رواية قطتي الشقية الفصل الثامن و العشرون 28 - بقلم همس كاتبة
بارت 28
قطتي الشقية
اسد وقف و قال بصوت عالي : 86.6 %
صرخت مليكة بصوت عالي و حضنته و هو من شده السعادة رفعها عن الارض
عم صوت الصراخ و الصفير و الزغاريد
و نهال سحبت مليكة و حضنتها و هي بتعيط من الفرحة
كان الكل بيبارك لها و بيحضنها و اخواتها بيعيطو من الفرحة
مليكة برجفة : ا.. امنية
نهال : ايوة صحيح .. ظهرت نتيجة امنية يا خالد ؟
خالد بتوتر : لغاية الان ما ظهرتش عندها .. السستم معلق
عند امنية
اماني : اهدي يا حببتي اكيد هتظهر بس عشان في ضغط
امنية بدموع : يا ربييييييي
فجأة صرخت بصوت عالي و قالت : نجحتتت … 88 % .. اعاااااااا
امسكت اماني الموبايل و بسرعة قالت لخالد
خالد بسعادة : نجحت … 88 %
مليكة بفرحة : الحمدلله … يا رب لك الحمد ما ضاعش تعبي و لا تعبها
زينب : هروح اجيب الشربات و الحلويات .. ده كل قرايبنا هيزورونا النهاردة
دنيا : الف مبروك يا ملوكة
مليكة بسعادة : ربنا يبارك فيكي يا حببتي
رزان : بقولوكو ايه احنا الليلة هنعمل حفلة لملوكة عشان نجحت
فراس : ايوة هنعملها برة في الجنينة .. خلى التجهيزات عليا انا و سليم انتو حضرو حلويات و عصاير و اكلات كدة يعني عشان نتبسط
ايمان : انا بقول نطلب اكل من برة للكل و نجيب ديجي و رقص و كدة
محمد : ما تجيبي رقاصات من مرة .. جرا ايه يا ايمي
ايمان : ايووه انا بقترح يعني
مليكة بابتسامة : انا بقول بلاش فوضى .. يعني نعمل قعدة حلوة و هادية و خلاص
رزان : اهي جات غراب البين
مليكة بشقة : انا يا رزان غراب ؟
رضوى : سيبك من العيال السيس دول و قوليلي هتدخلي كليه ايه
مليكة : مش عارفة
اسد بهدوء : بعدين هنقعد نفكر مع بعض و هي تختار
ابراهيم : المهم يمليكة انك تختاري حاجة بتحبيها و تكون مناسبة ليكي و لطبيعة حياتك
مليكة بابتسامة : و الله لسا محددتش .. انا ما توقعتش ان مجموعي هيكون كويس اصلا
صباح : اهو ربنا جبر بخاطرك يحببتي .. عقبال ما نشوفك عروسة
اسد سحب مليكة ليه و قال بحب: هتكون احلى عروسة
سليم : يا عم الرومانسي
خالد: طول عمره صاحب مزاج .. طب بقولوكو ايه .. ايه رايكو النهاردة نعمل قعدة عربي و نسهر و نلعب و كدة يعني نحتفل بمليكة و امنية بقا
فراس بسخرية : و هي ست الحسن بتاعتك فين يعم .. دي مش معبراك خالص
خالد بعبوس : عادي نكلمها فيديو كول و نفرح معاها
اتت زينب و قالت : روقو البيت بسرعة يا بنات جايلي ضيوف ياما عشان يباركو لمليكة .. و انتي يا حببتي اطلعي البسي حاجة حلوة عشان تستقبليهم معايا
مليكة : حاضر يطنط
مر اليوم و جيه ضيوف كتير و بعدين روحو
كان اليوم كله سعادة و ابتهاج لغاية ما جيه الليل و الساعة بقت 12:00
كانو قاعدين في الجنينة قعدة عربي و مشغلين اغاني ام كلثوم و كل العيلة قاعدين
سليم و فراس بيشيشو و رزان و غدير و رضوى قاعدين معاهم و بيصورو مع بعض ستوريات
خالد و اسد و مليكة و ايمان و محمد و مروان و دنيا بيلعبو كوتشينة و كل شوية يتخانقو
هشام و ابراهيم و مهران قاعدين بعيد عنهم شوية و بيتكلمو عادي
و الستات مبسوطين و كل شوية بيقدمو اكلات او مشروبات
