Ads by Google X

رواية انتقام انثى الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رشا منصور

الصفحة الرئيسية

   

 رواية انتقام انثى الفصل الثاني عشر 12 - بقلم رشا منصور

وهدان…..
شوفت ولدى وخدت بالي من طرف الط🔫بنجه بصيت له وهزيت رأسي ب لآ وبصيت ع عياله قالي سيبها ع الله يا ستار عديها ع خير يارب
عبدالرحمن. …
خرجت من الدار لقيت سناء ركبت العربيه ومشغله الأغاني روحت ركبت ومشيت شويه وبعد ما بعدنا عن البيت وقفت بالعربيه وطفيت الاغاني وقولتلها إيه اللي فى دماغك يا سناء فهميني فجأة كدا بقيتي مبسوطه ل فرحى وترقصي وهتجيبي فستان ده أنتى كنتى قا’يدة نار إيه اللي أتغير عرفيني وإياك تكذ’بي عليا إنتى عارفه أنى مسمحش بالكذ’ب
سناء….
مش سهل عليا لما أعرف أنك هتكون مع ست غيري أنا من صغري بحبك يا عبدالرحمن كنت بفضل أسقطت فى المدرسة علشان يقولوا إنى ماليش فى العلام ويجوزونى لك ولحد انهاردة وأنا عارفه أنك عمرك ما حبيتني ولولا اتفاق أبوي مع عمي عمرك ما كنت اجوزتني بس كنت راضيه واقول كفايه أنك معاي وواثقه انك مالكش فى المشي العوج وعمرك ما هتخو’ني وعارفه متوكدة ان لولا عمايل أخوي مكنتش فكرت تتجوز عليا
لكن لما فكرت لقيت ان أنجي هى كمان هتتجوز واحد متجوز وعنده عيال ودى حاجه مش سهله ع اى بنت وكمان شكلها قدام الناس يتقال خطا’فة رجاله حسيت أنها مظلو’مة زيي والغلط كله من أخوي ولازم اتحمل تمن غلطته.
أنا بحبك أوى 😢 أوعى تبعد عني حتى لو هتجيلي يومين بالأسبوع أنا راضيه بس أبوس يدك أوعي تسيبني والله ما هتلاقي واحدة بتحبك أدى ولو سعادتك مع أنجي أنا راضيه وهحطها ع رأسي من فوق بس تفضل معايا 😓
عبدالرحمن. …
دموع سناء وكلامها خلونى أحس بالذ’نب صحيح أنا بحب أنجي من زمان بس عمري ما كنت هتجوزها إلا لما مروان أتجوز قولت لها سناء أنتى مرتي وبنت عمي وام عيالي
بس تعالي نتكلم بالعقل
انارشامنصورلازم اجيب حق أختى وكمان أنجي دى بنت عمتي ويتيمه مينفعشي راجل غريب يدخل بينا وكمان انتى ناسيه ان أرض عمتك وورث عيالها تحت أيدينا وأحنا اللى بنشغله ينفع يجي واحد غريب يقول فين ورث مرتي ومالها ويحصل تفرقه بين العيله أهو لما أتجوز أنجي وأجيب منها عيال عمرها ما هتسال عن مالها لأنه خلاص بقي بتاع عيالها اللى هما عيالي فهمتي خلي الكلام ده بيني وبينك أنا بحافظ ع مستقبل عيالنا يا سناء وعاوزك تساعديني ومتعمليش اى مشا’كل مع عمتك وبنتها وبوست ع رأسها وقولت لها بحبك
ويلا بينا اجيبلك أحلي فستان وعبايه كمان تحضري بها الحنه عاوزك أحلي واحدة فى الفرح
ومشيت بالعربيه بعد ما شوفت ضحكتها ومسحت دموعها أنا عارف إنى كد’بت أنا عمري ما بصيت ع ورث ولا فلوس وكمان الأرض والفلوس تحت أمر عمتى فى اى وقت بس كنت مضطر’ أقول كدا سناء زى مروان أهم حاجه عندهم الفلوس والمصلحه وكان لازم أثبتها ع الأقل لحد ما الفرح ما يعدي ع خير
أنجي. …
قعدت لوحدى وبعدين لقيت امي بتقولي مالك يا عروسه قولت لها خا’يفه افرضي مروان طلق. جيلان يبقي وقتها خالي هيحكم ع عبدالرحمن أنه يطلقني’
عمتي إحسان. …
اسمعي يا بتي أنا عارفه من أيام ما كنتى صغيرة فى المدرسه انك بتحبي عبدالرحمن وأنا قولت وقتها ده لعب عيال بس بعد مو’ت ابوكي ب سنه روحت لخالك عثمان بقوله
عثمان انت كل شهر بتديني قرشين مصروف للبيت وبعد كل محصول تجيب ليا شوال من الزرعه وتقولى خدى خزين بيتك ومافيش فى مرة جيت تراجع ليا الحسابات وتفهمني الأرض جابت كام هى دى مش أرضي وأرض اليتامي اللى بربيهم فين فلوسهم قالي
عثمان….
