رواية قصيرة القامة طويلة اللسان الفصل الثالث 3 - بقلم شيماء صبحي
الفصل الثالث
رواية❤️قصيرة القامة طويلة اللسان 🫢
بصلمي شيماء صبحي
وقفوا الشباب جمب بعض بخوف وعبدالله قال" متخافوش هوا مامتش محروق هنا يعني هو اتحرق بس ولاكن مات برا!!
هادي" ومات فين بق!!
عبدالله" في المستشفي روحو طلعت هناك!!
سعيد" خلاص بق ياشباب متخافوش طيب يا استاذ عبدالله انت متأكد ان الشقه هنا تمام يعني مفيهاش اي حاجه كدا ولا كدا!
عبدالله" متخافوش انا متاكد ان مفيهاش حاجه لان قمر جابت شيوخ وأكدولها ان مفيش اي حاجه تخوف!
الشباب بلعت ريقها وبعدين عبدالله نزل وفضلوا يبصوا لبعض بخوف وبعدها وقف محمد وقال" اي رئيكوا ننظف الشقه احسن!
الشباب هزو راسهم ولاكن هادي وقف وقال " انا مستحيل انظف او اعمل اي حاجه؟!
سعيد بص عليه بغيظ وقال" هتنظف يا هادي وانت هنا زيك زينا انت فاهم"
هادي لف وشه والشباب بدات نظف وهادي معاهم!!
••••••••
وفي شقة قمر كانت قاعده بتتفرج علي التلفزيون وبعدها الباب خبط قامت تفتح الباب وكان عبدالله '
قالت " عملت اي معاهم"
عبدالله زي ما اتفقنا قولتلهم ان الشقه دي مات فيها جمال محروق وهما صدقوا وانا طبعا علشان اهدي الموضوع عرفتهم ان مفيش اي عفاريت موجوده وهما صدقوني طبعا"
قمر بخبث" اتمني ان جمال اخويا يروق عليهم"
عبدالله بضحك" بس باين عليهم عيال غلابه ولاكن مفيهمش غير الواد التنك دا!
قمر اول ماسمعت كلامه قالت" فعلا عيل رخم ومش عارفه انا مش طيقاه ليه!
عبدالله" علي العموم انا هروح بق علشان ادي العلاج لأمي وانتي بق نامي واقفلي الباب كويس!
قمر" متقلقش هو انا قليله!
عبدالله" انا بس بأكد عليكي وانا هجيلك بكره بدري!!
قمر هزت راسها وبعدها عبدالله خرج من الشقه وفضلت هيا تسمع اصوات دوشه جايه من الدور الي فوقها قالت بضحكه" عاش يا جمال اديلهم وكملت بسخريه اتهنوا يا حلوين اما نشوف اخركوا ايه!!
_________
تاني يوم صحيت قمر بنشاط كالعاده وقامت علشان تجهز فطارها وهيا بتدندن اغاني بصوت جميل وبعدها سمعت صوت جاي من فوق كان صوت دوشه " مهتمتش اوي ليه وكملت فطارها وبعدها بدات تجهز علشان تطلع تشوف الشباب هيعملو ايه وبعد وقت كانت قمر واقفه قدام الباب بتاع الشقه خبطت وبعد وقت كان هادي الي فتح الباب وكان لابس بنطلون بس وكان عار"ي الصدر قالت بصدمه" انت يا متخل"ف انت اتداري بسرعه!!
هادي بص عليها بصدمه ولاكن لما لاحظ انها لفت وشها قال بتسليه " ايه عمرك مشوفتي جسم راجل "
قمر بغيظ" انت باين عليك قليل الادب وانا مش"" وقبل ماتكمل كلامها قاطعها خالد والي شد هادي ووقف قدامها وقال" صباح الخير يا انسه قمر !
قمر بضيق" وهو فين الخير هيجي منين بشكله دا!
خالد بأسف" انا اسف علي الي حصل بس احنا كشباب بنقعد كدا عادي!!
قمر" لا انتو دلوقت مش في بيوتكوا انتو معاكو ست وممكن تخبط عليكوا في اي وقت يعني تحترموا نفسكوا"
خالد" حاضر الي تؤمري بيه احنا هنعمله!
قمر بصتله بصدمه من طريقته اللطيفه هيا كانت متوقعه انه هيرفض مثلا بس انتبهت انها بصاله كتير قالت"
قول لاصحابك ينزلوا علشان اعرفكوا هتعملو ايه في الورشه !
