رواية عشقت الفارس الفصل الثاني 2 - بقلم الكاتبة اية
اول ما ملك فتحت الباب اتصدمت لما شافت والدها واقف علي الاب
ملك بتوتر بابا
الاب انت بتعملي اي هنا
ملك بابا انت اي اللي جابك هنا
الاب اخرسي يا واطيه دي اخر تعليمي ليكي انطقي بتعملي اي هنا قبل ما اعمل جريمه
ملك لو سمحت يا بابا هادي صوتك انت فاهم الموضوع غلط ممكن تنزل تروح على البيت وانا هاجي افهمك كل حاجه
الاب والله عال عايزاني اشوف بنتي في شقه واسيبها وامشي هتقولي بتعملي اي هنا ولا اول.ع فيكي وارتاح منك
ملك يا بابا انت فاهم غلط عشان خاطري امشي
الاب زق ملك ودخل يدور في الشقه
الاب هو فين المحروس اللي معاكي اطلع يا واطي انا هعرفك تعمل كده في بنتي ازاي
ملك ابوس ايدك يا بابا انت فاهم غلط والله روح على البيت وانا هفهمك كل حاجه
وفجاه طلعت ست عجوزه من الاوضه في سن ال 80 قاعده على كرسي بعجل اتكلمت بصوت عالي
العجوزه اي اللي بيحصل ده واي الصوت العالي ده
الاب رجع لورا اول ما شافها وإتمام باستغراب
الاب انتي مين وبتعملي اي مع بنتي
العجوزه انت اللي بتعمل اي في شقتي وازاي تتهجم على الناس كده
ملك بعد اذنك يا مدام ده والدي ممكن تهدي بس وتريحي اعصابك وانا هفهمك على كل حاجه
العجوزه انتي عارفه انا ما بحبش الصوت العالي
ملك كفايه فضايح لحد كده يا بابا لو سمحت انزل العربيه وانا هحصلك وافهمك على كل حاجه
الاب انا هستناكي خمس دقائق وتكوني ورايا
الاب نزل وهو متضايق ومخنوق ومش فاهم اي الحكايه
ملك انا اسفه يا مدام والله ده سوء تفاهم ومش هيتكرر تاني اهم حاجه ما تزعليش نفسك
العجوزه يعني مش كفايه جايه متاخر وكمان جايبالي ابوكي معاكي
ملك معلش حقك عليا مش هتتكرر تاني
العجوزه طب انزلي شوفي ابوكي عايز اي واطلعي تاني وماتتاخريش
ملك حاضر
ملك جريت مسرعا اول ما وصلت لي العربيه
ملك بابا انا اسفه
الاب مفيش اسف غير لما افهم في أي بالظبط
انا هفهمك على كل حاجه بس ممكن تهدا الست اللي انت شفتها دي مدام رجاء
الاب رجاء مين وبتعملي ايه عندها وعندها من امتى وكل ده وانا معرفش
ملك انا معاها من خمس سنين زي ما تقول كده شغال عندها بخلي بالي منها وبهتم بيها
الاب قصدك تقولي خدامه صح بعد كل اللي انا صرفته عليكي والتعليم ده وتكوني في الاخر خدامه
ملك لا يا بابا مش خدامه انت متعرفش اي الحكايه
الاب عايز اعرف فهميني
ملك الست رجاء جوزها اتوفى وهي لسه عروسه بعد خبر وفاه جوزها عرفت انها حامل ربنا اكرمها بفارس ابنها الوحيد قررت متتجوزش ولا تدخل راجل في حياتها وانها تربي ابنها لحد ما يبقى احسن واحد في الدنيا وفعلا هو ده اللي حصل اشتغلت وكبرته واول ما كبر جاله سفر بره مصر قرر يسيب والدته ويسافر يشوف مستقبله مسافر بقالو 10سنين طبعا والدته مستحملتش الصدمه تعبت جيرانها قرروا يحطوها في دار مسنين علشان يراعوها ويخلوا بالهم منها وهناك انا كنت بعمل زياره كل شهر لدار المسنين قعدت معايا وعرفت حكايتها واتكلمت مع مدير الدار وعرفت منها انها ممكن تخرج حالتها بقت مستقره بس محتاجه الرعايه وساعتها انا خرجتها ورجعتها وبقيت باجي لها كل يوم اخلي بالي منها الحكايه مش حكايه خدامه الست رجاء محتاجه ونس وربنا بعتني علشان خاطري يا بابا انا رحتي في المكان ده بلاش تحرمني منه وبلاش تزعل مني لان زعلك غالي عندي اوي
الاب انت بتعملي كل ده وبتخبي عليا
ملك لان لو كنت حكيتلك مكنتش هتوافق قررت ان انا اعمل كده طالما انا شايفه اني الحاجه دي صح مش غلط
الاب واخرتها اي الحكايه دي مش كفايه كده
ملك انا مش هسيب مدام رجاء لحد ما ابنها يرجعلها بعد اذنك يا بابا لاني لازم اطلع اديها العلاج بعد اذنك
في المدرسه نور كانت بتدور علي رامي واخيرا شافت
نور انت هنا يا استاذ وانا بدور عليك
رامي بدون اهتمام
رامي خير في حاجه يا استاذه نور
نور استاذه اي يعم الجو ده فك شويه
رامي حضرتك ده مش مكان نفك فيه ده مكان شغل لو في حاجه بخصوص الشغل اتفضلي مفيش سيبيني اشوف شغلي بعد اذنك
نور انت ازاي بتكلمني كده
رامي يا نور افهمي احنا في مكان شغل مش عاوز حد من التلمذه يشفوكي واقفه معايا كده
نور انا غلطانه اني جتلك سلام
ملك طلعت من العربيه جري ودخلت شقة مدام رجاء واتصدمت لما شافت .........
يتري ملك شافت اي
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشقت الفارس) اسم الرواية