Ads by Google X

رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل السادس 6 - بقلم نهى عادل

الصفحة الرئيسية

 رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني 2 الفصل السادس 6 

وما الحـ.ب إلّا لمن اختـ.ارنا في وسـ.ط الز حام لمن جعلنا استثنا ءا

لمن قـ.بض على أيــ.د ينا في الوقت الّذي أفلتـ.ها الجّمـ.يع

لمن كانَ سـ.ندًا لنا في عثر اتنا

لمن شا ركنا تيهـ.نا ورُشـ.دنا

لمن كان لنا في وقت الضّـ.يق ملا ذًا ومسكـ.نًا

من شـ.دّ على أيـ.د ينا كُلّما أوشكنا على السّقو.ط

لمن تقـ.بّلنا بنقـ.صنا وأحـ.بّنا بعيو بنا

لمن جعلنا نُحب أنفـ.سنا من حـ.بّه لنا

لمن رأى الجّما ل فينا حتّى ونحن في أسو أ حال

لمن تحـ.مّل مزاجـ.يّتنا المفر طة

وشا ركنا مشا كلنا و أحز اننا التّا فهة أحيا نًا

لمن كان لنا في وسـ.ط العـ.تمة نو راً ..

❈-❈-❈

فى فيلا سا مح الأنصا ري.

دلف سامح ومعه آسيا الى الجنا ح وهو يضـ.مها د اخل أحـ.ضا نه ويشـ.د د من احتـ.ضا نها وير تب علي ضهر ها بحنا ن.

ابتسمت له قائله: سيـ.بني يا سامح أر وح أخذ شاور و أغـ.ير هد ومي.

اخراجها من حـــ.ضنه و ابتسم لها و أردف قائلا: تحبي أساعدك انا لسة شباب على فكرة.

تنهدت آسيا ونظرت له بحـ.ب وعشـ.ق : ربنا يدك الصحة و طولت العمر. ايه رايك بعد ما اخلص الشاو ر نتعشى سوأ هنا.

أومأ له رأسه بدون ان يتكلم.

كادت ان تذهب الى الحمام سـ.حبها داخل أحـ.ضانه مشـ.ددا من احتـ.ضا نها د فـ.ن وجه في عنـ.قها ولكنها شعر ت فجأة بسا ئل ساخن على عنـ.قها

د ق قلـ.بها بعـ.نف حاولت ان تبعد ه وتر ي وجهه الا انه رافض ان يخرج من حضـ.نها.

رفعت وجهه ونظرت له انصد مت

رباااااه!!!

كان يبكي بصمت دمو عه تنز ل بغزارة عينيه شـ.د يـ.ده الاحمرار رفعت يـ.د يها وقامت بمسح دموعه وهى قلبها يأ لمها وهى ترى سامح بهذا المنظر تنهدت بحزن و اردفت قائله: ليه الدموع يا حبيبي.

وهنا لم يقدر على التحمل وانفـ.جر في بكاء شـ.د يـ.د وكانه طفل صغير يبكي على فقدان والدته.

ضـ.مته آسيا وحاو لت ان تهد يه ولكنه زاد في البكاء وهو يضـ.مها داخل أحـ.ضـ.انه بشد ه: أنا أمو ت من غيرك يا آسيا

لا يمكن اقدر أعيش من غيرك يا حبيتى، اوعي تسيبني يا آسيا أنا أموت من غيرك، انتي نور حياتي، انتي عوضي من ربنا.

_نظرت له آسيا بحـ.ب وعشق: مين قالك انى هسيبك بقا، انا هعمل العملية و هيبقى كويسه و اقعد على قلبك يا سامح.

_اه اه ان شاء الله هتعملي العملية و هتبقى كويسة.

_انا بكره ان شاء الله هعرض الاشا عات والتحاليل على اكبر دكاترة في العالم، و نسافر بره تعملي العملية.

اخذت نفس ونظرت له قائله: أهدي يا سامح ان هعمل العملية هنا في مصر جنبك وجنب أولادي.

ضـــ.مها اليه وقلـ.بها من وجـ.هتها ابتسمت له قائله: بأذن الله هتعدي على خير يا حبيبي، و هنفضل مع بعض ويلا بقا عاوز اخذ شاور ولا انت عجزت يا سموحه.

ابتسم لها بعشـ.ق وهو يحـ.ملها بين يـ.د ه و يضـ.مها الي صـ.در ه

و أردف قائلا: أحلي شاور لـ أحلي آسيا.

