رواية صغيرة الادهم الفصل الحادي عشر 11 - بقلم نوران احمد
الحلقة 11
.
.
رواية / صغيرة الأدهم
بقلمي / نوران احمد
علقوا هنا ب 10 ملصقات + رايك
يلا نبدا اول حلقتنا بالصلاه على النبي
شهقت ميرا بفزع وصدمه اول ما صحيت من النوم
وشافت ادهم جنبها علي السرير وبيبصلها
جت تقوم بسرعه كانت هتقع لحقها ادهم بسرعه وقربها ليه لتحمر وجنتاها وعيونها بترمش بسرعه وقالت : ا ا انت اي اللي جابك هنا
ادهم : دي اوضتي
اتكسفت ميرا وابعدته عنها ووقفت وقالت : ااا اه انا اسفه
واسرعت في خطواتها عشان تخرج بره بسرعه
لحقها ادهم ومسك ايديها وقربها ليه وقال : انتي جيتي بمزاجك هتطلعي بقا بمزاجي انا
اتوترت ميرا جدا وقالت : ااي ابعد كدا
حاولت تبعده وتفك ايديها لاكن مقدرتش
لتسمع صوت اسر علي الباب : يا ادهم اتاخرت النهار ده يلا بسرعه
لتضع يدها علي فمها
ادهم : اي اللي دخلك اوضتي وانتي عارفه اني مبحبش حد يدخلها
ميرا : يعني أنا غلطانه اني حاسيت انك تعبان وفضلت سهرانه طول الليل علشان تنزل حرارتك
ابتسم ادهم لتسرح ميرا في ابتسامته وتبتسم اول مره تشوفها ودق قلبها بطريقه غريبه لتدرك اللي هي بتعمل علي صوته
ادهم : كنتي قلقانه عليا
اتكسفت ميرا ومعرفتش ترد تقول اي فضلت تبص حواليها كتير وركزت نظرها علي البلكونه وملامح وشها انقلبت للصدمه وقالت : اسر
ليلتفت ادهم بسرعه للبلكونه لانه عارف اسر مبيلتزمش بقوانين ومبيخفش من حد وعمره ما خبط علي باب حد دايما بيدخل علي طول من الشباك أو البلكونه
لتبعده ميرا بسرعه وتخرج وتذهب سريعا لغرفتها وتضع يدها علي قلبها
ابتسم ادهم علي كذبه صغيرته
وبدأ يجهز للنزول لتحت
نزلت ميرا واستغربت وجود نور في المطبخ وبعد ما السفره خلصت راحت نور وفي ايديها طبق لأسر وحطته قدامه
نور : عرفت انك بتحب المسقعه ف عملتهالك وابتسمت
استغرب اسر جدا التصرف من : وده من أمتي الحنيه دي ما هو الحدايه مبترميش كتكيت
نور متصنعه الحزن : انا قولت اشوف بتحب اي اعملهولك ك شكر لإنقاذك ليا
ابتسم أسر وقال : تسلم ايدك اكيد هيبقا احلي حاجه علي السفره النهار ده
ميرا : فين شهد
نور : ملهاش نفس يا ستي
اول ما جه ادهم توترت ميرا وتجنبت تبصله خالص
بعد سماع مازن كلام نور اتضايق وطلع علي شغله
ادهم : عندكم امتحان بعد بكره خلي بالكم من دراستكم شويه
وبعد انتهاء الطعام طلع كل واحد علي شغله وراح اسر يخرج مع الشباب اللي اتعرف عليهم في الجامعه
*************
عند حور
انا ليه مزعقتلوش وقولتله وانت مالك اصلا هو اصلا ملوش حق يزعقلي كدا وليه بفكر فيه اصلا
ردت علي الفون
حور بعصبيه : ايوه نعم
نور بصوت عالي : هو في اي مش مظبوطين ليه يا حيلتها انتي وهي خليكي معايا عشان يومكم اسود النهارده وفتحت الاسبيكر
ميرا : مالك بقا يا شهد حبستك دي وملكيش نفس مش طبيعيه في اي
