رواية فتون الفصل التاسع 9
البارت التاسع...قلم ميفو السلطان .
مرت الايام وفريد يحاول السيطره علي طبعه مابين شده ولين ويحاول جاهدا ان يسعدها وهيا تتدلل عليه الا ان تمكنت منه ويصبح هو لينا معها يقسو علي من يقسو وياتي لحدها وتنكسر تلك القسوه وكان هو يشن هجوم حبه عليها فاصبحت سعيده من كثره عطائه اما هو فكان يستغرب نفسه وتصرفاته وكيف ان حبها حوله هكذا فاصبح حلو المعشر لين الطباع.. وفي يوم اتت احد الخادمات الي نعمه تقول لها ان السيد فريد ينتظرها في الاسطبل لتلبس وتنزل اليه جري ليقابلها هو باحضانه لتخجل وتقول.. ايه يا فريد انت بقيت بجح ليه كده الناس تقول ايه..ميفو ميفو
ليهتف::: ماتولع الناس امال افضل والع حتي مابلش ريقي بحاجه لتضربه:::: ماتتلم بقه..
فهتف بحب::: امتي بقه نتلم سوا امتي يا قلبي لتخجل من كلامه ليحملها ويضعها علي احد الاحصنه ويركب وياخذها امامه وظلا يمشيان حول المزرعه وهيا في احضانه وراسه بين ثنيات شعرها يقبلها كل فتره كان الصمت هو السائد من كثره المشاعر التي يحسان بها لياتي الي احد الاشجار ويترجل هو وينزلها ولكنها تبقي في احضانه سعيده محبه خجوله.. اما هو فكان كأنه ملك الدنيا ليهتف بسعاده :::بحبك يا قلب فريد لتنظر اليه غير مصدقه انه هتف بها هكذا لتحتضنه ليصعق انها اول مره تقترب هيا ليشدد عليها ويهتف بمكر::: ايه ده طب مش تقولي كده وانا اقولك بحبك طول النهار الاقيكي رشقه في حضني.. الا انا حضني ناعم وحنين لتخجل منه وتحاول ان تبتعد ليشدها::: انت هبله وربنا راحه فين.. دا مكانك يا عمري وبتاعك.. انا حبي ليكي وصل انه هيوقف قلبي وانت جنبي كده.ميفو ميفو.
لتهتف بهمس.. كلامك حلو اوي يا فيري كنت فين من زمان.. ليقترب منها اكثر:::كنت حمار.. ليتنهد.. وحشتيني يا عيون فيري.. انا حاسس انك خلاص سامحتيني مش كده يا حته من قلب فيري لتطرق وتهز راسها ليضحك عاليا ويدور بها والسعاده تقفز منه ليقول طب ايه نخش عالجواز بقه والنبي. الا انا والله خلاص جبت اخري وحاسس اني جتتي هتجيب جاز لتخجل منه ليقول لا لا وحياتك اهدي كده وقولي هنتجوز امتي انا عايز اكلم جدي والنبي يا روح فريد عايزك جنبي ومعايا.. لتهتف طب مانا معاك اهوه..
ليغتاظ :::يا رب بحب هبله يا بنتي بقلك جنبي. معايا وفي حضني اصحي كده الاقيكي نايمه في حضني وايديا حواليكي كده والنبي قلبي هيقف من الكلام بس امال
الفعل ايه..
لتهتف.. فريد بطل قله ادب.. مابحبش كده..
لينظر اليها بشغف.. يا نهارك اسود يا نعمه ابطل قله ادب هو الحضن عندك قله ادب دا اخرك يعني في قله الادب.. دانتي هتتعبي معايا اوي يا بنت عمتي يا بنتي دا اول ليفل دا لسه فيه ليفلات علي ماخلصهم هتسورقي في ايدي مده لا اجمد يا وحش.. لتحمر ويقول بس ماتقلقيش هخليكي تحبيه ماهوانا مش هموت علي روحي لوحدي لازم القمر يحس بيا.. حاسس بيا والنبي يا مز انت يا جامد...
لتضحك ماتبطل بقه بتكسفني.ميفو ميفو.
ليهز راسه طب اعمل ايه وانت حلوه كده يقولو الراجل اتهبل يا بت انت مش عارفه جوزك ايه هو انت فاكراني قليل لتقترب منه وتقول بهمس::: لا يا قلبي عارفه انت ايه...