بعد ان اخذت شاو ر بمساعدة سامح، دلف بها الى غرفه الملابس وساعد ها بارتداء ملابسها وحمـ.لها بين احـ.ضا نه ثم اتجه بها الى التخت انزلها بحنان وساعدها على الاستـــ.لقاء ودثر ها بالغطاء قائلا: استر يحي انتى لحد ما انزل اجيب العشاء من تحت

نظرت له بحب و لمعـ.ت عيـ.نيها بالعشـ.ق قائله: وليه تتعب نفسك يا حبيبي خليك وحد يطلعه.

اقترب منها وقبل وجهـــ.تها بحنا ن: تعبك راح يا آسيتي.

وبالفعل بعد مرور عده دقائق دلف سامح الى الجناح يحمل صينيه بها اشهى المأكولات اقتر ب منها ووضع الطعام على اقرب طاوله ثم سـ.حب آسيا وحمـ.لها واجلـ.سها فوق سا قيه وبدا يطعـ.مها بحنان شديد.

امسـ.كت يـ.د ه و أردفت قائله: كفاية يا حبيبي انا شبعت الحمد لله

قـ.بل كـ.ف يـ.د ها قائلا: الف هنا يا حبيتى يلا تعالى خد ي علاجك.

إعطائها سامح العلاج ثم اخذ ها في احـ.ضا نه يضـ.مها بشـ.د ه وذهبوا في نوم عميق.

❈-❈-❈

صباح يوم جديد وهو يوم الجمعة يوم تجمع العائلة

استيقظت آسيا على قـ.بلا ت رقيقه على وجهـ.ها فتحت عينيها ببط ء وجدت سامح ينظر اليها بعشق وحـ.ب

ما ل عليها ووضـع قـ.بلة فو ق شـ.فتا ها وهو يغمز لها باحدي عيناه: هو في حد بيحلو كده كل يوم عن اللي قـ.بله وهو صاحي من النوم.؟!

ابتسمت له ور مت نفـ.سها دا خل احـ.ضا نه ظلت ملتـ.صقه دا خل أحـ.ضا نه لبعض الوقت ثم أردفت بنبرة خا فتة تظهر مدي ألمها وحز نها قائله:

_سامح هو أنا هخف من المرض ده.

ضـ.مها سامح الى أحـ.ضا نه واردف قائلا: ان شاء الله يا آسيا هتعملي العملية وتقومي بألف سلامه خلى عندك ثقه بالله يا حبيتى،

شـ.عرت آسيا بالاطمئنان من حديثه، سـ.حبها سامح دا خل احـ.ضا نه وهو يشـ.د د من ضـ.متها واردف قائلا بأ لم: ان شاء الله كله هعدي يا آسيا وتقومي بسلامه لنا يا حبيتى وهمـ.س فى سر ه لأني أنا أمو ت من غير ك

❈-❈-❈

فى فيلا مالك.

استيقظت ملاك علي لمـــ.سات هادئة علي وجهـ.ها وصوت يهمـ.س بجانب اذ نها بحـ.ب وعشق

_حبيبتي الكسولة يالا قومي بقي …كل ده نوم

فتحت ملاك عينـ.يها لتجد مالك يجلس بجا نبها وقر يب منها للغا ية وعلي وجهه ابتسامه رائعة …ردت له ملاك الابتسا مة وأردفت قائله:

_انت صاحي بدرى ليه يا مالك، فيك حاجة يا حبيبي

_لا يا حبيتى انا كويس بس انا اللي قررت اخطـ.فك

اعتدلت في جلسـ.تها : وانت تخطـ.فني فين بقي يا ملوكي

اقتر ب منها مالك وقام بضـ.مها وقبـ.لها من شـ.فتا ها : هو في حد بيخـطف حد بيقوله يخطـ.فه فين يلا قومي يا قلب مالك

بالفعل قامت ملاك ودلفت الى الحمام اخذت شاور وتوضأت وذهبت الى غرفة الملا بس وارتدت ملابس تناسب حمـ.لها وخرجت تصلى فرضها

بعد ان انهت صلاتها نزلت الى الاسفل وجدت مالك ينتظرها اقتر ب منها و حا و ط خصر ها وهمـ.س لها بصوته الجذاب: يلا بنا يا ملاكي.

تعجبت واردفت قائله: يلا فين يا مالك بس.

ما ل علي شـ.فتا ها وقـ.بلها بعشق واردف قائلا وهو يغمز لها:

_مش قولتك هخطـ.فك يا ملاكي.

