رواية عشقت معيدي الفصل الرابع 4 - بقلم بتول اسامة
سيلان _ احم احم حضرتك واقف كدا ليه يا دكتور سليم…
سليم بضحك مع نفسه _لا عادي يا سيلان وبعدين خلاص بقيت جوزك يعني بلاش هنا دكتور سليم دي قولي يا سليم عادي…
سيلان _ ماشي يا سليم بس عاوزه اقولك حاجه..
سليم _ قبل متكملي كلامك انا عارف هتقولي اي بصي هنبقي اصحاب عادي لكن قدام الناس زي اي اتنين متجوزين
سيلان _بس ارجوك بلاش نجيب سيره ان احنا متجوزين دي في الكليه..
سليم _ خلاص يا سيلان ماشي…
سيلان ذهبت لتجيب ملايه وحطيتها علي الارض وجابت مخده..
سليم _بتعملى ايه يا سيلان
سيلان _هنام هنا يا سليم…
سليم _لا طبعا يا سيلان مينفعش نامي علي السرير أنتِ مراتي ومتقلقيش مش هاجي جنبك..
سيلان _ بس…
سليم _ مفيش بس ويلا اتفضلي نامي علي السرير بدل ما نيمك غصب عنك…
سيلان _ خلاص خلاص…
ذهبوا الي السرير النوم…
_______تاني يوم______
خبط الباب الغرفه جامد…
صحيت سيلان ب فزعه لقت نفسها في حضن سليم قامت بكسوف…
ذهبت لي تفتح الباب..
ام سليم _استغفر الله العظيم من وشك دا يا شيخه ابني فين..
سيلان _ نايم جوا..
ذقتها ودخلت..
ام سليم _ سليم حبيبي وابني عملت فيك اي دي…
سيلان وهي بتبصلها و مستغربه من طريقه كلامها _ حضرتك دا جوزي واكيد مش اعمل في حاجه يعني..
سليم _ صباح الخير اي دا ماما حضرتك اي الي دخلك الاوضه هنا قصدي يعني اي الي صحاكي بدري كدا دي حتي الساعه خمسه الفجر…
ام سليم _ لا يا حبيبي انا جيت اطمن عليك…
سليم_ طيب يا امي اتفضلي روحي نامي علشان صحتك
ام سليم وهي تبص لي سيلان بغيظ
_ حاضر يا عيون ماما امشي بس خلي بالك على نفسك
ذهبت ام سليم…
سيلان كانت واقفه مصدومه و مستغربه في نفس الوقت وبتقول مع نفسها _ اي الست دي شكلها مش ناوي تيجي معاها سكه…
سليم _ادنك واقفه كدا كتير يا سيلان…
سيلان _ لا بس معلش ممكن نحط مخدات في وسطينا…
سليم با استغراب _ ماشي يا سيلان…
بعد خمس ساعات ____
نزلت سيلان وسليم الي الصالون لقت سهيل بتبكي وتصرخ
سليم وهو مصدوم وفي نفس الوقت قلقان _ في اي يا امي بتعيطي ليه دلوقتي حصلك حاجه في حاجه…
سهيل _ الحقني يا سليم اتصلوا بيا وقالو ان اختك ماتت…
سليم با استغراب _ اختي وانا عندي اخت اصلا…
سهيل (مامت سليم) اه يا سليم وكنت مخبيه عليك انت واحمد عندكم اخت واسمها رغد كانت مسافره برا مصر
سليم _ وليه خبيتي حاجه زي كده…
سهيل _ مش وقته يا سليم دلوقتي لكن اتصرف اعمل حاجه..
سليم _ هي فين دلوقتي….
سهيل _ هي هي في بلد.. وبعت حد ينزل جثمانها مصر لكن قالو مينفعش…
سليم _ خلاص خلي بابا يسافر ويروح لها وممكن تسافري معاه
سهيل _ لا يا سليم مش هينفع خالص سافر معايا يا سليم …
سليم _ مش هينفع يا امي وكمان مش هينفع اسيب سيلان دا احنا حتي لسه مكملناش اسبوع الناس تقول اي
سهيل ببكاء _ ماشي يا سليم المحروسه سخنتك عليا اه يا بختك في عيالك يا سهيل اه يا حرقه قلبك علي بنتك يا سهيل….
سليم _ اهدي وفهميني انا مش فاهم حاجه….
سهيل بقلق _ احكيلك يا سليم لكن خلي البت دي تمشي
سيلان _ انا طالعه بعد اذنكم..
سهيل_ بص يا سليم انا كنت متجوزه قبل ابوك وجبت بنت وباباها خدها مني وقالي ملكيش حاجه عندي وعدت سنين وقابلت ابوك واتجوزته لكن هو ميعرفش حاجه عن البنت دي ومن ساعتها وانا مخلفتش خالص من بعدها وروحنا دكاتره كتير وقالو الامر مستحيل لحد لما ربنا رزقني بيك انت واحمد بس كدا…
سليم_ يعني أنتِ كنتي متجوزه قبل بابا وسبحان لله عرفت ان عندي اخت من لام و ماتت….!
_____في جانب اخر _____
اسيل _ انا غلطانه اصلا اني جيتلك…
احمد _ لا خلاص يا اسيل لكن انا عايز اعرف أنتِ جايه لي الصبح كدا…
اسيل _ عايزة اقولك سر كبير هما مخبينه عليك….
احمد _ قولي يا اسيل اخلصي…
عم محمد وطنط سهيل مش اهلك يا احمد…
احمد بضحك _ طيب ما انا عارف قالولي قبل كدا ان انا ابنهم با التبني…
اسيل_ للاسف يا احمد بيضحكوا عليك..
احمد _ الي هو ازاي يعني انا ابنهم…!
اسيل _ لا طبعاً مش ابنهم لكن في حاجه تانيه ممكن توديهم في ستين داهيه كلهم وتطلع انت من الحبس الي انت في دا…
احمد بسعاده _ اي هو قولي يلا….!
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية عشقت معيدي ) اسم الرواية