ليهتف بوله ::::وايه كمان قولي ياختي وطلعي مخبيه ايه عشان اولع اكتر لتضحك منه
لتبتعد وتقول::: اعقل كده بلاش جنان..
ليهز راسه ويقول::: وانت خليتي فيها عقل وبعدين بتبعدي ليه ماكنا ماشين كويس..
لتهتف ::لا بتقل ادبك وانا بتكسف...
ليحتضنها طب قولي حاجه اي حاجه وانا هحاول ابطل. لتقول :::عايزني اقلك ايه..
فهتف::: بحب الي في قلبك..
لتقول بحب ::انا كل اللي حساه اني مبسوطه قوي. واني شيفاك حد تاني حنين وطيب وبتراعيني.. انت اتغيرت لدرجه اني مش عارفاك لدرجه خليت حبك في قلبي هيجنني من كتر ماهو كبير.. انت بقيت دنيتي يا فريد..
ظل فريد ينظر إليها وهو يتنهد ولا شعوريا نزل براسه وقبلها لتحاول ان تبتعد الا انه لم يتركها.. لتمر فتره وهيا في احضانه خجلانه من تصرفه معها وهو يضحك يعني انت كده مكسوفه وراشقه في صدري يا رب تفضلي مكسوفه كده علي طول لتخبطه علي صدره وهيا تشعر بالاشتعال. ليهتف ::انت مراتي يا قلبي ودا مكانك.. وعايز اتم جوازنا بالله عليكي يا نعمه توافقي..ميفو ميفو
لتتنهد::: يا فريد ما ينفعش يعني نبقي احنا مبسوطين لا وكمان بنتجوز وفتون وادم هيطلقو..
ليضحك فريد انت هبله يا روحي مين دول اللي يطلقو.. ادم بيحب فتون وواقع لشوشته والعقربه بتحبه..
لتهتف.... بطل تقول عليها كده..
ليضحك:: طب يا ستي ادهم مش غشيم زيي او بيقف ويتصدر ادم عنده خبث وانا عارف انها مش هتقف قصاده ولا هتقدر.. زي مانت يا قمر ماقدرتش.....
لتقول.. لا والله ليقبل انفها اه والله يا عمري.. ادم لما بيعوز حاجه بياخدها شفتي وقف قصاد جدي ازاي دي انا ماعرفش اعملها رغم شخصيتي القويه.. ادم مش هيسيب فتون بس هيا هتلسوعه في فخاده.. اخويا صعبان عليا بس نعمل ايه العقربه لما بتزعل بتقلب بومه وليفل الغباء بيعلي.. وانت كلميها برضه حنني قلبها عليه..
لتهتف.... والله دي مفيش احن منها بس مطرقعه.. انا هكلمها عشان والله ادم صعب عليا هو ماكنش يقصد بس هيا كرامتها نأحت عليها.. لتهتف وساعتها بقه اتجوزك يا واد يا فري ونعمل ليله..ميفو ميفو
ليضحك اه والله يا نعومتي دانا هعمل حته ليله بس هبقي فيها لوحدي ليغمز اليها لتخجل منه ويضحك عليها وظلا يتسامران لفتره تاركين نفسهم لسعاده ووعد بحياه تكسرت فيها القسوه وصلد المشاعر علي لهيب الحب...
ظل ادم يحاول التحرك علي تلك الصخره ولكنه يقابل بصلد رهيب فانقلبت فتون تماما من تلك العفويه لشخص عنيف يصد هجمات ادم بشده.. الا ان الحبيب الذي لم يخطئ في شئ لم ييأس ولم يترك حبيبه.. وكان صابرا عليها لتفرغ شحنات غضبها..كانت فتون متالمه من جدها جدا وكلام ادم اوجعها ودخل عليها افقدها توازنها.. اما ادم فقد هلك في توضيح معني كلامه وانه كان يريد لجده ان يلتزم حدوده وانها خارج الموضوع الا انها لم تستجب رغم حبها الشديد له.. لياتي يوما كان هو متعبا من العمل بشده ويبدو عليه الارهاق ليجدها جالسه ليذهب ويستلقي بجوارها وينظر اليها ويتنهد وهيا تتصنع الامبالاه.. ولكن قلبها يحن اليه ويشتاق.. ومنظره يتعب قلبها لتهتف بعد فتره.. كلت.. ليبتسم في نفسه. فحبيبته تهتم لامره. ليقول.. لا ماليش نفس انا هلكان تعبنا قوي انهارده.. لتقطب جبينها متسائله... تعبتو.. انتو مين.. ليقول... انا ونادين انهارده كان يوم عالَمي في الشغل..
