رواية العرافة العجوز الفصل الرابع والثلاثون 34
الحلقة الرابعة و الثلاثون
هند علشان كل حاجة يا فريد اولا اطمنا أنه لسه عايش فبدل ما هيكون لاولادي عم واحد هيكونوا اتنين ومن ناحية تانية بعد ما طلقت سمية هتبقي انت ليا لوحدي .
فريد أنتي نسيتي حاجة مهمة أوي .
هند ايه
فريد نسيتي أن تغريد هترجع وتعيش معانا هنا في البيت .
هند بصراحة فرحتي برجوع اسامة وطلاقك لسمية غطت علي موضوع تغريد رغم أني مش مطمنة اوي .
فريد مش مطمنة ازاي
هند أخاف وجودها هنا يخليك تضعف وتحن لها تاني .
فريد لا اطمني حتي لو أنا حبيت أرجعلها هي رافضة .
في منزل أم تغريد
خال تغريد ألف مبروك يا تغريد يا بنتي .
تغريد الله يبارك فيك يا خالو .
خالها مالك شكلك مش فرحانة ليه
تغريد لأ أبدا مفيش .
أم تغريد أوعي تكوني شايلة هم أنك هتروحي تعيشي هناك وسطهم !! مټخافيش أنا وأخواتك هنروح نقعد معاكي هناك و مفيش حد هيقدر يتعرضلك البوليس موجود .
خال تغريد أيوه متشليش هم حاجة زي كده ولو حصل ان اي حد ضايقك قوليلي وشوفي أنا هعمل ايه .
تغريد ربنا يخليك لينا يا خالو أنا بفكر أفضل عايشة هنا ومروحش هناك .
خالها ليه ده انت معاكي حكم محكمة و هنفذه خلال أيام !!
تغريد مش عايزة أشوفه يا خالو .
الخال قصدك فريد
تغريد أيوه .
الخال وأنتي مالك وماله كل واحد في حاله !
أم تغريد أنا فاهمة هي قصدها ايه .
الخال طيب فهميني انا كمان .
أم تغريد اصلها الخايبة لسه بتحبه فبتفكر هتشوفه ازاي مع مرتاته الاتنين !!
الخال لسه بتحبيه
تغريد تنظر في الارض و لا تتكلم !!!!
الخال ده أنتي خايبة اوي !!! أزاي تحبيه بعد كل ده !!
تغريد مش بأيدي يا خالو .
الخال ولما أنتي بتحبيه كنتي خلتينا نعمل كل ده ليه وقضايا ومحاكم !!!
تغريد حسيت أني مقهورة لما عرفت أنه أتجوز عليا يا خالو اللي اسمها هند حسيت أن قلبي انكسر .
الخال ورغم كده لسه بتحبيه !! حتي بعد ما عرفتي أنه أتجوز واحدة تانية كمان !!
تغريد جوازه من هند كانت صدمة هزتني من جوايا وكسرت قلبي ورغم كده كان ممكن لو عرف غلطته واعتذر وطلقها كنت ممكن أفكر ارجعله لأني حقيقي حبيته .
أم تغريد ترجعيله !!!!! بعد ما يتجوز عليكي ويكسر قلبك بتقولي ترجعيله !!!
تغريد أنا كمان قولت لو كان حس بغلطته واعتذر وطلقها .
ام تغريد وليه ليه ترجعيله بعد ما عمل فيكي كده !!!
تغريد علشان حبيته يا ماما بجد فريد هو الحب الوحيد في حياتي لكن بعد ما أتجوز سمية كمان مستحيل أرجعله حتي لو كنت ھموت .
أم تغريد بعد الشړ عليكي يا حبيبتي .
تغريد علشان
كده بقول أني مش عايزة أروح اعيش هناك علشان ميفضلش قلبي مكسور كل ما اشوفه قدامي .
خال تغريد لا يا تغريد أنتي تروحي تقعدي في شقتك مع مامتك واخواتك عادي جدا علي الاقل الشهر الباقي في الحمل قبل الولادة وبكده نكون اثبتنا حيازتك للشقة ووجودك فيها ولما تولدي ممكن تيجي تقعدي هنا شوية وبعدين تفكري وتشوفي هتقدري تعيشي هناك ولا لأ وأنا متأكد أن الموضوع هيكون صعب في الأول بس أنما بعد كده هتقدري تعيشي هناك في شقتك عادي .
بعد يومين اتصلت هند بفريد في الشغل وقالتله أنت فين يا فريد
فريد هكون فين يعني !! في الشغل طبعا .
هند في مفاجأة لما تعرفها هتتجنن .
فريد يضحك مفاجئة ايه أسامة رجع تاني ويضحك بصوت عالي .
هند أنا بتكلم جد مفاجأة لما تعرفها هتجنن وهتطير من الفرح .
فريد حيرتيني معاكي يا هند مفاجاة ايه قولي .
هند لأ مش هينفع في التليفون .
فريد مادام مش عايزة تقولي برحتك انا هتصل بأمي وأسألها .
هند لأ لسه مفيش حد يعرف المفاجأة دي .
فريد طيب قولي بقي يا هند .