نور : احكي لسه في بلوه غيرك
شهد بدموع : حكت ليهم اللي حصل لأنها بتحس انها فعلا مع اهلها واخواتها واول مره تحس بالراحه مع حد غير امها وكملت
كل بنت بتحلم باليوم اللي ييجي فيه حد بيحبها بجد وتلبس فستان وتفرح وتفرح أهلها بس انا اهلي ضاعو مني وسابوني ومشيو وحتي الامل في الحب ضاع لانه اتجوزني بس عشان ينقذ موقف احساسي دلوقتي بيقولي اهربي من كل ده وابعدي
ميرا : مش يمكن كل ده خير من عند ربنا بصي للأمور بشكل مختلف هتلاقيه عوض ربنا ليكي
باباكي لو مكنش بيثق في مازن مكنش من البدايه
قاله بنتي معاك ومتسيبهاش
حور : ايوه كدا صح هو كدا بينفذ وصيه باباكي كمان مينفعش تعيشي معاه وتفضلي معاه وانتي مفيش اي صله قرابه بينكم
شهد : شوفتو بقا يعني اتجوزني علشان بس وصيه بابا ليه او ممكن علشان ينقذ موقف حصل بسببي مش بيحبني
نور : انتي بتحبيه صح
شهد بتوتر بصت الأرض وسكتت
ميرا : تفتكري مازن أو ادهم مكنش ممكن حد فيهم يلاقي حل تاني غير ده كان ممكن جدا اصلا بقا اسر كان ممكن يخلص الحوار ده من بره بره ومكنش حد عرف حاجه بس هو اختار الحجه دي عشان يرتبط بيكي
شهد وهي بتمسح دموعها : بجد يعني ممكن يكون معجب بيا
حور : اكيد اصلا ميرا تعرف اخواتها اكتر من اي حد هتلاقيه مكسوف بس يعترف
نور : ادي نفسك فرصه تقربي منه بس كاصدقاء مش تتلككي اول ما ييجي عشان تهربي
شهد : هحاول اكون صديقه بس لو محستش بالحب أو معترفش مش هاجي علي كرامتي وهمشي
نور : تصدقي انك بت نكد يلا يا حو حو دورك
حور : عايزه اي
ميرا : احكي مالك
حور : بصراحه كدا بقا اخوكي اللي اسمه فارس ده مش محترم وبارد جدا وقليل الذوق
شهد : لا علي فكره ده نسمه ومحترم جدا
خبطتها ميرا وقالت: انتي متعرفيش حاجه اصبري
نور بفضول : ها عمل اي
حكت حور الي حصل وقالت : هو ماله اصلا
بصو البنات لبعض وضحكو
حور : اي يا عيال في اي
نور : شكل كدا في حد هيحب قريب
حور : مين احكولي
ميرا : ظلمك اللي دخلك هندسه بمعدل ذكائك ده
نور : شكل الواد وقع فيكي يا شبح الحته انت يا قمر
ميرا حطت ايديها علي خدها وقالت : وشكل حد كمان كدا وقع
بصت شهد لنور وقالت : بتهزري نور ازاي
ميرا : وهي يتقلد نور عرفت انك بتحب المسقعه ف عملتهالك
ضحكت حور وقالت : لا بجد الشبح بتاعنا عمل كدا
نور : مفيش الكلام ده كل الحوار اني كنت بشوف بيحب اي عشان محدش غيره ياكل منه عشان حاطه ملين فيه
شهد : يخربيتك يا مفتريه ليه
نور : عشان يبقا يزحلقني ويوقع عليا الدقيق تاني
حور : طبعا مفيش خير بييجي منك اصلا لازم اقفل دلوقتي سلام
ميرا : اسر هيعرف وانتقامه بيكون صعب خلي بالك بقا
نور : ولا يقدر يعمل حاجه
ميرا : يلا بس نلحق نذاكر الامتحانات واكيد شوشو حبيبتي هتساعدنا
شهد : يلا يا حبيبتي انتي وهي من غير مطرود
