Ads by Google X

رواية امير القلوب الفصل السابع 7 - بقلم اسماء صلاح

الصفحة الرئيسية

  رواية امير القلوب الفصل السابع 7 - بقلم اسماء صلاح

البارت السابع من روايه أمير القلوب 
توقفنا لما عم محمد قال : لا والله ما شفتوش يا حضرت وبعدين صعب اعرفه يعني اصل المواصفات اللي انت بتقولها دي في شباب كثير يعني هو اسم  صاحبك ده ايه 
الرجل  : اسمه امير 
عم محمد بدهشة : ايه امير 
الرجل  : ايوه 
عم محمد قال لنفسه : ياتري هو قصده علي امير اللي 
كان نايم جانب الشجره واللي انا وسيف شوفنها لا اكيد ما يقصدتش امير ده علشان هو بيقول انه قاله يقابله هنا وامير مرضاش يتصل حتي باباه لما قولته علشان ميقلقوش وكان عاوز يروح لوحده لو كان اتصل بي كان قالي انه اتصل بصاحبه بس هو مقليش لا لا اكيد مايقصدتش امير ده 
الرجل  : ايه ياعم الحاج شوفته 
عم محمد  : ها لا ماشوفتش يا حضره 
الرجل  : انت متاكد يا عم الحاج 
عم محمد  : اه متاكد لو كنت شوفته كنت قلت لك حاول تتصل بي تاني يمكن فتح تليفونه 
الرجل باربتاك : ها طيب ياعم الحاج متشكر سلام عليكم 
عم محمد  : وعليكم السلام  
وماشي الرجل وقال لنفسه : اعمل ايه دلوقتي اما اتصل بالاستاذ شاهين يمكن يكون لقها ولا حاجه علشان معتش ادور علي الفاضي 
وماشي شاهين وبينظر حوليه ورن تليفونه وسمعه وقال لنفسه : ياتري مين اللي بيتصل ووقف مكانه تلقي سالم بيه بيتصل علشان يسالني لقيته وطلع تليفونه ونظر فيه لقي اسلام هو اللي بيتصل ايه ده يا اسلام يا رب يكون لقي اللي اسمه امير ده علشان نخلص بقي وفتح الخط الو ايوه يا اسلام 
اسلام  : الو ايوه يا استاذ شاهين 
شاهين  : ها يا اسلام لقيت امير 
اسلام  : يا انا لسه كنت هسالك عنه 
شاهين باستغراب : تسالني عنه 
اسلام  : ايوه لقيته يعني ولا ملقتوش شاهين  : اهااا لا انا لسه ملقتوش انت لقيته 
اسلام  : ما انا لو لقيته يا استاذ شاهين هسالك عنه برده 
شاهين  : طيب اما انت ملقتوش اتصلت بي ليه 
اسلام  : اتصلت بك علشان اسالك لقيته ولا ملقتش علشان انا دورت مقلتوش 
شاهين  : مش مشكلة دور تاني 
اسلام  : ادور تاني فين بس يا استاذ شاهين ده شكله مش في المنطقة دي خالص 
شاهين  : مش في المنطقة دي ازاي يا اسلام وسالم بيه قال انه هرب من المستشفى هو تعبان وبما انه تعبان يبقي مش هيقدر يمشي كتير علشان كده اكيد هو قريب من هنا دور بس انت كويس وان شاء الله هنلقيه 
اسلام  : طيب هدور هو محدش اتصل بك من الرجاله 
شاهين  : لا محدش كلمني يلا بقي دور ولو لقيته اتصل بي 
اسلام  : طيب وانت لو لقيته ابقي كلمني علشان معتش ادور علي الفاضي 
شاهين  : ماشي هكلمك سلام 
اسلام  : سلام 
وحط اسلام التليفون في جيبه وقال لنفسه : ندور بقي وامري لله ويا رب القيه علشان اخلص بقي ومعتش امشي وبينظر حوليه وهو ماشي 
وجاء سيف ونظر لكشك عم محمد  وهو ماشي وقال لنفسه : بلاش اروح لعم محمد علشان لو روحت له هيقعد يسالني عنه علشان تلقيه شافني وانا ماشي معاه علشان كده اروح ابيع المناديل احسن علشان اروح  وخلاص ونظر للعربية ووقف جانبها والتفت لصاحبها مناديل يابيه مناديل 
ونظر له صاحب العربية وقال : لا شكرا مش عاوز والتفت قدامه وتحرك 
ونظر سيف للعربية وهي ماشيه بتنهيد وقال لنفسه : اعمل ايه بس انا لازم ابعيد دول ونظر للمناديل علشان الفلوس  اللي دفعتها للرجل اللي في الصيدليه لازم اروح وانا مش معايا ولا علبه ونظر للعربية اما اروح اشوف العربية دي يمكن صاحبها يرضي ياخد مني علبه مناديل ومشي
في الكشك عم محمد : 
ووقف عم محمد ونظر قدامه لقي سيف ماشي وقال لنفسه باستغراب : ايه ده سيف  وخرج من الكشك  وبصوت مرتفع سيف 
ووقف سيف مكانه ونظر وراها لقي عم محمد بينادي عليه وقال بصوت مرتفع : ايوه ياعم محمد 
عم محمد  بصوت مرتفع : تعال 
سيف  لنفسه بضيق : اكيد هيسالني علي اللي اسمه امير ده وانا مش عاوز اتكلم عنه اقوله مش فاضي وخلاص وبصوت مرتفع مانش فاضي يا عم محمد دلوقتي 
عم محمد  بصوت مرتفع وباستغراب : مش فاضي 
سيف  بصوت مرتفع : ايوه عاوز ابيع المناديل لما ابيعها ابقي اجي لك 
عم محمد  بصوت مرتفع : تعال بس هقولك علي حاجه وبعدين ابقي روح بيع المناديل يا سيف 
وبينظر له سيف بتنهيد وراح لعنده وقال : ايوه ياعم محمد حاجه ايه دي اللي انت عاوز تقولي عليها 
عم محمد  : امير فين 
سيف  بضيق : وانا هعرف مين هو فين 
عم محمد  باستغراب : تعرف منين ايه انت مش روحت معاه للصيدليه ياسيف 
سيف  : هو انت شوفتني  وانا ماشي معاه 
عم محمد  بابتسامة  : اه شوفتك 
سيف  : انا قلت كده برده 
عم محمد  : طيب قولي هو فين مجاش معاك ليه 
سيف  بضيق : هيجي معايا فين ياعم محمد قولي كده 
عم محمد  : هيجي معاك هنا يا سيف هجي معاك فين يعني 
سيف  بنرفزه  : وهو هايجي معايا هنا ليه بيعمل ايه هنا علشان يجي معايا 
عم محمد  : مش بيعمل حاجه 
سيف بضيق : خلاص يبقي هايجي معايا ليه بقي بما انه مش بيعمل حاجه ياعم محمد 
عم محمد  باستغراب : يعني هو مجاش معاك 
سيف  بغضب  : لا مجاش معايا انا سيبته ومشت 
عم محمد  بدهشة : ايه سبته ومشيت 
سيف  بضيق : ايوه امال كنت عاوزني افضل معاه لا ايه 
عم محمد  : اه طبعاً كنت عاوزك تفضل معاه 
سيف  بغضب : ليه بقي ان شاء الله عاوزني افضل معاه كنت خلفته ونسيته يعني ولا هو كان من بقيه عليتي علشان افضل معاه 
عم محمد  : لا مش من بقيت عيلتك يا سيف ولا خلفته ونسيته  بس هو مريض 
سيف  بضيق : يا دي مريض وسنين مريض ياعم محمد  انت من ساعة ما شوفنا وانت قاعد تقوله لي مريض 
