رواية ماسة النوح الفصل الخامس والثلاثون 35 - بقلم ريتاج محمد
فجاءة لقتة قام وفثانية كان لاوي ايدها ورا ضهرها
جامد ودراعة لافة على رقبتها وقال ببرود: لية..
جيجي بوجع وتوتر:ليه ايه....؟!
نوح ببرود وزهق:امم بدأنا استعباط بقى ...لأ بصي يروح امك انا خلقي ديق،وديق اوي كمان
فدخل لعيض دغري عشان نسلك لبعض
هاا لية ...مش هعيدة تاني!!!
جيجي بعد تفكير انها تتكلم او لا قالت : لية ايه انا مش فاهمة
نوح:لا دنتي كدة جاموسة ومبتفهميش بقى
بس من عيني افهمك ... وكمل وهو بيدوس على دراعها اكتر :لية ياروح امككك
بعتي نسوان ولاد كلب زي الي بعتاهم يتهجموا على ماسة ويضربوها
وايه بعتّلها الكلب الخس*يس الي باعك من اول قلم واعترف عليكي عشان يخطفها
جيجي بحدة:عشان هي مش احسن مني
نوح وهو بيشد دراعة على رقبتها اكتر قال:مش احسن منك ايه يابنت الم**
جيجي عيطت وقالت:ايوة هي مش احسن مني عشان تشوفها وشك ينور وتضحك
ولما تشوفني انا يركبك ميت عفريت وتكلمني كأني بشحت الكلام منك
وتهيني
انا جبتهالك صريحة وقولتلك اني بحبك ...وبحبك حب جنون ،حب تملك ..عايزاك تبقى ليا انا بس
محدش يشاركني فيك
بس لما لقيت ان انت معجب بيها
وبدأت تحبها
انا غِيرت، وغيرتي عامتني !!!
ولعلمك انا لو كان رجع بيا الزمن فأنا مش ندمانة نهائي بل حاسة ان دا الي تستحقة
عشان هي كدة بتاخد حاجة مش بتاعتها
نوح رزعها ف الارض وقال بزعيق:ونا من امتى ونا بتاعك هاااا
انتي مش جيتيلي واتزفتي وانا هنت كرامة امك
اي مفيش دم تحسي علية
وتمشي
لكن لأ
ازاي جيجي هانم تستسلم
تفكر وتبعت وتخطف من دماغها
ومفكرة اني كدة هتشدلك ...اوعي؟؟ اوعي تفكري انك كدة هتشديني او تعجبيني ،دا عند ام ترتر ان شاء الله
بجد انتي نزلتي اوي من نظري.... اويييي....
بطريقة بذيئة
انا غلطان اصلا من الاول ان وافقت رؤى انها تصاحبك
عارفة لولا أن مبادئي متسمحليش أمد ايدي عليكي واكسر عضمك
والله ما كنت هسيب فيكي حتة سليمة غوري من هنا ..برااا
جيجي بعياط:انت لية مش حاسس بيا
نزح:انتي مريضة يبتتتت ،مجنونة ولا في حاجة فعقلك
بقولك اطلعي براااا يلااا
وانسيي ...انسي انك تعرفي واحدة اسمها رؤى يلااا
وزقها جامد
وهي فعلا وقفت
ومسحت دموعها بضهر ايدها بحدة وهي بتقول:بقى كدة
طيب ،متبقاش لياا بس وديني ما هتبقى ليها
ومشيت
ونوح راح قعد على الكنبة الجلد الي ف المكتب وقال وهو بيمسح على وشه بحدة بايدة:استغفر الله العلي العظيم واتوب إلية
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عبد الرحمن بغيظ:اضحكي يختي اضحكي منا كلامي نكتة اصلة
ماسة ضحكت
عبد الرحمن ابتسم
ودخل اوضتة عشان يلبس
وبعد فترة كان خلّص
وكان لابس بنطلون جينز غامق
وقميص ابيض ورافع اكمامة
وكوتشي ابيض وساعة سودا
وكان عامل شعرة
ماسة شافتة قالت بغمزة:ايه ياولا الحلاوة دي كلها
اخويا مز يناس
عبد الرحمن بنتاكة مصتنعة وهو بينفض تراب وهمي من على كتفة بايدة:عشان تعرفي بس اني عايش معاكوا شفقة
ماسة بضحك:ياراجل قول كلام غير دة
شوف انت رايح فين يبني عكرت مزاجي يلا روح الشغل
عبد الرحمن :بس متفكرنيش بس
عشان هروح اشوف عبود
ماسة:مالة ؟
عبد الرحمن :مش عارف من لبنان ولا سوريا ولامنين
موارووش حاجة غير انة بيتمحنننن ف الكلام وبيعطل امي ف الشغل
ماسة:بيتكلم ازاي يعني
عبد الرحمن :عندك مثلا عبود دة
كل ميشوفني بشتغل ومندمج يفضل يقولي ..يي يازلمة اديشك... مش عارف ايه
وبدك مش عارف ايه نخرج سوا
ويعطل امي عن الشغل
ماسة بضحك:الله لغتهم حلوة اوي بدك ،اديشك الله
عبدة:حلوة؟؟؟..دنتي الي حلوة والله دنا بسمعها كل يوم تقريبا لحد ما اتعلمتها
ماسة:طب انت ليه مش حاببهم
