رواية مطرة الحب الفصل الرابع عشر 14 - بقلم فاطمة جمعة
عمرو: صباح الخير ي حبيبتي
نهي : صباح النور احضرلك الفطار
عمرو: لا هننزل نحضره سوا
نهي بابتسامة: موافقه
.........
مروان: صباح الخير
ملك: صباح الورد.
مروان بمعاكسه: بس اي دلع دا كله
ملك بكسوف: مروان
مروان وهو يقلد صوتها: مروان .. تعالي يلا نفطر
.............
بعد مرور ٣ أشهر
ملك: مروااااااان
مروان بفزع: اي
ملك بفرحه: انا حامل
مروان: اي بتتكلمي جد
ملك: اه والله
مروان: مبروك يا حبيبتي
ملك: الله يبارك فيك مبسوط
مروان بابتسامة: جدا ربنا يقومك بالسلامه
ملك: يارب
......
عند عمرو ونهي
نهي : عموري
عمرو: نعم
نهي : عايزه اقولك حاجه
عمرو: قولي
نهي : انا ... حامل
عمرو بسعاده: اي بجد بتهزري
نهي بابتسامة: لا والله لسه متأكد حالا وكمان في خبر تاني
الكتابه فاطمه محمد
عمرو: اي
نهي : ملك كمان حامل
عمرو: بجد مبروك مش مصدق اتجوزتو سوا وكمان حامل سوا ربنا يقومكم بالسلامه
نهي : يارب
.................................................
موعد ولاده ايه ( ساعه ٤ الفجر )
ايه بوجع : عي سي . عيسي الحقني
عيسي بخضه: اي في اي مالك
ايه بدموع: شكلي بولد
عيسي بخوف: انتي متأكده طب اهدي
ايه بوجع جامد: مش قادره حاسه اني هموت
عيسي بتوتر : بعد شر اهدي خدي نفس عميق واهدي ومتخافيش
عيسي : الو ي مروان
مروان بنوم : في اي يا بني
عيسي: تعال بسرعه ايه بتولد
مروان بخضه: اي طب انا جالي حالا اطلع بيها علي مستشفى بسرعه
عيسي: طيب طيب
صحيت ملك: في اي
مروان وهو بيلبس : ايه بتولد
ملك : اي طب انا جايه معاك
مروان: ماشي ماشي بس براحه
ملك: حاضر
......
في العربيه
عيسي بتوتر: اهدي ي حبيبتي خدي نفس ومتخافيش انا معاكي
ايه بدموع: مش قادره ي عيسي ... ااااه
عيسي وهو ماسك ايديها: قربنا نوصل
ايه وهي ماسكه في كرسي بتاخد نفس : بسرعه
بعد مرور ١٠ دقائق
في المستشفي
عيسي بزعيق: دكتوره مراتي بتولد
دكتوره: اهدي اهدي خير انشاء الله
عيسي: يلا
دخلت ايه غرفه العمليات
عيسي بتوتر وحزن: يارب خير قومها بالسلامه
مروان وهو بيجري علي عيسي: ايه فين
عيسي بحزن: في العمليات
مروان وهو بيحاول يهون عليه: انشاء الله خير ادعيلها
مروان وهو بيقعد ملك : اقعدي ي حبيبتي
ملك بخوف علي ايه: هيا كويسه صح
وصول عمرو ونهي
عمرو: في اي
عيسي: اي دا جيت لي
عمرو: هو الي جيت لي مراتك كويسه
عيسي بحزن: في العمليات ادعيلها
عمرو: انشاء الله خير
الام: ايه كويسه صح
مروان: اقعدي ي ماما هيا في العمليات
الام بحزن: يارب ملناش غيرك قومها بالسلامه
عيسي وهو حاطط ايده علي وشه : يارب قومها بالسلامه ماليش غيرك
مروان وهو بيطبط عليه: اهدي
عيسي بحزن: دي لسه في الثامن انا خايف عليها وصوتها ودموعها وهيا تعبانه وبتتوجع
مروان: خير اهدي عشان اختك كمان خايفه
عيسي: اهدي ي ملك انشاء الله خير
................
