتي مريح فقط وبقى عاري الصدر وخرج...
بعد قليل..
دلفت سلمي الى الغرفة وهى تحمل بيديها صينية بها اشهي المأكولات ، اتسعت عينيها عندما رات جمال يشاهد التلفاز على احدي قنوات الرقص.
وضعت الطعام على اقرب طاولة ثم وقفت امام التلفازو اردفت بغضب: جمال انت بتعمل ايه
_نظر اليها بخبث واردف قائلا: اوعي سلمي، كان في صاروخ أرض جوا بيهز انما ايه مش اقولك.
وضعت يديها على خصرها واردفت قائله بدلال: على فكرة بقا انا برقص احسن منها بكتير
_ابتسم بخبث اهو كلام، عشان تخليني اغير الصاروخ ثم اكمل وهو يكتم ضحكته قائلا:
_اوعي بقا يا حبيتى مادام مش قد الكلام بلاش تقولها
نظرت له بغضب وغيرة وأردفت قائله: بقا كده ماشي يا جمال والله لوراك.
ثم ذهبت مسرعة الى غرفة الملابس وقامت بارتداء بدلة الرقص و فردت شعرها ووضعت ملمع شفاه أظهر جمال شفتاها وارتدت خلخال ثم نظرت الى نفسها في المرآه واردفت قائله: أنا اللي خلاني انسحب من لساني اوف بقى
ثم اخذت نفس و اردفت قائله: يلا يا سلمي لجمال يرجع يشوف الرقصات تانى.
خرجت من غرفه الملابس ووجها شديد الاحمرار من الخجل
نظر اليها جمال بمظهرها الساحر ة اقترب منها سحبها وحاوط خصرها وهمس في اذنها: عليى النعمة بطل الابطال
خجلت سلمي وكادت ان تذهب الى غرفة الملابس ولكنه ضمها اليه واردف بمكر: شفتي انك مش قد كلامك وشكلك مش بتعرفي ترقصي ،أروح أنا بقا اتفرج على الصاروخ الارض جوا
استشاط داخلها ونظرت له بغضب قائله: طيب روح شعل موسيقى وانا هورك مين اللي متعرفش ترقص ده
اتجه جمال الى مشغل الموسيقى وهو يبتسم بمكر فقد نجح فيما خطط له. قام بتشغيل موسيقى.
تمايلت برشاقة مع الموسيقى وهي تظهر خلخال كعبها الذى يرن مع كل حركة كانت ترقص بخجل ولكنها بعد لحظات اندمجت بالرقص لتميل بخصرها وتتلاعب بصدرها وذراعها اتسعت عيناي جمال و انتفض قلبه بسعادة وهو ينظر مسحور اليها مما استدعي جنونه ورغبته اقترب منها ولف يده حول خصرها وقبلها من شفتاها ثم مسك كفا ي يداها وبدا بالرقص معها.
ثم حملها بين يده ولف بها الغرفة ثم انزلها علي التخت وأردف وهو يقبلها : كنتي مخبيه عني الجمال ده كله ليه ضمها اليه وظل يوزع القبل على ثنايا عنقها غارقان في حلال الله
❈-❈-❈
صباحا في فيلا أدهم
كان يحملها فوق ساقيه ويلف ذراعيه حولها داخل أحضانه ويشدد ويدفن وجه بداخل عنقها و قبلها قبلات رقيقه ثم وضع يده حول بطنها و تحسسها بحنان وامامهم طاولة بها اشهي المأكولات
همس لها في أذنها: حبيب بابي عامل ايه وقام بإطعامها بحنان.
لفت ذراعيها حول عنقه وهمست له: حبيب بابي عاوز يعرف مخبي ايه عن مامي.
قهقه أدهم ومال عليها ووضع قبله علي شفتاها تنهد و أردف قائلا: أنا انتقلت المخابرات يا خديجة.
شحب وجهها وعدلت من وضع جلوسها ونظر ت اليها قائلة: المخابرات!! طيب لية
حاوط خصرها وضمها داخل أحضانه بشده وأردف قائلا:
_دي الاوامر الجديدة يا خديجة بعد التفجير اللي حصل في الكتيبة ان يتم نقلنا انا وجمال نكون تبع جهاز المخابرات حاجة كده زي ترقية
تنهدت بصدر مهموم ونظرت اليه وأردفت بنبرة تظهر مدي خوفها قائلة: انا كدة قلبي هيبقى مشغول عليك اكتر يا حبيبي، شغل المخابرات اصعب من شغل الجيش
أمتلئت عيناها بالدموع ودفنت وجهها داخل عنقه. رفع وجهها ونظر اليها و أردف قائلا: ليه الدموع بس يا قلب أدهم سيبها على الله وقام بمسح دموعها بكف يده
سحبها داخل احضانه ومال عليها ووضع قبلة على شفتاها ثم داعب انفه بأنفها وهمس لها وهو يحملها متجه الى التخت وأردف قائلا: هو احنا هنقضي الاجازة في الاقوال ثم غمز لها: مفيش أفعال.
