رواية مطرة الحب الفصل الثامن 8 - بقلم فاطمة جمعة
عيسي: مش برده ي مولانا حرام حد يتجوز مراتي .
ايه اتجهت الي صوت : عيسي
عيسي: تؤ تؤ عيب ي جماعه
مروان: مراتك
عيسي: ايوه مراتي علي سنه الله ورسوله
ايه بصدمه والدموع: انت عايز اي اطلع برا وانا مش مرات حد
عيسي بحزن : لا انا مش طالع وانتي مراتي
ايه : مرات مين انت هتجنني
مروان : بعد اذنكم ي جماعه مافيش فرح
ايه : الي بتقوله دا ي مروان دا كداب
عيسي: تؤ تؤ عيب
مروان : اسكتي انتي
الكاتبه فاطمه محمد
مروان : انا اسف اتفضلو
احمد العريس : الي بتقولو دا ي مروان
مروان: انا اسف ي احمد كل شي قسمه ونصيب
احمد: طيب انا ماشي بس عشان مش عايز مشاكل
مروان بتفهم: شكرا انشاء الله خير
مروان : ممكن افهم الي قولته دا
عيسي: قولت الحقيقه
مروان: حقيقة اي
عيسي: حقيقه ان اختك مش هتكون لغيري
ايه بدموع: مش عايزاك هو عافيه انا مش بحبك اطلع برا
عيسي : لا مش طالع ي ايه وانتي بتحبني صح
ايه بدموع: لا مش بحبك
عيسي: اكتب يا مولانا يلا
ايه : لا ي مروان عشان خاطري
مروان بهدوء: اسكتي ي ايه انا شايف مصلحتك وهتكون معاه في امان
ايه : امان اي لا مش عايزه
مروان: يعني انتي كنتي بتحبي الي كان هيتجوزك اوي هو متجوزك عشان مصالح مش اكتر
ايه سكتت وبصت في الارض
مروان بهدوء: اكتب ي مولانا
مأذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
مروان: مبروك يا عروسه
ايه في صمت
مروان بيبص ل عيسي : ايه في امنتك دلوقتي هيا مراتك خالي بالك منها وحافظ عليها
عيسي: شكرا ي مروان . في عنيا دي روحي
عيسي: يلا ي ايه ... ايه يلا
ايه في صمت
عيسي بزعيق: ايه قومي
ايه بدموع: عايز اي مش خلاص عملت الي عايزو واتجوزتني غصب خلاص بقي
عيسي: ايه انا متجوزتكيش غصب انا اتجوزتك عشان بحبك ايوه زي ما سمعتي حبيتك من اول يوم شفتك في وانتي واقفه تحت الشجر من مطر حبيتك ولمت قربت منك في الشركه دا كان حب وغرت عليكي لما رقصتي مع واحد زباله ولما ضحكتي مع الشاب الي في شركه اي عايزه تسمعي اي تاني انا حبيتك وحلفت علي نفسي مش هتكوني لغيري يا ايه سامعه
ايه كانت بتسمع كل كلمه ودموع تسقط من عينها
عيسي: يلا يا ايه نمشي من هنا ونتفاهم في البيت
ايه هزت راسها بمعني نعم
عيسي: بعد اذنك ي مروان هنمشي دلوقتي
مروان: براحتك ي عيسي خلاص هيا بقت مراتك
عيسي سلم علي مروان وايه كذلك واتجهو نحو الفيلا
عيسي: اتفضلي ادخلي مملكتك وتقدري تغيري الي عايزه
ايه : لو سمحت عايزه اطلع الاوضه
عيسي: حاضر
ثم اتجهو نحو الغرفه
ايه : عايزه انام .. انام فين
عيسي بحب : في المكان الي ريحك
دخلت ايه اخدت شاور ثم اتجهت نحو السرير
دخل عيسي اخد شاور وخرج من حمام عاري الصدر كالعاده وقطرات ماء علي جسمه وضع منشفه نحو وسطه
ايه حطت ايديها علي وشها من كسوف : لو سمحت البس حاجه عيب كده
عيسي بضحك: عيب اي انا جوزك
ايه : ولو برده عيب
عيسي : لا براحتي ..
دخل اخذ بنطال قطن مريح
عيسي: ممكن تسمعيني
ايه : اممم خير
عيسي: اولا انا حكتلك كل حاجه هناك عايز اعرف لي رفضتيني
ايه بحزن: معرفش كنة زعلانه من نفسي جامد علي قربك ليا وكمان كنت بتتكلم مع دي ودي قولت لو اتقدملي عريس هوافق عليه وجي يوم الفرح ودعيت ربنا ان اي حاجه توقف المهزله دي
كانت ايه تتكلم وتنزل من عنيها دموع
عيسي بحب: هششش . اهدي خلاص الي حصل حصل مهما قولتلك انا بحبك قد اي مش هعرف اوصفلك
الولا دا واقع جدا
...........
ايه بحب : وانا كمان بحبك اوي
عيسي: ممكن اعمل حاجه
ايه : اي هيا
قرب منها وضع شفته علي شفتيها المتكرزه وتغلغل فيها بكل حب . لحد ما حس انها مش قادره تتنفس
نشوف بعض البارت الجاي
#مطره الحب 🤍
جماعه تفاعل بيقل جدا ياريت دعم عشان اقدر اكمل شكرا لي كومنتات جميله 💗
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مطرة الحب) اسم الرواية