بعد مرور نصف ساعه
فتحت باب الغرفه
جري عيسي علي دكتوره: هيا كويسه صح
دكتوره بفرحه: حمدالله علي سلامتها المدام بخير والطفل كمان بخير
الكل براحة: الحمدلله
عيسي: ممكن اشوفها
دكتوره: هننقلها غرفه عاديه وتقدر تشوفها
عيسي: تمام
في الغرفه
ايه بتعب : عيسي
عيسي بحب : يا عيونه
ايه بتعب: ابني كويس صح
عيسي: ابنك زي الفل وقمر زي مامته
ايه : عايزه اشوفه
عيسي : حالا .. مروان حاته
مروان وهو بيلاعبه: تاخد مين دا حبيب خالو دا
عيسي: مروان اخلص ايه عايزه تشوفه
ملك : مروان ادهوله
مروان: ماشي خد اهو وبعدين هاخده تاني
عيسي: طيب
عيسي بحب: اهو ي قلبي
ايه وهي بتدعدل: ي روحي حبيب مامي
عيسي بحب: هنسميه اي
ايه : اممم ممكن عبدالرحمن
عيسي: ربنا يحميه حبيب بابا عبدالرحمن باشا
...................
يوم السبوع
ايه بفرحه: حبيب قلب مامي الي سبوعه انهارده ربنا يحميك ي روخي ويخليك لينا
جاء عيسي من خلف وحضنها من وراء
عيسي بحب وهو حاضنها: ربنا يخليكو ليا ولا يحرمني منكم ابدا
غمضي عينك كده
ايه وهي مغمضه: ها في اي
عيسي وهو بيلبسها السلسله محفور عليه اسم عيسي بلانجليزي كانت رقيقه اوي وتحفه
عيسي بحب : فتحي عينك
ايه بفرحه: الله اي الجمال دا تحفه اوي تسلم ايدك ي روحي وضعت قبله علي شافيفه
ايوه ي ايه ي جامد وبقيتي متهوره
........
في الخارج كانت ايه ترتدي فستان بيبي بلو حجاب وبعض مسح التجميل كان تحفه وعيسى كان يرتدي قميص بيبي بلو وبنطلون ابيض كانو قمر
اما البيبي كان لابس سلوبيت عليه اسمه كان كيوت خالص
وكان المنزل ملئ بال بالالين بيبي بلو وابيض كان عسل موووت
دا برده مش سبوع اي حد دا سبوع عبدالرحمن عيسي السيوفي برده
........
الام : يلا ي ايه تعالي عدي علي عبدالرحمن
عيسي حط ايده علي قلبه: اي تعدي علي ازاي يعني
مروان: اهدي ي سطا مش هتكله
عيسي: لا معلش
ايه : خلاص ي ماما هندق الهون بس
الام: ازاي ي بنتي دي تقاليد برده
ايه: معلش ي عيسي متخفش
عيسي بحب: خلاص عدي بس هفضل ماسك ايدك
ايه بحب : ماشي ي حبيبي
وبالفعل حطوه علي الغربال وعدت من عليه وعيسى فاضل ماسك ايديها وهيا بتعدي
امتلئ المنزل بصوت الزغاريط والأطفال كانت تلعب وشغلوا اغاني والجو دة
........................................
بعد مرور ٣ سنوات
جود (ابن مروان ): عمو عيسي
عيسي: نعم ي حبيبي
جود : ممكن اخد ليان نلعب في الجنينه
عيسي: ماشي ي حبيبي روح بس متروحوش بعيد
جود: حاضر
ايه : عيسيييي
عيسي: اي
ايه : خلي عبدالرحمن يشرب البن مش عايز
عيسي: ولا تعال مش راضي تشرب اللبن لي
عبدالرحمن: مش عايز مش بحبه
عيسي: لي مش عايز طتلع بطل زي بابا
عبدالرحمن بغمزه: بطل في اي بزبط
عيسي: في اي يلا قصدك اي
عبدالرحمن: مافيش حاجه ي عسعوستي
ايه بصدمه: عسعوستي
عبدالرحمن: اه
عيسي فضل يضحك: امشي يلا
عبدالرحمن: حاضر ي عسعوستي
عيسي: هو الولا عرف منين الدلع دة
ايه بضحك: اعرف منين
عيسي: امشي امشي ي ايه
ايه: حاضر ي بيبي
...
عيسي وايه خلفو (عبدالرحمن و ليان )
مروان وملك(جود و فيروز )
عمرو ونهي(تيا . وبيبي جاي في سكه )
تجمعو العيله قضو وقت مع بعض جميل
...........................................
خلصت روايتنا ياريت تفاعل وتقولو رايكم في روايه وهعرف انها عجبتكم من التفاعل
#الكاتبه فاطمه محمد
# مطرة الحب 🤍
الاخير
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مطرة الحب) اسم الرواية