خالد" حاضر انا هجيبهم وهنتزل وراكي مش هنتأخر !
قمر مشيت وبعدها خالد قفل الباب وبص لشادي الي واقف يبصله بغيظ وبيقول" في اي يا عم الحنين بتبصلي كدا ليه!!
خالد بغيظ" يا اخي خلي عندك دم ازاي تقف قدامها كدا دي بنت محترمه مش زي الاشكال الي انت تعرفها!
هادي" لأ وبتدافع عنها كمان!
خالد سابه ومشي من قدامه بضيق وبعدها دخل لسعيد ومحمد وقال" بقولكوا ايه يا رجاله قوموا يلا البسوا علشان قمر عايزانا تحت!
الشباب هزت راسها بالموافقه وبعدها هادي دخل عليهم وقال" معرفش مالكوا يعني خايفين منها ولا ايه"
سعيد" اكيد مش خايفين منها بس هيا معملتش حاجه وحشه معانا دي واحده فتحتلنا بيتها وكمان هتشغلنا عندها "
انت ناسي اننا مش لاقين شغل وكمان كذبنا عليها وقولنا اننا شغالين في شركه"
هادي" يعني هتشتغلوا عندها حدادين!!
الشباب" ايوا هنشتغل حدادين يا هادي!
هادي بضيق" طيب انا هروح اجهز علشان الإنترفيو!!
الشباب بصو عليه بصدمه وهوا دخل للاوضه بتاعته وهما قامو يلبسوا علشان ميتاخروش اكتر من كدا!!
________
وعند قمر كان وصل عبدالله والي قال " صباح الخير يا احلي قمر"
قمر" صباح النور يا عبده"
عبدالله" الجميل مالو علي الصبح!
قمر افتكرت الشاب السخيف هادي وقالت" مفيش بقولك خليك معايا علشان الشباب نازله وانت الي هتساعدهم في الورشه"
عبدالله" عيوني ليكي يا قمر!
قمر" تسلم يا عبدالله طول عمرك إبن أصول"
عبدالله شاف الشباب خرجوا من العماره وبيقربوا عليه قال" الشباب نزلت اهي!
قمر وقفت وهيا بتقول" صباح الخير يارجاله"
الشباب بابتسامه" صباح النور!
قمر" الورشه اهي عبدالله هيوريكوا كل حاجه وانا هروح مشوار علي السريع كدا تكونوا روقتوها!
الشباب هزت راسها وقبل ما قمر تمشي لقت هادي خارج من البيت وبيبص عليها بضيق وهيا بصت عليه بنفس النظرات وقالت" صاحبكم دا رايح فين"
خالد" رايح الشركة الي هيشتغل فيها"
قمر" وانتو هتعملو ايه مش هتروحو معاه"
محمد" لا احنا قررنا نشتغل معاكي والقيراط بالنص زي ماتفقنا!
قمر ابتسمت لاول مره بفرحه وبعدها قالت" طيب يلا يا عبده وريهم شغلهم وانا هرجع علي طول!!
الشباب دخلت للورشه وبعدها قمر راحت للمخزن الي فيه العده بتاع الشغل الي هيا احتفظت بيهم وبعد ما نضفتهم رجعت ليهم تاني وقالت" انا نظفت كل العده بتاع الشغل بس انتو الي هتروحوا تيجبوها!!
الشباب مشيوا وعبدالله راح معاهم "
وقفت قمر تبص عليهم بفرحه وبعدها بصت للسماء وقالت" اشكرك يارب !
كانت كل المنطقه مستغربه من شكل الثلاث شباب وكانو بيسألو هما اي علاقتهم بقمر بنت الحاج عبدالتواب !
قربت بنت من الي في المنطقه لقمر وقالت" بقولك ايه يا قمر هما مين الثلاث حلويات دول!!
قمر بغضب" احترمي نفسك يا عليا دول ملهمش في السكه بتاعتك دي!
عليا بغيظ" وانا الي قولت البت قمر هتقر علي كل حاجه مش احنا صحاب ولا ايه!
قمر بسخريه" انا مبصاحبش حد ياعليا وانتي عارفه كويس وبقولك اي دول قرايبي شيلهم من دماغك!!