أمسـ.كها من يـ.د يها بحنان وحمـ.لها ودلف بها الى ممر بداخل جنينه الفيلا بعد ان وضع شريط من الستان فوق عينيها

وصل مالك الى المكان وقام بنزع الشريط واردف قائلا بسعادة: ايه افتحي عيو نك يا ملاكي.

فتحت ملاك عينـ.يها تطلعت حو لها با عين منبهر ة

تم تزين المكان بأروع الورود البيضاء والحمراء والشموع العائمة فوق حمام السباحة وعلى جانب اخر طاولة موضوعه عليها قالب حلوي بصورتها

مد يده وازاح حجابها وفر د شعر ها الذى يعشـ.قه

همـ.س لها مالك: كل سنه وانتى طيبة يا ملاكي.

لمـ.عت عينيها بالسعادة واردفت قائله وهي تضـ.مه اليها دا خل احـ.ضا نها: كل سنة واحنا مع يا مالك،كل سنه وانت منور حياتنا يا حبيبي. أنا بحبك أوي اوي يا مالك.

اخرج من جيبه علبه من القطفة فتحها واخرج عقد من الالماس وقف خلفـ.ها واز اح شعر ها وقبل عنـ.قها وقام تلسـ.بها العقد

_الله جميل أوي يا حبيي تسلم ايدك ذوقك يجنن يا ملوكي.

كان يستـ.مع لها وابتسا مه عشق تزين وجهه، وضعت أنا ملها الرقيقة تتخـ.لل بها خـ.صلات شعر ه النا عم التي تعشـ.قها بحركة أذا بت حصو نه، همـ.ست قائله: انا بحبك اوى يا مالك لا بعشـ.قك مش بحبك

نظر اليها بفرحه ثم حمـ.لها واخذ يدور بها في المكان لتصرخ قائله: براحه يا مالك انت نسيت اني حا مل

ملـ.س على بطـ.نها بحنان وهو يضـ.مها من الخلف قائلا: لا حبيبه بابي عارفة انى بحتفل بعيد ميلاد مامي ومش هتزعل مني وما ل علي شـ.فتا ها وقـ. بلها بشـ.غف وعشـ.ق .

❈-❈-❈

كانت جالسة بحديقة المنزل تنظر امامها بشرود تملـ.س بطنها بحنان شـ.د يد فقد اصبح هذا حالها منذ ذهاب أدهم ولم تسمع صوته فهي تعلم جيدا بان المخابر ات اخطـ.ر من الجيش. حتى عندما طلبت منها آسيا المكوث معهم لحين مجي ادهم رفضت ان تترك الفيلا.

اخرجها رنين هاتفها من شرودها، امسكت الهاتف تنظر بإهمال ولكنها لمعـ.ت عيـ.نيها بسعادة عندما وجدته أدهم هو المتصل. اجابت على الفور قائله بلهفه و اشـ.تياق

_ادهم حبيبي انت كويس وحشـ.تني أوى

أخذ نفسا عميقا وتحدث مطمئن إياها:

_ انا كويس الحمدلله يا قلب أدهم وحشـ.تني

تنهدت قائله: انت هتيجي امتي يا حبيبي.

، اردف قائلا باشـ.تياق : هانت يا خديجة كلها أسبوع وأرجعك يا حبيتى.

_تيجي بسلامة يا حبيبي.

_ الله يسلمك يا قلبي حبيب بابي عامل اية

_تنهدت واردفت قائله: حبيب بابي عاوز بابي يكون جنبه

_ان شاء الله يا حبيتى اخلص التدريبات مع الطلاب الجدد وارجع على طول ، بس ياريت تسمعي الكلام وتروحي تقعدي عند سيادة اللواء او عندنا. علشان خاطري يا ديجا.

_حاضر يا حبيبي، أدهم خلى بالك من نفسك، لا اله الا الله

_محمد رسول الله.

بعد انتهاء المكالمة شعر ت بسعادة كبيرة دلفت الى الفيلا وصعدت الى غرفتها ودلفت الى الحمام واخذت شاور وتوضأت وقامت بارتداء ملا بسها وادت فرضها وخرجت لتذهب الى آسيا وسامح.

في فيلا أحمد العاصي.