كان جو لطيف و هادي مليان محبة و الفة و الكل مبسوط و فرحان
ابراهيم : واضح انكو حابين تسهرو و انا مقدرش على السهر .. هطلع انام و انتو هليكو قاعدين
صباح : و الله و انا كمان نعست استنا هطلع معاك
سليم بهمس : جدك طول عمره شقي حتى بعد العمر ده هيستفرد بصبوحة
فراس : يا شيخ اتهد منك لله دي جدتك يا حمار
سليم : اه صحيح
فراس : متخلف
ذهب الكبار جمعيهم و فضل بس الشباب
رزان باستغراب : مالك يا مليكة
مليكة بخنقة : اتخنقت اوي من الشيشة .. خلاص بقا شيلوها انا هرجع
سليم بضحك : لا استني علينا شوية انتي يا دوبك لسا خلصتي ثانوية
مليكة باستغراب : مش فاهمة ايه جاب سيرة الثانوية بالشيشة
رزان بحدة : اقسم بالله لو ما احترمت نفسك لكون مهزقاك قدام الكل
سليم بسخرية : يمامييي خوفت اوي
قرب اسد من مليكة و قال باذنها : قصده يعني في بيبي
مليكة : والله ؟! متخلف .. بقولك ايه انا زهقت تعالا نطلع اوضتنا
اسد بغمزة : طلعتي مش سهلة يا بت
ضربته على صدره و قالت بخجل : بلاش قلة ادب قصدي نرتاح شوية طول اليوم و انا واقفة على كعوب رجليا هموت
اسد : بعد الشر عليكي يروحي .. يلا تعالي
و مسك ايدها و اخذها للاعلى
خالد : يا رب امته هبقا زي اسد اخد مراتي من بين الكل و اخرج و محدش يقدر يفتح بوقه
مروان : يعم انت موضوعك هيمشي بسرعة انا الولية الي عندي هتموتني ناقص عمر
خال : يلهوي .. ربنا يعينك على ما بلاك … دنيا تشيب بلد بحالها
دنيا بغضب : و الله يا سي خالد ! … و انا يا مروان بيه مش عاجباك كمان ؟! اومال اتنيلت على عينك و خطبتني ليه
مروان برومانسية : عشان بحبك يروحي
رضوى : لا راعو السناجل يعم .. جو العشاق و المحن ده خلو بالسكرتة
دنيا بمشاكسة: اصلا كلكو غيرانين عشان بيحبني
محمد بهمس لايمان : ربنا يشفيهم عيلتك كلها مجانين
ايمان بضحك : سبنالك العقل يا ابو عقل
*****************
في اوضة اسد و مليكة
اسد : حببتي الي نجحت بالثانوية و رفت روسنا كلما
مليكة بدلع : ايوة
اسد بعشق : اممم لازم مكافأة مش كدة ؟
مليكة : ايوة لسا كنت هفكرك
اسد : و هو ينفع انسى ؟؟؟ انتي روح قلبي و اهم حد بحياتي .. استني اوريكي جبتلك ايه
مليكة بسعادة : ايه ؟
تناول علبة عن التسريحة و قال بحب : اتفضلي
امسكت مليكة العلبة و هي بتبصله و عنيها بتلمع اول ما فتحتها ابتسمت بتلقائية … كانت سلسلة فضة محفور اسمها و اسم اسد عليها و تحت السلسلة في عازل ممكن سحبه ( يعني في طبقة تانية تحت )
مليكة بسعادة : انت عرفت منين اني بحب الفضة
اسد بحب : من الاكونتات ااي بتابعيها على الانستقرام … حسيت انك بتحبي الفضة اكتر حاجة فجبتهالك عشان تفضل ذكرى حلوة لينا
مليكة بابتسامة : للدراجادي متابعني
اسد : طبعا يروحي انا بحب كل تفاصيلك .. المهم شوفي الي جوة العلبة من تحت
مليكة : بالاول لبسني السلسلة
اسد : حاضر يحببتي
لبسها اياها و هي كانت فرحانة جدا كانها طفلة صغيرة
مليكة : شكلها تحفة يا اسد … ميرسي جدا يحبيبي
بعد شوية
سحبت القطعة العازلة و جحظت عيناها و قالت بصدمة : ايه ده ؟!!!!
اسد بابتسامة : انتي شايفة ايه ؟
مليكة بصدمة : مفتاح عربية !