لتشعر بالغيره تنهش قلبها.. لا والله ايه رجعتو الامجاد..
ليقطب جبينه ليقول... امجاد ايه..
لتقوم بسخط... مفيش مفيش انا داخله ازفت انام خليك انت في اللي كنت معاها وتتركه والغضب ياكلها وهو مسهم يحاول ان يدرك سبب غضبها لتتضح اليه الامور فينفجر ضاحكا.. ايه ده.. دانا قلبي غيران وقام من قدامي والع.. انت حمار يا ادم.. يا عمري انت غيرانه يا قلبي.. ليتنهد.. طب ايه يا ادم ماتدوس يا معلم خلي البت تحن.. ماشي يا حبه القلب جيتي تحت درسي.. كانت هيا تأكل الحجره ذاهبا وايابا.. اه ماخلاص مش ادتيله سكه يا بنت صالح وقلتيله علي اتفاقنا.. قام هو جاب الاتفاق من الاول.. اه يا ناري البت قمر وهو زفت قمر.. طب اكل انا في نفسي وهو يقعد معاها طول اليوم.. لتقول::: لا والله مايحصل اموت بحصرتي كده.. لا دانا هوريهم..ميفو ميفو لتهتف. بس هتعملي ايه يا حزينه بقاله شهر بيحايل فيكي وانت قلبتي عقربه علي راي الزفت فريد وسايقه فيها وهو مايقصدش.. بس كلامه كان زباله لا يستحق كان يقله انا حبيت فتون ياجدي وهنخلف بمزاجنا هو نأحت عليه كرامته ونسي كرامتي.. طب شكلي زباله ليه كده والواد هيروح مني وانا طلعت روحه شهر.. لتجلس بغلب بس انا لسه بحبه وهموت عليه.. يا تري هو زهق وهيرجع لنادين.. بقاله اسبوع مشغول وانا نايمه علي وداني اتاريه معاها وانت بتصديه وهو راجل واكيد هيحن للقديم.. يا نهارك الاسود يا فتون هتسيبي الواد بتاعك للبت السحليه دي تاخده.. لتتنهد بس هيا مش سحليه دي قمر فلقه قمر موزه وانت شكل الدكر.. ابن خالته في الشقه.. من كتر تريقتك علي فريد بقيتي زيه.. اروح فين دلوقتي كرامتي وجعاني. وهموت عالواد.. لتقفز لا وربنا كرامه ايه وزفت ايه المز هيروح مني.. كانت تاكل في نفسها لتسمع خبطا علي الباب لتفتح الباب وتقول بحده... نعم عايز ايه.. ليبهت من هجومها.....
ليقول.... ببراءه مالك يا فتون..ميفو ميفو
لتهتف بغيظ:::.. مالي يعني شايفني بشد في شعري بتخبط ليه.. ليهتف::::.. لا بقلك بس بكره احتمال ماجيش معلومه يعني.. تصبحي علي خير لتحس انها تريد ان تقتله وتركها ودخل حجرته.. اه يا حزنك يا فتون هيقضي اليوم مع البت لا وربنا لا لتهب كالمجنونه لتدخل عليه كان قد خلع قميصه ليستدير لتدخل عليه كالعاصفه....
لتقول.:::. هو سيادتك مفكر اني هفضل قاعده في البيت هو انا الشغاله بتاعتك...
ليبتسم ويقول::: انت زعلانه ليه طيب انا عملتلك ايه..
لتقول:::: انا عايزه اجي معاك..
ليضحك::: تيجي معايا فين هو انا هاخدك الجنينه دا شغل.. لتهتف بغضب.:::. وانا مانفعش في الشغل ده والا الشغل له شكل واحد ماشبهش الشغل ده.... .
ليقترب منها ويقول... والله انا مش فاهم انت متنرفزه من ايه.. لتقول ::::عايزه اجي اشتغل انا لازم اعمل لنفسي كارير.. ليرفع حاحبيه:::.. لا والله طيب حاضر يومين كده وابقي اشفلك مكان..