❈-❈-❈
في فيلا ماهر الانصاري
دلف ماهر الى الغرفة وجد بدور تتمدد فوق التخت وبجانبها صغيره سامح اقترب منها وقلبها من جبهتها. تمللت بدور من نومتها و فتحت عيناها ببطء وتحدثت وهى تدفن نفسها داخل أحضانه: جيت أمتى يا حبيبي؟!
ملس على شعرها بحنان وهمس بصوت عاشق: لسه واصل وحشتني يا بدري.
_وضعت يديها حول عنقه واردفت قائله: وانت كمان وحشتني يا ماهر. ياريت لو تفضل معانا النهارده ونقضي اليوم مع بعض.
ضمها اليها واردف قائلا: مش هينفع لأني عندي عملية انا جيت اغير هدومي واريح ساعة وبعد كده ارجع تانى
ثم تنهد وهو يتذكر شئ ما ونظر اليها واكمل:
_ انتي هترجعي المستشفى امتى يا حبيتى.
_مش عارفة يا ماهر، الصراحة سامح اخد كل وقتي واخاف عليه اسيبه مع حد
حاوط خصرها قائلا: طيب ايه رأيك لو نجيب له ناني وانتى ترجعي تأني الشغل وتكوني معايا.
_لا ماهر انا مش هسيب ابني لحد، انا مش عاوزة ارجع الشغل دلوقتي خالص
تنهد بأسف واردف قائلا: اللي يريحك يا حبيتى
ضمها إليها بشده وقلبها من عنقها ليشرد فيما حدث ليلا في المستشفى..
كان يشعر ببعض التعب فاليوم كان مليء بأجراء الكثير من العمليات ، دلف الى غرفة المكتب جلس على الأريكة ولكنه غفي، استيقظ فجأة عند ما شعر بأنفاس قريبه من وجهه فتح عينيه . وانصدم
انتصب واقفا قائلا بتعجب: نسرين
حمحمت نسرين واردفت قائلة: اسفه يا دكتور انا جيت عشان اقول لك ان احنا محتاجينك في الطواري
اغمض عينيه بعنف وزفر بغضب قائلا بحده: اتفضلى اطلعي وانا جاي وراكي.
عاد من شروده على بدور قائله: سرحت في ايه يا ماهر
ابتسم لها واردف: فيكي يا بدرى انا بقول بما ان سامح نائم ايه رايك لونا خد شاور سوأ وقام بحملها ودلف بها الى الحمام.
❈-❈-❈
بعد مرو يومين
بداخل احدي مراكز التدريب
كان يقف ادهم في وسط مجموعة من الطلاب الجدد يقوم بتدربهم دون رحمة او شفقه، كانت التدريبات لا تتوقف ليلا ونهار تقام على أعلي مستوى.
قهقهه بسخرية عندما وجدهم في دقائق معدود ة صريحين الارض
صرخ فيهم و أردف قائلا: مش معقول تكونوا ضباط مخابرات اخذ يسير بينهم وهو ينظر بسخرية و اكمل حديثه: لازم تفهموا ان الغلط مرفوض احنا مش بنهزر هنا
ثم أردف بصوت قوي يرعب كل من يسمعه: مفهوم
ليهتف الجميع: مفهوم يا فندم.
جاء اليه احد العساكر يبلغه بان هناك اتصال له من جهاز المخابرات.
بعد ان ذهب تنفس الطلاب واخذوا ينهضون بصعوبة والألم يظهر على وجههم.
اردف احد الطلاب قائلا: صدق اللي قال عليه الفهد الاسود
ليهتف طالب اخر: بس الصراحة انا سمعت انه لا يمكن يخسر اي مهمه واخر مرة قبل ما يتم نقله هنا كان في عده انفجارات على حدود سيناء قدر يسطر عليهم وقبض علي الخلية والقائد كمان وهو الصقر، انا فعلا مبسوط انى هشتغل تحت قيادتهم وبدعي انى اكون من ضمن فريفه
دلف ادهم الى المكتب وقام بالرد على الهاتف
بعد انتهاء المكالمة شرد ادهم في حديث القائد.
دلف جمال وجد ادهم شارد الذهن اقترب منه وهتف: مالك يا ادهم
تنهد ادهم: جيت اوامر بان فى عملية بعد يومين وعلينا الاستعداد لها مع الطلاب الجدد
_امممم طيب وفيها ايه؟!
_فيها ان الطلاب مش مستعدين
_نعم مين دول اللي مش مستعدين يا ادهم، حرام عليك انت مش بتشوف انت بتعمل فيهم ايه.
