رواية الهروب إلى المجهول الفصل الحادي عشر 11 - بقلم اروى عادل
ميار٠٠٠ تمام يا مروان. باللى انت قولته ده بيأكدى ان انت مخبى عليا حاجة . لما أشوف أخرتها معاك ايه يا عمر . و حبك هيوصلنى لفين .. انا وانت و الزمن
طويييييل انت بتاعى انا
◇◇◇◇◇◇◇◇◇■■■■■■■■■
بعد ساعة فى البار
=============
عمر ٠٠٠ اتأخرت ليه
مروان ٠٠٠ عقبال معرفت اخلع من ميار و أسألتها
عمر ٠٠٠ أوعى تكون قولتها حاجة
مروان ٠٠٠ هو أن اتجننت عشان أقول لميار انك اتجوزت دى كانت تقتلنى ..دى بتعشقك يابنى
عمر ٠٠٠ سيبك من ميار دلوقتى. فين البنت
شاور مروان للرقية لتأتى .. و عندما جاءت قال
مروان ٠٠٠ أقعدى
عمر ٠٠٠ ماينفعش عندى شغل
مروان ٠٠٠ عادى صاحب الفندق كله هو إللى عايزك تقعدى
نظرت رقية لعمر بفرحه وقالت
رقية ٠٠٠ حضرتك عايزنى أقعد معاك
عمر ٠٠٠ كنت عايزه أسألك على حاجة
رقية ٠٠٠ حضرتك أمرنى عايز تسألني عن ايه
عمر ٠٠٠ عن إيلا
خابه أملها هى كانت تظن انه سوفه يسألها عن نفسها
فهى كان حلمها عمرها ان يقع أحد الأثرياء فى شبكها
رقية ٠٠٠ اتفضل أسأل
عمر ٠٠٠ كنت عايز اسألك بصفتك صديقة إيلا و ساكنه معاها فى نفسك البيت أكيد تعرفى عنها كل حاجة
رقية ٠٠٠ طبعآ إيلا متخبيش عنى حاجة
عمر ٠٠٠ يعنى أكيد تعرفى اية طبيعت العلاقة بين إيلا و حمزة
شعرت رقية بالغيرة من إيلا فى ذلك الوقت لذلك قالت كاذبه
رقية ٠٠٠ أنت عايزنى أفتن على صاحبتى لا مقدرش
عمر ٠٠٠ اتفضل ١٠٠٠٠ تلاف دول يخلوكى تقدري
تلمعت عنها عندما رأت الفلوس و قالت
رقية ٠٠٠ بس دى صاحبتى
عمر ٠٠٠ و أدى ١٠٠٠٠ كمان
قالت كاذبه دون مقدمات
رقية ٠٠٠ كانوا بيحبوا بعض .. و كمان كانوا متفقين على الجواز . بس لما حضرتك ظهرت فى حياة إيلا
سابت حمزة و اتجوزتك .. عشان كده حمزة اتجنن لما عرف انها اتجوزتك و عمل إللى عملو النهاردة الصبح ..اساسآ إيلا طول عمرها شاطره و بتعرف تاخد إللى هى عايزاه بطريقتها
أتصدم عمر عندما سمع كلام رقية .. هنا فكر وقال فى نفسه هى لدرجدى انسانه انتهازيه تركت من تحب من أجل منزل و سيارة .. هل ان كنت مخدوع فيها لهذه الدرجة . هل هذه هى حقيقتها
مروان٠٠٠ طيب روحى انتى يا رقية
انصرفت رقية هنا قال مروان
مروان ٠٠٠ أنا مش مصدقها
عمر ٠٠٠ وهى هتكدب ليه.. و بعدين فكر فيها كده إيلا كانت رافض الجواز و فجأة جات و قالتلى انها موافقه بشرط اجيب لها شقه و عربية بأسمها
حتى لم قولتلها على شروطى وافقت من غير تفكير
قولى مين البنت إللى تقبل على نفسها بشروط زى دى
مروان ٠٠٠ أوعى تنسى انك انتى إللى اجبرتها توافق على الجواز منك
عمر ٠٠٠ و ليه متقولش ان ده كله خطه منها
مروان ٠٠٠ لأ يا عمر انت كده خرفت انت إللى كنت بتجرى وراها من الأول وانت إللى اجبرتها توقع على ورقة الزواج من غير ما تعرف . يبقى ازاى دى خطة منها
عمر ٠٠٠ أنا دماغى هتنفجر من التفكير يعنى معقوله تكون فعلآ بتحب إللى اسمه حمزة ده ..
