رواية اليتيمة الفصل الحادي عشر 11 - بقلم آية مصطفى
صلوا على النبي صلى الله عليه وسلم وبارك على آله وصحبه أجمعين
بسم الله الرحمن الرحيم
وقفنا لما بسمه راحت عند روح لزيارتها
جميلة (مامت روح): وحشاني يا بسمه عامله ايه يا حبيبتي
بسمه: وأنت كمان يا طنط انا الحمدلله بخير
روح:بقالي مده مش شوفتها البنت دي الحمدلله انها جيت النهارده
اما ماما عامله شويه ورق عنب ايه يستاهلوا فمك
جميلة:صحيح هدخل احضر الغذاء
بسمه:لا يا طنط متتعبيش نفسك
جميلة:لا تعب ولا حاجه استني بس
روح:علفكرا احنا هناكل كلنا مع بعض عشان انا ماكلتيش معاهم قولت أستناكي ناكل سوا
بسمه:ربنا يحفظك ليا يا روح
روح: وإياكي يا جميلة
بسمه: جميلة دي تبقى ماماتك يا حبيبتي أنت نسيتي
روح:انت الي مخك مهوي شويه
في ايه بناديلك جميله زي قمر كدا🙂
بسمه:طب ما ناعارفه انا بس الي بمزح معاكي😅😅
روح:دا نا الي أمزح بيك البلاط 🤭😂😂😂😂😂
بسمه ضحكت 😅😅😅😅
لا حول ولا قوه الا بالله
هاله قاعده مع صحابها
فادي جه عليهم
فادي:اهلا يا جماعة
هاله:اهلا يا حبيبي
فادي:ايه مش هتتمشي يا هاله
دينا رودينا بصوا لبعض(صحاب هاله)
هاله:اه طب بعد اذنكم يا بنات
مشيت هاله معاه
اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
جميلة دخلت ومعاها الأكل حطيته وقعدوا يأكلوا
جميلة:كلي يا بسمه متتكسفيش انا زي أمك
بسمه: تسلمي لي اانا باكل
بجد ما شاء الله اللهم بارك الأكل جميل أوي تسلم ايدك
روح:الله يسلمك 🤍 يا جمي.. ولا بلاش 🤭😅
بسمه ضحكت
جميلة: بالهنا والشفا يا حبيبتي
أكلوا وفضلوا يتكلموا شويه وبعدين
بسمه:أنا هروح بقا
جميله:ليه يا بنتي مانتي قاعده الصراحه قعدتك مش يتشبع منها
بسمه:معلش بقا عشان متأخريش إن شاء الله اجي تانى
روح: على راحتك يا حبيبي مع إن أفضل تقعدي كمان ولا نامي عندنا أحسن
بسمه:معلش يا روح اصل بردو محمد قايلي ارن عليه عشان ميقلقيش عليا وعشان عمي
روح:طيب ماشي يا قمر في رعايه الله بسمه كانت بترن على محمد
وصل تحت ومامت روح سلمت عليها وروح خرجت معاها توصلها
مشيت بسمه مع محمد
محمد:امم بسمه انت كلتي
بسمه: الحمد لله ايوا كانت عايزه تسأله هل أنت كمان اكلت ولا لأ لانها عارفه انهم في الفيلا مش هيفرق معاهم
بس سكتت
وصلوا البيت
سوزان: كنت فين كدا
بسمه:ما نا قلت لحضرتك كنت عند صحبيتي روح
سوزان:اه ومحمد كمان كان عند روح😏
بسمه:لأ هو وصلني وجابني بس
سوزان: ماشي طب روحي اعمليلي عصير مانجا
بسمه:حاضر
سوزان :استني اعمليلي معاه حاجه مكرمشه كدا
بسمه: حاجه مكرمشه ازاي
سوزان:ازاي ايه
علت صوتها اعملي الي بقولك عليه
بسمه:لا إله إلا الله طيب
وبصت لمحمد
حضرتك بتحب عصير المانجا
محمد: شكراً انا هطلع أوضتي
سوزان:ايه ايه أوضتك!!؟
عجب من امتى دا
محمد مش واخد باله هو قال اوضته عادي على اساس انه بينام فيها لكن سوزان قصدها إنها بتاعته ملكه لأ طبعاً دا بيتها في اعتقادها
محمد:في حاجه ولا ايه انا قولت حاجه غلط
بسمه بسرعه:لا مفيش معلش اطلع انت وانا هجيب لك العصير
سوزان:هه😏بهمس ما دا مقامك خدامه
طلع محمد عشان مش عايز مشاكل
وبسمه دخلت تعمل عصير وتشوف حاجه لسوزان دي
لا اله الا الله قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
(ليس المؤمن بالطعان ولا اللعان ولا الفاحش ولا البذئ)
عليه افضل الصلاه وأزكى السلام صلوا عليه وسلموا تسليما
نروح لهاله
هاله:انت مش هتجي تتقدم بقا
فادي:أتقدم فين!؟
هاله:تتقدم ليا
فادي:اه اه طبعاً شويه كدا
هاله:شويه لحد إمتى
فادي:في ايه يا هاله
هاله:ما فيش حاجه بسألك امتى فيها حاجه دي
بصلها وسكت
هاله:سكت يعني
فادي:هاله انت عايزه مشاكل ما احنا..