الشباب كانو وصلوا للورشه وشافو قمر بتتكلم مع بنت جميله ولاكن شعبيه اوي لابسه عبايه سمرا ولاكن ضيقه عن العادي فبصلها سعيد بابتسامه وهيا لفت وشها بضيق من كلام قمر ومشيت وهوا فضل متابع مشيتها لحدما لاحظ ان قمر بتبصله رجع يبص قدامه تاني وفضل عبدالله يساعدهم في تشغيل كل العده بتاع الشغل وبعد وقت جه زبون وكان بيبص لقمر وبيقول" صباح الخير يا ست قمر انا محتاج اعمل بوابه للبيت الجديد بتاعي!
قمر بفرحه" اتفضل يا ابو محسن تعالا يا عبدالله شوف طلبات الحج!
عبدالله بص علي الشباب وقال" دا شكله زبون تعالو معايا!
الشباب مشيوا وراه وهوا قرب من الحج محسن وقال" اهلا وسهلا يا حج محسن نورت اي هيا طلباتك"
الحج محسن طلع صوره من التلفون بتاعه وقال" انا عايز بوابه زي دي للبيت الحديد بتاعي وطلباتكوا!
فرح شاورت للشاب يقربوا وهيا قامت وبدا عبدالله يتكلم مع الحج محسن وعرفوا بالشباب وبعد وقت اخدو المقاسات من الحج محسن واتفقوا معاه انهم هيبدأو شغل علي طول !!!
الحج محسن دفع العربون لقمر وبعدها مشي وفضلت قمر تبصلهم وقالت" انتوا اشتغلتوا حدادين قبل كدا !
الشباب بصوا لبعضهم وبعدها هزو راسهم بلأ وقالو" احنا الحقيقه كدا فاشلين ومفيناش غير هادي لانه مهندس معمار واكيد بيفهم في الحجات الي زي دي!!
يعني ايه فاشلين وازاي تكدبوا عليا !!
خالد" انا اسف يا انسه قمر بس هي دي الحقيقه!!
قمر بضيق" وانتو بق عايزني اجيب صاحبكوا الرخم دا واتحايل عليه يشتغل معاكوا!!
سعيد" احنرا ممكن نحاول معاه ونقنعه وعلي فكره هو برضوا مهندس بس مش اوي!
قمر بغيظ" افندم يعني ايه الكلام دا " وازاي بق مهندس ومش مهندس افهم بعد ازنكوا !
سعيد" قصدي ان هادي صحيح مهندس بس دي اول مره يشتغل فيها اصله طول عمره عايش حياته وابوه الي بيصرف عليه!!
عبدالله" يعني اي يارجاله مفيش حد فيكوا نافع يعني!!
خالد" والله انا مستعد اتعلم والشباب برضوا اكيد هيشغلوا دماغهم!!
قمر بضيق" لا انا مبقتش قادره اتحمل الي بيحصل انا هروح الحديقه اخد نفسي وارجع!!
الشباب بصوا عليها باستغراب وهيا مشيت وفضلوا هما باصين ل عبدالله الي قال" بصوا انا صحيح مش معلم بس عندي خبره بسيطه خلينا نبدأ ونتوكل علي الله!!
الشباب هزت راسها وفعلا بدأ يعملو او حاجه في البوابه وبدأ عبدالله يساعدهم و بدأو يفهمو وبعد وقت سمعوا صوت هادي والي بيقول" ازيكوا يا شباب"
الشباب كلها لفت بصدمه وقالوا" اي دا هادي انت الي جابك دلوقت!
هادي شاف قمر بتقرب منهم قال" هبق احكيلكو بعدين المهم انا هروح اي مكان لحدما تخلصوا شغلكم علشان مش عايز اختلط بيها!
عبدالله بصله بضيق وبعدها الشباب قالو" طيب ما تساعدنا وحتي تدينا من خبراتك"
هادي بصلهم بضيق ومشي ووقتها وصلت قمر والي قالت" في اي يا رجاله مالو التنك والي رجعوا بدري كدا !!
محمد" شكله كدا والله اعلم متقبلش في الشركة!!
قمر بسخريه" وهيتقبل ازاي بإسلوبه دا "
دا كويس اوي انهم طردوه!
خالد" احنا هنحاول معاه ونخليه يساعدنا واهو يشتغل بدل مهوا قاعد!
سعيد" مش تستنوا لما نعرف الي حصل الأول قبل ما نحكم عليه!!
عبدالله" انتو باين عليكوا مبتعرفوش تقرو البني ادم ومعانا هنا بق هتتعلموا كل حاجه"
خالد"يعني ايه نقرأ البني ادم مش فاهم"
قمر بصت عليه وقالت" يعني تعرف اي الي حصل للواحد من غير ما يتكلم"
خالد" ااه قصدك يعني الحاسه السادسه!!