هند لأ خليها مفاجاة وفكر فيها لحد ما ترجع .
فريد ماشي يا هند .
وطوال الوقت ظل يفكر في ماهية المفاجاة التي كلمته عنها هند حتي عاد فريد من عمله وفي الطريق ظل يخمن .
وصل فريد المنزل ومظاهر الهدوء واضحة علي المنزل .
دخل عند والدته ووجد أسامة عندها وسلم عليهم وظل معهم لدقائق ولم يخبره احد بأي مفاجأة !!!
صعد فريد شقة هند وعندما دخل وجد هند في انتظاره تبتسم ومظاهرة الفرحة العامرة واضحة عليها .
سالها فريد خير بقي ايه هي المفاجأة
هند طيب انت مستعد للمفاجأة
فريد أيوه .
اقتربت منه هند وقالت فريد أنا حامل .
فريد بتتكلمي جد
هند ايوه انا كنت شاكة من كام يوم ولما روحت النهاردة الصبح وعملت تحاليل أتأكدت أن أنا حامل .
ضمھا فريد وقال الف مبروك يا هند .
هند فرحان بجد يا فريد
فريد أيوه طبعا .
هند فرحت اكتر لما عرفت ان انا حامل ولا لما عرفت أن تغريد حامل
فريد أنتوا الاتنين لكن الصراحة انا استقبلت خبر حمل تغريد پصدمة وكنت مش متوقع ولا مصدق أنما انا دلوقتي فرحت اكتر لأني كنت مؤهل أن ممكن يحصل .
هند هتبقي ابو ابني يا فريد .
فربد ألف مبروك يا هند أنا كده كده ابو ولادك حمزة ورودينا واللي هييجي كمان هيزيد ارتباطنا ببعض أكتر .
هند ربنا يخليك لينا يا فريد .
فريد أنتي قولتي لماما
هند لأ لسه مفيش حد يعرف الا انا وانت بس .
فريد طيب أنا هنزل أقولها وافرحها وأنتي من النهاردة خلي بالك من نفسك واوعي تجهدي نفسك او تشيلي حاجة تقيلة
ابتسمت هند حاضر يا حبيبي .
نزل فريد عند والدته ووجد عندها اسامة فقال لهم انا عندي مفاجاة حلوة اوي .
الأم خير يا حبيبي
فريد هند حامل .
الأم ألف ألف مبروك يا حبيبي يتربي في عزك ان شاء الله .
فريد ربنا يخليكي ليا يا ماما .
أسامة ألف مبروك يا فريد شوفت يا عم مش كنت خاېف انك متخلفش أهو هتخلف وهتبقي اب .
فريد ده انت متعرفش كمان تغريد حامل .
أسامة ايوه ما انا عرفت من ماما ألف مبروك يا ابو العيال .
فريد الله يبارك فيك يا أسامة انتو عارفين يا جماعة اللي محيرني ايه
أسامة ايه
فريد أن كلام العرافة كان بيتحقق قدام عينيا حاجة ورا التانية لدرجة أني كنت مصدق ومتأكد أن كل كلامها حقيقي وهيحصل لكن بعد كده أكتشفت أن حاجات كتير قالتها ومحصلتش !!!!!
أسامة يا أخويا اللي حصل في الأول دي كانت صدف مش أكتر أنما مفيش حد بيعلم الغيب الا ربنا سبحانه وتعالي .
فريد ونعم بالله طيب ولما كانت العرافة بتظهر لي وتقولي علي اللي بيحصل !! بردو صدف
أسامة يا حبيبي ده عقلك الباطن اللي كان مشغول بكلامها ومصدقه هو اللي كان بيخليك تشوفها في الأحلام .
فريد بجد
أسامة أيوه طبعا واهو انت بنفسك شوفت ربنا نجاني من الحاډث ومموتش غريب ولا حاجة زي ما قالت وكمان قالتلك انك مش هتخلف واهو تغريد هتخلف منك وكمان هند .
فريد وبالنسبة لمۏت شريف بمرض زي ما العرافة قالت
أسامة هي دي الصدفة الوحيدة اللي حصلت فعلا وكانت سبب أنك تصدق باقي كلامها وكدبها .
الأم شوفت يا فريد انا قولتلك كڈب المنجمون ولو صدفوا وأهو اتأكدت بنفسك أن كلامها كله كدب أنا زمان كنت بصدق زيك كده لحد ما ابوك الله يرحمه فهمني وعرفني ان كل كلام الناس دي كدب .
في اليوم التالي اتصل المحامي بفريد وقاله .....
المحامي اخبارك ايه يا فريد
فريد الحمد لله تمام .
المحامي كنت عايز أقولك اعمل حسابك بكره الصبح تغريد طليقتك هتروح البيت عندكم علشان تستلم الشقة .
فريد بكره
المحامي أيوه أنا قولت أعرف علشان تعمل حسابك وتقول لاهلك يتقبلوا الوضع وحاول انت كمان تسيطر علي أعصابك ومش عايزين مشاكل من أولها علشان مش هتبقي في صالحك خصوصا في الوقت ده .
يتبع وووووو
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية العرافة العجوز) اسم الرواية