كانت تجلس فاطمه وبجوارها سلمي الشا ردة فى جمال

نظرت لها فاطمة واردفت قائلة: ايه رايك يا سلمي لو خرجنا سوأ روحنا نجيب هدوم لاخوكي. سلمي يا سلمي

_هااا بتقولي حاجة يا طنط

اقتربت منها فاطمة واخذ تها في احـ.ضانها ور تبت على ظهر ها بحنان شـ.ديد واردفت قائله: مالك يا حبيتى. لية دائما حزينة وقفله على نفسك الاوضة بتاعتك لا بتخرجي تروحي عند أصحابك او حتى بتزلي تقعدي معانا.

لمعت الدموع في عيون سلمي واردفت قائلة: لاني حاسي ان ربنا مش بيحبنى.

_لية يا سلمي بتقولي كده، استغفري ربنا، انتي مش اول واحدة تتأخر في الحمل، ثم ان ربنا جعل الطب والدواء ليه

تنهدت سلمي بحزن فماذا تقول لها واردفت: طيب وذنب جمال ايه؟!

_لا جمال له ذنب ولا انتي لكي ذنب، ده اختبار من ربنا حبيتى، وعن تجربة عوض ربنا جميل اكبر مثال لكي انا يا سلمي، مين كان يصدق اني بعد العمر ده كله اتز. وج او احمل تانى وربنا يعوضني عن شاكر اللي مات وهو ميعرفش اني انا امه. صدقني بكرة تشوفى عوض ربنا وتفرحي به يا حبيتى

ابتسمت لها سلمي واردفت قائله: انتي طيبة اوي يا طنط يا بخت ملاك بكي.

مسحت فاطمة دموع سلمي واردفت قائله: وانتى كمان بنتى يا سلمي، ايه رايك لو نخرج سوأ نختار سوأ هدوم اخوكى.

لمعـ.ت عيون سلمي بالفرح وسعادة واردفت قائلة: هطلع بسرعه اغير هدومي وانزل علي طول.

بعد ذهاب سلمي لتقوم بتغير ملابسها نظر أحمد الى فاطمة وابتسم لها بعشق فهذه هي المرأة الوحيدة التي دلفت حياته بعد وفاء زوجته اكثر من عشرون عام كان يعيش فقط لابنته ولكنه عندما راها يوم زفاف ابنته تغير كل شئ فى حياته وأعاطته السعادة والبهجة والسرور حتى انها تعامل سلمي واكانها ابنتها.

اقتر ب منها وضـ.مها اليه بشـ.ده يـ.د فنها داخل احـ.ضا نه وهمـ.س لها فى اذنها: ربنا يديمك ليا يا فاطمة، انتي ونعم الزوجة يا حبيتى انا كل يوم بحمد ربنا وبشكر فضلة على انه انعم عليا وكرمني بوجودك فى حياتي

بعد ما كنت عايش وحيد من الشغل ل البيت ومن البيت للشغل.

ابتسمت له ابتسامه جذ ابه اذ ابت حصو نه واردفت بخجل شديد: أنا بحبك أوي يا أحمد ربنا يخليك لنا ويبارك فى صحتك.

كان يستـ.مع لها وقلب ينتفض من مكانه شعر بلحظتها بامتلاكه العالم فهذه الفاطمة عوضه من الله.

ملـ.س على بطنها بحنان شـ.ديد واردف قائلا: ربنا يقومك بسلامة يا حبيتى. ها تسمي الباشا ايه؟!

أردفت قائله وهي تنظر له بعشق: سلمي اللي تختار اسمه .

سمعت سلمي هذا وفرحت بشـ.ده لتهتف بحما س وحب: جمال

نظروا الى الخلف فلم يجدوا احد

لتضحك بشـ.ده وتنظر لهم قائلة: جمال أحمد العاصي.

نظر احمد العاصي الى ابنته وجد وجهـ.ها ينبض بسعادة فى عشق زو. جها ابتسم لها واردف قائلا: يبقى جمال أحمد العاصي.

اردفت فاطمة قائله: الله اسم جمال حلو اوى

اقتربت فاطمة من سلمي وضمـ.تها بحب قائله: عقبالك يا حبيتى كل تأخيره وفيها خيره وبكره تشوفى عوض ربنا.

_اكيد يا طنط كله خير من عند الله. يلا بنا

ابتسم أحمد بفرحة غمرت قلبه واردف قائلا: وهو ابو الولد مش لازم يجي معاكم يختار لبس ابنه ولا ايه.

صفقت سلمي بيـ.د يها قائله: يعيش بابي يعيش بابي.

وبعد قليل ذهبوا جميع الى احدي المولات الشهيرة..

