رواية عشق السيف الفصل السابع 7 - بقلم نورا فريد
ليلة: انتي متاكده
سلوى: يا هانم بقولك بقالها كتير في حمام هى في العادة مش بتقعد كل ده فى البيت ولا اوضتها ارجوكي ساعدني
ليلة رمت موبايلها و راحت مع الشغالة غرفت بسملة و حاولت لحد ما فتحت باب التواليت لقت بسملة على الارض و جانبها سكي..نة ليلة من الصدمة كانت واقفة مكانها بس فاقت على صوت الشغالة
ليلة جريت على بسملة بلهفة:
بسملة فوقي بسملة ردي عليا.. روحي اتصلي بى الإسعاف اعملي حاجة بسرعة
الشغالة راحت عملت زى ما ليلة قالت أما عند سيف شاف فيديو لى ليلة في وض..ع مش كويس
سيف قفل الموبايل بكل برود و هدوء و اتجاه لى طارق فجأة ضرب طارق بوكس في وشه و مسكو و قعد يضرب فيه بكل غضب و غيرة
سيف بغضب جحيمي:
بتقول على مراتي كده يا كل.ب انت فاكر بالفيديو الزبالة اللى معاك ها سبها فاكرني ساذج عشان اصدق ندل زيك لولا
دخل فواد و عز بقلق
فواد:
سيف الواد ها يموت في ايدك سيبو
عزت:
سيف بلاش توادي نفسك في داهية عشان كل.ب زى ده
سيف مش شايف اي حاجة غير الفيديو هو اكيد مش مصدق بس هى برضو مراتو و اكيد مش ها يستحمل ان حد يقول أو يتهمها بحاجة زى دى و يعديها كده فجأة تلفون سيف رن
سيف قام بعد ما ضرب طارق:
الو يا ليلة
ليلة:
سيف تعال بسرعة بسملة انت..حارت
سيف قال ببرود:
تمام انا جاي حالا خدي بالك من نفسك سلام
و في منزل اهل ليلة في السطوح حنان طالعت فلاشه
حنان:
امسك يا فتحي الفلاشة دى
فتحي نظر لى الفلاشة بعدم فهم:
ايه ده فلاشة و دى اعمل بيها ايه
حنان بخبثة:
ها تجيب بيها حقك من ليلة اللى ضربتك بالشبشب الشهر اللى فات فاكر عشان عاكستها بص يا سيدي الفلاشة دى عليها حاجة جميلة لى ست الحسن انم ايه ها طفي نارك و ناري
فتحي بطمع:
بس ده لى تمن
راندا بنفذ صبر:
اعمل اللي حنان قالت عليه و ان هديك اللى تعوزو بس عايزة بكرا الدنيا كلها تتفرج على ليلة عايزك تخلصني منها المهم ان سيف يرجعلي
حنان بابتسامة:
و ان المهم ان اخد حقي من ليلة زى ما سرقت الانسان اللي كان متقدملي اول ما شافها سبني و رحلها المهم بكرا فيديو ليلة يكون على جميع المواقع و زود حبت حاجات من عندك تمام
فتحي:
اعتبروا حصل بكرا الزفتة ليلة دى تتربة بعديها ها يبقا خبر وفاتها سلام دلوقتي
و مشي فتحي و تركا راندا و حنان الابتسامة على وشاشهم
حنان:
شوفتي بقا ان معرفتي خير و ان كل الارف اللى ليلة عملتو معاكي.. بعد كل ده ها تخدي حقك منها و ده بفضلي
راندا بغرور:
متفرحيش اوى كده انا ليش سيف و انو بحبو ان عمي و مرات عمي و امي و هو وعدوني انو ها يكون ليا و كبرت على اساس ده اوكي بس سيف نسي انى مريضة و ان كام يوم او كام شهر و هموت مكنتش اشتراكت معاكي في الارف ده بس اختك زودتها معايا و انا اللى ياخد حاجة بتاعتي اشرب من دم.ه انا عندي سيف يموت بس ميكنش لى غيري سيف بتاعي انا و بس تمام يا قطة و دلوقتي باي باي
و في المستشفى عند سيف و ليلة في غرفة بسملة
ليلة حطت ايديها على كتفه:
انت كويس يا حبيبي
سيف نظر ليها