عم محمد  : هو مش مريض يا سيف فعلا ولا انا يعني بقول كده وخلاص 
سيف  بغضب : لا مريض ياعم محمد بس مش كل شويه تقعد تقوله لي زي ما يكون انا السبب اني خليته يمرض يعني 
عم محمد  : طيب خلاص قولي بقي انت سيبته ومشيت ليه امال كنت رايح معاه تعمل ايه ياسيف بما انك سبته ومشيت 
سيف  بضيق : ما انا سيبته ومشيت بعد ما طلعنا انا وهو من الصيدلية ياعم محمد 
عم محمد  : اهااا يعني انت دخلت معاه الصيدليه 
سيف  بغضب : ايوه دخلت معاه والرجل اللي في الصيدليه عقم  الجرح اللي في جانبه وخرجنا وسيبته ومشيت يعني ساعدته زي ما انت كنت عاوز يا عم محمد علشان مايبقش حرام عليه زي ما انت قلت ينفع بقي امشي اروح ابيع المناديل 
عم محمد  : في ايه يا سيف هو انت زعلان مني ليه هو انا قلت لك حاجه يا انا كل اللي قلته لك انك تساعده مش اكتر يعني تبقي زعلان ليه بقي 
سيف  بضيق : زعلان علشان انت مصير اني انا اساعده رغم اني قوتلك لما شوفنا قاعد هناك اني مش هساعده بس انت برده خلتني اساعده وانا ماكنتش عاوز اساعده علشان ميستهلش ان حد يساعده بعد ما شتمني قدامك بس انت ولا سمعت مني وزعلت تاني مني علشان ماساعدتوش لما مشي لوحده  و طلعتني انا اللي غلطان 
عم محمد  : ما انت فعلا غلطان يا سيف 
سيف  باستغراب : غلطان 
عم محمد  : ايوه غلطان كان المفروض تساعده من غير ما اقولك كده وبعدين هو ماشتمكش انت اللي شتمته الاول فطبيعي يعني لما انت تشمته يشتمك هو  كمان ولا هيقف ساكت يعني وانت بتشتمه 
سيف  بضيق : لا مايصحش يرد عليه 
عم محمد  : اه طبعاً لازم يرد عليك هو فيه حد بيتشم ويقف ساكت يعني وبعدين انا لما قوتلك انك تساعده انت رافضت وبعدين روحت له لوحدك من غير ما اقولك روح ساعده تاني يبقي زعلان ليه دلوقتي انت اللي ساعدته لوحدك من غير ماقولك 
سيف  بغضب : ايوه من غير ما تقول لي صح امال 
مين اللي قاعد يانب فيه ويقول لي حرام عليك علشان ما ساعدتوش ومشى لوحده  انا اللي قلت كده عن نفسي مش كده انت كنت ناقص يا عم محمد تقول لي ان انت شيطان وماعندكش رحمه 
عم محمد بقلق : يا سيف 
وقطع سيف كلامه وقال بعصبية : بلا سيف بلا زفت بقي ياعم محمد بقولك ايه انا روحت معاه زي ما كنت عاوز الصيدليه وساعدته ودفعتلوا كمان الحساب 
عم محمد  بدهشة : ايه دفعت له الحساب 
سيف  بغضب : ايوه دفعته له علشان هو ماكنتش معاه فلوس يعني عملت معاه الواجب وزيادة فمعتش عاوز اسمع اسمه تاني بقي ماشي انا رايح ابيع المناديل والتفت وراها ومشي 
وبينظر  له عم محمد وهو ماشي وقال لنفسه باستغراب : دفع له الحساب ده مش طايقه يا انا قاعد اقنع فيه علشان يروح معاه ومرضش ابدا ولما يروح معاه يدفعه له الحساب كمان
وهز راسه بابتسامه والله ما في اطيب من قلبك ياسيف برغم انك عصبي بس والله طيب ربنا يحميك و يرزقك من نعيمه  وتبطل العصبية اللي انت فيها دي بس امير راح فين دلوقتي انا نسيت اسال سيف هو راح فين اما انادي عليه لا بلاش احسن بدل ما يتعصب تاني خليه يبيع المناديل وعلي العموم امير تلقيه روح بيتهم ربنا يشفيه اما ادخل الكشك 
وماشي سيف وقال لنفسه بغضب : قال امير قال معتش ورايا غير الاستاذ ده مالي انا وماله علشان عم محمد يقعد كل شويه يقولي ساعده لا وكمان يقولي انا اللي غلطان علي اساس انه هو بري اوي ومبيغلطش ابدا يا قاعد يشتم فيه قدامه ويقولي انا اللي غلطان ده كان ناقص ياخدني قلمين لا وعامل نفسه محترم قوي و بيقول حضرتي بيشتمني ويقول حضرتي بيعمل كده علشان اللي قدامه يصدق انه محترم فعلا وما عملش حاجه وهو ولا محترم ولا زفت كانت ساعه مهببه لما فكرت اقعد جنب الشجره علشان ارتاح شويه وهز راسه اما اروح ابيع المناديل ونظر العربيه ومشي بسرعه 
في عربية سالم بيه : 
وسايق سالم بيه ونظره علي الطريق وقال لنفسه بغضب : روحت فين ياحقير  بس اما اتصل بشاهين اعرف لقها ولا لسه  وطلع تليفونه  وبيتصل
ماشي شاهين وبينظر حوليه ورن تليفونه وسمعه  وقال لنفسه  : مين تاني تلقيه اسلام  ما انا عارفه زنان  ومش هيبطل زنه وطلع تليفونه ونظر  فيه  لقها سالم بيه هو اللي  بيتصل  ايه ده يا سالم بيه يارب يكون لقها الزفت ده وفتح الخط  الو 
سالم بيه  : الو ايوه ياشاهين 
شاهين   : ايوه يافندم 
سالم بيه  بغضب : ايه عملت ايه لقيت الحيوان ده 
شاهين  : لا يافندم لسه هو حضرتك ملقتوش  
سالم بيه  بضيق  : لا ملقتوش فيه حد من الرجاله لقها 
شاهين  : لا يافندم  محدش  لقها بس حضرتك متقلقش انا قولتلهم اللي لقيه يكلمني 
سالم بيه  : طيب كويس بقولك  ايه 
شاهين  : ايوه يافندم  
سالم بيه  : اسال عليه الناس وانت بدور يمكن حد شافه ولا حاجه 
شاهين   : حاضر يافندم 
سالم بيه  : بس بقولك ايه اسال من غير  اللي بتساله  ده مايشك فيك انا مش عاوز شوشره فاهم
شاهين  : حاضر يافندم ومتقلقش
سالم بيه  : طيب وقول كده للرجاله  انهم يسالوا بس براحه انا مش ناقص  مشاكل 
شاهين  : حاضر يافندم اتصل بهم دلوقتي وهقولهم  
سالم بيه  : طيب بس اوعي  تكون قلت انا عاوز الزفت ده ليه 
شاهين  : لا يافندم مقلتلهمش  ان حضرتك عاوزه علشان سارق عقد برغم  انهم سألوني  بس انا مقلتلهمش  حاجه 
سالم بيه  : طيب كويس اعمل بقي اللي قوتلك عليه ولو لقيته اتصل بي علي طول  
شاهين  : حاضر يافندم  بس 
سالم بيه  باستغراب : بس ايه 
شاهين  : مش يمكن يكون ساب المنطقه  يافندم بعد ما خرج من المستشفى  
