رواية رفيقة الدرب الفصل الخامس 5 - بقلم مي الحسيني
تاني يوم كانت مي بتكلم مريم وبتقولها اني هي حجزت في السينما فلم كرتون
وسمعها عبدالرحمن وضحك ودخل المكتب
عبدالرحمن علي التلفون/ايوه يا خالد احنا رايحين السينما
خالد/سينما ايه دلوقتي ياابني
عبدالرحمن/ايوه سينما مالك وهنحضر كرتون كمان
خالد/هههههههه أنت عبيط يا حبيبي عبيط
عبدالرحمن/اتكلم عدل يالا وبعدين مريم ومي رايحين هنالك أنا سمعت مي بتكلم مريم
خالد/اه قول كده ان كان كده ماشي مسافة الطريق واكون عندك
في السينما
مريم ومي كانو قاعدين وخالد وعبد الرحمن ورامهم بمسافة مش كبيره
خالد/الله يخرب بيتك يا عبدالرحمن ده كل الموجودين هنا اطفال وبنات الناس تقوم علينا ايه كارزمتي راحت
عبدالرحمن/كارزمه ايه يا أبو كارزمه انت كمان وبعدين في تلات رجاله هناك اهم وبعدين في احتمال نتكلم معاهم
عند مي ومريم كان في وحده قاعدة وار مريم وبتهز الكرسي بتاع مريم برجلها مريم كانت مضايقه من كده مي خدت بالها وكلمت الست اللي ورا مريم
مي/بعد إذن حضرتك ممكن تبطلي تحريك في الكرسي
*لا مش هبطل
مي/دي قلت ذوق على فكره
*قلت ذوق ايه يا جاهله انتي
مي/جاهله في عينك
مريم /لو سمحتي ماينفعش كده وايه لزمت الكلام ده
*اه أنتي مش شيفها هي لبسا ايه ولا وانتي هتشوفيها ازاي ما أنتي زيها
مي/لبس ايه يا ام لبس أنتي ده اللي أنتي لبسه ده احنا بنغسل بيه الموعين
مريم/لبسنا اللى مش عاجبك يا ماما عفه وستر علشان الحاجة الغاليه ديما محفوظه مش بتعرض على اللى رايح واللي جاي عمرك شفتي الماسه معروضة كده في الشارع دي حتي مش بتحط في بترينه علشان غاليه بتكون محفوظه مش بيشوفها غير اللى معاه تمنها ويقدر يقدرها غير كده مش بيتجرء يطلبها اصلا ولا يبص ليها سلام يا غاليه
مريم شدت مي من ايدها ومشيت وكانوا بيضحكو وهووب خبطو في خالد وعبدالرحمن
مي/يا نهار ابيض أنت تاني ايه اللي جابك هنا ده فلم كرتون
عبدالرحمن/وهو بيفرك في رأسه أصل أصلي بكره
أنا عامل امتحان مفاجئ
مي وهي بتكتم ضحكتها/طيب لما هو مفاجئ انت جاي تقول ليه وانت يا استاذ خالد جاي معا ليه
خالد بعفوية/جاي اشوف مريم اقصد جاي معا عادي
مريم /يلا يا مي عندنا مذاكرة وعلشان الامتحان اللي جاي وراكي مخصوص علشان يقولك عليه ده
مي بضحك/يلا يا قلبي
عند خالد وعبدالرحمن
خالد/أنا عاوز اتقدم لمريم يا عبدالرحمن
عبدالرحمن/وأنا كمان يا خالد عاوز اتقدم لمي بس
مش دلوقتي
خالد/ليه الشغل الحمد لله موجود والشقه كمان وفوق بعض يعني مش هنفرقهم عن بعض
عبدالرحمن/ايوه بس مش إحنا اللي هما عوزينو هما
عوزين ناس ملتزمة زيهم يا خالد واحنا يدوب بنصلي وحافظين كام جزء من أجزاء القران الكريم
خالد/يعني ايه مش فاهم بس أنا مستحيل اسيب مريم لحد غيري
عبدالرحمن/لا طبعا مش هنسيبهم لحد غيرنا بس نحفظ القران اكتر نحاول نعرف هما يحبوا ايه وبيكرهو ايه وكده
خالد/تمام يا عبدالرحمن
عند مي ومريم
مريم/هو ايه قصة الدكتور ده بظبط
مي/مش عارفه والله هو حركاته غريبه وخصوصاً انهارده كان شبه الاهبل
مريم/بس أنا حسه انو الموضوع ده وراه حاجه يا قلبي
مي/حاجت ايه بس يامريم عادي
مريم/لا مش عادي انتي مشفتيش كان عامل اذاي يوم لما وقعتي علي رجلك ولا انهارده ده جاي علشانك مخصوص انتي مشفتهوش اتوتر اذاي لما سألتيه هو هنا ليه
مي/لا انتي مشفتيش خالد اللى عمل اذاي لا وبكل هبل يرد ويقول جاي علشان مريم
مريم/صح والله عندك حق بس دول أشخاص غريبه جدا
مي/بس أنا بدأت احس احساس غريب كده من نحيت عبدالرحمن ده
مريم/تحسي بأيه يا قلبي
مي/والله ما عارفه هو ده ايه اصلا
مريم/تصدقي أنا كمان بدأت احس احساس غريب أنا التانيه من نحيت خالد
مي/بس أنا اللى محيرني هو كل شويه يجي الجامعة ليه ولا كمان بيقعد في المكتبه وخدتي بالك يا حب
مريم/الله وأنا مالي يالنبي
مي هي بتغني لمريم/قلبي يحدثني بانه متلفك
مريم/ههههههههه اتلمي يا هبله انتي
مي/طيب يلا ناكل ونلم الشنط علشان نروح
مريم/أخيراً ده أنا مستبيه الاجازه دي من زمان
مي/اه والله الواحد جاب اخره
مريم/احنا هنروح الساعه كام
مي/بعد ما نصحه من النوم على طول أن شاء الله
مريم/ان شاء الله يلا نجهز الشنط يا حب
بعد مرور فترة من سفر مي ومريم
#مي_الحسين_عبدالرحيم
********
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية رفيقة الدرب) اسم الرواية