قمر " الحاسه ايه!!كملت بتسأول انت قولت اسمك ايه!
خالد باستغراب" خالد'
قمر" بص يا خالد لو عايز تاكل عيش هنا بجد متسألش كتير!
خالد اتحرج منها وبص للأصحابه وهما هزو دماغهم بمعني يسمع كلامها وخلاص!!!
عبدالله بعد عنهم وقرب من قمر وقال" بقولك اي يا قمر علي فكره العيال دي دماغها حلوه انتي متخيلة انهم فهموني من اول مره شرحتلهم بس "
قمر بسخريه" طيب كويس انك لقيت حد يفهمك وتحل عني بق!
عبدالله زقها بغيظ وقال" لسانك دا مبرد والله!
قمر مشيت من قدامهم وراحت تجيبلهم اكل لانها عارفه انهم معهمش فلوس !!
وبعد وقت رجعت وهيا شايله اكياس الأكل وقالت" انا جبتلكوا اكل يارجاله يلا سيبو الي في ايديكو'
الشباب بصوا لبعضهم بفرحة وقالو " بجد والله !
قمر" اي هتفضلوا باصين لبعض كتير يلا تعالو كلو؟
الكل جري عليها واخدو منها الاكياس وفضلوا ياكلو وهيا قربت من عبدالله وقالت" الواد الرخم صاحبهم دا راح فين"
عبدالله" هو قالهم انه هيلف شويه في المنطقه لحدما يخلصوا شغل .
وكمل بضحك" شكلوا خايف يطلع الشقه لوحده!
قمر بصت عليه بتفكير وقالت" رغم ان قليل الادب بس تحسه غلبان!
عبدالله بص عليها بصدمه وقال" قمر انتي كويسه"
قمر انتبهت لنفسها وقالت" اكيد اومال يعني شايفني بشد في شعري"
عبدالله " ياساتر منك مبتعرفيش تقولي كلام حلو خالص "نفسي مره تجبري خاطري حسي بيا !!
قمر ضربته في دراعه وقالت" امشي يا عبدالله روح كل معاهم قبل ما يخلصوا الأكل!
عبدالله هز راسه ومشي وهيا فضلت قاعده علي الكرسي وهيا سرحانه لحدما لقت خالد واقف قدامها وفي ايده أكل وبيقول" انتي مأكلتيش خدي دا كُلي "
قمر برفض" لأ لأ انا مليش نفس كل انت بالف هنا"
خالد مشي وقبل ما يقعد وصل هادي وهو بيقول " بقولكوا ايه ياشباب "
خالد والشباب بصوا عليه باستغراب وهوا قال بخوف " في ناس بتجري ورايا !!
الشباب وقفت ومعاهم قمر وسألوه بصدمة" بتقول ايه مين دول!!
هادي" انا معرفهمش بس كنت بتكلم مع سوزي في الموبايل وبقولها كلام من الي انتوعارفينه لقيت واحده وقفت وقالتلي انت بتعاكسني والجو دا وانا قولتها " انتي مش شكل واحده الواحد يبصلها أصلا!
فلقيت راجل ضخم ومعاه شويه رجاله بفنلات بيجروا ورايا !!
عبدالله بصدمه" الي عاكستها دي سودا كدا ومكلبزه!
هادي بغضب" بقولك معكستهاش دي اصلا مش نوعي المفضل !
محمد" احنا في ايه ولا في ايه هيا ولا مش هيا "
هادي هز راسه وبعدها عبدالله بص لقمر وقال" دي بسمه بنت المعلم فاروق!!
قمر بصت عليه بصدمه وقالت" يخربيتك يا يا اخي ملقتش غير دي وتعاكسها"
هادي بصوت عالي" قولت معاكستهاش دي اصلا مش شكل واحده تتعاكس دي متتحسبش انثي اصلا!!
الشباب وقفوا بصدمه وعبدالله وقف ورا قمر بخوف وهادي بصلهم بإستغراب وقال" في ايه مالكوا بتبصولي كدا ليه! مردوش عليه وبصوا وراه
وبعدها هو لف علشان يشوف في ايه ولاكنه بيتفاجئ بالمنظر المرعب الي واقف وراه وبتكون بسمه ووراها رجاله كتير ماسكين في ايديهم حجات اول مره يشوفها؟؟؟؟؟
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية قصيرة القامة طويلة اللسان) اسم الرواية