*************
كان اسر مع الشاب اللي مكلف بحمايته وبقوا أصحاب
يوسف : تعرف يا اسر انا بحب بنت بس مبتبصليش حتي حاولت الفت نظرها بكل الطرق مش عارف
افتكر اسر نور وابتسم : هي مين دي
يوسف : بنت اسمها ملك
اسر : طبيعي جدا متبصلكش
يوسف : ليه بس
اسر : لانك انسان فاشل ومستهتر وصايع والبنت دي جد و متدينه وعايزه راجل بجد معاها
يوسف : انا ممكن اتغير علشانها
اسر : انت لما تفكر تتغير اتغير لنفسك مش عشان حد وقرب من ربنا قولي امتي صليت وكنت راضي عن نفسك
يوسف : بصراحه ولا مره
اسر : يبقا ربنا مش راضي عنك يا صاحبي اعمل الصح اللي يخليك راضي عن نفسك ولو حصل ده اعرف أن ربنا راضي عنك ووقتها بس هعرفك تعمل اي
يوسف : بجد انت اخ مش مجرد صديق وانا هعمل كل اللي انت قولته ده
بدأ يظهر علي اسر اعراض التعب بس اتحمل وقال :
انت جواك شخص كويس مش وحش زي ما بتظهر للناس ومسك معدته
يوسف : مالك يا اسر
اسر : الحمام فين
وصفله يوسف وجري اسر علي الحمام واول ما طلع قال : انا لازم امشي حالا
يوسف : مالك بس يا ابني
اسر : بعدين بعدين سلام
وصل أسر البيت وصل ساعتين في الحمام
كله بسببك يا نور الزفت والله لاوريكي
حدي اليوم من غير أي أحداث وتاني يوم كانو البنات بيذاكرو مع بعض ومبيخرجوش خالص
وادهم سافر علشان يخلص صفقه مهمه
وفارس راح يعمل اعلان عن سكرتيره مصممه وتكون بشهادات معينه في تفوقها في شغلها
اما اسر راح الجامعه
****************
قعد اسر علي كرسي قدام ملك وقال : ازيك يا ملك
قامت عشان تمشي
سند ظهره علي الكرسي
وقال : انا عارف انك معجبه بيوسف
بصت ملك بتوتر حاولت تطلعه بشكل ضيق : وانت عرفت منين بقا
اسر : المكان ده كل يوم حد ف الاسبوع بتيجي تقعدي فيه وتمسكي الكتاب لاكن انتباهك بيكون في حته تانيه
قعدت ملك : انت عايز اي
اسر : اساعدك
ملك : والمقابل
أسر بابتسامه : عايز يوسف يبعد عن الطريق اللي ماشي فيه هدفنا واحد
ملك : مع اني مش مقتنعه أن في حد طيب كدا بس همشي معاك أما نشوف هنوصل لفين
ابتسم أسر وقام : هبقا اتواصل معاكي سلام
****************
طارق : الواد اللي اسمه اسر ده بقا خطر عليا كل البنات بتحبه حتي الواد يوسف اللي كنت بخرجه معانا يصرف علينا مبقاش يخرج وبقا معاه دايما
اصبر عليا يا اسر انا لازم اخرجك من هنا
****************
وبالليل
دخل مازن غرفته
وسمع خبط علي الباب سمح بالدخول
مازن : ازيك يا شهد
شهد : الحمدلله
مازن : محتاجه حاجه
شهد : اه انا عايزه اشتغل
مازن بضيق : ليه اللي انتي عايزاه اطلبي وانا عجيبه
شهد : انا هكون مبسوطه لما اشتغل
مازن : تمام وانا مش موافق
شهد : بس انا عايزه اشتغل بجد سيبني اجرب
مازن حاول يتحكم في عصبيته : شهد انا قولت لا الموضوع خلص وانتهي مش عايز اي نقاش فيه مفهوم