فلوس إيه هو أنا شغال عندك أرضنا كلها بتتزرع والمحاصيل بتتباع مع بعض عمرنا ما فرقنا وقولنا أرضي وارضك وكل طلباتك عندك عاوزة ايه تانى عشنا وشوفنا الحريم عاوزة تحاسبنا
عمتي إحسان. …
وقبل ما أنطق دخل وهدان ولقاني ببكي وسألني مالك حكيت له بص ل أخوه وقالي بلاش نفرق ما بينا يا إحسان متخليش الشيطان. يدخل بينا وكل طلبات عيالك عندنا وأول ما عبدالله يكبر يبقي يعرف كل صغيرة وكبيرة
سكت وهدان أخوي الكبير وطول عمره حنين وهو عارف ومتوكد ان عثمان بيسر’ق مالنا وساكت علشان العيله تفضل يد واحدة وتكبر ويكبر إسمها وغمز ليا علشان اسكت
قولت ل عثمان متزعلش يا خوى أصل عبدالله شايف العيال بتلعب بعجله ونفسه فى واحدة زيها قولت أعرف فلوسي كام واشتري له واحدة بدل ما بتقل عليكم بطلباتي
عثمان. …
ابنك مش زى عيال البلد ابنك من اكبر واغني عائلات فى البلد ومن بكره يكون عنده اغلي موتيسكل ويبقي أحسن من كل العيال
كنتى قولتي من الأول بدل الكلام العفش اللى يزعل ده
أنجي. …
كنت مستغربه كلام أمي وأول مرة أسمعه ولقيتها قالت
عمتي إحسان. …
من يومها وأنا بقيت عاوزة اى طريقه اضمن بها مالكم يابتي وقولت مافيش غير إنك تتجوزى عبد الرحمن طالع زى أبوه وعمره ما بص ولا طمع فى مال غيره ولما جت الفرصه دلوقتي أنا عمري ما هضيعها.
وهفضل سند لكي ولعيال وهدان أخوي اللى عمره ما بخل عليا وكان بيجي من وراء عثمان ويديني فلوس ويجيب لكم الهدوم واللعب وهو اللى صمم أنك تكملي علامك
لكن عثمان وعياله أعوذ بالله منهم
عرفتي يابتي أنا ليه لجأت للسحر وبساعدك إنتى ولمياء
علشان حقوقنا ومالنا اللى مسروق. من سنين
أنجي. …
بس أنا بحب عبدالرحمن ومش عاوزة غيره وماليش فى المشا’كل دى عاوزة اعيش مرتاحه ومبسوطة مع جوزى
عمتي إحسان. …
يابتي أنا مش عاوزة غير إنى أشوفك مبسوطة وعبدالرحمن راجل زين وهبقي مطمنه وانتى معاه ولو جري ليا حاجه هو اللى هيحافظ ع مالك وأرض اخوكي
أوعي تفتكري ان تصميم عثمان ع جواز مروان والفرح والعواليم دى حركه عاملها منها يسر’ق قرشين ويقول راحوا فى الفرح ومنها لو مروان رفض الجواز كان وقتها وهدان هيطلب أنهم يقسموا وكل واحد ياخد حقه وعبدالرحمن كان هيقف فى وش عمه واخوي عثمان رغم قو’ته بيعمل حساب لعبدالرحمن واديكي شايفه كل كلمة قالها عبدالرحمن مقدرش حد يعتر’ض ولا يقف قصاده فيها ولا قدر يمنع جوازه منك
خلي بالك يابتي مهما حصل أوعي حد يعرف حرف واحد من اللى حكيته لكي فاهمه يابتي
لمياء….
كنت واقفه فى البلكونه وشوفت سناء بتركب عربيه أخوي ولقيت أخويا بيركب ولما الجاكت اترفع شوفت 🔫 خو’فت نزلت علشان أعرف عمتى وسمعت كل كلامها مع أنجي وطلعت بعدها علشان متعرفش إنى سمعت حاجه
لان كلامها كله صح أنا فاكرة وأنا صغيرة سمعت ابويا بيزعق مع عمي وبيقولوا لازم تشيل فلوس عيال إحسان ع جنب ده مال أيتام مينفعشي تدخله فى مالنا ونصرف منه
وقررت اتصل ع عبدالرحمن اطمن عليه هو اللى يهمني
عبدالرحمن….
قربنا من شارع كله محلات ولسه بركن العربيه لقيت لمياء بتتصل …… أيوة يا حبيبتي أنا مع سناء هنشتري ملابس الأولاد لو ناقصك حاجه قولي اجيبلك معاي وأهو سناء عارفه مقاسك
لمياء….
لا ياحبيب أختك عوزاك طيب وبخير أنا شوفتك وانت مع سناء وقولت اطمن عليك لقيته ضحك وقال قلب اخوكي من جوه أول ما هنخلص هعدي عليكي ع طول
عبدالرحمن. …
دخلنا محلات كتير واشترينا للأولاد ول أحمد ابن مروان كمان واخترت ل سناء فستان شيك جدا والطرحه وجيبت لها عبايه سواريه ول لمياء ول أنجي وكل ولازمهم واشترينا عبايات سوداء سواريه ل أمي ومرات عمي وعمتي ولسه بحط الحاجات فى شنطه العربيه لقيت سناء مسكت ال🔫 فى وشي وبتقولي أرفع يدك 😲

يتبع…
google-playkhamsatmostaqltradent