مروان ٠٠٠ اسمع يا عمر حتى لو كانت بتحبه . خلاص انسى هى مراتك انت دلوقتى
عمر ٠٠٠ يعنى تكون معايا و قلبها معاه .. لاء انا مش هقبل بحاجة زى كده مستحيل
مروان ٠٠٠ انت مكبر الموضوع ليه . انت اساسآ اتجوزتها و كنت فاكر انها متجوزه قبلك . و ماكنش عندك مانع . أيشمعنا لما عرفت انها كانت بتحب قبلك مدايق اوى .. و بعدين كده ولا كده .. هى مجرد ايام بتقضيها معاها و بعدين هطلقها مش ده كلام
سكت عمر هو يعلم أن كلام مروان صحيح ..
لكنه يشر بضيق من كلامه . لذلك لم يرد على مروان بل تركه وانصرف دون سابق إنذار
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
كان يقود سيارته للمنزل
كان يوجد صراح داخلى برأسه .. و أسئله كثير حول من هى إيلا هل هى فعلآ فتاه انتهازيه ام هى فتاه مغلوبه على أمرها .. هل هو فعلآ مخدوع فيها أم لا
ثم توقف فجأه بسيارته و هو ينفض جميع الأفكار من رأسه وهو يأخذ نفس طويييل ويقول لنفسه
عمر ٠٠٠ اهدى هى بالنسبالك مجرد بنت عاديه كان ليك رغبه فيها و خلاص ..زيها زى كتير غيرها اخد منها إللى انا عايزه و بعد كده تروح لحالها وخلاص
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى منزل عمر
==========
انتهت إيلا من أعداد الطعام ثم قالت لطفلين
إيلا ٠٠٠ ثوانى اصلى المغرب و هاخد دش بعدين احط الاكل
كارما ٠٠٠ بسرعة عشان انا جعان
إيلا ٠٠٠ هوا
قامت بأداء الفرض ثم ذهبت إيلا للحمام لتأخذ دش ..
هنا جاءه عمر .و ظل يبحث على آيلا وعندما رأى الطفلين قال
عمر ٠٠٠ هى فين
كارما ٠٠٠ انت بدور على ماما
عمر ٠٠٠ متهيألى كده
كارما ٠٠٠ ماما فى الحمام بتاخد دش
عمر ٠٠٠ تمام
كريم ٠٠٠ استنا رايح فين
عمر ٠٠٠ ( بأستغراب) داخل أوضتى
كريم ٠٠٠. بس ماما فى الحمام إللى فى ألاوضه بتاخد دش
عمر ٠٠٠ تمام ما أختك لسه قايلى
قال جملته ثم اتجه لغرفة النوم لكن كريم وقف امامه
وقال
كريم ٠٠٠ رايحه فين .عيب تدخل الأوضة و ماما فى الحمام .. روح أي أوضه تانيه
عمر ٠٠٠ هههه ..بس ماما تبقى مراتى .دى تبقى أوضتى انا و ماما
كريم ٠٠٠ لاء دى أوضة ماما بس وانت خد أوضة تانى
كارما ٠٠٠ آه خد الأوضة بتاعتنا واحنا هنام مع ماما