❈-❈-❈

في فيلا عمار…

كان يلـ.ف ذرا عيه حولها بين أحـ.ضا نه دا فنا أنفه داخل خصـ.لات شعر ها، فتحت عينيها وابتسمت بحب واردفت قائله: صباح الخير يا حبيبي.

رفع وجهـ.ها و التقط شـ.فتا ها بقـ.بلة حنو نه ثم ابتسم وأجابها بنبرة عاشق حد النخاع:

_صباح الفل والعسل على أجمل ونسي في الدنيا.

هتفت بدلال أنثو ي وهي تحرك أصا بع يـ،د ها فوق صـ.در ه بحركة أذا بت حصـ.و نه وهي تنظر له بمكر.

_ايه رايك لو نفطر بره النهارده وبعد كده نبقى نروح عن ماما.

رفع كف يـ.د يها وقـ.بلها بحنان واردف قائلا: اللي تامري بيه يتنفذ يا قلبي.

انتفضـ.ت واقفه وهي تسحب يـ.ده الى غرفة الملابس واردفت طيب يلا بسرعة علشان نلحق اليوم من اولها.

سحـ.بها هو دا خل أحـ.ضا نه مشـ.ددا عليها بحماية واردف قائلا: طيب أية رايك نأخذ شاور وغمز لها بأحدي عيناه

ضحكت بدلال ولفـ.ت يـ.د يها حول عنـ.قه ليقوم هو بحـ.ملها متجه به الى الحمام واردفت قائله: موافقه طبعا.

❈-❈-❈

فى فيلا سامح.

اجتمعت جميع الفتيات ومعهم أزو. جاهم ماعدا زين وادهم واخبرهم سامح بانه يريدهم بعد تناول الغداء، اجتمعوا على طاولة الطعام

التي تحتوي على كل ما لذ وطاب فدائما كانت آسيا حريصة بان تعد الطعام بيديها الى أبنائها.

كانت تنظر بحزن اليهم وسامح ممـ.سك بيـ.د يها يطمئنها..

بعد الانتهاء من تناول الطعام، جلسوا جميع معا سامح وبجانبه آسيا، خديجه بجانبها بدور وماهر وهكذا مالك وملاك و بجوارهم عمار وونس

ضحكت خديجه واردفت قائله: خير يا بوب اوعي تقول انك مجمعنا علشان عاوز تتز وج على آسيا لا يمكن ابدا، احنا بنتنا غالية عندنا ولا يمكن نقبل در ه اصلا يا بوب الدره مره

قهقهه الجميع ولكن انصد موا ا حين قال سامح.

_للأسف آسيا عندها ور م ولازم تعمل عملية في اقر ب وقت، انا مكنتش عاوز اقول لحد واخد ها و اسافر بس للأسف هي اللي اصرت انكم تعرفوا

حالة من الصد مة والد هشة والاستغراب اصابتهم

لتصرخ خديجه قائله بعنـ.ف: هي مين دي اللي تعبانة وعندما ور م ولازم تعمل عملية في أقرب وقت، انتم بتهزوا صح، انا امي كويسة ومش تعبانة

اقتربت خديجة من آسيا التى كانت تبكي بشـ.ده وهي ترى حالة بناتها و أردفت قائله: انتي كويسة صح، انتي عارفه ان احنا منقدرش نعيش من غيرك، انتي السـ.ند والامان لنا.

اقتر ب منها سامح وضـ.مها اليه بحنان: أهدي يا خديجه،انتي حام، براحة يا حبيتى ماما ان شاء الله هتعمل العملية و هتبقى كويسة.

حالة من الحزن سيطرت على الجميع، ماهر يضـ.م بدور دا خل احـ.ضا نه التي تتزل دمو عها بغزا رة، وهكذا عمار يضـ.م ونس الى احـ.ضا نه ويرتب على ضهر ها بحنا ن شـ.د يد، الجميع في حالة من الذهول، آسيا هي عمو د البيت الكل يعلم جيدا، ان اصابها شئ فـ سامح سينهار

❈-❈-❈

بعد مرور اسبوع

امام غرفة العمليات كانوا الجميع يقفون على اعصا بهم منذ دلوف آسيا الى الد اخل، حتى ماهر رفض دلوف سامح او بدور معه اثناء العملية الكل شارد يفكر ويدعي فقط ل آسيا

أفاقوا على خروج ممرضه قائلة: جهاز نبـ.ضا ت القلـ.ب وقف للاسف والمريضة……..


  •تابع الفصل التالي "رواية البنات زينة البيت الجزء الثاني" ااضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent