Ads by Google X

رواية ملكة قلبي الفصل الخامس 5 - بقلم مريان بطرس

الصفحة الرئيسية

  

 رواية ملكة قلبي الفصل الخامس 5 - بقلم مريان بطرس

كل طرقى تقودنى اليكى 

فما بالك تظهرين لى دائما 

ما بال روحتى معكى

وانت لا تشعرين بى 


ركضت جنا تجاهها بسعادة بينما تتراقص البسمة على وجهها وهى تصرخ بحب 

نهلة ازيك وحشتينى 


احتضنتها نهلة بحب زائد وهى تقول 

وانتى اكتر يا جنا والله وحشتينى جوى يا بت عمى 


هى نهلة علوان العربى ابنة عمة فى الفرقة الثالثة من كلية الآداب قسم الترجمة تحلم بأن تكون من أكبر المترجمين سواء فى شركات ترجمة او ترجمة كتب ولن تستطع ذلك الا اذا عاشت بالقاهرة ولكن بعد جد واجتهاد وزن لمدة ثلاث سنوات قبل جدمل على ان تعيش بالقاهرة على شرط ان يكون ذلك فى بيت عمها 


ابتسمت الجد على الحب الواضح من حفيدتيه وكذلك النت عزيز لينظر عبد الحميد تجاه ولده قائلا 

وانت اخبارك ايه يا ولدى 


ربت عبد الحميد على ساق والده مجيبا إياه 

بخير يا بوى انت إللى كيفك وكيف احوالك وكيف  اهلنا كلياتهم  


اجابه عبد الحميد 

بخير يا ولدى 

ثم اكمل بعد أن نظر يمينا ويسارا 

أخبار جنا ايه اجصد مع العريس إياه ابو الولد عمال يسألني وانا مش عارف ارد عليه اجابه ايه الولد كويس ومهندس ويعيش اهنه فى مصر بس المهم رأيك انت وهى 


اجلى عزيز حنجرته قائلا 

معلش يا بوى بس هى مش موافجة 


رفع عبد الحميد انظاره قائلا 

ايه السبب يا ولدى 


تنحنح عزيز قائلا 

يعنى هى مش عارفاه وكدة وبعدين لسة عندها امتحانات السنة دى وترتيب مستجبلها الاول وبعدين انت عارف مش بسهولة الأجر شغل ف لازم تضمن شغل جبل الجواز لانها مش صامتة اذا كان هيوافج يخليها تشتغل ولا لا 


اومئ عبد الحميد برأسه قائلا 

ماشى يا ولدى كلام معجول نبذلها خليها وبلاش تضغط عليها 


اومئ عزيز برأسه وهو يقول 

أمرك يا بوى 


فى تلك الأثناء وعلى الجانب الآخر كانت تقفز فرحة بغرفة جنا وهى تقول 

وفضلت ازن ازن وجدى يجولى اسكتى لمدة تلات سنين ازن وهو صرخ بيا  لكن انا جولتله انا رايحة بيت عمى مش مكان غريب واخيرا وافتح بعد طول انتظار 


نظرت لها جنا بابتسامة لحماسها الزائد ذاك  عيناها التى تمتلئ بالفرحة فأصبحت باللون الفصل الامع وأصبحت تشبه القمر تلك الفتاه بارعة الجمال ولكنها أعقبت عليها قائلة برقة 


بالمناسبة يا نهلة انتى هتتكلمى كدة فى الكلية يعنى صعيدى هو براحتك طبعا بس كل الموضوع ان لهجتك هتبقى شوية ملفتة للانتباة


ابتسمت نهلة لها قائلة باللهجة القاهرية 

لهجة اية وطريقة اية يا جنا مش فاهمة هو انا فيا حاجة غريبة ما انا طبيعية اهو

ثم رفعت حاجبها بمشاكسة قائلة 

بيتهيألي انتى إللى لهجتك محتاجة شوية تغيير 

ثم تتابعت بحاجبيها الشقاوة مما جعل جنا تسقط من فرط ضحكاتها

_________________________


يغمض عيناه بغضب هائج هو حد الجحيم ارتمى على فراشه يفكر ولم يدرك متى سحبه النوم ومتى استغرق فيه إلى أن وجد نفسه على شاطئ البحر واقف على الرمال والامواج تضرب فى قدميه العاريتين اغمض عيناه يستنشق عبيره ثم فتحهما ليجدها تقف امامه بابتسامة  اغمض عيناه بغضب وهو يتمتم بضيق 

ماكنتش ناقصاكى انتى كمان 

ثم فتحهما لوحدها تنتظره بنفس الابتسامة الرقيقة التى يكاد يقسم انها تستطيع سلب اعتى القلوب حرك وجهه ينظر للبحر لوحدها تضع يدها على كتفه ثم تشدقت بقلق 


مالك 


تعبان.... تعبان وانتى بتزيدى تعبى 

قالها بانهاك وتعب 


لتجيبه برقة متسائلة بقلق 

ليه فيه ايه 


ضرب كف بآخر وقد فقد آخر ذرات تعقله ليقول 

لان الدنيا تعبانى حياتى مش سهلة ومتعبة وعندى مشاكل ملهاش حد فى الحقيقة ولما اجى انام علشان ارتاح ملاقيش فيها راحة الاقيكى نطالى فى حلمى ولا عفريتة إسماعيل ياسين لا عارف عنك ولا اى حاجة تظهريلى ولا عفريت العلبة وآخر مرة قال اية 

ثم يقلد طريقتها

انا هتجوز

كنت ناقص انا جنان لا عارف عنك ولا محتاجة ومش عارف انتى عاوزة منى اية عاوزة تعرفى منى راحة البال ليه كنت عملتلك اية 

ثم التف حول نفسة وهو يشد خصلاته للخلف صارخا بغضب 

انا حاسس انى انا بقيت مجنون او هتجن مش مشكلة كله بيوصل لنفس المنطقة 

ثم التفت لها ليجدها تناظره بتعجب بينما صرخ هو بها


انتى عاوزة منى ايه لا انتو كلكم عاوزين منى اية انا إللى بيحصل معايا شئ من درب الخيال لو حكيته لحد هيقول عليا مجنون حتى فارس بصلى بقصة دكتور لواحد مجنون حراام حرام

 


صمت وبدأ يلهث من انفعالاته وهو ينظر أرضا يفاجئ بها تضحك كانت تضحك ضحكة... رائعة ضحكة ناعمة معزوفة موسيقية دقق النظر بها لأول مرة يراها نعم هى فتاة فى بداية العشرينات من عمرها بشرتها لم يمسها الشمس بيضاء بطريقة لا توصف شعرها طويل يصب لنتصف خصرها اسود داكن كسواد الليل يتخلله خصلات بنية داكنة تحولها من أعلى بقلعة بجر تضع يدها عليها لئلا تطير وتدعو عيناها نظارة شمسية تحجب رؤية لونهماو رسمتنم ولكنه يقسم انها تغمض عيناها أثناء ضحكتها يشعر هو بذلك أسنانها بيضاء كالؤلؤ منى اية ومستقيمة بالخط هى تحفة فنية لم يفق من تأملها سوى على طرقعة أصابعها وهى تقول برقة

اية عجبتك حلوة 


اجابه دون انتباه او تركيز 

جدا حاسس انى لما شفتك عمرى ماشفت بنات فى حياتى 

رفعت يديها بهدوء ليتنحنح مبعدا نظريه عنها بينما هى قالت 

مش مهم انا مين حتى اما مسألتكش انت مين بس ممكن اكون صديقة اقرب صديقة ليك مش هتتعب لما تحكى معايا احنا فى حلم بس هيكون وسيلة للاسترخاء لانى معرفتش ولا انت ولا حتى هنتقابل زى ما حكيت قبل كدة ليك على إللى مضايقنى 

ثم نظرت جهته بأهتمام قائلة 

 

مالك 

أطلق زفيرا حارا ثم بدأ يقص عليها ما حدث لتجيبه بهدوء 

وانت ايه إللى قالقك

ان كان على انهم يأذوك مش هيقدرو لانهم محتاجينك واكيد عارفين انت مين وان كان على انهم يأذو حد قريب منك ف انت تحط حراسة مش فاضل غير شركاتك ومصانعك ودى بقى فتح عينك كويس لانهم مادامو عرضو عليك حاجة زى دى يبقى اكيد ليهم عنين وسطيكم ف خلى بالك 

اومئ برأسه بينما سألها بهدوء 

وانتى متوترة ليه 

إجابته بقلق وكأنها قد تذكرت الأمر للتو 

عندى فترة تدريب الجارى وعليها درجات مش عارفة اعمل ايه خايفة ما انك مش كل واحد هيروح مكان ومعاه الدكاترة بتاعة وهما تشوفوه هيعرف يعمل على أرض الواقع ولا لا لان الموضوع هيكون على أرض الواقع خايفة جدا انا مش شاطرة غير فى شغل المزارع مش عارفة ايه إللى هيحصل 


نظر تجاه ذاك القلق المرسوم بحرافية على ملامح وجهها وكم ود فى تلك اللحظة ان ينزع تلك النظارة القاتمة عن عيناها ليراها ولكنه بدلا من ذلك حاول تهدئتها 

طيب اهدى يا بنتى اهدى أكيد ربنا هيقف معاكى وزى مانجحتى السنين إللى فاتت دى كلها هتنجحى السنة دى وبعدين دة مجرد امتحان عملى عادى وانتى ليكى خبرة فى المزرعة يبقى اكيد هيبقى ليكى خبرة فى الباقى انتى فى المزرعة بتعرفى تتعاملى 

ad


إجابته بهدوء 

اه بعرف لشخص المرض والعلاج المناسب نادية سواء حقن او غيره ومن النظر اقدر اعرف مريض ب ايه 


اومئ برأسها قائلا 

اهوه انتى عارفة كل حاجة يبقى خلاص اهدى 

ثم سألها وقد تذكر الآن قائلا 

انتى اسمك ايه ظهرالى من زمان ومش عارف اسمك انا باسل وانتى 


ضحكت بصخب بتقول بشقاوة مذكرة إياه بكلماته التى قالها 

عفريتة إسماعيل ياسين ولا نقول باسل البحيرى 

ثم اختفت عن انظاره بعدها 

ليضرب كفا بآخر وقد أيقن الآن انه هالك لا محالة 

________________

تتحرك بسرعة للحضور ولكنها تتوقف أثر سماعها لاحدى الأصوات يهتف بأسمها توقفت تنظر تجاهه بتعجب لتجده ذاك المعيد نظرت تجاهه متسائلة برقة 

 

نعم يا دكتور كنت عاوز منى حاجة 


رفع حاجبه تجاهها بتعجب ثم ابتسم بخفة ليقول 

ازيك يا جنا عاملة ايه 


ابتسمت هى بالمقابل ابتسامة دبلوماسية لتجيبه قائلة

ازيك يا دكتور عز حضرتك اللى عامل ايه 


تمام ... جنا كنت سألتك على حاجة فكرتى فيها 


وقفت تسترجع ذاكرتها هل سألها على شئ يخص الدراسة لا بالطبع لا هى متأكدة لذا إجابته برقة 

حضرتك مسألتنيش فى حاجة يا دكتور


اغمض عيناه بينما أصبحت ملامحه جامدة لذا سألها مرة أخرى بغموض

متأكدة 


 

اومئت برأسها قائلة برقة 

أكيد يا دكتور 


فتح عيناه غاضبا ثم قال 

جنا انا مش كنت طلبت ايدك الجواز وطلبت منك تفكرى حصل ولا لا 


الآن بدأت قوتها تظهر حينما بدأ صوته يرتفع عليها لذا قالت 

اولا يا دكتور احنا دلوقتى فى مكان دراسة يعنى ما ينفعش نتكلم فى حاجة زى دى لان دة لا وقته ولا مكانه ثانيا دة مش الوقت المناسب انى افكر فى حاجة زى دى لان دى اوقات امتحانات ف مش وقت جواز وخلفة وكلام فاضى من دة خالص 

