رواية اسيرة الوحش الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم ساجدة
اسيرة الوحش /بقلم. sagda maray
الفصل التاسع والعشرين
سجدة بدموع: ايه الي ايه كلامي مفهوم
فهد: بطلي الكلام الاهبل الي انتي بتقوليه ده
سجدة: انا مش هبله وواعيه لكل كلمه بقولها ارجوك يافهد بقي افهمني
فهد: افهم ايه مفيش الكلام ده
سجدة بانهيار: ارجوك يافهد طب بص مش علشان انا بنت عمتك ولا قريبتك علشان خاطر ربنا واني بنت ضعيفه ومليش حد
فهد بحزن علي وضعها جامد وبيضمها لصدره جامد اهدي هعملك الي انتي عيزاه
سجدة: يعني هطلقني بقي وتسيبني
فهد بكدب: ايوه هعملك الي انتي عيزاه بس اديني فتره اخلص الصفقه مع سراب علشان اجهز ورق الطلاق
سجدة: ماشي هنتظر وبتقوم تدخل الخمام تغسل وشها
فهد لنفسه: انتي متخيله ياسجدة اني عمري هطلقك مش هقدر اعملها بس لازم امشي علي هواكي لغاية م الصفقه دي تخلص ونشوف الموضوع قال طلاق قال
سراب بتكون معديه من قدام الاوضه وبتسمع كلام فهد وبتفرح وبتفتكر ان خطتها نجحت
_________________________________________
سجدة بتكون قاعده في الجنينه علي المرجيحه ونسمات الهوا بتطير شعرها الطويل ودمعه من عينها بتنزل حوى بتروح عليها
حور: مالك ياسجدة
سجدة بتمسح دموعها: مفيش حاجه يا حوري
حور: مش عليا ياسجدة قولي فيه ايه
سجدة بنفاذ صبر: تعبت ياحور هو انا وحشه ليه كله بيكرهني واي حاجه معايا او بتاعتي كله بيحب ياخدها مني ولما سراب بتخب اخوكي تشبع بيه بس يسبوني في حالي عايزه ابعد
حور بحزن علي حالها: اهدي بس ياسجودة وقوليلي عايزه ايه
سجدة: عايزه اطلق وطلبت الطلاق من اخومي وخليه يروح يتجوز سراب بس يسبوني في حالي خلاص انا تعبت ودموعها بتنزل بوجع
حور: اهدي ياسجدة وفعد هيعملك الي انتي عيزاه بس الطلاق مش حل
سجدة: لا حل وانا مش عيزاه
حور وهيا عارفه انو فهد عمره مهيتخلي عن سجدة بس بتهديها: ماشي ياسجدة هيعملك الي انتي عيزاه بس متبينيش ضعفك لسراب ووريها انو انتي اقوي
سجدة بتمسح دموعها: مهو ده الي هيحصل
_________________________________________
سراب بتكون قاعده في اوضتها وبتكمل مامتها في الموبايل
سراب: انهارده اسعد يوم ف حياتي
الام بفرحه: ايه الي مفرحك يحبيبتي
سراب: هيطلقها يماما وهيكون بتاعي انا وبس
الام: مبروك ياحبيبتي قربي منو لنتي بس الا يرجع في قراره تاني
سراب: لا متخافيش السنيوره مصره علي الطلاق
الام: كان عجبه فيها ايه
سراب بغل وغيره: علشان صغيره لسه وحلوه اه بس طبعا مش احلي مني
الام: طبعا يحبيبتي سلام يلا
سراب: سلام يماما
__________________________________________
عند سجدة في الاوضه بتكون لبسه بيچامه حريريه بالون الازرق وفرده شعرها وبتاخد اللحاف وبتروح علي الكنبه
فهد بيدخل الاوضه: ايه ده
سجدة: في ايه
فهد: انتي هتنامي فين
سجدة: انت شايف ايه
فهد: شايف انو انتي هتنامي علي السرير
سجدة بعند: لا هنام علي الكنبه خلاص احنا هنتطلق
فهد بيحاول يتمالك اعصابه: يبنت الناس متجننيش بعنادك ده
سجدة بعند اكتر: لا ومش هنام غير هنا
فهد: ماشي ياسجدة نامي تصبخي علي خير
سجدة بانتصار: وانت من اهله
فهد بيقعد علي السرير وبيهمس لنفسه: عنيده وعصبيه ومجنونه بس انا قد اي حد انا فهد الراوي ومش هتخلي عنك
_________________________________________
في الليل فهد بيخلص شغل وبيشيل سجدة براحه وينيمها في حضنه علي السرير وبيبوس جبينها وبينام
فهد بيصحي من النوم بيلاقي شعرها مفرود علي وشه بيبعد عن وشه براحه وبيبوس دماغها وبيقول: مجنناني بيحس بحركتها فبيعمل نفسه نايم
سجدة بتقوم من النوم وبتقول باستغراب: ايه الي جابني هنا وبتصحي فهد
سجدة بزعيق: انتي ايهةالي خلاك تجبني علي السرير
فهد: انا
سجدة: امال انا