شهد بتوتر : علي فكره انا دلوقتي بستأذنك كان ممكن معملش كدا
مازن بعصبيه و صوت عالي وحاد : اقسم بالله يا شهد لو عتبتي باب القصر ده من غير استاذان لكسرلك رجلك انتي فاهمه
هزت شهد راسها بخوف وعيونها دمعت وحطت ايديها علي عينيها وقالت : ا انا عايزه اروح لماما
وخرجت من الاوضه
اغمض مازن عينه ومسح علي شعره بغضب شديد
**************
نور ااااااااه اخيرا هنام الواحد طلع عينه مذاكره اي ده
دخلت غرفتها وكانت خلاص هتروح في النوم حست بحاجه غريبه وصوت غريب اتفاجات بافعي كبيره في الاوضه بتاعتها صرخت بصوت عالي
دخل اسر بسرعه : اي في اي
شاورت نور بخوف علي الافعي
مسك اسر الافعي من رأسها وقال : هي دي اللي مخوفاكي كدا
نور : ب بالله عليك أبعدها عني اللهي تنستر يا شيخ أبعده
قرب اسر منها وقرب الافعي ليها اكتر وقال : دي لطيفه خالص كدا تخوفيها منك بصريخك ده
نور : والله يا اسر لاصوت والم عليك اخواتك كلهم وهقول لادهم
اسر : مازن خرج وهيبات في المستشفى وفارس لسه في الشركه بيخلص حاجات وادهم مسافر وميرا نومها تقيل وأدام شهد مجتش لحد دلوقتي على صريخك يبقا هي زي ميرا وقرب الافعي اكتر منها
نور : ييي اسر متهزرش بجد دي مفيهاش هزار
اسر : والملين اللي اتحط في الاكل ده مكنش هزار وانا رايح شغل واتبهدلت
نور بخوف : طب انت خدت حقك اهو أبعده بقا
اسر : لا اعتذري الاول
نور : ا انا اسفه
أبعده اسر عنها وخرج وقفل الباب لتأخذ نفسها براحه وتتوعد له
***************
في صباح يوم جديد
دخل مازن علي شهد وشاف دموعها وشعرها الجميل كانت زي الملاك وهي نايمه صحاها بهدوء
اتخضت لما شافته وحاولت تجيب الطرحه بتوتر وخوف
حضنها مازن وقال : يا بنتي انتي بنتي ومراتي بتعملي اي جهزي نفسك عشان هنفطر و ورانا شغل كتير نخلصه
بعد شهد عنه وخدوها حمره وقالت : انا اصلا مبكلمش ومش هروح معاك
مازن : براحتك كنت ناوي افسحك وعاملك مفاجاه
شهد بفرحه : بجد مفاجاه اي
مازن : اجهزي بسرعه عشان تعرفي
وعند سفره الطعام
فارس : عندي محاضره واحده بس النهار ده ممكن ابقا اجي اخدكم
ميرا : خلاص تمام
كان اسر بيبص علي نور اللي كان باين عليها الضيق وكانت بتتجاهله
ف قالت نور : يلا يا ميرا اتاخرنا
اسر : انتم في طريقي هوصلكم
نور : لا شكرا حور هتيجي تاخدنا
****************
كان اسر لسه داخل الجامعه
واتفاجا بحد بيمسكه من ياقه قميصه لاكن متهزش وفضلت أيده في جيبه وبيبصله ببرود
اتجمع شباب الجامعه حواليهم
طارق : انا مش هسيبك يا زباله من ساعه ما جيت وانت واخد كل حاجه حتي حبيبتي بتحبك
اسر : والله مش ذنبي ان هي مش شايفاك راجل كفايه عشان كدا بصت لواحد تاني
ضربه طارق لتنزف شفاه اسر ولاكنه مهتمش وجه يوسف وابعد طارق عن اسر
****************
خلصو البنات الامتحان وطلعو يطلبون اكل ويستنو حور تخلص محاضرتها وتيجي