ثالثا لو حضرتك عاوز تكلمنا فى حاجة زى دى يبقى فى بيت اهلى مش فى الجامعة 

أخيرا بقى انا قولت ل حضرتك قبل كدة ان انا مش موافقة على الجواز مش ل حضرتك لكنى رافضة المبدأ اصلا فى العموم لكن اذا كنت حضرتك مفهمتش ابقى بتاعتك لكن انا مش هتجوز دلوقتى اصلا لا منك ولا من غيرك وكل ما فهمت الموضوع أسرع كان احسن عن اذنك يا دكتور 


ثم تركته وسط صدمته ورحلت جاعلة إياه يثبت مكانه كيف ذلك كيف تغيرت بتلك الطريقة من تلك الرقيقة الهادئة إلى تلك القوية الصلبة التى لا يهمها أحد حسنا يا جنا العربى سنرى 

 

________________


دخلت لتجلس بجوار صديقتها بتوتر اسألها شيرين 

مالك يا جنا فيكى ايه 

أغمضت جنا عيناها ثم قالت 

دكتور عز طلب ايدى تانى ورفضت بس بأسلوب اقوى 


نظرت لها أميرة بتعجب قائلة 

اقوى ازاى انت ايه يعنى 


نفت برأسها قائلة 

لا طبعا بس بطريقة توضح ان الموضوع منتهى يعنى قولتله لا هتجوزك لا انت ولا غيرك 


اومئت أميرة بينما قالو شيرين 

ربنا يسترها وميحطكيش فى دماغه لأنك عارفاه انه شرانى 

يارب 

 

معاها جنا برقة وهى تقضم أظافرها بتوتر بينما فتح الباب ليدخل عز الذى حول انظاره بين الطلبة منتظرا الهدوء وعيناه تحوم فى البحث عنها إلى أن وجدها لذا قال بقوة 

هدوء يا شباب 

دلوقتى ميعاد التقسيم كل واحد يشوف اسمه جاى فين الورق متعلق بره واللا ليه اى سؤال يسأل هيبقى فيه جدول ليكم مكتوب فيه الأسماء والتاريخ انا هنده دلوقتى وانتو شوفو التواريخ برة 

ثم بدأ بالأسماء إلى أن وصل إلى الأسماء المطلوبة ف بدأ ينظر جهتهم بتشفى 

شيرين نصر الله وجنا عزيز العربى واخيرا حسين مصانع لتجعد شيرين كاتبيها ثم تسأله 

يعنى ايه يا دكتور 


اجفلها بابتسامة خبيثة 

يعنى هتروحى المصانع مع لجان تفتيش مصانع أغذية او لحوم وتشرفى على التغليف والتعبئة وطبعا تاخدى عينى للمعامل وتحلليها لئلا تكون مسببة أمراض 


نعم!!!كل دة 

قالتها جنا بصدمة بينما قالت شيرين 

دة شغل مختصين مش اى حد يعنى التحاليل دى بيبقى باثولوجى واكيد بكتريا ومزارع وما إلى ذلك كل دة هحلله غير انى اروح مصنع أشرف دة ايه الهم دة

 

اما أميرة فقد فقدت القدرة على الكلام النظر جهتها نظرات حارقة قادرة على ان هو دة بحياته 


اما هو نظر تجاههم ليقول بقوة 

دة إللى عندى ودة اخره كل واحد يشوف إللى وراه فاهمين 

ضربت أميرة جبهتها وهى تسبه بداخله بأبشع الألفاظ اما هو فخرج بعد أن تبتسم فى وجههم ابتسامة خبيثة قائلا