هنا خرجت إيلا هى ترتدى برنس فقط و بتنشف شعرها المبلول وقالت دون أن تنتبه لوجود عمر
إيلا ٠٠٠ أنا خلصت احطلكم الأكل
كريم ٠٠٠ ماما غيرى هدومك بسرعة
هنا انتبهت لوجود عمر الذى كان يتفحص جسدها بأعجاب و رغبة لقد كانت جذابه بهذه الهيئة
أرتبكت إيلا من نظرات عمر لذلك رجعت لغرفة النوم بسرعة…و أخذت ملابسها كانت على وشك دخول الحمام لتغير ملابسها لكن عمر أوقفها
عندما سحبها من ذراعيها اليه لذلك قالت ايلا بخجل
إيلا ٠٠٠ لو سمحت أوعى عايز اغير هدومى
عمر٠٠٠ غيرى هنا قدامى
إيلا٠٠٠ انت بتقول أيه..مستحيل اعمل كده
بدء بلمس شعرها المبلول
ثم بدء فى فك رباط حزم البرنس هو يقول
عمر ٠٠٠ أنتى مراتى . و جسمك كله ملكى انا . حقى انا
ثم بدء عمر يقبلها برغبة و عارمه
ابتعدت عنه وهى تقول بأرتباك من قبلاته لها
إيلا ٠٠٠ ياريت بلاش دلوقتى …الولاد جعانين. مستنينى احضرلهم الاكل
عمر ٠٠٠( بضيق قال) تمام . بس دى أخر مره توقفينى لما اقربلك.
إيلا ٠٠٠ حاضر
عمر ٠٠٠ خليكى غيرى هنا انا داخل اخد دش
إيلا ٠٠٠ تحب تأكل معانا
عمر ٠٠٠ تمام هاخد دش الأول
على مائدة الطعام
===========
جلسوا الاولاد و إيلا فى انتظار عمر
كارما ٠٠ يويو بقى انا جعانه
إيلا ٠٠٠ طيب كولى انا هشوف عمر اتأخر ليه
كريم ٠٠٠ آهو جه
عمر ٠٠٠ أنتم مستنينى
إيلا ٠٠٠ قولنا ماينفعش ناكل من غيرك
ثم بدؤوا يتناولون الطعام
عندما انتهوا قال كارما
كارما ٠٠٠ تسلم أيدك يا ماما المكرونه كانت أحلى حاجة
كريم ٠٠٠ لاء المحشى كان أحلى
عمر ٠٠٠ أيه ده .. هو انتى إللى عامله الأكل ده بأيدك
إيلا ٠٠٠ ايه مش عجبك
عمر ٠٠٠ بالعكس الاكل تحفه .. بس ماكنتش اعرف انك بتعرفى تطبخى
إيلا ٠٠٠ ( قالت بضيق) ايه الجديد اساسآ انت تعرف عنى ايه
نظر عمر إليها بأنزعاج وهو بعلم بماذا تقصد بكلامها
لذلك قامه من على المائدة و ذهب للصالة و جلس على الأريكة و قال
عمر ٠٠٠ ابقى اعمليلى قهوة
بعد ما قامت بتنظيف المائدة بعد الطعام
صنعت كوبين من القهوة و عصير لطفلين
ثم جلست هى و الطفلين بجوار عمر على الأريكة
إيلا ٠٠٠ اتفضل القهوة
بعد ما شرب من القهوة قال
عمر ٠٠٠ مش بتطبخى بس حلو .. انتى كمان بتعملى قهوه حلو أوى ..