لتقترب منه وتخبطه..::: ايه اشفلك مكان دي هو انا بشحت منك.. ومالك مش مهتم كده..
ليبتسم ويقترب منها ويلصقها في الحائط.. ماهو انا لو اهتميت انت هتحمري مني يا قلبي وساعتها ما هتخرجيش من هنا.. لتهتف:::... ايه ده..
ليقول::::.. القمر والع ليه طيب وانا جاي غلبان ولسه حتي اهوه ماكملتش لبس لتحس فجاه بالحرج وتنظر الي جسده العاري لترتبك وتحاول ان تخرج من بين يديه الا انه قال::. لا يا ست الناس مهتم بس مش عايزك تتعبي....
لتنظر اليه متزمره:::... مالكش دعوه بحب التعب..
ليهتف ويقترب منها اكثر لتضع يدها علي صدره ليحسا معا بلسعه حبهما وشوقهما لبعض..ميفو ميفو
ليهتف..::: عارف انك بتحبي التعب وتعباني وتاعبه روحك.. بس لو تسيبي نفسك شويه هتبقي احلي فتون في الدنيا.. ظلت مسهمه لوقت ليقترب اكثر ويعانقها بشده ويمرغ راسه في شعرها وهيا قد اصبحت في عالم اخر ليهمس وحشتيني.. لتنتفض فجاه وتدفعه:::.. ماتحترم نفسك انت انت.. انت ايه ده.. ودبدبت من غيظها وتركته وهو يضحك لتعود وترفع اصبعها::: من بكره رجلي علي رجلك.. وتتركه وترحل...
ليهتف هو.:::.. والله واللعب هيحلو يا واد يا ادم.. اه ياني بحب جزمه وربنا..
خرجت وظلت تاكل في نفسها ووقفت تشغل نفسها في المطبخ فهيا لم تحد ما يشغلها وهو بالداخل.. وسمعته يتكلم في التليفون... اكيد بيكلمها وانت قاعده تاكلي في بعضك..طب مش هيخرج يقعد معايا شويه هو ماعدش طيقني.. البت بتاعته جتله خلاص وانا اديته سكه.. كانت تقف تخبط في الاشياد بعنف غصب عنها ليخرج هو متعبا ليبتسم علي منظرها ليذهب ويجلس علي احد كراسي البار مبتسما بخب.. وهيا تتصنع الامبالاه.. لتستدير.. ايه خلصت نحنحه. ماكنت تكمل للصبح...
ليقطب قليلا.. نحنحه ايه مش فاهم.. دانا كنت بكلم نادين..
لتهتف غاضبه اه كنت بتتكلم اه.. الله يسهلك كانت تحترق وتريد ان تنقض عليه
والله انت عسل يا تونه.. الله يسهلي ايه بالضبط..
لتقول باندفاع.. مش الاموره رجعت خلاص وانت لابدت جنبها فبدعيلك عايزني اعمل ايه.. لتاخذ مشروبها وتذهب وتفتح التلفاز وتجلس والهم في قلبها ولا تري شيئا من الاساس..ميفو ميفو
ليهز راسه ويذهب ليجلس بجوارها.. ويسالها بتشربي ايه..
لتقول بشرب نسكافيه يا سيدي اعملك.. ليقترب منها ويضع يده حولها لا انا مش عايز اوي هشرب معاكي شويه.. وهتابع الفيلم ظل بجوارها ثم وضع يده حولها وقربها منه واخذ يدها وشرب منها المشروب ليدق قلبها بشده لتحس بهدوء داخلها بدل تلك العاصفه لتستكين بحاله من الاوعي باحضانه ليضمها اكتر وظلا هكذا فتره يتلمس زراعها بهدوء وكل منهم يفكر في الاخر لتستسلم للخدر بين ذراعيه وتشعر بالامان وتنام ليحس براسها تميل ليبقي بعض الوقت ينظر اليها بحب.. طب وبعدين يا عمري.. بتعملي فينا كده ليه.. ليحملها بين يديه ويضعها علي السرير للتشبث بيده وتهتف باسمه بحب... لم يعرف ان يبعدها عنه ولم يستطيع فقلبه سخرج من مكانه فاندس بجوارها واخذها في احضانه ونام... ليستيقظ في الصباح علي صراخها.. ليقوم ويجلس بغلب... لتهتف انت ايه اللي جابك هنا.. انت اتجننت.. ليهتف بغيظ.. اللي جابني انك اتشعلقتي فيا عشان اصحي مسروع.. كلبشتي فيا يا فتون امبارح وادي جزاتي الخضه هتخلص عليا.. لتهتف انا كلبشت.. طب خلاص خلاص قوم يلا عشان البس هويني.. ليهتف.. اهويكي.. ليقوم وينظر اليها بخبث.. يعني خدتي غرضك مني ورمتيني.. ليقترب منها ويشدها ويقبلها علي خدها.. صباح الخير ويقرصها من وسطها ويقول.. الناس تصحي تقول صباح الخير... مش هجم كده ويتركها ويذهب وهيا تقف مبهوته من وجودها في حضنه طوال اليل مستسلمه ونائمه بامان.. لتشعر انها بلا حيله في وجوده من الاساس...
