رواية اسيرة الوحش الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم ساجدة
اسيرة الوحش /بقلم Sagda Maray
الفصل الرابع والعشرين
فهد بينزل سجدة وبيلاقي بنت لابسه فستان قصير جدا وطويلة وفرده شعرها وبتحضنه
فهد: انتي رجعتي امتي
البنت: لسه نازلة حالا ورجعت علي هنا
فهد: انتي عاملة ايه
البنت: كويسه انت اخبارك ايه وحشتني
فهد: انتي اكتر
البنت: مين دي
فهد: دي سجدة مراتي
البنت بصدمه: مراتك
فهد: ايوه
البنت بغيره وزعل: انت اتجوزت من غير متعزمني علي الفرح
فهد: لا منا معنلتش فرح جات ظروف واتجوزنا بسرعه
البنت: اه وبتمد ايدها لسجدة وبتقولها: انا سراب
سجدة: اهلا بيكي شرفتينا
حور بتنزل من علي السلم وبتقول بصدمه: سراب
سراب: حور عامله ايه وحشاني
حور: انتي اكتر وبتحضنها
العيلة كلها بتسلم عليها والجد بيقول للخدم يطلعو الشنط بتاعتها اوضة الضيوف
____________________________________
عند سجدة وفهد في الاوضه
سجدة: مين دي يافهد
فهد: دي سراب
سجدة: ايوه سراب مين يعني
فهد: دي سراب والدها صاحب والدي وهيا صديقتي من الطفولة
سجدة بغيرة: اممم صديقتك طب وهيا صديقتك دي متعرفش انو هيا في الصعيد ومش في اوروبا علشان البس الي هيا لابساه ده
فهد: لاء هيا كريقة لبسها كده ومتعوده علي كده فا احنا مش هنجبرها انها تغير لبسها
سجدة: قولتلي طب وهيا ايه جابها
فهد: في بعض الصفقات بينا تلقيها نزله تخلصها وهتسافر تاني
سجدة: وهيا ليه متقعدش في بيتها
فهد: هيا كل اجازة بتنزلها واو لما بيكون في صفقة بتيجي هنا
سجدة: تمام
فهد: طب يلا بقي علشان نتغدي
سجدة: يلا
_____________________________________________
العيلة كلها بتتجمع علي الغدا وسراب بتنزل وهيا لابسه جيبه قصيرة وعليها تشيرت قصير سجدة بتكون قاعده جنب فهد علي الكرسي وسراب بتروح تقعد جنبه في الكرسي التاني
بياكلوا وسراب مش بتكمل اكلها
فهد: مكملتيش اكل ليه
سراب: عامله دايت
فهد: اه
سجدة في سرها: عامله دايت وانتي اصلا عامله شبه عود القصب
فهد بهمس: سمعتك علي فكره
سجدة بهمس: متسمع هيا ليه لزقه فيك كده وبتحضنك عادي
فهد: يابنتي عايشه في اوروبا
الجد: كل انت وهيا وبعدين اتكلموا
فهد: حاضر ياجدي
_______________________________________________
فهد بيكون قاعد في الجنينة سراب بتروح عليه
سراب: ليك وحشه والله يافهد
فهد: انتي اكتر عمو وطنط عاملين ايه
سراب: الحمد لله كويسين
فهد: يارب دايما
سراب: انا وحشتني الفصح بتاعت القاهرة
فهد: دلوقتي عندنا شغل وصفقات في الصعيد زي مانتي شايفه
سراب: خلاص انا متجولتش في الصعيد خالص ابقي وديني اتفرج عليها وعلي المناطق الي فيها
فهد: تمام
سجدة بتطلع بالقهوة لفهد وبتلاقي سراب قاعده جنبه
سجدة: اتفضل القهوة
فهد: شكرا
سراب بغيرة: انتي عندك كام سنه ياسجدة
سجدة: 19
سراب: صغيرة لسه
سجدة: صغيرة ايه بس
سراب: وبتتعلمي بقي ولا خلاص علشان اتجوزتي
سجدة: بتعلم الحمد لله وداخله تانية كلية هندسه
سراب بغيره : وايه الي خلاكي تتجوزي فهد وانتي لسه صغيرة كده
سجدة: انو ليه مقتنعه انو انا صغيرة انا مش صغيرة علي فكرة
سراب: اسفه لو ازعجتك
سجدة: تمام وبتدخل القصر
سراب: شكلها عصبية اوي
فهد: لابعد الحدود
سراب بغل وغيرة: بس ذوقك حلو اوي يافهد
فهد: اومال
سراب: طب هطلع انام انا بقي علشان نصحي بدري ونروح الشركة
فهد: تمام علشان نخلص بدري واخليكي تتجولي في الصعيد
______________________________________________
عند سراب في الاوضه
سراب: الو ياماما
كاريمان ام سراب: ايه ياحبيبتي
سراب: اتجوز وسابني يماما
كاريمان: هو مين ياسراب
سراب بعصبية: فهد يماما فهد اقسم بالله مهيكون لغيري
كاريمان بصدمه: اهدي ياحبيبتي بس وكل حاجه هتتحل
سراب: ايه اي هيتحل وهيتحل ازاي
كاريمان: عادي جدا اتقربي من فهد وفرقي بينهم
سراب بغل: ماشي يماما وبتقفل التليفون
_______________________________________________
في الصباح سجدة بتفوق وبتصحي وبتنزل علي تحت
سجدة بتكون واقفه في المطبخ بتلاقي سراب داخله
سراب: سجدة
سجدة: نعم
سراب: انا عايزه اجرب لبس العبايات ممكن اخد عباية من عندك
سجدة: بس انا مش بلبس عبايات انا بلبس دريسات
سراب: اه هيا الدريسات دي
سجدة بنية صافية: اطلعي اوضتي وخدي دريس وجربية وخدي طرحه وجربيها
سراب بخبث: شكرا يا سجدة
سجدة: العفو
سراب بتكون طلعه بتشوف تليفون فهد علي التربيزه بتاخده وبتطلع علي فوق
فهد بيدور علي تليفونه مش بيلقيه بيفكر ان يكون نساه فوق بيطلع بيلاقي باب الحمام مفتوح فبيدخل بيلاقي سجدة وقفه ومدياله ضهرها بيروح يحضنها من ضهرهاوبيدير وشها ولسه هيبوسها
فهد بصدمه: انتي ***********
•تابع الفصل التالي "رواية اسيرة الوحش" اضغط على اسم الرواية