كارما ٠٠٠ ماما بتعرف تعمل كل حاجة
عمر ٠٠٠ ههه عندك حق ماما شاطرة فى كل حاجة
قوليلى انتى اسمك كارما مش كده
كارما ٠٠٠ آه. وانت اسمك عمر صح
عمر ٠٠٠ بس قوليلى انتى حلوه أوى ليه كده .. كمان حلوه أوى تسريحة شعرك
كارما ٠٠٠ عجبتك بجد .. انا اللى قولت لماما تعملى التسريحة دى
عمر٠٠٠ بصراحه روعة عجبتنى
كانت إيلا مستمتعة بحديث عمر و كارما
بينما كان كريم متغاظ من حديثهم لذلك قال
كريم ٠٠٠ على فكرة بيكدب عليكى تسريحة شعرك عاديه خالص
إيلا ٠٠٠ كريم ايه إللى بتقولو عيب كده
كريم ٠٠٠ هو انا قولت ايه يعنى
عمر ٠٠٠ أنا عارف انك مدايق عشان كلمت ماما بطريقة مش حلوه الصبح . بس انا أعتذارت من ماما وهى قبلت أعتذارى
ظل عمر يتحدث مع الطفلين كثير ليكسر حاجز الخوف كارما و غضب كريم تقريبآ نجح عمر مما كان يفعلو .. هنا قالت كارما
كارما ٠٠٠ ماما انا عايز انام
كريم ٠٠٠ وانا كمان
ذهبت أيلا مع الأطفال لغرفتهم بعد ما ناموا ظلت بجوارهم .. كانت تهرب من العمر الذى كان ينتظرها فى الغرفه
لكن عمر لم يتركها عندما دخل عليها فى غرفة الطفلين و قال
عمر ٠٠٠ أيه هتفضلى هنا كتير
إيلا ٠٠٠ لاء جاى اهو ..بس كنت بنوم الولاد
عمر ٠٠٠ متهيألى انهم نايمين دلوقتى .يلا تعالى ورايا
ذهبت أيلا خلف عمر .. عندما وصلوا غرفة النوم
قال عمر
عمر ٠٠٠ اقفلى الباب …. بالمفتاح
بأنزعاج نفذت إيلا ما طلبو منها عمر دون أن تنطق بكلمة واحدة هنا قال بعد ما اخرج قميص نوم من الدولاب
عمر ٠٠٠ إلبسى ده
اخذت إيلا القميص و اتجهت للحمام لكن عمر قال
عمر٠٠٠ إلبسى هنا قدامى
نظرت له إيلا بقهر و قالت
إيلا ٠٠٠ معلش البس فى حمام ….
قبل أن تكمل عبارتها قال عمر
عمر ٠٠٠ ليه انتى ناسيه انى شوفتك عريانه قبل كده
يعنى مافيش حاجة جديدة عليا
إيلا ٠٠٠ بس انا مش هقدر اغير قدامك
عمر ٠٠٠ أنا ما بحبش أكرر كلامى مرتين. هتغيرى قدامى أو اغيرك انا بمعرفتى
إيلا ٠٠٠ ( دمعت عينيها وقالت) أنت ليه بتعمل معايا كده
عمر ٠٠٠ هو انا عملت حاجة .. بعدين المفروض انى متجوزك عشان تعمليلى كل إللى انا عايزو. و آنا دلوقتى عايز اشوفك وانتى بتغير
هنا بدأت بخلع ملابسها أمام عمر و هى تقول بقهر
إيلا ٠٠٠ أنا بكرهك . بكره اليوم إللى شوفتك فيه
هنا اقتربه عمر منها وهو يلمس جسدها بجرأه
عمر ٠٠٠ و دلوقتى هتتأسفى على انت قولتى.بعد كده قوليلى أنك بتحبينى.. و متقدريش تعيشى من غيرى
و انتى بتضحكى و مبسوطه كمان
شعرت أيلا بكسرة و اهانه لم تشعر بهم من قبل لذلك قالت
إيلا ٠٠٠ياريت بلاش تذلنى و تحسسنى انى رخصية أوى كده
عمر٠٠٠ ( قال بسخرية) تؤتؤتؤ ليه بتفكرى فيها كده ..
كل الحكاية انى متجوزك للمزاجى و دى بقى طريقتى . و لازم تتقبليها.. أظن انى انا دافع كويس اوى عشان تنفذى كل إللى أطلبو منك
إيلا ٠٠٠ صح.. انت صح . انت دافع كويس…. طيب مستنى ايه . يلا جسمى قدامك اهو خد منه كل إللى انت عايزه . اتفضل خلصنى
اتعصب عمر و شعر بأهانه من كلام إيلا ثم صفعها على وجهها وقال
عمر ٠٠٠ أنتى فاكرة نفسك مين انتى أقل من اقل خدامه عندى . ..ولا تكونى فاكره انى اتجوزت عشان عاشق جمالك لاء .. انا اتجوزتك عشان اكسر كبريائي. و عرفك انك زيك زى أى واحده بقضى معاها كام لليلة بفلوسى بعد كدة برميها
أتصدمت إيلا من كلام عمى عندما كامت تضع يديها على وجهها مكان الصفعة و قالت
إيلا ٠٠٠ طلقنى . طلقنى ..و انا مش عايزه حاجة منك
شدها عمر من شعرها و قال
عمر ٠٠٠ مش انتى إللى تقولى طلقنى . انا لما يجيلى مزاج ابقى طلقك .