عبدة:لا انا مقولتش مش حاببهم علفكرة دا اخويا ...بس بردك دا ميمنعش انة ممحون
..يلا انا ماشي بقى عشان اشوف عمل الشغل الي كلفتة بية ولا لا عايزة حاجة ؟
ماسة:لا سلامتك
وعبد الرحمن نزل ركب العربية
وخرج راح على شغلة
.....بعد وقت كان وصل
نزل من العربية لقى عبود وكام مهندس واقفين
عبد الرحمن بضحكة في أي يشباب متجمعين كدة لية
عبود راحلة وقال:لك اجيت ياعبدو واخيرا ...كنا منتظرينك كتير
بس شو هاد ...شلون جبت كل هل الجمال كلة
جاي مرتب لكا عغير عادتك يي هتسرق عيون الصبايا مني
يلي بالشركة
عبد الرحمن:في يبابا هو حد كان قالك اني كنت معفن قبل كدة وبعدين اتلم يروح امك
عبود:لا لسمح الله ما شوفك معفن بس يعني اول مرة شوفك مهندم
عبد الرحمن:امال ...المهم انت كنت مستنيني لية ومين دول
عبود: هدول مهندسين كهربا المدير قايلي اوديهم المصانع لانة باين فيو الات عطلانة او بيها خلل واي صح المدير بدو يشوفك
عبد الرحمن:لية
عبود:ونا ايش دراني يارجل
لك ادخل وشوف بنفسك
مالي انا يا الله ..واي صح ستناني
بعد الشغل نخرج سوا
عبد الرحمن:طيب طيب داخل متبطرمش كتير ومتقلقش مش هستناك
عبود بغيظ:ااااا اديشك مغرور يازلمة انتا....طايش صح
عبد الرحمن :سامعك علفكرة
ودخل لمكتب المدير
ودخل وعبود خد الرجالة وركبوا العربية ووداهم على المصانع
................
عند عبد الرحمن كان خبط وخد اذن من الدمير ودخل
كان في تلت أشخاص قاعدين
القى السلام عليهم
وهما ردوا السلام معادا شخص واحد بس
المدير قام وقف وقال ببسمة:ازيك ياعبد الرحمن
عبد الرحمن:الحمد لله يافندم ...خير في حاجة حضرتك بعتلي مع عبود
المدير واسمة سمير :ايوة ايوة
الاول احب اعرف استاذ محمد دا استاذ عبد الرحمن
عبد الرحمن ببسنة:اهلا وسهلا.
محمد ببسمة:اهلا بيك
سمير:استاذ مينا ...دا استاذ عبد الرحمن
عبد الرحمن ابتسملة بمجاملة
ومينا عمل نفس الكلام
سمير:تعالى يعبدة اقعد
عبدة دخل وقعد وسمير كمل:دلوقت انا جامعكوا انتوا الاتنين عشان بكفاءتكوا وشهادة الناس الي هنا وشهادتي شخصيا
انتم أمهر مهندسين عندي
وصراحة هبقى غبي لو كنت سيبتكوا وجبت اي حد مكانكم
طبعا يا استاذ مينا دا عبد الرحمن اكفئ مهندس معماري عندي
ودا محمد اكفى مهندس مدني عندي
مينا :تمام
سمير:دلوقت احنا عايزين نعمل مشروع كبير ف *****
وهيبقى عبارة عن مول كبيرر
في كل الوسائل الترفيهية
من كل حاجة
وطبعا عشان كدة جمعتكوا
واة صح نسيت دا يبقى استاذ مينا شنودة
وهو شريكي ف المشروع
فأنا عايزك ياعُبد ت......
ملناش دعوة بالشغل خلينا فروايتنا
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
عند فهد ومهرة وفريدة
كان فهد نايم
دخلت علية فريدة براحة
وصحتة بحنية
وهي بتقول:فهد ..فهدي. حبيبي قوم يلا عشان عايزة اقولك حاجة
فهد بنعاس :ممممم
فريدة بحماس وبسمة:قوم بسرعة مش قادرة لازم احكيلك بسرعة يلا
فهد بصلها وهو بيفرك عينة
وقال:في أي؟!
فريدة:خلاص انت هتعمل العملية رارارارااا
فهد بضحك:ونبي يافريدة مش وقت هزار انا عايز انام
فريدة بحب وبسمة:بس انا مش بهزر على فكرة
انت فعلا هتعمل العملية
وهترجع تمشي تاني
فهد نبضات قلبة زادت وهو بيقول بصدمة:هو انتي بتتكلمي جد
فريدة:وجد الجد كمان
احنا هنروح المستشفى انهاردة عشان نشوف الدكتور هيحددها امتى
فهد بفرحة:انتي بتتكلمي جد يافريدة
فريدة:اة والله يلا بقى قوم
عشان تلبس
يلا انا هروح البس وجاية
ولسة جاية تقوم فهد مسك ايدها وقال:استني ...انتي جبتي الفلوس دي منين اصلا
#ريتاج_محمد
انا بجد بعتذر عن التأخير
اقبل يا ادمن
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية ماسة النوح دليل الروايات" لكي تظهر لك كاملة