اسد بضحك : طيب .. ده الهدية بقا
مليكة : لا يا اسد اكيد غالية اوي مينفعس و بعدين انا اصلا معيش رخصة سواقة
اسد بابتسامة : مفيش حاجة تغلى عليكي يحببتي … و بعدين انا معاكي و هعلمك السواقة لغاية ما تبقي محترفة
مليكة بسعادة : انا بحبك اوي يا اسد
اسد بعشق : و انا بعشقك يروحي و لو تطلبي عمري يرخصلك
رفعت نفسها حتى وقفت على اطراف اصابعها و حاوطت ايدها رقبته و حضنته بقوة
هو استغل الوضع ده و رفعها اكتر ليه و قال : لازم نحتفل بالمناسبة دي
مليكة بضحك : يا اسددد … عايزة اشوف العربية
اسد : بعدين
************************
تسريع للاحداث
بعد مرور كام يوم
في اوضة الضيوف كان قاعد امير و معاه اخته الكبيرة ( مهجة 36 سنة ) و جوزها
جوز اخته : و الله يا ابراهيم بيه سمعتكم سابقاكم و احنا يشرفنا نطلب ايد الانسة رضوى لابن حمايا و زي اخويا امير على سنة الله و رسوله
ابراهيم : طبعا احنا لينا الشرف بنسبكم و امير صاحب اولادي و احفادي و عشرة عمرهم .. بس الاصول بتقول نسأل العروسة … و هي اكيد محتاجة وقت تفكر
جوز اخت امير : طبعا تاخد وقتها و براحتكم … و ان شاء الله هيكون في نصيب
ابراهيم : ان شاء الله
دلفت رضوى و قدمت القهوة و كانت نظرات مهجة تفترسها من فوق لتحت برفعة حاجب
مهجة : ما شاء الله زي القمر
صباح : ربنا يخليكي
امير بابتسامة : و الهانم دي تبقى مين
رضوى بهمس : ماما
كان بيشرب القهوة بس كان هيدلقها على نفسه و قال بصدمة : دي مامتك دي ؟؟ دنا افتكرتها اختك الصغيرة
اسد بضحك : مش للدراجادي يا امير
امير بابتسامة : و الله ما باين عليها .. طب ينفع نكنسل عن رضوى و اخطبها هيا يا ابراهيم بيه
ابراهيم بضحك : عايز تخطب مراتي يالا
هشام بضحك : خلاااص هينزلولك المهر يا امير اتلم بقا
صباح بضحك : يخرب عقلك يواد دمك شربات
امير بضحك : طب ع سيرة الشربات فين الشربات يا حماتييي
مهران : حمااااتك !!!! لسا العروسة ما وافقتش يا ابني اصبر كم يوم متسربع على ايه
مهجة : ربنا يكتبهالك يا امير و الله نسب عليتكم ده شرف لينا يا ست صباح
********************
مليكة : خلاص و اخيرا انا دلوقتي هتفرغ لفرحي … عايزة اجهز كل حاجة بالراحة
غدير : ايوة فعلا انتي ملحقتيش ترتاحي
ايمان : راحة ايه ده الفرح فاضله 17 يوم
دنيا : طيب هنلحق يا ايمي عادي المهم دلوقتي يا مليكة انك تروحي الفيلا بتاعتك و تزبطي ديكورها على زوقك .. و بعدين ابدأي حضري جهازك .. و موضوع فستان الفرح و الميكاب ارتيست ده خليه اخر حاجة
رزان : و احنا كمان لازم نشوف هنلبس ايه
ايمان : انا اخترت الفستان الي هلبسه
غدير : و انا كمان حجزت فستاني
ايمان : بقولوكو ايه .. تعالو ننرل نطمن على رضوى دي هتموت من التوتر
دنيا : يلا انا هاجي معاكي
نزلو تحت كلهم
زينب : واضح ان رضوى موافقة دي طايرة من الفرح
نهال : يا رب يهدي بالها و يجبر بخاطرها .. و الله دي غلبانة و اتوجعت اوي من الزفت الي كان خاطبها
زينب : هشام قالي عن امير كلام حلو جدا انا حاساه كويس و مناسب ليها
اتت مليكة من وراهم و قالت بتعب : حد شاف موبايلي ؟
زينب : ايوة ع الشاحن
مليكة بتذكر : ايوة و الله نسيت
نهال بقلق : مالك يمليكة .. وضعك مش عاجبني ابدا … من بعد النتيجة و انتي تعبانة و حتى خسيتي اوي .. في ايه ؟؟