ثم رماها على السرير و بدء فى أثبات ملكيته لها
و بعد ما انتهى مما كان يفعلوا . ترك المنزل و انصرف . و ترك إيلا تبكى بهستريا و قهر و كسره.. هى كانت تعلم جيدآ لماذا تزوجها .. لكنه صراحته القاتله و كلامه الجارح جعلها تفكر فى إنهاء هذا الزواج بأسرع وقت .. فهى لن تقبل اهاناته لها بعد الآن
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇■■■■■■■■■
بعد مرور يومين
===========
مرة يومين و لما يأتى عمر للمنزل
كان الساعة ٣ بعد منتصف الليل عندما دخل عمر غرفة النوم . كانت تفوح منه رائحة الكحل
ثم نزعه قميصة ألقى به على أغراض ثم ألقى بجسده على الفراش بجوار إيلا ..ثم جذبها إليه
كانت إيلا مستغرقه فى للنوم عندما شعرت بيد تحاوط خصرها و جذبها من ظهرها إلى حضنه
أتنفضت بخضة من اقترابه منها لذلك حاولت تنهض من الفراش او الإفلات منها لكنه ضمها أكثر إليه
وقال
عمر ٠٠٠ شششش بطلى تتحركى عايز انام
ثم دفن وجهه فى شعرها و دخل فى سبات عميق
استسلمت إيلا لهذا الوضع رغم اشمئزازها من رائحة الكحل
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□
فى صباح اليوم التالى
==============
أستيقظت إيلا ثم حاولت فك ذراعيه من حول خصرها . لتنهض من على الفراش دون إصدار صوت
بالفعل نهضت من الفراش ..
وهنا نظرت لعمر وهو نائم . كان يبدو مثل الملاك
و برغم كل شئ فعمر من أوسم الرجال التى رأتهم فى حياتها لكنه يملك قلب قاسى لذلك قالت
إيلا ٠٠٠ لو قلبك زى شكلك كان فى حاجات كتير اتغيرت
ثم خرجت من الغرفه
و. هنا فتح عمر عينيه وقال
عمر٠٠٠ بس انا على أقل قلبى واضح .. لكن انتى ياتره قلبك فيه ايه. و فى مين
!==!==!=======!!====!!!!=!====!==!!==!==
قامت ايلا بأعداد وجبة الإفطار
إيلا ٠٠٠ يلا أفطروا بسرعة عشان ماشين
هنا جاء عمر و قال
عمر ٠٠٠ على فين انشاء الله
إيلا ٠٠٠ رايحين للدكتور ميعاد المتابعة بتاعت كريم النهاردة
عمر٠٠٠ متابعة ايه دى
إيلا ٠٠٠ متابعة بعد العملية .. الدكتور بيشوفوا كل أسبوع
عمر ٠٠٠ أنتى كنتى هتخرجى من غير ما أعرف
إيلا ٠٠٠ لاء كنت هقولك .