Enjoy 

أغمضت جنا عيناها وهى تقول بحزن 

كله دة بيبقى علشان رفضته و دلوقتى انتو كمان بتتعاقبو معايا عايز يعجزهى او يبعدكم عمى لانه أكيد عارف أنكم عارفين كل حاجة وممكن تضغطو عليا 

ن.رت شيرين تجاهها لتقول بمزاح 

اهدى ياعم الحاج مين إللى قال كدة مستحيل حد يقدر يقولك حاجة زى دى دة ان كنت وافقتى كنت هقولك دلوقتى ارفضيه فاهمة دة بنى ادم محتاج عقل بنى ادم رأسه رأس تور 


ابتسمت جنا من وسط دموعها بينما قالت أميرة بطريقة إجرامية 

عارفين يا بنات انا نفسى فى ايه 

 

نظرو تجاهها متسائلين بتعجب 

ايه 

لتجيبهم بما لم يخطر ببالهم بطريقة السفاحين

نفسى ادبحه واقطعه وامسكه هو هحلله واشوفك هو ايه المرض أو الميكروب المتغلغل فى جسمه إللى مخليه بالثقالة دى مع انى متأكدة انه مفيش ميكروب تقدر يعيش فى جسمه نظرا لرخامة امه دة الميكروب نفسه هيموت بسببه 


ضحكو ثلاثتهم بعد ذلك الرد وهم لا يعلمون ماذا يخبئ لهم هذا الأمر 

_________________

جلس معهم بهدوء قائلا 

لازم نفتح عنينا كويس الناس دى أكيد زراعة فى وسكينة ناس تنقل أخبارنا وتوقعات فى السوق لازم يكون عاملين ثغرات يوصلولنا من خلالها من ناحية لازم نتبع الوسيلتين الاول أننا نقفل الثغرات دى بأنها نضيف الخناق ان ماكنش نقدر تمسكهم يبقى على الأقل تخليهم مش قادرين بوصلة معلومات مفهوم 


اومئ نبيل برأسها وهو يقول 

تمام

 


ثم اكمل هو قائلا تانى حاجة أفضل وسيلة للدفاع هى الهجوم ودى سيبونا عليا لازم تخليهم مايسووش فى البلد تلاته تعريفة اوكى 

اوكى 

قالها الجميع بينما سألته ليليان بتعجب 

ودى هتعملها ازاى 

إجابته ب لا مبلاة 

مش مهم ازاى لانه ميهمش انة هعملها

بينما سأله فارس بتعجب 

انت منين قدرت تفكر كدة انت على حسب ما سمعت انت امبارح كنت هايج منين قدرت تهدى


نظر له توفيق ليقول 

انا نفسى كنت هسأل نفس السؤال منين يا باسل

ابتسم باسل ابتسام عاشقة لا يعلم متى عشق او متى أصبح يحب ولكن كل مايدركه ان تلك الفتاه التى لا يعلم عنها اى شئ سوى أنها تظهر له من أن لاخر سرقت راحة باله ولكنه أجاب 

ربك لما بيريد بيبعت الحلول 

 


ان جئنا للصدق فهو لم يصدقه باسب يتغير ولكنه سيفهم كل شئ والان انقضى الاجتماع حينما هتف باسل بمزاح 

يلا كل واحد من غير مطرود من مكتبى علشان عاوز اقعد مع نفسى وانتو على مكاتبكو وياويله ياسواد ليله إللى هلاقيه بيلعب هسلخه واقطعه واحطه ضمن اللحوم المجمدة وقد زعتر من بعتر يلا 


هتف نبيل بمزاح 

وعلى ايه انا تنفد بجلطة واشوف رزقى معايا يا ليليان ولا عاوزة تتعلق على باب زويلة زى رسل المغول 


ضحكت وهى تركض خلفه وتقول 

لا وعلى ايه الحى ابقى من الميت 


بينما ابتسم توفيق وخرج ولم فى المكتب سواهم 

حول باسل انظاره تجاهه متسائلا بتعجب 


خير يا فارس فيه حاجة 

 