ليلة حطت ايديها على وشه:
انت كويس.. عارفه انك مضق عشان بسملة بس صدقني هاتكون احسن
سيف نزل ايديها من على وشه
شكل دلعنا فيها جنانهت لدرجة ان تنتحر
ليلة نظرت ليه:
انت ازاي كده بصراحة حيرتني فيك شوية بارد و شوية عصبي و قاسي و حناين في نفس الوقت هو انت عندك انفصام شخصية بجد مش عارفه ولا قادرة افهمك
سيف رجع نظر ليها ببرود و جمود:
و الاحسن انكي متفهمنيش لانكي ها تزعلي اوى لو فهمتني
ليلة:
انت كويس س
سيف:
ياريت تطلعي من الدور ده لان انا فاهمك و عارفك يا ليلة
بعد شوية بسملة فاقت و الدكتور و خرجت من المستشفى و رجعوا لى القصر و في غرفة بسملة
بسملة: ممكن محدش يعرف اللى حصل
سيف بسخرية:
خايفه على اهلك طب طلامة خايفه اوى كده انتح..ارتي ليه هاا ما تتكلمي ولا هى قلة ادب و خلاص
ليلة مسكت ايد سيف:
سيف ممكن تهدا
سيف شال ايديها بعصبية:
انتي تخرسي خالص ثم انتي مين عشان تقعدي تتكلمي معايا بالطريقة الزفت دى متنسيش نفسك
ليلة نظرت ليه بصدمة و حرج و جريت على غرفتها
بسملة بعتاب:
انت بتتكلم معاها ازاي كده ده بدل ما تشكرها انها انقذت حياتي ذات انها متستاهلش منك جدا هى متستاهلكش اصلا الست يا حبيبي بتحب اللى يحترمها و يقدرها يخسارة يا سيف بجد صدمتني فيك يا ابن عمي
سيف نظر ليها بغضب و خرج من الغرفة و راح لى غرفته لق ليلة بتلم حاجاتها و الغضب عميها
سيف:
الاستاذ بتعمل ايه
ليلة مش بترد عليه بتلك حاجاتهت من سوكات سيف اتجه ليها و مسك دراعها بغضب
سيف:
لم بكون بكلمك تردي عليا اايه شايفني هوى قدامك
ليلة نظرت ليه:
سبني يا سيف سبني امشي عشان انا مش شبهك ولا انت شبهي سبني احسلك
سيف بسخرية: ها تعملي ايه بقا المرة دى ها تق..تلي نفسك ولا تقل..يني و تروحي لى حبيب القلب مستحملني عشانه تو يا حرام بجد حرام بقا حبيب القلب طارق بيه جاي و بيفرجني على فيديو ليكى و انتي مع واحد تاني مانتي حلوة اهو اومال عاملة فيها بريئة ليه
ليلة محستش بى حالها غير و هى بتضربه كف
ليلة بصدمة و انهيار
اخررررس خالص اخررررس انا اشرف منك و من مليون واحد زيك و زيه بتشك في اخلاقي و شرفي يا سيف بتشككك فياا الحقيقة انا اللي ميشرفنيش ان اتجوز واحد زيك أو زيو الكلب اللى صدقته.. ده اقذر واحد رسم عليا دور الحب و في الاخر ك كان ها يعت..دى عليا عارف ليه عشان رفض اتجوزه ع..رفي انا بكرهك بكرهككك بكرهكم كلكم انتوا غدارين
و اغمو عليها من الانهيار و الضغوطات أما عند سماء
طارق: عملت زى ما امرتي بس اضربت
سماء بفرح : المهم ان سيف يكرها ده المهم و دلوقتي تختفي و ما شوفش وشك نهيئ
طارق: تمام
و مشي طارق و تركا سماء لى حالها
سماء بشر:
لازم اخلص منها قبل ما اسراري تتكشف بسببها مش كفايه امها ها تبقا هى كمان لازم محدش يعرف انى قت..لت اخت زوجي العزيز بسملة و انا برضو اللى قتلت بشر
بعد مرور ساعتين في الشركة في مكتب سيف.. سيف بيكلم ليلة في الموبايل بمنتهى الحب و الهزار لحد ما شاف فيديو لى ليلة و هى بترق..ص ( طبعا الفيديو منتشر على كل المواقع)
