رواية اسيرة الوحش الفصل السادس عشر 16 - بقلم ساجدة
اسيرة الوحش /بقلم Sagda Maray
الفصل السادس عشر
فهد: احنا هنرجع القاهرة انهارده
الجد بصدمه: ايه
فهد: حصلت شوية مشاكل في الشغل وبعدين امتحانات سجدة بعد اسبوع
الجد: ماشي ياولدي بس بعد الامتحانات ترجع علي طول انا اتعودت عليك وعلي سجدة
فهد: حاضر ياجدي
سجدة بتذمر: انا مش هرجع معاك
فهد: ده ليه ان شاء الله
سجدة: لسه فاضل علي امتحاناتي اسبوع وبعدين انا بزهق من القعده لوحدي
فهد: اسبوع مش كتير علشان تلحقي تذاكري
سجدة: هاجي بس بشرط
فهد: ايه هو
سجدة: بعد مخلص محاضراتي هاجي الشركة وبعدين اروح معاك
فهد: موافق
سجدة: تمام يلا انا هطلع البس وبتروح هلي الجد تبوس ايده وبتقوله: مش هغيب عليك ياجدو اتضرب علي الشطرنج بقي ومتنساش تاخد العلاج في معاده
الجد: حاضر ياحبيبتي
بتطلع سجدة تلبس والجد بيقول لفهد: اقعد ياولدي
فهد بيقعد جنب جده وبيقوله: نعم ياجدو
الجد: متزعلش سجدة سجدة قلبها طيب وبنت حلال
فهد: هو انا اقدر ازعلها
الجد: متنساش انك متجوزها غصب وانها اكيد بتخاف منك
فهد: عارف ياجدي بس والله بحاول متعصبش عليها
الجد: ماشي ياولدي
فهد بيطلع يلبس بيباقي سجدة لابسه دريس زهري تحفه عليها
فهد: ايه الي انتي لابساه ده
سجدة باستغراب: لابسه ايه
فهد: البتاع الملزق الي انتي لابساه ده
سجدة: لا مش ملزق وحلو
فهد: لا ملزق وروحي غيريه بدل مغيرهولك انا
سجدة بتخبط رجلها في الارض وبتروح تلبس دريس لافندر واسع وعليه طرحه مشجره وبتطلع لفهد وبتقوله: حلو كده
فهد: ايوه كده
فهد بيلبس طقم كاچول وبيحط برفانه الجذاب وبينزل هو وسجدة بيسلموا علي العيلة وخبيبة بتسلم علي سجدة بقرف وبتروح علي فهد تسلم عليه بمياعه وبتقوله: متغيبوش علينا يافهد علشان سجدة هتوحشني
سجدة بهمس: اناالي هوحشك برده
فهد لسجدة: يلا بينا
سجدة: يلا
بيطلعوا يركبوا العربية وبيمشوا بتلاقي فهد بيقول مره واحده: ملزقه
سجدةبصدمه: انا ملزقه
فهد: لا مش انتي
سجدة: امال مين
فهد: حبيبة
سجدة بضحك: هيا فعلا ملزقه وبيفضلوا يضحكوا لغاية ما سجدة بتنام علي كتف فهد فهد بيبوس دماغها وبيكمل سواقه
سحدة بتفوق اول مبيوصلوا القصر وبينزلوا من العربية بيطلعوا علي فوق
سجدة: انا تعبت من الطريق
فهد: امال لو مكنتيش مقضياها نوم
سجدة: منا تعبت في النوم
فهد طب يلا خظي شاور وبعدين اقعدي ذاكري وانا هروح الشركه
سجدة: تمام
فند بينزل بيروح الشركة بيلاقي اسر هناك
اسر بيقوم يحضنه وبيقوله: حمد الله علي السلامه
فهد: الله يسلمك
اسر: العيلة وجدو وعمو وحور وقلبه بيدق لما بينطق اسمها كويسين
فهد: ايوه كويسين الحمد لله انت عامل ايه
اسر: الحمد لله
وبيشتغلوا بعد فترة من الشغل فهد بيقول لاسر: انا هروح بقا علشان المصيبه الي في البيت
اسر: جات ال هتربيك يا فهود
فهد: متظبط يلا