كريم ٠٠٠ أنا خلصت أكل ..هنروح ولا تقوليلى زى أمبارح . ماينفعش نروح وعمر مش موجود
عمر ٠٠٠ هو ميعاد المتابعة كان امبارح
كارما ٠٠٠ آه. و ماما قالت ماينفعش نخرج من غير ما نقول لعمر
عمر ٠٠٠ طيب متصلتيش عليا ليه
إيلا ٠٠٠ ما انت عارف حمزة كسرى تليفونى
هنا تذكر حمزة و ما فعلو
عمر ٠٠٠ ما تجيبيش اسم ابنى أدم ده قصدى تانى
إيلا ٠٠٠ حاضر .. احنا هنمشى .. يلا يا ولاد عشان تلبسوا
انصرفت إيلا لتغير ملابسها
بعد ربع ساعة كانت ايلا و الطفلين جاهزين للخروج كانت إيلا تبدو جذاب لذلك كان عمر لا يريدها أن تخرج بهذه الهيئه .لا يعرف لماذا شعر بالغيرة عليها من عيون الناس أو اى شخص سيراها بهذه الهيئه لذلك قال عندما كانوا على و شك الخروج
عمر٠٠٠ استنى انتى فرده شعرك ليه
إيلا ٠٠٠ عادى يعنى
عمر ٠٠٠ لأ ارفعى شعرك لفوق
إيلا ٠٠٠ حاضر
رفعت شعرها و أستعدت للأنصراف حين قال عمر
عمر ٠٠٠ استنى امسحى الروج ده
إيلا ٠٠٠ بس انا حطه روج خفيف اوى
عمر ٠٠٠ لأ خفيف ولا تقيل . مالهوش لازمة أصلآ
مسحت الروج و كانت سوف تغادر عندما قال عمر
عمر ٠٠٠ استنى…..
قطعت إيلا عبارته وقالت
إيلا ٠٠٠ فى ايه تانى
عمر ٠٠٠ استنى انا جاى معاكم
إيلا ٠٠٠ (بأستغراب قالت) جاي ليه .
عمر ٠٠٠ أيه مش عايزانى اجى معاكم
إيلا ٠٠٠ لاء بس مش عايزه نعطلك
عمر ٠٠٠ بس انا مش ورايا حاجة
إيلا ٠٠٠ طيب براحتك
ذهبوا جميعآ للمشفى
◇◇◇◇◇◇◇◇◇□□□□□□□□□□□
فى المشفى
========
جلس عمر فى انتظارها أمام غرفة مع كارما
بينما دخلت إيلا لغرفة الكشف مع كريم
بعد ما قامه الطبيب بالكشف على كريم قال
إيلا ٠٠٠ ايه الاخبار يا دكتور
الطبيب ٠٠٠ أنا شايف كل حاجة تمام ..بس واضح ان الأستاذ كريم مابيكولش كويس
إيلا ٠٠٠ فعلآ يا دكتور . كريم بتعبنى لما بيرضا ياكل
الطبيب٠٠٠ ليه كده يا أستاذ كريم
كريم ٠٠٠ ما انا بخاف اكل بطنى توجعنى زى الاول
الطبيب ٠٠٠ لأ متخافش هى مش هتوجعك تانى و بعدين فى حد عنده ماما حلو زى دى و يتعبها
قال جملته وهو ينظر لإيلا بأعجاب
تجاهلت إيلا نظراته و نهضت لتنصرف
إيلا ٠٠٠ شكرآ يا دكتور عن أذنك
بعد ما خرجت من الغرفة أوقفها صوت الطبيب عندما ألحق بها و قال
الطبيب ٠٠٠ مدام إيلا
الطبيب٠٠٠ ممكن نأجل ميعاد المتابعة الأسبوع إللى جاى . لانى مسافر
إيلا ٠٠٠ تمام يا دكتور
الطبيب ٠٠٠ لو ممكن اخد رقمك و ابقى تصل على حضرتك لما ارجع من السفر و تحدد ميعاد للمتابعة
إيلا ٠٠٠ بس للأسف انا مش معايا تليفون دلوقتى
الطبيب٠٠٠ طيب خدى الكارت بتاعى و ابقى اتصلى
كان عمر متابع كل ما يحدث هو يشعر بالغيرة
لذلك.. مد عمر يده و اخذ الكارت من الطبيب وقال بغضب
عمر ٠٠٠ انا ابقى اتصل بيك ولا لازم المدام هى إللى تتصل
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية الهروب إلى المجهول) اسم الرواية