سالم بيه  : لا ياشاهين معتقدتش يكون سابها بسرعه دي علشان الدكتور ذكري  قالي انه هو تعبان ومش قادر يمشي وبعدين هو خرج من المستشفى  لوحده من غير قريبه مايكون معاه 
شاهين  بدهشة : ايه قريبه 
سالم بيه  : ايوه 
شاهين  باستغراب : هو امير ليه قريب 
سالم بيه   بضيق : ايوه ليه وهو اللي جابه علي المستشفى  
شاهين  : بس يافندم اللي انا اعرفه ان امير مالهوش قرايب  
سالم بيه   بغضب : ماهو كان بيكذب يا شاهين وطلع ليه قرايب 
شاهين  باستغراب : طيب وايه اللي خلها يكذب ويقول انه مالهوش قاريب يافندم 
سالم بيه  بغضب : اكيد عمل كده علشان نفتكره  غلبان ومانشكش  فيه لما يسرق  العقد 
شاهين  : اهااا ممكن برده بس ممكن يكون قاريبه ده اخده يافندم 
سالم بيه  بضيق : يمكن برده يا شاهين ويمكن يكون لسه قاريبه ده ماخدهش ويكون الزفت ده لسه في المنطقه دي مستنينه  لما يجي علشان كده عاوزك  تقلب لي المنطقه  عليه 
شاهين  : حاضر يافندم طيب هو قاريبه ده اسمه ايه  
سالم بيه  : مش عارف الدكتور ذكري مقليش  بس انت بتسال  ليه 
شاهين  : علشان يافندم لو لقيت امير واقف معاه حد ولا حاجه اعرف اذا كان قاريبه ولا لا 
سالم بيه  : اهااا 
شاهين  : وكمان يافندم علشان لو مقلنهش في المنطقة هنا نعرف نجيبه عن طريق  قاريب ده حضرتك حبايب كتير  ويتنموا  يخدموك  
سالم بيه  : لا شاهين انا مش عاوز حد يعرف بل حصل  معايا ده 
شاهين  باستغراب : ليه يافندم 
سالم بيه  باربتاك : ها علشان سمعتي في السوق يا شاهين لو حد عرف  بل  حصل  ده السوق كله مش هيبطل كلام عني وهيقعدوا  يقولوا ان عيل زي ده علم عليلع علشان كده مش عاوز مخلوق يعرف بل حصل ده فاهم 
شاهين  : حاضر  يافندم وحضرتك  معاك حق بس كان قريب امير ده لو جبناه  هنعرف نجيب امير يافندم ويبقي  تحت رجلك 
سالم بيه  : طيب  يا شاهين اعمل بس اعمل  اللي قلت لك عليه 
شاهين  : حاضر يافندم 
سالم بيه  : طيب ولو لقيته بلغني زي ماقوتلك 
شاهين  : حاضر يافندم 
سالم بيه  : طيب سلام 
شاهين   : مع السلامه يافندم 
سالم بيه قال لنفسه : شاهين معه حق لو جبت قاريبه ده اقدر اجيب الزفت ده  وساعتها  بقي وبغضب  هخليه  يشوف اللي هعملوا فيه بس ازاي  اجيبه وانا مش عاوز حد يعرف بل حصل  ده وبيفكر 
علي الطريق :
واقف شاهين ونظره في تليفونه وقال لنفسه : اما اتصل بالرجاله  بقي اقولهم وبيتصل باسلام واعرف هما عملوا ايه لقوا الزفت ده ولا لا 
وماشي اسلام  وهو بينظر حوليه ورن تليفونه  فسمعه  ووقف مكانه وقال لنفسه : إظهار  حد لقي امير كويس علشان انا معتش قادر امشي وطلع تليفونه من جيبه ونظر  فيه لقي شاهين وهو اللي بيتصل  بي الاستاذ  شاهين وفتح الخط  الو  ايوه  يا استاذ  شاهين لقيت امير 
شاهين  : لا ملقتوش لسه 
اسلام  : ملقتش 
شاهين   : ايوه بقولك ايه 
اسلام  : ايوه 
شاهين  : وانت بدور علي امير ابقي اسال اي حد تشوفه 
اسلام  باستغراب : اسال 
شاهين  : ايوه اسال بس براحه من غير  شوشره ماشي 
اسلام  : طيب وعلي العموم انا عملت كده فعلا وسالت 
شاهين  باستغراب : سالت 
اسلام  : ايوه سالت واحد واقف في كشك هنا 
شاهين  : اهااا  طيب ومتقوليش ليه لما كنت بتكلمني  انك سالت  حد 
اسلام  : ما انا نسيت اقولك يا استاذ  شاهين 
شاهين  بضيق : نسيت ايه وزفت ايه إزاي  تنسي  تقولي حاجه زي دي 
اسلام  : اهوه  اللي حصل  بقي يا  استاذ  شاهين 
شاهين  بغضب : طيب  قولي سالته قولته ايه واعي يكون شك فيك 
اسلام  : لا مشكش  فيه ولا حاجه ده رجل غلبان وبعدين هيشك  فيه ليه وهو انا معايا سلاح يعني  يا استاذ  شاهين علشان يشك فيه 
شاهين  : طيب قولي يا اخويا سالته قولته  ايه 
اسلام  : قولته وحكي له علي اللي حصل  بس وقالي ماشوفتش  
شاهين  : طيب كويس انك عرفت تتصرف وقولته كده ابقي اسال كل واحد تشوفه وقوله كده 
اسلام  : طيب بس انا حاسس انه مش هنا وان احنا بندور  علي الفاضي 
شاهين   : خلي احساسك  ده لنفسك ودور فاهم 
اسلام  : حاضر هدور 
شاهين   : طيب بس انت مقولتش للرجل اللي انت سالته ده ليه ان امير كان حطته  ملايه علي وشه 
اسلام  : اه صحيح  ده انا نسيت حكايه الملايه  دي 
شاهين  بضيق : نسيت يخوف تكون نسيت شكل امير  كمان ولما تقابله متعرفش  
اسلام  : لا مش لدرجتي  يا استاذ شاهين 
شاهين  بضيق  : مش لدرجتي  
اسلام  : ايوه وعلي العموم هرجع  تاني للرجل وهقوله  انه كان حطه  ملايه علي راسه ومخبي وشه 
شاهين   : لا متروحلوش  تاني 
اسلام  باستغراب  : ليه طيب 
شاهين   : علشان ممكن يشك فيك بعد ماقالك  حاول تتصل بي وبعدين ما انت عطيت له مواصفات امير وقالك ماشوفتش  يبقي خلاص مش هتفرق  اذا قولته انه كان حطه  ملايه علي راسه ولا لا بما انه ماشوفهش  
اسلام  : معاك حق يا استاذ  شاهين 
شاهين  بضيق : طيب بس لما تسال حد تاني ابقي اقوله علي الملايه فاهم 
اسلام  : طيب بس زي ماقوتلك  يا استاذ شاهين لو لقيته  كلمني 
شاهين بغضب : سلام يا اسلام وقفل الخط وهز راسه 
اسلام قفل الخط وقال لنفسه باستغراب : هو ماله مضايق ليه استاذ شاهين تلقيه تعب زيي من المشي علشان كده مضايق معاه حق والله يضايق المشي الكتير يتعب برده اما نكمل مشي ونسال 
ووقف شاهين ونظر لتليفونه وقال لنفسه بغضب : مش هيبطل ابدا زنه ده وبيتصل  بإبراهيم 
وماشي إبراهيم وبينظر  حوليه ورنه تليفونه  ونظر فيه لقي الاستاذ شاهين  وهو اللي بيتصل  وقال لنفسه  : الاستاذ شاهين يقوا  لقوا  امير علشان كده اتصل بي وفتح الخط  الو 
شاهين   : الو ايوه يا ابراهيم 