هاله: مشاكل
كل دا عشان بسألك هتخطبني امتى عجيبه
فادي: ما نا قلتلك في اخر سنه
هاله:وادينا بقينا في آخر سنه
هاله مكنتيش جابت النتيجه بتاعتها اصلا بس زي ما يكون مطمنه أنها نجحت
مع انها مكنتيش بتذاكر
فادي:طيب اما السنه الجديده إن شاء الله تبدأ وندخل في الدراسه شويه
هاله سكتت
استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب
نرجع لبسمه
جابت العصير ومعاها حاجه كمان
سوزان:ايه دا
بسمه: بطاطس مش حضرتك قلتي حاجه تقرمش
سوزان:انت متخلفه
دخل احمد
احمد:في ايه يا سوزان
سوزان:تعالى شوف عملالي بطاطس فاكراني عيله صغيرة
بسمه:حضرتها طلبت منى …قطعتها سوزان
سوزان:قلت لك ايه يا كدابه حاجه أكلها مش الي جيباه دا
بسمه سكتت
محمد سمع الصوت العالي
محمد لنفسه في ايه ايه الصوت دا أخرج اشوف وافرض مرات خالي تزعلني تاني طب بسمه لتكون عملت فيها حاجه وخرج
احمد: يعني انت ضاقت بكي مفيش غير البطاطس الي تعمليها ايه الهم دا
روحي روحي اعمليلي كوبايه قهوه ولا دي كمان مش هتعرفي تعمليها
بسمه نزلت راسها
سوزان:ايه اتخرستي ومسكتها من دراعها شديته جامد
محمد نزل في ايه في ايه حضرتك ماسكها كدا ليه
سوزان:غوري يلاااا
بسمه عيطت ودخلت المطبخ
محمد:في ايه
سوزان مردتيش
احمد:في إن الست بسمه مرات خالك
سوزان بصتله
احمد :احم اقصد سوزان بتطلب منها اكل عملتلها بطاطس
محمد:طيب كتر خيرها
سوزان:ايه كتر خيرها دي
هاله دخلت
هاله:في ايه يا مامي بتزعقي ليها اكيد بسبب البومه
محمد :بسمه مش غلطت مرات خالي
بصتله بغيظ كمل هو حضرتها طلبت حاجه مقرمشه وبسمه اكيد معرفتيش تعمل ايه فعملت بطاطس شكلها حتى جميل يفتح النفس الله يبارك لها
احمد:حاجه مقرمشه ولا اكل
سوزان:سيبك انا طلبت اكل
محمد بصلها وكان عايز يقول لأ
هاله:طب كانت تجيب حاجه جمب البطاطس شويه كاتشب وما..سوزان :كاتشب ايه انت كمان
بسمه:اتفضل يا عمي
بعد اذنكم وجيت تتطلع
سوزان وقفتها
انت مش بتفهمي
روحي اعميلي اكل
بسمه:طب اعمل ايه طيب
هاله:سهله اعمليييي اكل
بسمه:طب قولي لي حاجه معينه بدل ما اعمل حاجه تانيه تزعقيلي
قالت لها وبسمه راحت تعملها وجابتهلها
بسمه:ممكن اطلع الاوضه
سوزان:شاورت لها تتطلع فطلعت
بسمه: افتكرت أنها مصلتيش المغرب
حرام عليكي كنت هضيعي عليا المغرب لا حول ولا قوه الا بالله قامت عشان تصلي واستنت العشاء وصلتها
لقيت روح رنت عليها
بسمه: السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
روح: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته حبيبتي
وصلتي بالسلامه
بسمه بصوت مبحوح:ايوا يا حبيبي
روح:مالك
بسمه:عادي
روح:صوتك حاساه متغير في ايه حد زعلك حكت لها بسمه
روح:الست دي عايزه الي يوقفها عند حدها مش فاهمه عمك موافقها على كل حاجه لا حول ولا قوه الا بالله
بسمه:اعمل ايه بس يا روح مقدريش اعارض عمي بستحمل عشانه
روح:وهو يعني استحملك معلش يا بسمه ربنا كبير
وبإذن الله هيعوضك يا روحي
خلصت بسمه مع روح ونامت
أما محمد فكان بيفكر ليه بيعاملوها بالشكل دا عايز يساعدها بس ازاي
قرأ قرآن وكلم مامته بس محبيش يعرفها حاجه
اللهم صل على محمد وعلى ال محمد
شادي:ايه دا معقول هاله شالت السنه
فادي:بتتكلم جد
شادي:ايوا صحبي لسه مكلمني اهو عرف من الكنترول
فادي:ههه وقال ايه مش هتيجي تتقدملي فالحه اوي البت
شادي:لأ احنا الي فالحين يا صاحبي 🤭😏😅😅😅😅😅
تاني يوم صحت بسمه ومحمد يصلوا وفضلت لحد الشروق تسبح وتقرأ قرآن لحد بعد اما الشمس طلعت صليت ركعتين
ونامت وكذلك محمد بس راح الشغل
المدير كان فرحان منه لأنه مجتهد وبيقدم ما شاء الله تصاميم جميلة
المدير: بص انت تراجعيلي دول و تحاول تترجمهم وعندنا صفقه بإذن الله لو كسبنها هرقيك
محمد:ربنا يبارك فيك يا فندم شكراً لحضرتك
المدير :الشكرلله يلاا ورينا همتك
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
هاله صحيت متأخر نزلت إلى المطبخ
داده اعمليلي حاجه أكلها ولا اقولك اعمليلي قهوه أشربها على ما ألبس
سوزان:هاله انا رايحه المول تيجي معايا
هاله:اممم لأ أنا رايحه مع رودينا
سوزان:طب سلاام
طلعت هاله تلبس وشربت القهوه وخرجت
اتصل بيها فادي
فادي:بقا عايزه تتدبسيني.
هاله:…ايه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اليتيمة ) اسم الرواية