ميرا : الحمدلله الامتحان حلو
نور : يعني هو مش وحش ما تقومي تطلبي لينا مش كل مره انا
ميرا : طيب يا اختي هروح
جه حازم لنور وقال ازيك يا انسه نور
بصتله نور وقالت : في حاجه
حازم لا ابدا انا بس جيت اقولك أن حبيبك بيضرب
نور بتفكير حبيبي اسر صح اترعبت نور وجريت لحد المكان
وشافت الشباب بتحوش بين طارق وأسر جريت نور بخوف علي اسر : اسر انت كويس حصلك حاجه ومسكت وشه بايديها
استغرب اسر تصرفها وخوفها ووجودها اصلا بعصبيه : انتي اي اللي جابك هنا
نور بتوتر : ااا انا انا كنت
قاطع كلامها طارق بابتسامه صغره وخبث : ليك حق حد يشوف مزه بالجمال ده ويبص لغيرها
اتعصب اسر جدا لدرجه برزت عروق يده وكان هيضربه لولا يوسف والشباب بعدوه ونور مسكت أيده بخوف وقالت : عشان خاطري يا اسر اهدي
لاحظ اسر رعشه ايد نور وحس بخوفها في عيونها مسك ايديها ومشي بيها بعصبيه
***************
طلعت ميرا وهي جايبه الاكل وبتدور علي نور ملقتهاش استغربت وطلعت بره المكان خالص وراحت قدام مبني الكليه تشوفها وتتصل بس مفيش رد قلقت عليها اتفاجات بشاب بيقرب حاولت تبعد بس وقف قدامها وقال : اي يا قمر وأقف لوحدك ليه مستنيه مين
بعدت ميرا بخوف اتفاجات باللي مسك ايديها لا إراديا ضربته بالقلم
اتعصب الشباب وضربها بالقلم بقوه وقعتها علي الارض وقال : والله لاربيكي يا زباله انتي مش عارفه انا ابن مين أما فصلتك من مبقاش انا
دخلت لعميد الكليه وقفها وقعده هو الشاب : البت دي اتبلت عليا علشان مدتش ليها ريق حلو ومكفهاش لا وضربتني كمان
العميد بعصبيه وصوت عالي : انتي ازاي تتجرئي يا حثاله انتي تمدي ايدك عليه شكل اهلك معرفوش يربوكي وانا بقا اللي هربيكي
كانت ميرا دموعها بتنزل وبتترعش من الخوف وبتحاول متعيطش
وفضلت تفكر كتير تتصل بمين اسر اللي قريب منها دلوقتي مجرد طالب عادي ومازن في العمليات وادهم هيبهدل الدنيا لو جه وفارس عصبي بس ارحم من ادهم حاولت تتصل بيه لاكن مفيش رد
*************
كان تليفون حور كل شويه يرن ف قلقت وردت علي المكالمه
كان فارس بيشرح وشاف حور واتعصب
فارس : الانسه اللي بتتكلم في التليفون ما تسمعينا معاكي انتي بتتكلمي في اي
حور : انا اسفه جدا يا دكتور بس ده موضوع ضروري مقدرتش مردش
فارس : يعني عارفه أن الكلام ممنوع في المحاضره ومع ذالك رديتي طيب يا تفتحي تسمعينا كلنا اي المكالمه المهمه دي يا انتي محرومه من درجات اعمال السنه اي رايك اختاري
كانت حور متوتره وفتحت الاسبيكر
ميرا : بدموع ح حور ا انتي فين س ساعديني ا انا م مش ع عارفه ا اتصرف
دب الرعب في قلب فارس من طريقه كلام أخته خد الفون بسرعه وووو
كدا تكون خلصت حلقتنا استنونا في بارت جديد مع السلامه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية صغيرة الادهم ) اسم الرواية