إبراهيم   : ايوه يا استاذ شاهين  لقيت امير صح 
شاهين    : لا ملقتوش انت ملقتهش  
إبراهيم   : لا ملقتوش يا استاذ  شاهين بس اديني  بدور 
شاهين  : طيب وانت بدور  ابقي اسال اي حد تشوفه ماشي   
إبراهيم   باستغراب : اسال 
شاهين  : ايوه 
إبراهيم   : اسال على مين يا استاذ شاهين
شاهين  بضيق : تسال على مين والله انا ربنا رازقني بشويه عاهات اسلام هناك بينسي  وحضرتك بتقول لي اسال على مين هتسال على مين يعني على امير اللي انت بتدور عليه
إبراهيم  : اهااا طيب وهسال عليها اقول ايه يعني
شاهين  بغضب : هتقول ايه يعني يا ابراهيم هتقول مواصفات الزفت دي وانه كان حطه ملايه على راسه ومخبي وشه  
إبراهيم   : اهااااا طيب وهسال عليه ليه اللي اشوفه يعني 
شاهين  بضيق : هيكون ليه يعني علشان لو حد شافه وقال لك هنعرف ان هو لسه في المنطقه فهمت
إبراهيم   : اهااا فهمت 
شاهين   : طيب الحمد لله انك فهمت واسال عليه بالراحه علشان ما حدش يلاحظ ولو لقيته بقى ابقى كلمني زي ما قلت لك ماشي
ابراهيم  : طيب يا استاذ شاهين هبقى اكلمك وانت كمان ابقى كلمني لو لقيته
شاهين  : طيب سلام
ونظر شاهين لتليفونه وقفل الخط وقال لنفسه بضيق : بيقولي اسال علي مين وهز راسه وبيتصل بحمزه
وماشي حمزه وبينظر حوليه وراها  علي الناس ورن تليفونه وسمعه ونظر للتليفون لقي الاستاذ  شاهين  وهو اللي بيتصل وقال لنفسه : الاستاذ  شاهين  وفتح الخط الو 
شاهين  : الو ايوه يا حمزه لقيت امير  
حمزه  : لا يا استاذ  شاهين ملقتوش 
شاهين  : طيب بقولك ايه ابقي اسال وانت ماشي اللي تقابله علي امير  علشان لو حد شافه نعرف بس اسال بهدوء مش عايزين حد ياخد باله ماشي
حمزه  : ماشي يا استاذ شاهين بس انا بيهتيلي انه مش هنا علشان لو كان هنا كنا لقيناه  معقول  يكون لابس طاقيه الاخفي  علشان كده احنا مش لقينه 
شاهين  بضيق : اخفي بقولك ايه ياحمزه  اقفل 
حمزه   باستغراب : اقفل 
شاهين  بغضب : ايوه اقفل  علشان انا مش ناقص غباء 
حمزه   : غباء ايه يا استاذ شاهين انا بتكلم بجد والله ممكن يكون لابس فعلا طاقيه الاخفاء ما احنا قاعدين ندور عليها ومش لايقينه
شاهين  بضيق  وبصوت  مرتفع : طاقيه الاخفاء ايه وزفت ايه يا اهبل انت هو احنا بنمثل عشان تقول لي طاقيه  الاخفاء  
حمزه   : امال يعني يا استاذ شاهين مش لايقينه ليه
شاهين   بعصبيه : دور كويس يا اخويا وانت تلاقيه وبطل كلامك الفارغ ده 
حمزه   : امال انا بعمل ايه يا استاذ  شاهين ما انا بدور عليه اهوه 
شاهين  بغضب: لا انا مش شايفك  بدور والله شايفك بتكلم وبس
حمزه  : لا بدور والله يا استاذ  شاهين  وبعدين انت هتشوفني  ازاي  وانت مش معايا هنا ولا انت بتراقبني  ولا ايه 
شاهين  بضيق : براقبك اقفل يا حمزه 
حمزه  باستغراب : اقفل 
شاهين   بغضب : ايوه اقفل علشان مجيش  اضربك  
حمزه   باستغراب  : تضربني  
شاهين  بعصبيه : ايوه اقفل احسن لك علشان ما جيش دلوقتي  اضربك والله
حمزه  : لا وعلي ايه اقفل احسن سلام هو ايه اللي جره  للاستاذ  شاهين  شكل سالم بيه زعق  له علشان مش لقين  امير لغاية  دلوقتي علشان  كده هو معصب المهم اما ادور   
ووقف شاهين ونظره لتليفونه وقال لنفسه  بضيق : ده ايه الغباء  ده بس ياربي اما اتصل بالاستاذ  التاني ده  وبيتصل  بفتحي  
وماشي  فتحي وبينظر للناس وهي ماشي وقال لنفسه بتعب : هيكون امير ده فين بس ووقف مكانه ورن تليفونه وسمعه ونظر فيه لقي الاستاذ شاهين هو اللي بيتصل الاستاذ شاهين علي الله يكون لقي امير وفتح الخط الو 
شاهين  : الو ايوه يافتحي 
فتحي  : ايوه يا استاذ شاهين لقيت امير 
شاهين  : لا لسه بقولك ايه 
فتحي  : ايوه 
شاهين  : ابقي اسال اللي تشوفه وانت بدور عليه بس بقول لك ايه بالراحه مش عايزين شوشره او حد يشك فينا
فتحي  : يشك ايه بس يا استاذ شاهين هو اساسا مش هنا 
شاهين  بضيق : وحضرتك عرفت منين بقى ان شاء الله انه مش هنا 
فتحي  : ما هو باين اهو يا استاذ شاهين انت ما لقتوش ولا انا لقيته وتلاقي كمان حمزه وابراهيم واسلام ما لقوهوش وسالم بيه كمان تلاقيه ملقاهوش يبقى اكيد مش هنا 
شاهين  : طيب بس بردك دور 
فتحي  : ادور ليه بقى يا استاذ شاهين بدل هو مش هنا هو تعب وخلاص 
شاهين  : بقول لك ايه يا فتحي دور وخلاص 
فتحي  : طيب بقول لك ايه يا استاذ شاهين انا من رايي نروح ندور في حته تانيه يمكن نلاقيه 
شاهين  بغضب : خلي رايك ده لنفسك ودور واعمل اللي انا قلت لك عليه اسال وانت بتدور عليه فاهم 
فتحي  بتنهيد : فاهم يا استاذ شاهين هدور خلاص 
شاهين  : ايوه  ولما تلاقيه يبقى كلمني زي ما قلت لها 
فتحي  : يا لو لقيته استاذ شاهين 
شاهين  : ان شاء الله هنلاقيه بس دور انت بس كويس يلا سلام 
فتحي  بضيق : سلام  وقفل الخط قال هنلاقيه قال هو اساسا مش موجود هنا هيبقى هنلاقيه ازاي بقى 
وماشي امير وهو مخبي وشه وحطه ايده عليه وبيعدي الطريق 
ووقف فتحي وقال لنفسه بضيق : انا مش فاهم يعني هلقيه لو دورت عليه وهو مش هنا وحط التليفون في جيبه ونظر علي شماله بالصدفة  لقي واحد  بيعدي الطريق ومخبي وشه وحطه ايده عليه فاندهش ايه ده ممكن يكون ده امير  لما انادي عليه اتاكد برده ولو مش امير مش هيبص بدل ما اروح له ويبقي مش هو  وتحصل مشكله خليني انادي عليا من هنا احسن وبصوت مرتفع يا امير  امير 
وسمعه امير ونظر له فانصدم وقال لنفسه : ايه ده فتحي وشال ايده من علي وشه وهو بينظر له 
ونظر له فتحي بصدمه وقال : ايه ده يا هو امير 
