رواية حب في ورطة الفصل الثالث 3 - بقلم ريهام
البارت التالت والاخييييرمن حب ف ورطه 💜
اول ماعرفت أن نهله مع رنا برا رفضت نهله تشوفنا كدا وخلتني استاأذنت منهم عشر دقايق وهفتح
سمحتلي اخيرا اساعدها ف الفستان وبدلنا هدومنا لقيتها بتحط روچ خفيف هي اصلا جميله من غير اي حاجه ولبست دريس أبيض بخيوط دهبي وسابت شعرها نازل ع ضهرها
روحت فتحت لهم وانا بشد رنا من قفاها
'اي بس ي عريس حد يشد أخته كدا
_ايه الي خلاكي تجيبيها معاكي ي بت انتي
'ه هي اللي شبطت فيا والله
_اهلا ي نهله
بصتلي بزعل "اهلا بيك، مبسوط ي زين ؟
هو انا هشوف انبساط طول ماانتي بنت عمي دانا ايامي مايعلم بيها الا الله
ابتسمت _اكيد الحمدلله
خرجت رنا ومعاها عصير وسلمت عليهم وقعدت جمبي وايدها ع ايدي صحيح (إن كيدهن عظيم ) بس انا استغليت الموقف وضميتها لحضني
'ايه ي زين ؟؟
بصتلها باستغراب _ايه ي رنا
' هواي اللي ايه انت مش قايلي عايزك وتعالي بسرعه اؤمر ي حبيبي
_اها كنت عايزك تاخدي باسكت الزباله
'اخص عليك
ضحكت * لا كنت عاوزه افرجك الشقه قبل ما حد يجي
'ي ستي الله يجبر بخاطرك ربنا يهنيكم بيها يارب
_اللهم امين
'الحمدلله انكم بخير يالا ي نهله
اتوترت" ممكن بس كلمه ي زين
بصيت ل ندى لقيتها بتبصلنا بغيظ
_تعالي ي نهله ف الصالون
دخلنا الصالون
بصتلي باحراج "انا اسفه اني بسال ف وقت زي دا بس عايزه اعرف وصلت لحاجه عرفت مين اللي ..
مكملتش كلامها وانفتخت ف العياط
_ممكن تهدي ي ندى ،انا مش ساكت والله المشكله انتي مش فاكره شقه رقم كام ولا الدور انا بحاول اشوف كاميرات الكافيه بس رافضين متقلقيش انا هتصرف
مسحت دموعها "متشكره ي زين مش عارفه من غيرك كنت هعمل اي
دخلت ندى زي الاعصار وبعصبيه وعينيها كلها غيظ*كنتي هتسيبيه ف حاله ي حبيبتي عشان هو راجل متجوز
_ندى لو سمحتي اهدي
*زين
زعقتلها _ ادخلي اوضتك ي ندى
سابتني ومشيت ودموعها بتهدد بالنزول
"انا اسفه ي زين ع كل اللي بيحصل بسببي انا همشي وهتصرف لوحدي
مسحت وشي بغيظ _بقولك اي انتي متعمليش حاجه من دماغك انتي اختي ومسؤليتي خدى رنا واتفضلوا
مشيوا وانادخلت الاوضه عند ندى
_حقك عليا ي ندى بس انتي عصبتيني وبتزعقلها وهي ف بيتي
*انت مش حاسس بيا ولا باللي انا فيه تلاقيها هي اللي عملت الفيديوز دي عشان نسيب بعض وانت كمان بتستضيفها ف بيتنا وتكلمها لوحدكم
_مش هي ي ندى ،نهله أضعف من كدا بكتير وف ظروفها دي اصلا مستحيل تعمل كدا
*وانا لازم افهم ي زين والا
_والا اي بتهدديني ي ندى
*أما حياتنا مش هتعجبك وهتكرها ف اقرب فرصه
*_انا مقدرش اكرهك ي ندى حتي لو عملتي ايه
...وإذا كان وصولي اليك سيؤذيني ف أخبر الاذي اني قادم وتعطر ..