مليكة : و الله مش عارفة يماما انا فعلا بتعب اوي و على طول دايخة
نهال : لا لازم ناخدك للدكتور .. ده حتى اكل مش بتاكلي كويس
زينب بلهفة : مش يمكن حامل … روحي اكشفي دي اكيد اعراض حمل
نهال : يا ولية اتهدي … البت تعبانة و مش حامل ما تقلقيش … انتي ما صدقتي
زينب بعبوس : و فيها ايه لو تعمل تحاليل تطمنا .. يا بت ما ترديش على امك دي مش عارفة مصلحتك
مليكة بضحك : يا طنط و الله اول ما يحصل هقولك .. بس انا مش حامل دلوقتي … خلاص اوعدك هفاتح اسد بالموضوع و نفكر تاني
زينب : يا بت المال و البنون زينة الحياة الدنيا … يعني العيال دول الي هيهنوكي و يفرحو قلبك و اكيد اسد نفسه بعيال و ما تشيليش همهم انا اهتم بيهم و اشيلهم في عنيا و انتي ذاكري و عيشي حياتك
مليكة بضحك : حاضر يطنط … انا هروح انام لاني بجد تعبانة
نهال : الليلة خلي اسد ياخدك للدكتور .. مش معقولة حالتك دي اغلب اليوم نايمة
زينب : و حللي من مرة .. مش يمكن يطلع في بيبي
نهال : يوووه انا زهقت هروح اشوف الطبيخ
التفتت نهال الى دنيا و ايمان و رزان متجمعين عند باب اوضة الضيوف و حاطين اذنهم على الباب بيتجسسو عليهم
نهال بهمس : يخرببيتكم هتفضحونا تعالو هنا
ايمان : ثواني يماما عايزين نسمع بيقولو ايه
نهال : يا بنت الكلب تعالي هنا لحد يشوفكم
دنيا : ما تقلقيش يطنط كلهم بيتكلمو
فجأة سليم فتح الباب و هما التلاتة وقعو فوق بعض قدام الضيوف
نهال لطمت على وشها و رزان قامت بسرعة و هربت و دنيا بتحاول تقوم عن ايمان معرفتش الا لما سليم ساعدها و قفل الباب تاني
غدير من وراهم : تستاهلو اقسم بالله
نهال : عيال تشل
صباح باحراج : عيال .. اكيد مش قصدهم
امير بضحك : ولا يهمك يصبوحة
مهجة كانت كاتمة الضحكة و بتبص لجوزها و هو بيحاول ما يتأثرش
*******************
بعد وقت روحو الضيوف
صباح : اقسم بالله ما عندكوش دم فضحتونا
ايمان : و الله من غير قصد
مهران : من غير قصد لقيتو نفسكو التلاتة لازقين بالباب ؟
دنيا بتوتر من نظرات والدها قالت : احنا اسفين
رزان بسخرية : عادي على فكرة كل الناس بتعمل كدة
نهال : رزان اخرسي
زينب : اسد يا ابني اطلع شوف مراتك
اسد : ليه مالها ؟ حصلها حاجة ؟
زينب : لا بس من الصبح مش على بعضها و تعبانة على طول .. انا بقول خدها للدكتور
اسد بصدمة : طيب طيب
و طلع بسرعة لاوضتها
مهران بقلق : هي مالها ؟؟
نهال : من يوم النتيجة و حالها مش عاجبني و على طول تعبانة
ابراهيم : ان شاء الله بسيطة .. يمكن مع التوتر
صباح : ليكون حد عملها عمل و لا سقاها حاجة .. دي حتى فرحها قرب
رزان : ايه الخزعبلات دي يتيتة الكلام ده زمان في الجاهلية
ايمان : و الله يحببتي السحر ورد في القرآن .. يعني ممكن …. بس ان مليكة مين هيعملها حاجة دي بت غلبانة
نهال : ما اعتقدش عمل .. اتوقع بسبب قلة الاكل و التوتر البنت مضغوطة اوي
مهران : فعلا الفترة الي فاتت كلها ضغط عليها .. هطلع اطمن عليها
خالد بغمزة : طب ايه يا رضوى ما قولتيلناش رايك بالعريس
رضوى اتكسفت و قالت ؛ و انت مالك
ابراهيم : ايوة يا بنتي في قبول ولا لا
رضوى : عايزة افكر يبابا
هشام : يا بنتي احنا قصدنا مبدأيا في قبول يعني حساه ممكن يناسبك ولا لا
رضوى بتوتر : ها
دنيا بمشاكسة : الي بيقول ها معناها سمع و مش لاقي جواب
صباح : ربنا يحيب الي فيه خير .. فكري على مهلك يحببتي