... في الصباح لبست فتون واستعدت قبله ليفتح هو الباب ليجدها في انتظاره وهيا تقف متوتره ليقترب منها.:::. برضه دماغك دي ايه هتنفذي اللي في دماغك.....
. لتهتف::: يلا يا بابا.. قدامي اما نشوف اخرتها...
ليغمز اليها.::::اخرتها فرهده بس بعد مانول الرضا...
لتجري من امامه وهيا تهتف.. قله ادبك دي مش طبيعيه.. ليتنهد :::هو انا لحقت يا غلبك يا ادم.. ليركبا العربه وتذهب معه للشركه وتاتي نادين بجمالها وتسلم عليها وظلت منتظره ادم لتعمل معه وهو يقول :::طب يا فتون روحي مع للسكرتيره وهيا هتوديكي لمستر مدحت انا كلمته وذهب وجلس بجوار نادين وبدأ كأنه منهمك معها.. ظلت هيا واقفه تنظر اليه بحسره ورجلها متسمره في مكانها لا تقوي علي الرحيل وتركهم ليرفع راسه ويتسائل بمكر متصنعا البراءه ::::فيه حاجه يا فتون.. لتستدير والقهر في قلبها وتهتف ساخطه:::: لا مفيش وتذهب وتظل تحاول ان تعمل ولكنها لم تستطيع ظلت تأكل نفسها.. طب وبعدين اروحله.. بس هقله ايه.. ظلت تفكر لتذهب اليه وكان وحيدا لترتبك فهيا من ارادت العمل فقالت بقلك يا ادم فنظر اليها.. ماتشفلي شغلانه غير دي ليرفع حاجبيه.. نعم.. هو احنا هنلعب.. لتنظر اليه عايزه اشتغل مع نادين.. ليرفع حاجبه ويكتم الضحك بصعوبه وتصنع عدم الفهم.. نادين ازاي يعني.. نادين هنا عشاني مش هتشغل حد معاها.. لتهتف.. نعم ياخويا عشانك ازاي ومش هتشغل ليه الست هانم تكونش شركه ابوها..هو انت قاعد والهانم بتتحكم امال صاحب شركه ازاي..
ليكمل :::فيه ايه يا فتون بتتكلمي عنها كده ليه..ميفو ميفو
لتقترب منه والغضب يأكلها انا اتكلم براحتي وانت بتدافع عنها بتاع ايه اصله. انت لسه جوزي علي فكره.. لينظر اليها مبهوتا ليبتسم فجاه ويقوم ليقترب منها ويهتف::: ودا ايه عالاقته باللي بنقوله..
لتقول بسخط.:::. انت قلتلها علي اتفاقنا.. اننا هنفضل مع بعض شهور وبس..
ليقول.. وانت بتسالي ليه.. لترفع صباعها وتكز علي أسنانها عارف لو ماجاوبتش انا مش عارفه هعمل فيك ايه..
ليضحك بشده:::.. وانت يهمك في ايه..... لتصرخ ادم..
ليقترب منها ويشدها اليه::: لا يا ستي ماقلتش انت بقه متنرفزه ليه كده.. اقولها والا لا ايه مشكلتك مش انت اللي عايزه كده وخلاص واخده قرارك ومصممه.. كان قربه يهلكها فهتفت بغلب.. ايوه عايزه كده.. بس َماتقلهاش.. ليرد عليها ممكن اعرف السبب..
لتقول بغيظ :::كده اهوه كده وخلاص انا لسه مراتك احترمني يا اخي.. شكلي هيبقي وحش..