وبتنظر له امير وهو مخبي وشه بخوف ورجع لوراها  وهو بينظر له والتفت علي شماله وطلع يجري 
وبينظر له فتحي وهو بيجري وقال : استني يا امير وطلع يجري وراها 
وبيجري امير ونزلت الملايه من علي راسه وقال لنفسه بخوف : ايه اللي جاب فتحي هنا معقول يكون جاي هنا صدفه والتفت وراها وهو بيجري لقها بيجري وراها  ايه ده يا بيجري ورايا 
وبينظر له فتحي وهو بيجري وقال بصوت مرتفع : اقف يا امير انا مش هاذيك اقف 
والتفت امير قدامه وهو بيجري بقلق وقال لنفسه : مش لازم يمسكني لو مسكني هيودني لسالم بيه وساعتها هموت  لا لا مش لازم يمسكني وبيجري
وبينظر له فتحي وبيجري وراها 
ووقف شاهين وقال لنفسه بضيق : اما اروح انا كمان ادور بقي  ويارب القيه علشان نخلص بقي من التدوير عليه ده 
في عربية سالم بيه : 
وسايق سالم بيه ونظره علي الطريق وقال لنفسه بتفكير : اعمل ايه لازم اجيب قريب الزفت ده علشان هو اللي يقدر يجيبه بس ازاي ايوه اكلم الدكتور ذكري اكيد هو يعرف اسمه ايه بما انه قاعد معاه  وبيتصل بالدكتور ذكري 
في المستشفى : 
في الطرقه : 
ماشي الدكتور ذكري ورايح علي مكتبه ورن تليفونه  وسمعه ونظر فيه لقي سالم بيه هو اللي بيتصل وقال لنفسه باستغراب : سالم بيه ياتري بيتصل ليه ليكون لقي امير تعبان  علشان كده اتصل بي وبقلق ربنا يستر وفتح الخط  الو 
سالم بيه  : الو ايوه يا دكتور 
الدكتور ذكري  : ايوه يا سالم بيه امير جره ايه 
سالم بيه  باستغراب : جره ايه 
الدكتور ذكري  بقلق : ايوه مش هو تعب 
سالم بيه  بضيق : وانا اعرف مين اذا كان الزفت ده تعب ولا لا 
الدكتور ذكري  باستغراب : تعرف منين 
سالم بيه  بغضب : ايوه اعرف منين 
الدكتور ذكري  : هو انت مش لقيته يا سالم بيه 
سالم بيه  بضيق : لا لسه يادكتور للاسف مقلتوش بس متقلقش هلقيه حتي لو فى سابع ارض هلقيه برده 
الدكتور ذكري  : ياسالم بيه صدقني مافيش احسن من التفاهم 
سالم بيه  بعصبية : بقولك ايه يادكتور انا متصلتش بقي علشان تقولي تفاهم وزفت انا اتصلت بك علشان اسالك 
الدكتور ذكري  باستغراب : تسالني 
سالم بيه  بغضب: ايوه اسالك فمافيش داعي بقي تقعد تقول اتفاهم مع الحيوان ده ماشي 
الدكتور ذكري  : يا سالم بيه انا بقولك كده علشان خايف عليك مش اكتر يعني انا عارف ان امير غلط بس مانعالجش الغلط ده بغلط تاني 
سالم بيه  بعصبية : والله يا دكتور الغلط ما بتعالجش غير بغلط زيه بدام هو غلط يبقي بيتحمل بقي اللي يحصله وانا مش محتاج حد يخاف عليه انا عارف بعمل ايه كويس فلوسمحت بقي مادخلش في الموضوع ده تاني ماشي 
الدكتور ذكري  : طيب يا سالم بيه انت حر  انا قلت بس انصحك مش اكتر 
سالم بيه  بضيق : لا يا دكتور انا مش محتاج نصائح من حد علشان مانش صغير وعلي العموم شكرا علي النصيحة 
الدكتور ذكري  : طيب يا سالم بيه حضرتك قلت انك متصل بي علشان تسالني تسالني علي إيه 
سالم بيه  بضيق : اسالك علي قريب الزفت ده اللي جابه علي المستشفى 
الدكتور ذكري  باستغراب : زفت اهااا تقصد امير 
سالم بيه  بغضب : ايوه هو عاوز اعرف قاريبه ده اسمه ايه اكيد انت عارف اسمه بما انك قعدت معاه وتكلمت كمان 
الدكتور ذكري  : لا يا سالم بيه الحقيقة معرفش اسمه ايه 
سالم بيه  بدهشة : ايه متعرفش اسمه 
الدكتور ذكري  : ايوه انا مسالتوش اسمه ايه علشان كنت مشغول مع امير بعلاجه 
سالم بيه  بغضب : بتعالجه 
الدكتور ذكري  : ايوه 
سالم بيه  بضيق : طيب يادكتور ماسمعتش الزفت ده هو بيقوله باسمه وانت قاعده معاهم 
الدكتور ذكري  : لا يا سالم بيه ماسمعتش بصراحه 
سالم بيه  بعصبية وبصوت مرتفع : هو في ايه يادكتور انا كل ما قولك علي حاجه تقولي لا امال انت كنت قاعد معاهم بتعمل ايه قولي كده 
الدكتور ذكري  : كنت قاعد معاهم لما حضرتك تجي وكمان علشان امير لو تعب ولا حاجه واشيله المحلول وبعدين بغضب في ايه حضرتك بتزعق ليه انا مش فاهم يعني عاوزني اكذب عليك وقولك سمعت امير وهو بيقوله باسمه يعني ولا ايه علشان ارضيك 
سالم بيه  بتنهيد : لا يادكتور مش عاوز حضرتك تكذب وانا اسف علشان انفعلت شويه عليك بس أنت شايف اللي فيه فماتزعليش مني 
الدكتور ذكري  بضيق : خلاص يا سالم بيه محلصش حاجه 
سالم بيه  : طيب يادكتور متقدرش تقولي شكله قاريب الزفت ده ايه 
الدكتور ذكري  : شكله 
سالم بيه  : ايوه يعني طويل ولا قصير تخين ولا رفيع كده يعني 
الدكتور ذكري  : هو ماكنش تخين كان رفيع 
سالم بيه  : رفيع 
الدكتور ذكري  : ايوه وطويل شويه يعني تقدر تقول اطول من امير شويه 
سالم بيه  بضيق  : اطول من الزفت 
الدكتور ذكري  : ايوه ومش ابيض اوي وشعره قصير ومش طويل 
سالم بيه  : يعني هو رفيع وطويل شويه ومش ابيض اوي وشعره قصير ومش طويل 
الدكتور ذكري  : ايوه يا سالم بيه بظبط كده 
سالم بيه  : طيب يادكتور مافيش علامه كده في وشه تميزه 
الدكتور ذكري  : علامه 
سالم بيه  : ايوه 
وبتذكر الدكتور ذكري سيف وقال : لا يا سالم بيه وشه ماكنش فيه اي علامات 
سالم بيه  بتنهيد : طيب يادكتور شكرا 
الدكتور ذكري  : العفو يا سالم بيه بس هو حضرتك بتسال علي قاريب امير ليه 
سالم بيه  باربتاك : ها لا مافيش بسال بس قولي يا دكتور صحيح فيه كاميرات في المستشفى مش كده 
الدكتور ذكري  : اه طبعاً ياسالم بيه فيه كاميرات هنا في المستشفى 
سالم بيه  : طيب كويس انا مش عارف نسيت ازاي اسالك ان في كاميرات هناك في المستشفى ولا لا لما كنت عندك يمكن نسيت علشان كان همي اشوف الحيوان ده بس بضيق انت كنت المفروض تقول لي يا دكتور ان في كاميرات في المستشفى بدل ما كنا قاعدين نفكر الزفت ده هرب ولا لا كنت زماني دلوقتي ماسكه وما كانش زماني دلوقتي بدور عليه ولا انت نسيت ان في كاميرات في المستشفى 