*********************
دلف اسد بسرعة وجدها نائمة
قرب منها و حط ايده على رأسها وجد حراتها معقولة … بدأت يده تتحسس وجهها بتلقائية قرب من شفتيها و باسها بهدوء و هي صحيت و ابتسمت
اسد بحب : مالها ملكة قلبي ؟ قالولي تعبانة
مليكة ببحة : مش اوي يحبيبي.. بقيت اتعب الايام دي شوية
اسد : طب يلا قومي
مليكة بتعب : ليييه
اسد : هلبسك و اخدك للدكتور
مليكة : بعدين … و الله مش قادرة
اسد : هتقومي يا مليكة يلا .. هجبلك لبس
مليكة : هفففف اهو قايمة
خبط الباب و مليكة دلفت الحمام
اسد : ادخل
مهران : فين مليكة يا اسد … هي مالها
اسد : دخلت تغير هدومها و هاخذها للدكتور
مهران : طيب يا ابني ابقى طمني
اسد : ماشي
بعد وقت
خرجت مليكة و نزلت مع اسد و ايديهم متشابكة
سليم بمشاكسة : متأكدين انكو رايحين للدكتور بس ؟
اسد : و انت مالك … اتلم بقا
سليم بضحك : لا بس بطمن
ابراهيم : ابقا كلمنا و طمنا عليها يا اسد
اسد : حاضر يا جدي
سليم باستغراب : نو فين فراس ؟ انا مشفتوش من الصبح
غدير : بقاله من الصبح في الشغل
ابراهيم : رزان كلميه و طمنينا عليه
رزان : حاضر
عند اسد و مليكة
طلعو في العربية و وصلتها رسالة واتساب من رقم مش متسجل عندها
فتحتها و قرأت محتواها
" عمري ما هسامحك يا مليكة ، انا عارفة انك ملكيش ذنب بس انتي السبب ، هو حبك انتي ما حبنيش انا ، انتي سبب بعده عني ، خطبني عشان عايز يغيظك مش اكتر ، على طول بيحطني بمقارنة معاكي ، انا لغاية الان مش قادرة اتأقلم على بعده عني ، حبيته و عشقته و انتي بكل بساطة خلتيه يبعد عني ، عمري ما هسامحك و مش هسامحه هو كمان ، حسبي الله و نعم الوكيل فيكو "
نظرت الى اسد بصدمة
اسد : مالك يروحي
مليكة بدموع : مش عارفة مين باعتلي المسج دي … هو انا عملت حاجة غلط ؟
اخذ الموبايل من ايدها و قرأ الرسالة
اسد : اممم دي الي كانت خطيبة شادي .. اهي بتقول "خطبتي عشان يغيظك" … ما تزعليش يا حببتي دي و لا تسوى اصلا
تجمعت الدموع بعنيها
اسد : لا .. مش هنعيط بقا .. مليكة انتي ملكيش ذنب .. ما تحمليش نفسك ذنبها .. عشان الحق كله على شادي و محدش ليه حق يلومك
اخذت نفس و قالت بخنقة : اسد انا خايفة
اسد : ليه يحببتي
مليكة : حاسة اني مش مرتاحة .. خايفة تحصل حاجة يوم الفرح تزعلني
اسد مسك ايدها و باسها و قال : مش عايز توتر يقلبي .. مفيش حاجة في الفرح هتمشي الا بمزاجك و مش هسمح لاي مخلوق يزعل مليكتي … اطمني يروحي و ما تشليس هم حاجة .. و البت دي وحدة مش بتفهم اصلا جاية تعلق عليكي مشاكلها عشان مش لاقية حد تلومه
مليكة بحب : انت دايما بتطمني يا اسد .. وجودك جنبي مهم اوي .. انت بالنسبالي كل حاجة .. انا بحبك اوي
سحبها لحضنه و قال : و انتي حياتي و ملكة قلبي … مقدرش اعيش من غيرك ابدا
*********************
على البلكونة
غدير : انا فاتحت فراس و جدو بموضوع اني اسافر ادرس برة
سليم : ازاي يعني مش فاهم ؟؟ و اصلا مش اتفقنا انك مش هتسافري
غدير : منا قولتلك اني حابة ابعد شوية عن هنا .. عايزة اخرج شوية من الجو ده و اسافر و اشوف الدنيا
سليم : بس لو سافرتي الامارات معايا كدة هيجبروكي تقعدي عند باباكي او في بيت للطلبة
غدير : لا منا مش هسافر معاك ….. يتبع
همس كاتبة
•تابع الفصل التالي "رواية قطتي الشقية" اضغط على اسم الرواية