عدا اسبوعين
_وبعدين ف قلة القيمه دي ي ست ندى
كانت ماسكه المبرد تبرد ضوافرها ببرود*خير
_اذاى الدليفري يقولي دي شقة الانسه ندى عبدالرحمن ع أساس اي بقا
ضحكت *عادي ما دي الطبيعي
ضغطت ع شفايفي بغيظ _وماله براحتك ي ي انسه
الهانم بتعاقبني من يوم ما كانت نهله هنا وهي بتتعامل ببرود
_واخرتها ؟
*عاوز اي
_عاوز حببتي مراتي اللي حفيت عشان تبقي ف بيتي معقول كل الاحلام اللي حلمنا نحققها واحنا سوا تتبخر كدا
بصت ف الأرض بزعل
*انت اللي مش واثق فيا ولا عايز تريح قلبي
_بصيلي ي ندى انا بثق فيكي اكتر من نفسي
*اومال ليه سايبني لدماغي ومش راضي تفهمني هونت عليك اتعذب كدا وانا مش فاهمه
مسكت وشها بايدي _عمرك ماهونتي علياولا اقدر ع زعلك
انا مملكش غيرك ي ندى انا مش عايز اخسرك عشان خاطري استحمليني بس يومين وهفهمك
مسكت ايدي اللي وشها *انا اسفه اني زعلتك مني والله انا ..
_شش خلاص انا مش زعلان
ضميتها ليا اخيرا بقوة بس لأجل البخت المايل الفون رن
_اسف ي حبيبي لازم ارد
فتحت الخط _ايوا ي ايمن
=شكلي كدا جاي ف وقت مش مناسب
_بطل استظراف انت كدا كدا اوقاتك غير مناسبه اخلص عندك جديد
=ايوا ي باشا جبتلك كاميرا السوبر ماركت اللي قصاد الكافيه
_طب انا جايلك حالا
قفلت معاه وبصيت ل ندى لقيتها زعلانه
*هتمشي ؟
_حبيبي حقك عليا ساعه زمن وهكون عندك وساعتها مش همشي ابدا
روحت لايمن وفرغنا الكاميرات وبس شوفنا حاجه غريبه اوى نهله خارجه مع شاب أيده مكسوره ومش عارف يمسكها اصلا وكل شويه بتقع منه وبيرفعها بايد واحده وركبوا تاكسي ومشيوا
كنت متلغبط الموضوع كله مش منطقي
صورت الولد بالموبايل واتصلت بنهله ونزلت تقابلني
وريتها صورة الولد
_هو دا اللي اداكي المشروب
حركت رأسها ب لا " دا اسماعيل ي زين دا الاول ع الدفعه ومؤدب جدا
_هو دا اللي انتي خرجتي معاه من الكافيه وكنتي دايخه وبتتطوحي انا شوفت الكاميرات كذا مره
"اصلا هو اي هيجيبه الاماكن دي بقولك دا محترم جدا
_بت انتي هتجننيني انتي بتدافعي عنه ليه ،هاتيلي رقمه
"مش معايا
بصتلها بنفاذ صبر _جروب الدفعه هتلاقيه فيه رقمه ي خيبه ياللي رايحه تسهري وتسكري
بصت ف الارض وعيطت
_خلاص ي نهله انا اسف هاتي الرقم بقا
فضلت تدور كتير ع مالاقت الرقم
"اهو اتفضل
اتصلت بيه كتير بس مردش
_كلميه من فونك
"بس هقوله اي
_قوليله اي حاجه المهم ينزل يقابلك
"افرض قال لا
بصتلها بتفكير _معتقدش،انا حاسس بحاجه غلط بس عارف ارتبها ف دماغي
مسكت فونها واتصلت
_افتحي الاسبيكر
"الو
∆نهله !محتاجه حاجه
" احم ايوا ي اسماعيل ازيك
∆انا الحمدلله خير محتاجه حاجه
"اا ايوا انا كنت محتاجه بس الملزمه الاخيره لدكتور طارق لأن بتاعتي ضاعت
∆انا معايا ملخص كويس ياريتك كنتي قولتي ف الجامعه كنت اديتهولك
"مهو
خبطتها ف أيدها عشان تقولي يجي
"اها ممكن تقابلني تديني الملخص لو مش هتعبك
∆عيوني قوليلي العنوان
كنت ساند راسي ع ايدي وبسمع الفيلم الهندي دا
"احم متبصليش كدا والله مفيش بنا حاجه
_وحيات امك اومال عرف انك نهله اذاى
"والله ي زين مفيش حاجه اسماعيل دا أساس ملوش ف حاجه
بصتلها بسخريه _هنشوف ي ست الحسن
بعد عشر دقايق رن عليها فسبتها وبعدت عشان ميشوفنيش
بعدها بدقيقتين شديت الكرسي وقعدت جمبه اتوتر وعدل نضارته
_حبيبي ي سمعه منور الدنيا والله
بصلي بتوتر∆انا انا كنت بديها الملزمه مش اكتر
طلع فوني وفرجته ع الفيديو طلع منديل ومسك وشه باحراج
_انا نفسي افهم بس انت كنت واخدها اذاى وايدك مكسوره
∆لا ي استاذ زين لو سمحت انا اللي انقذتها
_احكيلي بقا ي معلم اللي حصل انا سمعك
∆ واحد زميلنا خلي الويتر يجبلها مشروب وكان ناوى نية مش تمام
فلاش باك
نادين صاحبة نهله :اي اللي بتعمله دا ي احمد
& المزه حلوة وتلزمني ليكي فيه ؟
:بس نهله دي
&عارف قطه مغمضه وبرضه ملكيش فيه.