الدكتور ذكر  : لا يا سالم بيه ما نسيتش انسى ازاي يعني ان في كاميرات في المستشفى بس انا ما قلت لكش علشان الكاميرات عطلانه من يومين 
سالم بيه  بدهشه : ايه عطلانه 
الدكتور ذكري  : ايوه عطلانه علشان كده مقوتلكش 
سالم بيه  لنفسه بغضب : يادي النيله كمان الكاميرات عطلانه يعني مش هقدر اجيب صوره قريب ده كمان
الدكتور ذكري  : وانما انت بتسال على الكاميرات ليه دلوقتي يا سالم بيه
سالم بيه  : ها  وبضيق هكون بسال عليها ليه يادكتور يعني علشان كنت عايز حضرتك تبعث لي صوره قريب الزفت ده 
الدكتور ذكري  باستغراب : صورته 
سالم بيه  بغضب : ايوه 
الدكتور ذكري  : طيب وانت عايز صورته في ايه يا سالم بيه انت بتدور عليه ولا بتدور على امير 
سالم بيه  باربتاك : ها لا بدور علي امير بس قلت اجيب صوره قاريبه ده يمكن شوفته قبل كده ولا حاجه 
الدكتور ذكري  : اهااا انا اسف يا سالم بيه بس والله الكاميرات عطلانه من يومين 
سالم بيه  بغضب : طيب يادكتور مش مشكله بس لو سمحت مش عايز حد يعرف بالزفت ده عمله معايا ولا حضرتك قلت لحد 
الدكتور ذكري  : لا يا سالم بيه مقلتش لحد 
سالم بيه  بضيق : طيب كويس يا دكتور فما تقولش لحد بقى على اللي عمله الزفت ده معايا عشان لو حد عرف ممكن سمعتي في السوق تتاثر 
الدكتور ذكر  : ما تقلقش يا سالم بيه انا مش هقول لحد 
سالم بيه  : طيب يا دكتور معلش انا مضطره اقفل دلوقتي علشان مشغول شويه
الدكتور ذكري  : طيب ياسالم بيه مع السلامه 
سالم بيه  بضيق : سلام 
الدكتور ذكري قفل الخط وقال لنفسه : لسه ملقش امير علي الله يكون كويس ومحصلوش حاجه هو تعبان كده المهم اروح اشوف شغلي 
في عربية سالم بيه : 
ونظر سالم بيه لتليفونه وقفل الخط  ورمها جانبه علي الكرسي بغضب والتفت علي الطريق وقال لنفسه : وبعدين بقي وضرب الدرسيكون بالايده مش عارف اجيبه يعني لا لازم اجيبه باي طريقه كانت مش هسيبه والتفت من شباك العربية 
علي الطريق : 
وبيجري امير بقلق والتفت وراها وهو بيجري لقه فتحي وراها ونظر قدامه واحس بوجع في جانبه وقال : اهااا 
وبينظر له فتحي وهو بيجري وقال بتعب وبصوت مرتفع : اقف يا امير بقى وانا والله ما هاذيك 
وسمعه امير وهو بيجري ونظره قدامه وقال بوجع : اهااا اعمل ايه دلوقتي لازم استخبي في حته علشان فتحي مش هسيبني لغاية مايمسكني والتفت علي شماله ايوه استخبي تحت الكوبري وراها العربيات دي  ونازل تحت الكوبري 
وبينظر له فتحي وهو بيجري وقال لنفسه باستغراب : هو رايح ده لازم اسرع شويه علشان مايهربش مني انا ماصدقت لقيته وبيجري بسرعه 
ونزل امير تحت الكوبري وهو بيجري وراح عند العربيات ووقف جانب اخر العربية وقعده  علي رجليه بنهج وقال بوجع : اهااا وحط ايده علي جانبه 
ونزل فتحي وراها وهو بيجري ونظر حوليه ملقش حد فوقف مكانه وقال لنفسه بنهج وتعب : هو راح فين انا شوفته نازل من هنا دلوقتى 
وقعد امير  جانب عربية وحطه ايده علي جانبه بوجع وقام شويه ونظر لقي فتحي واقف فوطي وقال لنفسه بخوف : ده واقف يارب ما يشوفني 
ووقف فتحي وبينظر حوليه بنهج وقال لنفسه : راح فين ده ماكان هنا انا لازم ادور عليه ومشي وهو بينظر حوليه ورايح  ناحيه العربيات 
وقعد امير جانب عربية وقال لنفسه بقلق :  يارب يكون مشي اما اقوم اشوفه وقام شويه ونظر لقي فتحي جاي فانصدم ايه ده ونزل وقعد يا جاي علي هنا اعمل ايه وبيفكر 
وراح فتحي عند العربيات وهو بينظر حوليه وقال لنفسه بنهج : رح فين بس ده انا لسه شايفه نازل من هنا دلوقتى تلقيه مستخبي علشان لو كان بيجري كنت شوفته لما نزلت من هنا لا هو تلقيه مستخبي هنا والتفت للعربيات وبينظر جانبهم وهو ماشي اطلع يا امير ماتخافيش انا مش هعملك حاجه 
وسمعه امير وقال لنفسه بخوف : لازم امشي من هنا بس ازاي وانا لو قومت هيسمكني اعمل ايه يارب ونظر للسما 
وماشي فتحي وهو بينظر جانب العربيات وقرب من العربية اللي امير قاعد جانبها وقال: يابني متخافيش انا مش هعملك حاجه والله اطلع بقي انا حلفتك اهوه 
وسمعه امير وقال لنفسه : اعمل ايه ياربي وبيتلفت علي شماله بالصدفة لقي خيال علي الحايط فانصدم ايه ده يا جاي ناحيتي اعمل ايه وبيفكر 
وبيقرب فتحي اكتر من العربية اللي امير قاعد جانبها وهو بينظر جانب العربيات وقال بضيق : ما طلع بقي يا بني انت  
وسمعه امير وقال لنفسه بتفكير : اعمل ايه والتفت علي الارض ايوه هو ده الحل 
وجاء فتحي عند العربية اللي امير  قاعد جانبها ونظر 
ملقش حد فوقف مكانه وقال : امير 
ونظر امير لرجليه فتحي وهو تحت العربية بخوف وحطه ايده علي بقه 
والتفت فتحي حوليه وقال بتنهيد : اعمل ايه دلوقتي معقول يكون لسه بيجري لا معتقدتش كنت شوفته يا انا نزلت وراها علي طول متاخرش يعني بس انا ماشوفته انا هتصل بالاستاذ شاهين اقوله بدل ما يدور هو سالم بيه ورجاله علي الفاضي ويجوا ونشوف هنعمل ايه 
وسمعه امير وهو تحت العربية وحطه  ايده علي بقه 
فانصدم وقال لنفسه : ايه ده سالم بيه والاستاذ شاهين والرجاله بيدور عليه هنا يعني فتحي ماكنش هنا بالصدفه زي ما انا فكرت 
وطلع فتحي التليفون  وبيتصل بالاستاذ شاهين 
وماشي شاهين ونظره لقي رجل ماشي وقال : بقولك ايه ياحضرة 
ونظر له الرجل ووقف مكانه وقال : ايوه 
شاهين  : ماشوفتش واحد اسمه امير هو قصير شويه ورفيع وابيض وشعره كثيف وعنينه بنيه وحطه ملايه علي راسه 