سيف بينظر لى الفيديو و هو بيحاول يستوعب:
لا مستحيل مستحيل
ليلة باستغراب من صوته:
ايه هو اللى مستحيل سيف انت كويس يا حبيبي
سيف:
ليلة انا لازم اقفل دلوقتي ابقا اكلمك بعدين لان عندي شغل
ليلة:
طب ا
سيف قفل من غير ما ليلة تخلص كلامها و نظر تانى لى الفيديو
سيف بصدمة :
لا لا مستحيل ليلة مش كده انا لازم
اتحرك لأزم اعمل حاجه ليلة مش كده
أما في المنطقة اللى اهل ليلة عايشين فيها زين بينظر لى اهل الحارة اللى بيشهدو الفيديو بصدمة
لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم
الله يكون في عونك يا عم امين اخر ما تم البت تفض..ح اهلها على اخر الزمن
ياما تحت الساهي دواهي كانت باينة من الاول الحمدلله انها غارت من هنا
زين باستغراب: صباح الخير يا جماعه
الجميع: صباح النور يا زين
زين : مالكم مش شيلين عيونكم من التلفونات خير مسلسل جديد
والله يا بني ما عارف اقولك ايه الناس شكلها اتجننت لدرجة ان خد شوف بنفسك
زين خد التلفون و نظر لى الفيديو بصدمة
و في منزل اهل ليلة
امين : بركة انها غارت في داهية امها لو كانت عايشة و شافت كده كانت ماتت فيها البت دى ملهاش حظ زى امها ها تموت نفس موتت امها بقهرة عيني عليكي يا ليلة بس تستاهل
سامح:
لا حول ولاقوة الا بالله العلي العظيم انا بكرها اه بس كله الا كده لا هى مش بنتي اه بس انا اللي ربيت و تربيتي مستحيل تخ..وني ليلة مش زى بنات دول ليلة اشرف من كده يارب استرها معاها دى يتيمة
امين نظر ليها بصدمة: انتي بتدعلها يا سماح دى السبب في حزن و قهرت بنتك الوحيدة
سماح بنفذ صبر: جرا ايه يا امين زى ما حنان بنتي ليلة كمان بنتي صحيح امها سبت وهى اربع سنين بس والله بحبها زى حنان انا بس كنت واخدة على خاطري بسبب ان ابن الأكابر ساب بنتي و رحلها هو اللى كسر بخاطر بنتي مش ليلة و بعدين هى مرحتش لحد غريب ابن عمها و اكيد ها يخاف عليها
امين : ده لو طلاقها يبقا الحمدلله انا مش عارف اودي وشي من الناس فين منك لله يا ليلة اشوف فيكي يوم يا بعيدة
حنان كانت في غرفتها لكن كانت فرحانة اوى
حنان: معلشي بقا لولو بس الحق حق الله ده انا ها تسلة لحد ما اقول يا بس بس يا تري ليلة بيحصل فيها ايه دلوقتي بتطلق ولا بتضرب ولا اتسجنت ياااه شكلي ها زورها في السرايا الصفرة بس تستاهل
فلاش
فى غرفة ليلة ليلة كانت في غرفتها و بترقص عادي لكن مكنتش تعرف ان حنان بتصورها و انها ممكن ت.غدر بيها و طبعا حنان اجلت نشر الفيديو لحد ما يجي الوقت المناسب
باك
حنان بابتسامة : و كده سيف ها يجلي راكع و انا اللى ها قول لا بس قدام الدنيا كلها هههههه اشربي يا لولو ههههه
و في منزل ليلى
ليلي: لا لا لا فى حاجة غلط دى مش ليلة اه ليلة مش كده
سها: اه مش كده اكيد و ابصم بالعشرة بس متنسيش يا ناصحة ان دى اوضة ليلة و دى الجلبية اللى ليلة بتلبسها ايه ها نشك في دى كمان
ليلي ضربت على وشها: بتشكي في صاحبت عمرك يا سها لدرجة دى مش واثقه في اخلاق ليلة اشحال اننا مش بنفرق بعض
سها: لا مش ها ينفع ا ك