انا سمعتهم بس معرفتش اوقف احمد لان دراعي كان مكسور كمان بس برضه اشتبكت معاه الجاردات بتوع المكان كان بيبعدونا عن بعض ومسكوا احمد استغليت الموقف واخدت نهله وخرجت بسرعه طبعا هي كانت مش ف وعيها معرفتش اعملها اي اخدتها بيتي وروحت اجيبلها دكتور بس رجعت ملقتهاش
باك
∆بس والله دا اللي حصل
نهله عيطت "يعني يعني انا كويسه ومحصليش حاجه ؟!!انا مش مصدقه الحمدلله يارب
اخيرا اتنهدت بتعب كان حمل ع قلبي _اللهم لك الحمد
بصيت ل اسماعيل بامتنان _انا متشكر ليك اوى دا دين ف رقبتي انك أنقذت اختي وبنت عمي
بص ل نهله ∆حضرتك متعرفش نهله بالنسبه لي اي انا مستعد اموت فداها
نهله بصتله وابتسمت واتكسفت وبصت ف الأرض
رفعت حاجبي _احم في اي ي حبيبي انت بتسبلها وانا واقف
بص ف الأرض ∆اسف
_ربنا حفظك ي نهله بس يارب تتعظي من اللي حصل بقا وعقبالي كدا أما تتحل عقدتي زيك واتجوز
"نعم !
_لا متشغليش بالك
∆احم بصراحه في حاجه عايزه اقولها لحضرتك بس ارجوك يعني تفهم الأمر ومتتعصبش
_اتاكد اني عمري ما ازعل منك بس اللي عملته مع نهله
∆مهما كان ؟
_ماتقول ي بني
∆بصراحه كدا انا انا اللي بعت الصور لمراتك عشان تبعدك عن نهله
قربت منه بغيظ_ انت ياض اللي قلبت مراتي عليا ومخليني زي اللي انكب طبيخه
∆مهو بصراحه انا بحب نهله من زمان واتضايقت وغيرت عليها أنا لقيتها بتقابلك
"انت قولت اي ؟
∆بحبك بحبك ي نهله
مسكته من قفاه _وحيات امك ماهخليك تنفع تاني
ندي كانت بتضحك وانا بحكيلها
*دي ولا حكايات السينما انا مش مصدقه أنه عمل كل دا عشانها
_ياكش تتنيل وتعرف قيمة نفسها
*ربنا يسعدهم يارب
_طب واحنا اي مش مكتوبالنا ولا اي
*يعني اي
_انا قررت قرار
بصتلي بتركيز
هعملك فرح جديد ونبدأ من الاول وننسي كل اللي اكنه حلم
اترمت ف حضني *بموت فيك والله ي زيني
عملنا فرح جديد عزمنا فيه ناس بسيطه وسيشن جديد
دخلت البيت وانا شايل ندى
خلعت جاكت البدله _ياه ي جدعان لقد هرمنا من أجل اللحظه دي
الفون رن
_مش هنرد احنا مش هنا اصلا
*دي مامتك ي زين
_ع زين وسنين زين سيبوه بقا ف حاله
*معلش ي حبيبي رد ممكن بتتطمن علينا
رديت ع الفون _ايوا ي ماما
•..
_لا والله حاضر حاضر مسافه السكه
*رايح فين ي حبيبي
_مش قولتلك الجوازه دي منظوره
*طب رايح فين بليل كدا
_بنت خالتي مش لاقينها هروح قسم الشرطه ابلغ واطلع ع اي دجال يفكلنا العمل اصل كدا كتير اوى
ودا برضه كلام تقلق وتخاف وانا هنا جمبك ؟!
هوانا يعني هسيبك وحدك لو عشت ف خير يبقي بسببك دا احنا اللي مابنا سنين وسنين❤️❤️❤️❤️❤️
تمتـــ
حب ف ورطه 💜
ريهام 💜
قولولي رايكم واي اكتر بارت عجبك ❤️❤️كل سنه وانتم طيبين 💜💜
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حب في ورطة) اسم الرواية