الرجل  باستغراب : ملايه 
شاهين  : ايوه ماشوفتش هنا 
الرجل  : لا والله ماشوفتش عن اذنك والتفت قدامه ومشي 
وبينظر له شاهين وهو ماشي ورن تليفون   ونظر فيه لقي فتحي هو اللي بيتصل وقال لنفسه باستغراب : فتحي بيتصل ليه ده تلقيه علشان يقولي انه تعب من التدوير وهز راسه وفتح الخط  الو 
فتحي  : الو ايوه يا استاذ شاهين 
وبيسمعه امير وهو تحت العربية بخوف 
شاهين بتنهيد : ايوه يافتحي احنا مش هنبطل تدوير علي امير غير لما نلقيه فاهم 
فتحي  : ما انا لقيته يا استاذ شاهين 
شاهين بدهشه : ايه لقيته 
فتحي  : ايوه علشان كده اتصلت بك 
شاهين  بابتسامة : طيب كويس قولي انت فين 
فتحي  : انا تحت كوبري وقاله علي اسمه الكوبري
شاهين  بابتسامة : طيب انا جاي لك علي طول انا وسالم بيه ورجاله اوعي تخليه يهرب منك ماشي 
فتحي  : ماهو 
وقطع شاهين كلامه وقال : يلا سلام وقفل الخط 
فتحي  : استني بس يا قفل الخط يا استاذ شاهين قفلت ليه كنت هقولك علي اللي حصل اما اتصل بي تاني اقوله لا بلاش استني لما يجي هو سالم بيه والرجاله وخلاص ونظر قدامه وماشي 
وبينظر له امير وهو ماشي من تحت العربية بخوف وقال لنفسه : ايه ده سالم بيه والاستاذ شاهين والرجاله جايين انا ولازم امشي من هنا قبل ما يجوا علشان لو جوم هيلقوني بس امشي من هنا ازاي وفتحي موجود لو طلعت من تحت العربية هيمسكني 
وماشي فتحي وقال : اما اروح استنهم فوق علي الكوبري اعقبال ما يجوا بدل ما اقف هنا 
وسمعه امير وهو تحت العربية وبينظر له وقال لنفسه باربتاح : كويس انه هيستنهم فوق الكوبري كده اقدر امشي من هنا  اهوه مشي اطلع بقي وخرج من تحت العربية 
وطلع فتحي لفوق الكوبري 
وقام امير من علي الارض ونظر لفتحي لقها طلع فوق الكوبري وقال لنفسه بارتياح : الحمد لله انه طلع والا ماكنتش هعرف اهرب من هنا 
وطلع فتحي فوق الكوبري وقال لنفسه : استنهم هنا بقي ونظر علي الطريق 
امير قال لنفسه : اهوه طلع وقام  وحطه الملايه علي راسه وخبي وشه وحط ايده عليه والتفت علي  شماله وطلع يجري 
ووقف شاهين ونظر مكانه وقال لنفسه بابتسامة : اما اتصل بسالم بيه ابلغه وبيتصل بي 
في عربية سالم بيه : 
وسايق سالم بيه ونظره من شباك العربية بغضب ورنه تليفونه وهو جانبه علي الكرسي والتفت له وقال لنفسه : مين اللي بيرن ده ومده ايده وخده من علي الكرسي ونظره فيه لقي شاهين هو اللي بيتصل وباستغراب ايه ده شاهين  وفتح الخط  الو 
شاهين  :  الو ايوه يافندم 
سالم بيه  بضيق : ايوه يا شاهين 
شاهين  بابتسامة : لقينا امير يافندم 
سالم بيه  بدهشة : ايه لقيته 
شاهين  : ايوه يافندم لقينا فتحي لقها 
سالم بيه  بابتسامه : طيب هو فين 
شاهين  : هو تحت الكوبري وقاله علي اسم الكوبري وفتحي مسكه دلوقتي 
سالم بيه  باستعجال  : طيب يا شاهين انا هروح علي هناك وانت والرجاله حصولني بسرعه 
شاهين  : حاضر يافندم 
سالم بيه  : سلام 
شاهين قال : مع السلامه يا فندم 
سالم بيه التليفون قفل الخط وقال لنفسه بغضب : والله وقعت في ايدي يا كلب انا  جاي لك ومش هرحمك وزود السرعة وبيسوق 
علي الطريق : 
ووقف شاهين مكانه وقال لنفسه : الحمد لله ان فتحي  لقها اما اركب تاكسي علشان متاخرش وبعدين ابقي اكلم الرجاله والتفت علي شماله لقي تاكسي جاي تاكسي وشاور بايده 
ووقف التاكسي قدامه وركب  اما اتصل بالرجاله بقي وبتتصل بالإسلام
ووقف اسلام مع رجل وقال : طيب شكرا 
الرجل  : العفو والتفت قدامه ومشي 
اسلام قال لنفسه بتنهيد : اما اسال حد تاني وهيمشي ورنه تليفونه ونظره فيه لقي الاستاذ شاهين وهو اللي بيتصل الاستاذ شاهين بيتصل ليه تلقيه علشان يسالني لقيت امير ولا لا وفتح الخط  الو 
شاهين  : الو 
اسلام  : ايوه يا استاذ شاهين لسه ملقتش امير بس بدور اهوه وبعمل اللي قولتي عليه وبسال اللي بشوفه اهوه 
شاهين  : لا خلاص مافيش داعي تسال عليه 
اسلام  باستغراب : مافيش داعي 
شاهين  : ايوه علشان فتحي لقيه 
اسلام  بدهشة: ايه فتحي لقي امير 
شاهين  : ايوه لقيه وهو دلوقتي معاه عند كوبري وقاله علي اسمه وتعالي علي هناك 
اسلام  بابتسامة : طيب جاي لك الحمد لله يارب انه التقيها سالم بيه عرف 
شاهين  : ايوه طبعاً عرف انا بلغته وهو رايح علي هناك بقولك ايه كلم ابراهيم وحمزه وخليهم يجوا علي الكوبري ماشي 
اسلام  : ماشي هكلمهم 
شاهين  :طيب تعالوا بسرعه 
اسلام  : حاضر يااستاذ  شاهين 
شاهين  : طيب سلام 
اسلام  : مع السلامه 
شاهين فقل الخط  والتفت للسواق وقال : بسرعه يا اسطي شويه 
والتفت له السواق وقال : حاضر ونظر قدامه وزوده السرعه وبيسوق 
علي الطريق : 
ووقف اسلام ونظره لتليفونه وقال لنفسه بابتسامة : كويس ان فتحي لقها علشان انا معتش قادر من المشي اما اتصل بإبراهيم وبيتصل بي 
وماشي ابراهيم وبينظر حوليه وقال لنفسه : اما اسال الرجل ده ورن تليفونه ونظر فيه لقي اسلام وقال لنفسه باستغراب : اسلام بيتصل ليه اما اشوف عاوز ايه وفتح الخط الو 
اسلام  : الو ايوه يا ابراهيم 
ابراهيم  : ايوه يا اسلام بتتصل ليه اوعي يكون عاوز تتكلم معايا ده مش وقته كلام احنا بندور علي امير 
اسلام  : ما انا بتصل بك علشان كده 
ابراهيم  باستغراب : علشان كده علشان تتكلم يعني يا اسلام الاستاذ شاهين علي اخره ولو عرف ان احنا قعدين نتكلم ومش بندور هينفخنا انا وانت 
اسلام  : لا يا بني انا مش بتصل بك علشان اقعده اتكلم معاك 
ابراهيم  : امال اتصل بي ليه بقي بما انك مش علشان تقعد تكلم معايا 