اسر: ماشي يا ابو الصحاب وبيمشي فهد واسر بيفتكر حور لما كانت صغيرة وبيقول لنفسه: يا تري بقيتي عامل ازاي دلوقت ياحور عمري مهحب حد غيرك
__________________________________________________
بيوصل فهد القصر وبيطلع الاوضه بيلاقي سجدة قاعده بتذاكر ولما بتشوفه بتقغل الكتاب وبتقوله: خلصت
فهد: تمام يلا ننزل نتغدي وبعدين اطلع ارجعلك
سجدة: يلا وبينزلوا بتغدوا وبعدين بيطلعوا
سجدة: يلا اتفضل الكتاب اهو
فهد بيمسك الكتاب وبيسال سجدة اسئلة متنوعه وسجدة بتجاوب عليهم كلهم
فهد: برافو عليكي يلا نامي علشان الجامعه الصبح
سجدة: حاضر وبتنام فهد بيبوس دماغها زبعدين بيكفي النور وبياخد اللاب توب وبيطلع البلكونه يشتغل شغله وبعديت بيدخل ينام جنبها وبيحضنها
_____________________________
سجدة بتصخي من النوم وبتجههز وبعدين فهد بيصحي بتقوله: السواق تحت
فعد: انا هوصلك وبعدين هروح الشركة
سجدة: انت هتنزل الشركة بدري كده
فهد: اه وبيقوم يجهز وبينزلوا يفطروا وبعدين بيوصل سجدة الكلية وبيروح علي الشركة سجدة بتدخل المحاضره وبتقعد جنب بنت الدكتور بيدخل يشرح البنت بتسال سجدة سؤال وسجدة بترد عليها
الدكتور: البنتين الي قاعدين ورا دول يقوموا يقفولي
سجدة والبنت بيقفوا وبيقولوا: نعم يادكتور
الدكتور: لما انتو بقي شطرين في الكلام قولولي انا كنت بقول ايه
البنت بتسكت وسجدة بترد علي الدكتور وبتشرح نوا كان بيقول ايه بسهولة
الدكتور بصدمه: تمام اقعدي ومتتكلميش تاني المحاضرة بتخلص وسجدة بتطلع تدور علي السواق بتلاقي فهد هوا الي مستنيها بتجري علي العربية بتفتحها وبتركب وبتقوله: انت مش عندك شغل جيت ازاي
فهد: يبنتي والله بيقولوا انو انا صاحب الشركة
سجدة: بس في انضباط في المواعيد
فهد: طب بطلي رغي علشام نروح علي الشركه
سجدة بفرحه: هيه
فهد: طفله
سجدة: انا مش طفله
فهد: طب يلا وبيمشوا وفهد بيقف عند محل شاورما بيجبلهم شاورما وبسدخل سوبر ماركت يجبلهم بيبسي وشيبسي
وبيطلع يركب العربية بياكلوا الشاورما وابتومية بتيجي علي وش سجدة وفهد بيفطس من الضحك
سجدة: في ايه
فهد بيوجه النرايا علي وشها: في ده
سجدة بتتغاظ بتيجي حاطه توميه علي وش فهد وعلي انفه
فهد بتمثيل العصبية : ده انتي ليلتك مش معديه
سجدة: اهدي يا حاج فهد بس كده وانا همسحها فورا
وبتقرب منه تمسحها عيونهم بتتقابل بيسرحوا شويه وبعدين سجدة بتفوق: حلوه كده
فهد بتوهان: حلوه اوي
سجدة بتتكسف وبتحس انو بيتكلم عليها: طب يلا علشان نروح الشركة
فهد: يلا وبيدور العربية بيوصلوا الشركة وفهد بيدخل وهو ماسك في ايدها الموظفين كلهم بيتصدموا بيطلع فهد المكتب وسجدة بتطلع معاه وبتتذمر لما ضربته وبتضحك
فهد: بتضحكي علي ايه
سجدة: لا ولا حاجه
فهد: اه افتكرتي لما ضربتيني بالقلم
سجدة: منت رديتهولي
فهد: انتي هتكدبي انا مديت ايدي عليكي
سجدة: لا منتا رجعتوا بقلم اقوي