_انت عارف يا جمال انى مش بحب الغلط ولاء الهزيمة وطبعا انا لا يمكن اسمح بالأخطاء. وياريت تبلعهم ان في عملية بعد يومين وكثف التدريب والمرة دي التدريب هيبقى بالأجهزة
_على خير الله يا ادهم، ربنا معانا ان شاء الله.
خرج جمال الى الطلاب واخذ يعيد عليهم التدريبات دون انقطاع او توقف مع استخدام احدث الاجهزة في التدريب.
نظر اليهم جمال بشفقه واردف قائلا: استراحة لمده ساعة.
كادوا ان يبكون من شده الفرحة عندما اخبرهم
جمال بأخذ استراحة ..
❈-❈-❈
فى فيلا سامح
دلف سامح الى الجناح وجد آسيا تجلس بوجه شاحب يظهر عليها الوجع بشده وتقوم بربط رأسها، فهي دائماً تشعر بصداع شديد ولكنها لم تعطي للأمر أهمية
تألم قلبه واقترب منها يضمها الى أحضانه ويرتب على ضهرها بحنان شديد قائلا: آسيا مالك يا حبيتى وقبل وجنتيها بعشق
ابتسمت له آسيا: انا كويسه يا حبيبي، صداع بسيط، انا هروح اخذ حمام دافئ
ضمها اليه: تحب اساعدك يا آسيتي
ضحكت بشده: يا سامح انت كبرت خلاص
غمز لها تيجي اوريكى انا كبرت ولا ايه؟!
واثناء ذهابها الى الحمام وقعت مغشيا عليها. صرخ سامح باسم آسيا وهو يرى تغير لون وجهها اقترب منها وحملها بين أحضانه يضمها اليه ثم وضعها على التخت وقام بإبلاغ الطبيب حتى انه حاول آفاقها
بالفعل بعد مرور حوالى ربع ساعه قام الطبيب بالكشف على آسيا و أبلغهم بضرورة الكشف وعمل اشعه مقطعية وبعض التحاليل واعطائها بعض المسكنات
بعد خروج الطبيب اقترب سامح من آسيا وضمها بشده الى أحضانه يريد ان يدخلها داخل ضلوعه
ابتسمت له: انا كويسة يا سامح صدقني، اكيد أرهاق.
دفن سامح وجهه في عنق آسيا ورتب على ضهرها بحنان: اكيد كويسه يا حبيتى اكيد، واخذها فى احضانه وذهب فى نوم عميق
صباحا
استيقظت آسيا على قبلات على وجهها وعلي عنقها فتحت عينيها ببطء وابتسمت وأردفت قائله: صباح الخير يا حبيبى
مال عل شفتاها وقلبها بحنان واردف قائلا: صباح الفل علي أجمل آسيا فى الدنيا يلا يا حبيتى ادخلى خدي شاور عشان نلحق معياد المستشفى.
_اممم هو لازم صدقنى انا بقيت كويسة، اكيد أرهاق يا سامح.
سحب نفسه وانتصب واقفا ثم حملها فجاة وضمها اليه.
شهقت قائله: بتعمل ايه ياحبيبى
ابتسم لها وهو متجة الى الحمام: هناخد شاور يا روحي.
بعد قليل...
اخذ سامح آسيا الى المستشفى لتقوم بعمل التحاليل والأشعة و ابلغهم الطبيب بان النتيجة ستكون بعد يومين.
كان سامح يشعر بوجع شديد في قلبه، فهو لا يمكن ان يعيش بدون آسيا
اقتربت منه آسيا وضمته اليها قائله: مالك يا سامح
حاوط خصرها وهمس لها: بأذن الله كله خير يا حببتى انتى كويسه اكيد ده ارهاق
نظرت له بعيون عاشقة: انا بحبك اوى يا سامح
ابتسم لها وضمها اكثر يطمئنها رغم انه قلبه يتألم عليها.
_ابتعدت عن احضانه قائله: ممكن يا سامح بلاش تقول لحد من الاولاد انى تعبانه وكويس ان انا معملتش التحاليل ولا الاشاعات فى المستشفى عند ماهر
قبلها سامح من وجتهتها واردف قايلا:حاضر يا حبيتى، لانك ان شاء الله هتبقي كويسه.
بعد يومين...
ذهب سامح وبعد الالحاح ذهبت معه آسيا
دلفا الى غرفة الطبيب الذى كان ينظر الى الأشعة بحزن
الدكتور بأسف وحزن وهو ينظر اليهم: المدام عندها ورم في المخ
نزلت الكلمة مثل الصاعقة عليهم...
أخذها ورجع بها الى الفيلا بدون أن ينطق أي كلمة.
•تابع الفصل التالي "رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني" ااضغط على اسم الرواية