ليتنهد ويشدها اليه ويحتضنها ويقول :::عيوني حاضر مش هقلها لتستكين بين يديه لفتره.. ليقول هديتي خلاص.. لتدفعه..::: ايه هديتي دي شايفني بعض في الارض... انا راجعه شغلي وخليك في نادين بتاعتك.. وخرجت مغتاظه.. ليسعد هو ويقول.. حبيبي بيحبني وبيغير.. هموت عليكي يا فقر يا بتاعه العلم والعلماء... ميفو ميفو
ظلا يعملان لفتره وفتون تغلي من تقاربه مع نادين وليس لها حيله في ذلك لتمر الايام وهيا اصبحت علي حفير الهاويه وادم لا يتدخل ليخمد غضبها فكان مستمتعا بشده من غيرتها.ميفو ميفو...
. كانت هيا تكلم نعمه وتشكي لها حالها لتقول نعمه.. اتبسطي اهو الواد هيخلع ويروح للبت الصفرا بعد ماغلب يحايلك يا جزمه...ميفو ميفو
لتهتف فتون طب اعمل ايه طيب ما هو بطل يحايلني وانا عايزه اتصالح ومش هقدر اروحله.. وممكن يكون نادين رجعتله ورجعو لبعض يبقي شكلي وحش انا هموت يا نعمه.. فقالت نعمه... يا خبتك يا عقربه الكون.. بت قومي البسي حاجه كده وادلعي عالواد ولو ما نجحش بقه يبقي ارجعي بتاعه العلم والعلماد اعملك ايه لساني نشف وانت زي الطور الهايج وكرامتك نأحت عليكي اشربي ياختي بقه.. لتقوم فتون وتبحث في دولابها فكانت حزينه وتجرب كل شئ فلم تجد ما يعحبها لتجد بلوزه حمالات صغيره تضهر جمالها ولبست برمودا ضيقه وتركت شعرها وخرجت تقف في المطبخ تعد له الطعام.. وما ان خرج من حجرته حتي توقف قلبه.. ايه ايه مالها دي هيا اتهبلت.. البت كانت بتعض فيا من شويه.. باينها ملبوسه.. اعمل ايه طيب وهيا قدامي كده.. يا رب بقي... ليقترب بهدوء ويحاول ان يتحاشاها فالنظر اليها مهلك.. لتظل تتدلع امامه ليقوم ويبتعد عن المطبخ فاحس انه سيقوم ويخطفها لتنقهر هيا وتظن انه لا يريدها فتترك ما في يدها وتضع له الطعام وتهم ان تدخل الي حجرتها فقلبها لم يعد يحتمل نفوره منها ليقوم علي الفور.. ويمسك يدها انت راحه فين علي طول كده...
لتقول بتذمر.... هنام الاكل عندك اهوه..ميفو ميفو
ليقول بغلب طب ايه هاكل لوحدي..
لتهتف مانا مش عايزه وهمت ان تمشي فشدها اليه لتضع يدها علي صدره فيرجف قلبها.. ليقول لا مانا مش هاكل لوحدي وشدها واجلسها بجواره وظل ياكل ويأكلها معه وهيا مستكينه بغلب شديد وعقلها تلبسه الغباء بانه لم يعد يريدها كانت ساهمه لتحس به يداعب خدها ويقول مالك يا فتون... لتتنهد وتنظر اليه.. مفيش.. ليشدها اليه ويحتضنها بحب لا فيه انت من ساعه مارجعنا من الشغل وانت فيكي حاجه.. لتتذكر وقوفه وضحكه مع نادين لتحاول ان تبعد قبل ان تجهش بالبكاء مفيش انا هنام تصبح علي خير وتركته وذهبت ليقوم علي الفور وقد وجعه هيئتها ليأخذها في حضنه.. وظلا هكذا لفتره لتتململ وتدخل حجرتها وتقفل عليها وتنفحر في البكاء اما هو فقلبه وجعه عليها.. طب اعمل ايه طيب يا قلبي.... يا رب اهديها انا خلاص تعبت ومش مستحمل بعدها.. يا رب انا جبت اخري في الجمدان وههجم عليها صبرني يا رب وعقلهالي.. ليتنهد ويذهب لينام من غلبه وهيئتها لا تفارق خياله... ميفو ميفو
قلم ميفو السلطان
•تابع الفصل التالي "رواية فتون" اضغط على اسم الرواية