فهد بمكر: شكلك كنتي سخنه امبارح انتي صحيتي من النوم وقومتي من علي الكنبه وجيتي جيتي جنبي علي السرير ورحتي حضناني وكمان بوستيني
سجدة بصدمه: انا عملت كده عمري ما اعمل كده
فهد: لا عملتي
سجدة بتوتر وصدقت الي فهد قاله: م. معلش اكيد مكنتش اقصد
فهد بابتسامه وهو شايفه توترها: مفيش حاجه عادي انا جوزك
سجدة بتقوم تجري علي الحمام وبتقعد تتذكر هيا ازاي عملت كده ومش بتكون فاكره حاجه خالص بتلبس هدومها وبتطلع وهيا في ايدها الفوطه وبتنشف شعرها فهد بيشوفها وبيتجنن من جمالها وبيخاف يتهور بيدخل الحمام بسرعه
_________________________________________
سجدة بترتب الاوضه فهد بيطلع من الحمام وهو لابس شورت فقط سجدة بتشوفه بتدير وشهاوبتخاول متبصش عليه لغاية ميلبس
فهد بيقف عند الدولاب وبيقولها بخبث: التشيرت الرمادي مش لقيه
سجدة: انا شيفاه امبارح في الدولاب
فهد: انا مش لقيه
سجدة: البس غيره
فهد: لا انا عايزه
سجدة بتتجه للدولاب وبتكون مكسوفه لانو مش لابس غير شورت
سجدة بتقعد تدور عليه وفهد بيكون فرحان بقربه منها
سجدة بفرحه: لقيته البس بقي وراعي انومعاك بنت
فهد: البنت دي مراتي
سجدة:........... وبتروح تفتح الباب وبتسمع الي بيقول اه
سجدة بتجري علي فهد وبتقوله: مالك يافهظ
فهد: شد عضل مش قادر
سجدة: طب اهدي وتلبسه التشيرت وهوا مركز في ملامحها وبيشوف قد ايه هيا بريئة وملامحها هادية وبيفوق علي صوته: خلصت خلاص
ومره واحده بيشدها عليه
سجدة بتوتر: علي فكره انت مخادع دي شدة دراع واحد عنده شد عضل انت كداب ان بيقطع كلمها في قبلة عميقة وحنونه
سجدة بتقوم بعصبيه وبتقول: انت ازاي تعمل كده ومين ادالك الحق
فهد: انتي مراتي
سجدة: احناهنتطلق متنساش وبتاخد بعضها وبتنزل علي تحت
_________________________________________
فهد بينزل وبيقول: صباح الخير
الجميع: صباح النور وبيروح يقعد علي السفره جنب سجدة
سجدة بهمس: متلزقش كده وسع شويه
فهد بنفس الهمس: اسكتي بدل مقعدكوعلي رجلي وشوفي موقفك ايه
سجدة: بارد
فهد: عيله وغلطت هسمحك المره دي بيخلصوا فطار وبيتجه فهد وسراب علي الشركه وطول الوقت بتحاول تقرب منه بس هو كل تفكيره في سجدة
_______________________________________
بيمر اسبوع وطبعا مبخلاش من عناد سجدة لفهد ومشكسته فيها وتقرب سراب من فهد وفي يوم بيكون واقف فهد وسراب بيتكلموا في الصالون وبيضحكوا وسراب لازقه فيه بتنزل سجدةبتقول: فهد
فهد: نعم
سجدة: الصفقه خلصت انهارده اهو
بترد سراب بخبث وفرحه: ليه في ايه
سجدة: انتي مالك
سراب بطيبه مزيفه: عادي بسال ياسجدة
سجدة بعصبيه: يا بجحتك ياشيخه بتحبيه ونفسك تخديه من زمان وبتسالي
فهد بيحاول يهدي اعصابه: فيه ايه يعني ياسجدة
سجدة: هو ايه الي في ايه مش احنا اتفقنا هنطلق اول م الصفقه تخلص طبعا هيا مفكره انو اختار لمايخلص الصفقه علشان يتجوز سراب بس هو اختار اليوم ده علشان يعرف يتفاهم معاها
فهد: مفيش طلاق ياسجدة واطلعي علي فوق دلوقت
سجدة بعصبيه: يعني ايه مفيش طلاق
فهد: يعني مفيش طلاق وخلصنا وطلعي يلا فوق
سجدة: مش طالعه غير لما تفهمني
فهد بيتعصب وبيروح عليها وبيشيلها وبيطلع بيها علي فوق
________________________________________
فهد بيدخ بيها الاوضه وبينزلها علي الارض وبيقفل الباب بالمفتاح
سجدة بتزقه في كتفه وبتقوله: طلقني يافهد
فهد بيمسك دراعها بعصبيه: طلاق طلاق اي طلاق
سجدة بدموع: حرام بقي هيا بتحبك وانت بتحبها طلقني واتجوزها
فهد: اسمعيني انتي فاهمه غلط انا مبحبهاش ولو هيا بتحبني علشان احنا اصدقاء من الطفوله
سجدة: تحبها تحبك ميهمنيش طلقني وبس
فهد: مبتسمعنيش كعادتك
سجدة: اسمع ايه
فهد: مش عايزك تتفترقي من جانبي ولو لحظه واحده
سجدة:.....................
•تابع الفصل التالي "رواية اسيرة الوحش" اضغط على اسم الرواية