اسلام  : اتصلت بك علشان اقولك ان فتحي لقي امير 
ابراهيم  بدهشة : ايه لقها 
اسلام  : ايوه الاستاذ شاهين لسه قافل معايا دلوقتي وقالي ان فتحي لقها 
ابراهيم  : طيب كويس بس هو لقي فين يا اسلام 
اسلام  : معرفش يا ابراهيم 
ابراهيم  باستغراب : متعرفش ليه هو الاستاذ شاهين ملقكش فتحي لقه فين 
اسلام  : لا ملقيش هو قالي بس ان فتحي لقها وعلي العموم لما نروح هنعرف بقولك ايه كلم حمزه وحصلني عند الكوبري 
ابراهيم  : طيب ماشي سلام 
اسلام  : مع السلامه 
ووقف ابراهيم ونظره لتليفونه وقال لنفسه : اما اتصل بحمزه وبيتصل بي 
ماشي حمزه وبينظر قدامه وقال لنفسه : اعمل ايه دلوقتي امير مالهوش اي اثر هنا ومافيش حد من اللي سالتهم شافوا يبقي هو مش هنا انا قلت للاستاذ شاهين مصدقنيش  ورن تليفونه ونظر فيه لقي ابراهيم هو اللي بيتصل وباستغراب ابراهيم  بيتصل بي ليه دلوقتي معقول يكون لقي امير لا معتقدتش هيلقه فين هو مش هنا اما ارد عليه ارغي معاه شويه بدل مابتكلم مع الناس كده علي الفاضي لما بسالهم وفتح الخط الو 
ابراهيم  : الو ايوه يا حمزه 
حمزه  : ايوه يا ابراهيم عامل ايه اكيد تعبت من المشي صح 
ابراهيم  : اه تعبت اوي يا حمزه والله وانت 
حمزه  : زيك يا اخويا ما انا برده بدور يبقي اكيد زيك 
ابراهيم  : طيب بقولك ايه فتحي 
حمزه  : ماله اكلمك بدور يقولك تعب من المشي 
ابراهيم  : لا هو ماكلمنيش ده اسلام هو اللي لسه قفل معايا دلوقتي 
حمزه  : اسلام 
قال : ايوه وقالي ان فتحي لقيه امير 
حمزه  بصدمه : ايه لقه امير 
ابراهيم  : ايوه 
حمزه  باستغراب : فتحي لقه فين هنا في المنطقه 
ابراهيم  : امال هيكون فين يعني ياحمزه ايوه لقه هنا في المنطقه 
حمزه  : لقها في المنطقة يا انا افتكرته مش موجود هنا 
ابراهيم  : لا هو موجود هنا يا حمزه وبعدين لو ماكنش موجود زي ما انت بتقول كان سالم بيه برده قالنا ندور هنا اكيد لا طبعاً يا حمزه يعني 
حمزه  : اصل يا ابراهيم انا دورت عليه كتير علشان كده افتكرته مش هنا 
ابراهيم  : طيب المهم دلوقتي اسلام قالي ان احنا لازم نروح عند كوبري وقاله علي اسمه علشان فتحي ماسكه امير هناك 
حمزه  : طيب انا هروح علي  هناك اهوه  بس برافوا عليه فتحي انه عرف يمسكه 
ابراهيم  : ايوه فعلا برافوا عليه انه ماسكه علشان رحمنا من الف عليه 
حمزه  : ايوه معاك حق يا إبراهيم  انا خلاص مش قادر 
ابراهيم  : طيب يلا بقي سلام وابقي اشوفك عند الكوبري علشان متاخرش والاستاذ شاهين يزعق لنا 
حمزه  : طيب سلام 
ابراهيم  : سلام 
عند الكوبري : 
واقف فتحي ونظره علي يمينه وقال لنفسه : هو سالم بيه والاستاذ شاهين مجوش ليه ده الاستاذ شاهين قالي جاي علي طول ايه اللي اخرهم 
في عربية سالم بيه : 
وسايق سالم بيه ونظره قدامه لقي فتحي واقف وقال لنفسه : اهوه فتحي اهوه ووقف العربية قدام فتحي 
ونظره فتحي قدامه لقي سالم بيه في  العربية وقال لنفسه : اهوه سالم بيه وصل وفتح باب العربيه 
ونظره له سالم بيه ونزل من العربية  وقال باستعجال : هو فين يا فتحي 
فتحي  باربتاك : هو هو 
سالم بيه  بضيق : هو ايه فين ما تنطق 
فتحي بتوتر : اصل يا فندم وبيحكي له علي اللي حصل 
وبينظر له سالم بيه بدهشه 
وحكي له فتحي علي اللي حصل وقال بقلق : وانا دورت عليه وملقتوش يا فندم 
سالم  بيه   باستغراب : يعني ايه هرب منك 
فتحي  باربتاك : ايوه يافندم 
سالم بيه  بغضب : ايوه يا انت غبي ورفع ايده وضربه بالقلم غبي وبيضربه بالقلم غبي غبي وبيضربه 
في التاكسى اللي فيه شاهين : 
ونظره شاهين قدامه لقي سالم بيه بيضرب فتحي بالقلم فانصدم وقال لنفسه : هو في ايه والتفت للسواق اقف هنا يا اسطي 
ونظر له السواق وقال : حاضر 
ونزل شاهين ورايح مسرعا عند سالم بيه 
وبينظر سالم بيه لفتحي وبيضربه بالقلم وقال بعصبية : غبي غبي 
وجاء شاهين ومسكه ايده وقال : سالم بيه 
والتفت له سالم بيه وقال بغضب : سبني ياشاهين 
وبينظر لهم فتحي بقلق 
وبينظر شاهين لسالم بيه ومسكه  ايده وقال بقلق : اهدي بس يا فندم وقولي هو عمل ايه 
سالم بيه  بغضب : عمل ايه الغبي هرب الزفت اللي اسمه امير منه والتفت لشاهين 
شاهين  بدهشة : ايه هرب منه والتفت لفتحي 
سالم بيه بعصبية : ايوه هرب منه علشان غبي 
والتفت له شاهين ونظره لفتحي وقال باستغراب : ازاي يافتحي يهرب منك انا مش قوتلك اوعي يهرب منك علي التليفون 
فتحي باربتاك : ايوه يا استاذ شاهين بس وبيحكي له علي اللي حصل 
وبينظر له شاهين باستغراب 
وحكي له فتحي علي اللي حصل وقال بقلق : وانا كنت 
عاوز اقولك كده علي التليفون بس انت مادنيش فرصه وانا لما نزلت وراها تحت لقيته فجاة اختفي ومعرفش راح فين 
سالم بيه  بغضب وبصوت مرتفع : متعرفش راح فين علشان انت غبي والزفت ده عارف كده علشان كده عرف يهرب منك 
ونظره فتحي للارض بقلق 
والتفت شاهين لسالم بيه وقال : اهدها بس يا فندم 
سالم بيه  بعصبية : اهدها ايه وزفت ايه يا شاهين بعد 
ما لقنها يهرب تاني وكل ده بسبب الغبي ده وتقولي اهدها 
وجاي اسلام وبينظر لقي سالم بيه والاستاذ شاهين وفتحي واقفين وفاراح مسرعا لعندهم ووقف جانب فتحي وهو بينظر لهم 
وبينظر شاهين لسالم بيه وقال بقلق : هنلقيه تاني يا فندم متقلقش 
سالم بيه  بعصبية : مقلقش ايه يا انا لو كنت بعدت شويه عيال كانوا عرفوا يتصرفوا احسن من الغبي ده وكانوا مسكه الزفت اللي اسمه امير ده ومعرفش يهرب منهم مش زي الغبي ده يهرب منه 
#ملحوظه / البارت ليه تكمله
google-playkhamsatmostaqltradent