فهد بيحاوا يغير الموضوع: طب يلا ذاكري
سجدة: لا هذاكر لما اروح انا هشتغل معاك
فهد: ماشي
بيشتغلوا سجدة بتلاقي بنت داهلة لابسه جيبه قصيره وبتمون مي
مي: حمد الله علي سلامتك يافهد بيه
فهد: الله يسلمك يامي
سجدة بغيرة: هو انتي مشوفتيش فهد بيه امبارح
مي بمياعه: لا سجدة بتلقيها عماله تبص علي فهد بتروح تقف في النص بينها وبين فهد بتروح مي لفهد تديلوا الملف سجدة بتاخدوا منها وبتحطه علي المكتب تقراه وبعدين بتبص بتلاقي مي لسه بتبص لفهد سجدة بتيجي رافعه راسها لفوق علشان مي متبصلهوش
فهد بيكون قاعد نفسه يضحك بس ساكت مي بتتحرج وبتطلع
سجدة: هيا البت دي ميعه كده ليه
فهد: انا عارف
سجدة: والله
فهد: انتي بتغيري
سجدة: انا لا طبعا بس مبحبش البنات دي
فهد: ماشي سجدة بتديلو الملف وفهد بيمسك ايدها
اسر بيدخل فجاة بيلاقي بنت مديالو ضهرها وفهد ماسك ايدها
اسر: فهد انت مش خايف من مراتك
سجدة بتضير وشها وفهد بيقوله: مهيا مراتي
اسر: اه
اسر بيدخل وبيقولها: ازيك يا مدام سجدة ومبيسلمش عليها بايده علشان عارف صحبه ممكن يطربق المكتل علي دماغه
سجدة: الحمد لله
فهد: انا همشي بقا وانت شوف الدنيا هنا
اسر: تمام يافهد
بينزلوا يركبوا العربية وبيوصلو سجدة بتلاقي داده فاطمه بتكري عليها وبتقولها: وحشاني مشوفتكيش امبارح
فاطمة: كنت في اجازه ياحبيبتي انتي عامله ايه
سجدة: الحمد لله
وبتطلع علي الاوضه بتخس انو دماغها وجعاها وبطنها وبتدوخ
سجدة: فهد
فهد بخوف: في ايه
سجدة: بطني ودماغي وجعني
فهد: اهدي هتصل علي الدكتورة الدكتورة بتيجي وبتكشف عليها وبتقوله: متقلقش يافهدبيه عندها شوية برد وهيا ضعيفه فمش بتستحمل عايوه رعاية تامه
فهد: حاضر يا دكتورة
الدكتورة بتمشي وفهد بيقولها فاضل 5ايام علي الامتحانات لازم اقعد من للشركة علشان اهتم بيكي
سجدة: عايزني انجح اهتم بيا مش عايز خلاص روح الشركه
فهد: هقعد معاكي يا اخرة صبري
_________________________________
تاني يوم سجدة بتصحي فهد فهد وبتقوله: فهد قةم يلا علشان نفطر علشان تذاكرلي
فهد: تمام يلا
بينزلوا يفطروا وبعدين بيطلعوا سجدة: فهد انا مش قادرة اذاكر
فهد: يلا مفيش وقت علشان الامتحانات وبيذاكروا وسط طلبات سجدة الكتير وفهد بينفذهالها اكنها بنته الصغيرة وسجدة بتدلع عليه بيعدوا الخمس ايام وسجدة بتروح الامتحانات وفهد بياخده يوصلها وبعدين بيروح الشركة وبيرجع يجبها معاه بتخلص ايام الامتحانات اخر يوم في الامتحانات سجدة بتطلع مبسوطه وبتركب العربية وبتقول لفهد: كده انا خلصت الامتحانات هنروخ بقي عند جدو
فهد: اما النتيجه تطلع علي مكون انا خلصت صفقه
سجدة: ماشي
______________________________
يوم النتيجه فهد بيقول لسجدة النتيجه طلعت
سجدة بتوتر: جبت كام
فهد ••••••
500لايك هكتب بارت كمان انهارده
•تابع الفصل التالي "رواية اسيرة الوحش" اضغط على اسم الرواية