وقف فارس وهو يمط شفتيه قائلا

لا مفيش انا إللى كنت هسألك نفس السؤال فيه حاجة يا آدم 

نفى باسل برأسه قائلا بمزاح 

اذا كان كل إللى بيحصل دة وتقول فيه حاجة ف لا مفيش غير كدة مفيش خالص لا عصابه ولا غيره حتى انا بفكر اروح شرم يومين 


باسل


لا مفيش اهدى كنت متوتر وهديت وفكرت بس مش اكتر 

اومئ فارس برأسه قائلا 

اوكى تمام 

ثم سار بخطواته إلى أن توقف فجاءة وقد تذكر شيئا ما لذا قال بسرعة وهو ينظر جهته باستفسار 

باسل بخصوص البنت إللى كانت بتظهر لك لسة بتظهر 


اومئ باسل برأسه قائلا بحماس 

 

اه وصفتها معادا عنيها زى القمر بيضا وشعرها اسود فى بنى وجسمها سبحان من صوره ورقتها كذلك ماهو هى إللى هدتنى 


نعم!!!

قالها فارس بصدمة بينما اكمل آدم بحماس غير منتبها بصدمة صديقه 

اه ما انا إللى حطيتها وهى حكيتلى إللى مضايقها وقالقها عندها امتحان عملى بس على ارض الواقع وقلقانه  كل واحد بيحكى للتانى

عارف يا فارس عندى احساس قوى ان البنت دى حقيقة وهشوفها قريب امتى وفين مش عارف 


نظر له فارس بتعجب قائلا 

مش ممكن مش معقول 


الآن انتبه لصدمة صديقه ليقول  

فيه ايه يا فارس مالك 


لتجيبه فارس بتوتر 

 

ممكن دة يكون تواصل أرواح قبل حتى اللقاء دى لو حصلت هتبقى حالة نادرة بتحصل واحد فى المليون


نظر له فارس بتعجب ليقول 

مش فاهم حاجة


هفهمك بس لازم الاول تفهمنى اوكى 


اومئ باسل برأسه حينما فتح الباب ودخل نبيل يقول 

سمعت آخر خبر فى لجان تفتيش فايته على المصانع وفيه لجنه هتجيلنا بكرة عرفت الموضوع النهاردة دلوقتى 

اومئ آدم برأسه وقد انقلب من حال إلى حال 

ليقول 

احتمال تكون شكوى لو حاجة علشان يوقعوا فتحة عندكم لحد يجعلنا حاجة فاهمين 


اجابه نبيل 

فاهمين 

لينظر امامه قائلا

 

استرها يارب 

__________________

تجلس على العشاء تتناوله بهدوء متوتر حينما سألها والدها وقد لاحظ ذلك التوتر البادى عليها قائلا 

أخبار امتحان العملى ايه يا جنا طلع اسمك فى ايه


إجابته بتوتر بعض الشئ

طلع اسمى فى تفتيش عن المصانع وتحليل عينات 

كاذب من قال انه لا يستطيع رؤية الخوف فى عينيها فهو واضح للعيان ويتهمون جميعا سببه جنا تعشق عملها تحبه تخشى تهدم حياتها العملية قبل أن تبدأ وبالأخص ان هذه هى آخر سنه لذا ربتت وفاء على كتفها قائلة 

متقلقيش يا قلب ماما كل حاجة هتبقى تمام وخاصة فى دة إللى تختفى منه ما يجيش اسهل منه 

اومئت هى برأسها بينما قالت نهلة بمزاح 

وبعدين اذا جنا هانم العربى جميلة الجميلات وسيدة البنات خافت مين إللى هيكون شجاع انا دة ان كدة اخد ديلى فى اسنانى وأجرى


ضحكت جنا على مزحتها بينما سئلها عزيز قائلا 

 

وفين طلع اسمك على شركة ايه


إجابته بهدوء وهى تضع قطعة من الطعام فى فمها 

مجموعة البحيرى للاغذية المحفوظة والمجمدة

 

google-playkhamsatmostaqltradent