ليلي: ممم معاكي حق تروحي لى صاحبتك و تقفي جانبها ليه حتي معز يزعل معاكي حق انا ريحالها و اللى يحصل يحصل
سها: اهدي يا ليلي انا مش قصدي ذات معز ده بيحبكم زى اخواتو و ليلة اكتر
ليلي: عارفه انا يلا يا سها روحي قولي لي اهلك و انا ها بعت لى زين في رسالة
و في قصر الأكابر في غرفة سيف كان سيف رجع القصر و ليلة كانت عرفت
سيف مسك ايديها:
انا عارفه ان دى مش انتي
ليلة بنظر في الفراغ حرفيا الدنيا اسودت في عينيها:
انا اللي بترقص في الفيديو يا سيف
سيف بيحاول يهدى حاله:
انا عارف انكي مصدومة و بتقولي ايه حاجة
ليلة نظرت ليه:
انا لسه بعقلي دى انا و في اوضي و برق..ص عادي ما جرمت..ش بس والله العظيم ما اعرف اللى معايا ولا اعرف مين اللي انا كل اللى فاكره ان ماما كانت في السوق و بابا في الشغل و حنان كانت نايمة كنت زهقانة ف قعدت ارقص والله العظيم ما بكدب عليك بكلمة هو ده اللي حصل و لو عايز نطلق طلاقني مش ها زعل لانه حقك
سيف جذبها ليه و حض..نها :
هششش كله ها يعدي طول ما احنا مع بعض هتعدي انا واثق فيكي و عارف انكي معملتيش كده
سيف افتكر لم حنان حرق..ت الفستان و قالت ليلة و لم سجلت كلامها مع زين
سيف: والله لا اعرف مين الكل.ب اللى عمل كده اهدي مش عايزك تخافي طول ما انتي على حق متخفيش غير من اللى خلقك خلاص بقا كفاية عياط
ليلة بعياط: انا ادمرت يا سيف شكلي بقا زى الزفت قدام الناس مش ها عرف ارفع عيني في عين حد حتي لو بريئه الناس مش بيعرفو غير اللى بيشوفو
سيف : يا ستي ملعون الناس اللي ها نوقف حياتهم عليهم احنا مش ملائكة و بعدين الناس اللي خايفه منهم دول كل واحد ما يعلم بى افعلوا الا ربنا
ليلة حضنت سيف اوى: ارجوك متسبنيش يا سيف انا خايفه بلاش تسبني…. صحيح مش بطيق غروك بس مش بحس بى الأمان الا معاك من بعد وفاة مامتي و انا لوحدي خليك معايا
سيف قبل رأسها: انا عمري ما ها سيبك مفيش اب بسيب بنتو صحيح لسانك طول بس انتي الوحيده اللي حسيت معاها بى الامان ثم مش اسمها غرور اسمها هيبة كاريزما
ليلة لسه بتعيط
سيف احلي حاجة في الزفت ده انكي كنتي بتضحكي هو انتى اخر مرة هزارتي فيها كانت سنة كام
ليلة: سنة ست و تسعين
سيف: لا موهوبة اخلص بس و اخليكي تمثيلي مع اشرف عبد الباقي في مسرح مصر
ليلة بعدت عنه و حطت راسها على قداميه و هى بتبكي سيف فضل يمسد على شعرها لحد ما نامت و بعدين راح لى مباحث الانترنت مسح الفيديو نهيئ و جاب اللى عمل كده
سيف ضربة بغضب و وشه مش يبشر بالخير: مين اللي قالك تعمل في مراتي كده انطق
حنان و واحدة اسمها راندا والله العظيم يا باشا هو ده اللي حصل والله ما بكدب حتي انا معايا الدليل هما متفقين معايا امبارح على كده ان انشر الفيديو بس ازود عليه حاجات
سيف ضربه تانى و بعدين اتحبس الشاب
سيف بتوعد:
والله لا اوريكم يا كلاب بقا تعملوا في مراتي انا كده بس والله ما ها عديها يا زبالة منك ليها
يا تري سيف ها يعمل ايه في حنان و راندا
- يتبع الفصل التالي اضغط على (رواية عشق السيف ) اسم الرواية